Online bedrijf promoten met Pinterest? 7 Pinterest marketing tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 juli 2019 

Online bedrijf promoten met Pinterest? 7 Pinterest marketing tips

Wil je meer online verkopen? Dan is het goed om online zichtbaar te zijn. Veel ondernemers kiezen voor Facebook of Instagram, maar heb je er al eens aan gedacht om je bedrijf te promoten met Pinterest? Pinterest helpt je aan meer website bezoekers en meer online verkopen. Je kunt dit op verschillende manieren inzetten. Hier zijn 7 Pinterest marketing ideeën om je op weg te helpen.

Online bedrijf promoten met Pinterest

Je online bedrijf promoten met Pinterest is een mooie manier om meer website bezoekers aan te trekken en dus je producten of diensten onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Voor mij komt tegenwoordig het grootste deel van mijn verwijzend verkeer (dus bezoekers die via social media op mijn website komen) via Pinterest en dat levert mij wekelijks verkopen op.

En dat terwijl ik voor dit social media kanaal het minste tijd kwijt ben want je hoeft hier helemaal niet zo sociaal te zijn. Je moet er gewoon voor zorgen dat je goed vindbaar bent 😉 Lees hier de top 10 dingen die ik gedaan heb voor meer Pinterest verkeer. Wil jij weten hoe jij je online bedrijf kunt promoten met Pinterest? Lees dan vooral verder.

gratis pinterest training

#1 Ontvang meer kliks met opvallende pins

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Dat geldt zeker op Pinterest waar alles draait om plaatjes. Aantrekkelijke afbeeldingen zijn dus het allerbelangrijkste om de aandacht te trekken. Om kliks te krijgen, moet je plaatje ook echt opvallen op de Pinterest feed én een duidelijke call to action hebben. Hiervoor kun je het beste een tekstoverlay op de afbeelding plaatsen.

Natuurlijk moet de belofte op je pin wel overeenkomen met de content waar mensen uitkomen als ze doorklikken. Dus als jij tips beloofd voor een goede Pinterest marketing strategie, zorg dan dat mensen ook op een blog uitkomen waar je deze tips deelt. Klik hier om meer te leren over de basis principes van aantrekkelijke pinbare afbeeldingen die de kans vergroten op conversie.

#2 Emaillijst groeien

Mensen melden zich eerdere aan voor je e-maillijst als je hen iets waardevols aanbiedt. Veel online ondernemers hebben daarom een weggever op hun website. Maar als je zo’n waardevolle freebie hebt, kun je deze ook heel goed promoten op Pinterest. Maak een aantrekkelijke Pinterest afbeelding voor je weggever.

Voeg een goede boodschap toe (plaats die als tekstoverlay op de afbeelding) waardoor mensen hier graag op klikken omdat ze hier meer over willen weten. Deze pin kan trouwens rechtstreeks leiden naar een landingspagina waar mensen deze freebie aan kunnen vragen of naar een blog waar je deze als content upgrade aanbiedt.

#3 Website bezoekers met video’s

Misschien denk je dat Pinterest alleen om plaatjes draait. En ja je hebt visuele content nodig op dit platform. Maar video’s zijn ook een mooie manier om de aandacht te trekken op Pinterest. Dit werkt niet alleen goed voor recepten en beauty tips, maar ook voor je weggever of blog.

Laat in een korte video zien wat je product of dienst inhoudt, vertel iets over je nieuwste blog of laat zien wat voor handige weggever je hebt. Helaas kun je video’s niet inplannen met Tailwind, maar gelukkig wel op Pinterest zelf!

Wil jij Tailwind 1 maand gratis uitproberen? Klik dan hier.

#4 Verhoog je conversie met goede SEO

Zelfs op een visuele zoekmachine zoals Pinterest, zoeken de meeste mensen nog steeds op basis van keywords. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in de titels en omschrijvingen van je borden en pins, vergroot je de kans dat mensen je pins vinden.

Doe onderzoek op Pinterest (en Google!) om te zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om de producten of diensten te vinden die jij aanbiedt. Door de juiste keywords te gebruiken, verschijnen jouw pins in de zoekresultaten van jouw doelgroep. Lees hier een simpele manier om de juiste Pinterest keywords te vinden.

