7 tips om je online zichtbaarheid te verbeteren met social media
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 april 2019 

7 tips om je online zichtbaarheid te verbeteren met social media

Online zichtbaarheid is belangrijk zodat mensen je tegenkomen op internet en je niet vergeten. Social media netwerken bieden ongekende mogelijkheden om je te profileren en zakelijke relaties op te bouwen. Ja, het kost tijd maar dit is onderdeel van je marketing. En marketing is belangrijk, zodat mensen weten wat je te bieden hebt en je leren kennen. Zakendoen blijft toch een kwestie van gunnen. Maar tegenwoordig strijden we om de aandacht van ons publiek en raakt die aandacht steeds meer versnipperd.

1. Focus op een aantal kanalen

Moet je op alle social media kanalen aanwezig zijn om je online zichtbaarheid te verbeteren? Dat is onmogelijk! Er komen steeds nieuwe platformen bij. Je kunt je beter focussen op een of slechts een aantal kanalen en zorgen dat je daar ook echt impact hebt. Als jij je focust op een kanaal dan kun je daar ook je volledige 100% aandacht aan geven. Ben je actief op 5 kanalen dan moet je jouw aandacht verdelen en heb je voor ieder social media kanaal slechts 20% aandacht.

Die keuze hangt natuurlijk af van je product of dienst én van je doelgroep. Maar ook waar jij je prettig bij voelt. Want als je niks hebt met een bepaald social media kanaal dan heb je er geen lol in en houd je het ook niet vol om hier consistent actief te zijn. Als jij niks met video’s wil doen, heb je natuurlijk ook niks te zoeken op een platform als YouTube. Maar soms is het goed om eens wat nieuws te proberen. Ik heb gemerkt dat Pinterest een grote impact heeft en ook Linkedin zit weer helemaal in de lift als content platform.

aanmelden gratis pinterest training - pinterest power

2. Deel interessante content voor je online zichtbaarheid

Deel content die interessant is voor je doelgroep via je blog, Twitter of Linkedin, afhankelijk van waar jouw doelgroep actief is. En je kunt je content altijd hergebruiken. Je kunt een YouTube video ook insluiten in je blog of een teaser met een link naar deze video delen op Instagram. Als mensen iets aan die informatie hebben, blijven ze je graag volgen en komen terug voor meer. En als die content interessant is, gaan ze het vanzelf weer delen via hun eigen sociale kanalen en zo vergroot je je online aanwezigheid bij een steeds groter publiek.

Leestip:

3. Ga multimediaal, gebruik video 

Interessante content beperkt zich niet tot het geschreven woord. De een leest graag, maar de ander kijkt liever video’s. Je kunt je kennis en ervaring ook delen via audio en video. Doe eens een live video uitzending, houd een webinar of zet je video’s op YouTube. Mensen maken steeds vaker gebruik van hun mobiel om content te consumeren. Video is dan een stuk gemakkelijker dan lange lappen tekst. Bovendien kun je via video je emotie beter overbrengen, waardoor mensen je sneller leren kennen dan via je blogs of tweets.

4. Integreer en promoot

Je inspanningen hebben meer effect als ze met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken. Mensen vinden je blog of YouTube video niet zo maar want dagelijks wordt er veel content online gezet. Zo’n blog of video moet je dus zelf weer promoten op je social media kanalen en je connecties hiervan op de hoogte stellen. Integreer je website en blog dus met je activiteiten op LinkedIn of Facebook. En plaats je social media profielen ook in je e-mailhandtekening zodat mensen ook weten op welke kanalen je actief bent.

5. Wees authentiek

Mensen volgen jou om de manier waarop jij content brengt. Je bent vast niet de enige die content over een bepaald onderwerp deelt? Maar je bent wel uniek. Doe je dus niet anders voor, maar blijf gewoon jezelf en voeg af en toe ook een persoonlijke note toe. Geef mensen een kijkje achter de schermen of maak ze deelgenoot van jouw plannen en meningen. Social media gaat over het opbouwen van persoonlijke relaties zodat mensen je leren kennen en je aan de gun factor bouwt.

Hoe maak je content die klanten aantrekt? Zorg voor een klik.

6. Bouw connecties op

Beperk je niet tot je eigen social media profielen en blogs. Maar reageer ook op de social media kanalen van anderen om je online zichtbaarheid te vergroten. Daarmee breng je jezelf onder de aandacht, en alleen volgen is niet genoeg. Door interactie aan te gaan met mensen bouw je ook echt een band met hen op. Ze leren je kennen en gaan je dan ook wat gunnen. Iedereen vind het fijn om een ‘like’ op Facebook te krijgen of een retweet. En als jij wat voor anderen doet, zijn ze eerder geneigd om jou een gunst terug te bewijzen. Ga dus vooral conversaties aan en bouw relaties op.

7. Deel persoonlijke verhalen

Deel ook persoonlijke verhalen. Mensen doen zaken met mensen dus als mensen een klik met je hebben zullen ze zich ook eerder met je kunnen identificeren. Als jullie dingen gemeenschappelijk hebben, is er ook eerder een klik. Bovendien onthouden mensen verhalen beter. Dus deel persoonlijke verhalen, geef mensen een kijkje achter de schermen, waar ben je mee bezig? En durf jezelf ook kwetsbaar op te stellen. Vertel ook eens wat jouw worstelingen zij. Dat maakt je menselijker en daardoor hebben mensen eerder een klik met je!

Online zichtbaarheid vergroten met social media

We brengen steeds meer tijd door op social media. Daarom zijn dit mooie kanalen om je online zichtbaarheid te vergroten. Zo blijf je zichtbaar en ook onder de aandacht waardoor mensen je niet vergeten. Het wordt alleen steeds drukker op social media, de algoritmes steeds strenger en je concurreert om de aandacht met anderen. Niet alleen met andere bedrijven, maar vooral ook met de updates van hun vrienden en bekenden. Daarom worden één-op-één interacties steeds belangrijker op social media.

