Heb je een heuse weerstand tegen marketing? Je bent liever aan het trainen, coachen of adviseren. Vind je marketing maar pusherig en wil je niet zo verkoperig overkomen? Lees dan vooral verder om te ontdekken waarom marketing juist heel erg belangrijk is.
– Laatste update 27 juni 2021 –
Focus op marketing
Als mensen niet weten wat je bieden hebt, kunnen ze ook nooit klant bij je worden. Eigenlijk zou je het grootste deel van je tijd met marketing bezig moeten zijn. Dit is het allerbelangrijkste als ondernemer want daardoor krijg je ook klanten. As je klanten wil, moet je jezelf zichtbaar maken en de wereld vertellen over je bedrijf. Maar dit hoeft helemaal niet verkoperig te zijn.
Wil je meer marketing tips? Bekijk dan eens dit overzicht met handige marketing artikelen.
Wat betekent dit om jezelf zichtbaar te maken?
Ga waardevolle content delen waarmee je anderen helpt. Hierdoor laat je zien wat jouw expertise is en bouw je de gunfactor op. Hoe meer content je deelt, hoe gemakkelijker mensen je online kunnen tegenkomen. Dat hoeft dus helemaal niet pusherig te zijn.
- Deel waardevolle content om jezelf online zichtbaar te maken.
- Maar laat ook weten wat jouw aanbod is.
- Het is goed om jouw diensten aan te bieden aan diegenen die je denkt te kunnen helpen.
Zie verkopen als helpen. En het is (zeker in het begin) hard zwoegen. Je moet volhouden, ook als het tegenzit, totdat je je doelen bereikt. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan, toch?
Na jaren gewerkt te hebben met verschillende klanten, weet ik dat het spannend kan zijn, en best intimiderend om potentiële klanten te benaderen. Maar ik weet ook dat als je deze angst niet overwint, dan weerhoudt dit je er ook van om je dromen te realiseren. Je bent tenslotte voor jezelf begonnen omdat je een droom hebt!
Vandaag geef ik je een praktisch stappenplan om je angst of je weerstand tegen marketing te overwinnen zodat je aan de slag kunt om je doelen te halen en je passie na te jagen. Als je klaar bent om klanten te krijgen, lees dan vooral verder.
Leestip:
- 7 Tips om je online zichtbaarheid te verbeteren met social media.
- Handig stappenplan om een online bedrijf op te bouwen.
- Tijd besparen als ondernemer? 10 Tips voor drukke solo ondernemers.
- Hoe maak je content die klanten aantrekt? Zorg voor een klik!
- Top 10 fouten met online ondernemen die je niet moet maken.
Jezelf online zichtbaar maken vergt lef
Als je jouw diensten verkoopt, ben je zelf meestal het product. Dus je marketing voelt alsof je jezelf en jouw waarde presenteert aan de wereld. Dat is dus ook best eng. Geen wonder dat veel ondernemers het spannend vinden om zichzelf online te presenteren.
Of het nu uit schaamte is, angst om te falen, om negatief commentaar te krijgen of dat je gewoon een gebrek aan zelfvertrouwen hebt waardoor je dit eng vind. Ik kan je geruststellen (als dat helpt). Je bent niet de enige. Als ondernemer heb je nu eenmaal lef en doorzettingsvermogen nodig.
Maar ik garandeer je dat ook jij het kunt. Dat het een kwestie van gewoon doen is. Meters maken waardoor het vanzelf minder eng wordt. Zo kan ik mezelf nog steeds niet terug zien op een video 😉 Maar het is wel nodig om jezelf online zichtbaar te maken zodat mensen ook weten waarvoor ze bij jou moeten zijn.
Steel dit plan en overwin je weerstand in 3 stappen
Als je niks met marketing hebt, dit lastig vindt of als je bang bent om te pusherig over te komen, dan is het tijd om je hier overheen te zetten. Marketing is nu eenmaal belangrijk, want zonder marketing heb je geen klanten.
Hieronder vindt je een stappenplan om deze weerstand tegen marketing te overwinnen.
Stap 1: Je missie is jouw drijfveer
Zorg dat je heel helder hebt waarom jij je bedrijf gestart bent. Wat is je missie? Wat wil je echt bereiken en hoe ziet succes eruit voor jou? Dit is waarom ieder bedrijf een ‘missie’ heeft, omdat dit dus belangrijk is.
- Als je aan je bedrijf denkt, heb je dan een duidelijke missie wat je wil bereiken en hoe je dit wil bereiken?
- Als je over je bedrijf praat, doe je dat dan enthousiast, vol zelfvertrouwen en met een duidelijk doel voor ogen?