#5 Verbeter je search ranking met rich pins

Rich pins (of uitgebreide pins) bevatten meer informatie dan gewone pins. Ze kunnen informatie bevatten over prijzen, beschikbaarheid of ingrediënten bijvoorbeeld. Deze informatie wordt direct van jouw website gehaald en automatisch bij je pin gepubliceerd. Dat is handig!

Maar rich pins ranken ook hoger in de zoekresultaten en zijn beter zichtbaar in de nieuwsfeed (omdat ze verrijkt zijn met informatie) waardoor meer mensen doorklikken. Er zijn drie soorten uitgebreide pins: productpins, artikelpins en recepten pins. Installeer het type dat het beste bij jouw specifieke bedrijf past.

#6 Langdurig verkeer genereren

Organische pins hebben een lange levensduur. Een aantal pins die ik meer dan een jaar geleden gemaakt heb, blijven keer op keer verschijnen op de Pinterest feed en leveren mij continu nieuwe website bezoekers op. Pins worden steeds opnieuw gedeeld (zeker de pins die relevant blijven) waardoor deze zichtbaar blijven op Pinterest.

Het is dus goed om content te delen die ‘evergreen’ is en dus ook over een paar maanden of zelfs een paar jaar nog relevant is voor jouw ideale klanten. De gemiddelde levensduur van Pinterest is 4 maanden, terwijl dat op andere platformen meestal slechts een paar dagen of een paar uur is!

#7 Adverteren op Pinterest

Als je een beetje bekend bent met Pinterest en weet hoe je organisch verkeer naar je website trekt, kun je ook eens proberen om te adverteren op Pinterest. Dit zijn gesponsorde pins. Hierdoor kun je jouw pins een boost geven. Je pins komen dan sneller bovenaan de zoekresultaten dan organische pins. En je kunt ook heel gericht instellen wie je wilt bereiken.

Met zo’n betaalde advertentie krijg je ook nog extra informatie over keywords (die je niet krijgt voor organische pins). En natuurlijk krijg je gedetailleerde informatie over je conversies. En nadat je advertentie campagne klaar is, blijven je pins zichtbaar op Pinterest. Ze blijven dus organisch verkeer naar je website sturen.

Gratis Pinterest training

Wil je nog meer handige Pinterest tips? Bekijk dan eens dit overzicht met handige Pinterest tips. Wil jij aan de slag met Pinterest om je online bedrijf te promoten? Kun je daar wat hulp bij gebruiken? Dan heb ik daar een gratis Pinterest training voor. Gedurende 5 dagen krijg je waardevolle Pinterest lessen in je mailbox zodat jij ook je bedrijf kunt promoten op Pinterest!

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Online bedrijf promoten met Pinterest? 7 tips hoe je Pinterest marketing slim inzet voor meer kliks en online verkopen. Lees alle tips op www.themarketingfactory.nl | Pinterest marketing | Pinterest tips | Online marketing | Bedrijf promoten | #pinterestmarketing #onlinemarketing #socialmediatips

 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Amina

Door

Amina

op 2 August 2019

Waardevolle tips, dank je wel! Ik ben echt gek op Pinterest, voor inspiratie maar inderdaad ook om m'n blogs te promoten xxx

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 2 August 2019

Pinterest is echt geweldig om inspiratie op te doen en ook om je website bezoekers te krijgen.

HippeShops

Door

HippeShops

op 4 August 2019

Deze tips zijn een waardevolle aanvulling. Ik ben ook heel actief op Pinterest en dat heeft al een groot bereik opgeleverd ;-)

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 4 August 2019

Leuk o te horen dat je al een groot bereik hebt op Pinterest. Ik ben ook groot fan van dit platform omdat het zo'n groot bereik heeft ;)

Melanie Hoogvliet

Door

Melanie Hoogvliet

op 4 August 2019

Ik ben echt dol op pinterest. vroeger gebruikte ik het heel veel. Ongeveer een maandje geleden ben ik weer begonnen met pinnen dit keer voor mijn boekenblog!

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 4 August 2019

Wat tof om te horen dat je het nu ook inzet voor je marketing. Ik gebruikte het eerst ook alleen voor mezelf en ruim een jaar geleden ben ik Pinterest serieus in gaan zetten voor mijn marketing en was echt verbaasd over de overweldigende resultaten. Ik bereik via geen enkel ander social media kanaal zoveel mensen als via Pinterest en het levert mij heel veel website bezoekers op!

Reactie plaatsen