Welke van deze tips zet jij in om je online zichtbaarheid op te bouwen? Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan hieronder.

Pin voor later

Maak jezelf zichtbaar op social media met deze 7 tips. Online zichtbaarheid is belangrijk zodat mensen je tegenkomen op internet en je niet vergeten. Lees alle social media marketing tips op www.themarketingfactory.nl | social media tips | social media marketing | online marketing | online ondernemen | #socialmediatips #onlinemarketing #themarketingfactory |

 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
nicole orriens

Door

nicole orriens

op 19 April 2019

De focus op een paar kanalen en niet op alle social media kanalen tegelijk herken ik heel goed. Dat probeer ik dus te doen.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 19 April 2019

Het werkt veel beter als je je focust op een of een paar social media kanalen want dan hoef je je aandacht niet te verdelen over al die VERSCHILLENDE social media kanalen ;)

Felice Veenman
Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 19 April 2019

Haha dat klopt helemaal maar die lijstjes doen het altijd goed ;)

Wanda

Door

Wanda

op 20 April 2019

Ik zou eigenlijk nog meer moeten doen met social media, want ik denk dat ik daar nog zeker meer uit kan halen dan nu het geval is. Maar ja, tijd is vaak het probleem daarbij...

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 21 April 2019

Daarom is het goed om hier een planning voor te maken en ook berichten al van te voren in te plannen ;)

Skincarebynaomi

Door

Skincarebynaomi

op 20 April 2019

Een erg lastig iets. Hier kan ik zeker iets mee. Vooral het groeien op instagram vind ik erg moeizaam!!

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 21 April 2019

Het wordt ook steeds lastiger om de aandacht van mensen te krijgen omdat het steeds drukker wordt op social media ;)

Rory

Door

Rory

op 21 April 2019

Authenticiteit vind ik het aller-allerbelangrijkste. Qua social media kanalen probeer ik mij te houden bij de kanalen waar ik mij goed bij voel. Dat zijn Instagram, Facebook en altijd ... LinkedIn. Vaak genoeg complimenten over gehad. Dat men het juist leuk vindt om mijn persoonlijke verhalen te lezen op een zakelijk netwerk als LinkedIn. Nuttige tips in dit artikel!

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 22 April 2019

Dank je wel en leuk om te horen dat je de tips om je online zichtbaarheid te vergroten nuttig vindt. En wat tof dat je complimenten krijgt over je social media berichten! Authenticiteit is zeker het allerbelangrijkste en mensen waarderen die persoonlijke verhalen op alle social media kanalen ;)

Mariëlle

Door

Mariëlle

op 25 April 2019

Ik vind het ook altijd leuk om wat persoonlijks te lezen op linkedin. Niet dat het medium daar perse voor bedoeld is, maar soms zijn de artikelen zo onpersoonlijk en plat dat je er snel aan voorbij scrolt.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 25 April 2019

Helemaal met je eens maar ik denk dat het goed is om op Linkedin wel altijd na te denken hoe je een artikel wel linkt aan informatie die interessant is voor professionals. Linkedin blijft wel een zakelijk netwerk ;) Maar het is sowieso goed om je berichten zo persoonlijk mogelijk te maken en ook storytelling te doen!

Mandy

Door

Mandy

op 21 April 2019

Hele goede tips! De eerste vindt ik wel moeilijk, omdat ik zeg maar groter wil worden probeer ik op zoveel mogelijk social media dingen actief te zijn maar dat hou je echt niet vol

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 22 April 2019

Als je op alle social media kanalen actief bent is het inderdaad lastig om het vol te houden. Je kunt je dus beter focussen op een aantal kanalen als je groter wil worden op die social media kanalen. Dan heeft het meer impact en draagt dus bij aan meer online zichtbaarheid!

Janine

Door

Janine

op 21 April 2019

Wat een goede tips! Ik vind het erg moeilijk om soms alles te combineren. Met school en stage en allerlei andere dingen is het soms erg druk om ook nog social media bij te houden, Ik probeer dit echter wel te doen maar is nog steeds erg moeilijk.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 22 April 2019

Het is ook lastig om alles te combineren. Social media zijn geweldige kanalen om je online zichtbaarheid te vergroten. Daarom is het goed om je social media content in te plannen en te werken met een content kalender.

Jouvence.nl

Door

Jouvence.nl

op 24 April 2019

Erg fijne en handige tips geef je! Nummer 3 zou ik nog kunnen toepassen.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 24 April 2019

Fijn om te horen dat je wat aan mijn tips hebt om je online zichtbaarheid te verbeteren ;)

Chantal

Door

Chantal

op 1 October 2019

Hoi Maaike, Ik zit nog in de opstartfase van mijn onderneming dus alle tips zijn voor mij meer dan welkom! Ga ze ook zeker toepassen! Nu nog bedenken waar ik mee ga beginnen. Eerst bedenken welke content voor mijn doelgroep interessant is en dan een concrete planning maken?

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 1 October 2019

Hoi Chantal, De eerste stap is inderdaad content maken om een online publiek op te bouwen. Content die interessant is voor jouw ideale klanten. Deze moet dus wel passen binnen jouw missie (waar wil je om bekend staan, wat is je missie) en bij de content die jij graag wil delen. Eerst bepaal jij het kader van wat je doet en waar je om bekend wilt staan en dan ga je kijken welke content daarbij past die ook interessant is voor jouw ideale klanten. Een planning is handig zodat je weet wat je wanneer plaats en op welke social media kanalen jij je gaat focussen. Groetjes, Maaike

Reactie plaatsen