Is je antwoord ‘nee’ op allebei deze vragen? Dan is dit misschien het probleem waardoor je het lastig vindt om klanten vol zelfvertrouwen te benaderen.
Zorg dat je goed weet, waarom je dit doet. Jouw missie is een goede drijfveer om er volledig voor te gaan, ook als het spannend of buiten je comfort zone is. En als het goed is, ben je voor jezelf begonnen omdat je een grote passie voor iets had. Laat deze passie zien waar en wanneer je maar kunt.
Als jij laat zien dat je er plezier in hebt en enthousiast bent over je bedrijf, dan werkt dat aanstekelijk. Mensen zien je enthousiasme en je straalt zelfvertrouwen uit. Daardoor wordt het gemakkelijker om mensen te inspireren en klanten aan te trekken.
Stap 2: Identificeer de juiste mensen om te benaderen
Je moet er alles aan doen om mensen te laten weten wat je doet als je succes wil hebben. Er is best wel lef voor nodig om jezelf online zichtbaar te maken. Dit wordt een stuk gemakkelijker als je weet wie je wil benaderen. Als je weet met wie je graag werkt, wie je ideale klanten zijn, kun je de juiste mensen benaderen.
Het advies dat ik mijn klanten altijd geef is: denk aan jouw ideale klant die je wil helpen, aan je persona, en spreek deze rechtstreeks aan. Maak al je content voor deze persona. Hierdoor wakker je vanzelf je passie aan (zie punt 1) en weet je ook precies wie je ideale klanten zijn.
- Het is belangrijk dat jij je potentiële klanten benadert vanuit een perspectief om te willen helpen.
- Dan heb je niet het idee dat je pusherig en verkoperig bent.
Dus door mensen te helpen, laat je zien wat je kunt en breng je jezelf onder de aandacht. Maar laat ze wel weten hoe ze met je kunnen werken als ze nog meer hulp van jou willen.
Stap 3: weet wat je waarde is en communiceer dit ook
Als je weet wat je drijfveer is en ook exact weet wie je wil helpen, dan komt jouw boodschap veel beter aan en kun je de juiste mensen aanspreken. Mensen zijn op zoek naar oplossingen. En als jij de juiste oplossing hebt dan help je hen daarmee. Zie het niet als verkopen, maar als mensen helpen.
- Gebruik de woorden die jouw ideale klanten gebruiken als je uitlegt hoe jij hun probleem kan oplossen en welke resultaten hen dat oplevert.
- En die oplossing heeft dus een bepaalde waarde.
Als je weet welke waarde jij biedt met je diensten en weet hoe je die waarde ook duidelijk kunt communiceren, enthousiast en oprecht, dan is dat het laatste stukje van de puzzel. Het kost misschien even tijd en wat oefening om het helemaal juist te krijgen, maar dit zal je uiteindelijk lukken 😉
Het is tijd om jezelf te laten zien!
Nu is het aan jou: overwin je weerstand tegen marketing
Laat de angst los en de twijfels die je tegenhouden jezelf online zichtbaar te maken zodat mensen weten wat je te bieden hebt. Laat jezelf zien en horen, ook als je het spannend vindt. Deel waardevolle content, maar vergeet niet om je aanbod ook te promoten. Communiceer vooral de resultaten van jouw aanbod. Mensen zijn bereid om te betalen voor bepaalde resultaten.
Onthoud dat je mensen helpt doordat je een oplossing hebt voor hun probleem. Die oplossing is dus waardevol voor hen. Wees niet bang om je diensten te promoten en prospects te benaderen als je hen kan helpen. Ze kunnen altijd ‘nee’ zeggen tegen je aanbod.
Kun je daar wat hulp bij gebruiken? Bekijk dan eens mijn programma Master Online Marketing.
In dit programma leer je veel meer dan een een online programma maken, verkopen en lanceren. Je neemt je hele online marketing strategie onder de loep. Je leert verkoopfunnels maken, winstgevende webinars houden, een online publiek opbouwen, jezelf online zichtbaar te maken. Kortom alles wat je nodig hebt om een winstgevend online bedrijf op te bouwen dat bij jouw past zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden!
Vertel me in de reacties of je nog net zo enthousiast bent over je bedrijf als toen je net begon? Hoe laat jij je enthousiasme zien over wat je doet? Welke marketing push heb je gepland voor je bedrijf?
Vind je dit interessant? Bewaar voor later!
Mandy
op 05 Jun 2019Maaike Gulden
op 05 Jun 2019Marcelina de Boer - Walma
op 05 Jun 2019Maaike Gulden
op 05 Jun 2019Nicole Orriëns
op 05 Jun 2019Maaike Gulden
op 05 Jun 2019Melanie Hoogvliet
op 05 Jun 2019Maaike Gulden
op 05 Jun 2019