arrow_drop_up arrow_drop_down
25 augustus 2020 

Waarom is een verkoopfunnel onmisbaar voor je online marketing?

Waarschijnlijk heb je vast weleens van een verkoopfunnel gehoord. Weet je niet zeker wat het voordeel van een salesfunnel is of gaan je nekharen recht overeind staan zodra je dit woord hoort, lees dan vooral verder. Je kunt als ondernemer niet zonder verkoopfunnel als je online klanten wilt aantrekken. En waarschijnlijk maak je al gebruik van een verkoopfunnel, maar noem je het niet zo 😉

Mocht je nog niet weten wat een verkoopfunnel inhoudt dan is het wel handig om daar eerst mee te beginnen voordat ik uitleg wat het voordeel van zo’n funnel is en waarom je niet zonder kunt als je online klanten aan wilt trekken.

Wat is een verkoopfunnel?

Je kunt een verkoopfunnel zien als de klantreis die mensen afleggen vanaf het moment dat ze met je bedrijf in aanraking komen tot het moment dat ze klant worden. Het is jou communicatieproces waardoor mensen stapsgewijs kennis kunnen maken met jou, je expertise en  je aanbod.

De letterlijke vertaling van funnel is trechter. Het is dus een denkbeeldige trechter omdat er in iedere stap van de funnel mensen afvallen. Boven in de trechter komen mensen op je website en helemaal onderin de trechter blijft uiteindelijk een percentage van die websitebezoekers over die klant wordt. En het liefste wil je natuurlijk dat dit percentage zo hoog mogelijk is want je doel is natuurlijk om je aanbod te verkopen.

Filtersysteem om je ideale klanten aan te trekken

Vaak werk zo’n verkoopfunnel als volgt: website bezoekers kunnen ze zich aanmelden voor een weggever zodat ze in je funnel komen. Dan stuur je een aantal mailtjes en uiteindelijk doe je ze een aanbod. En bij iedere volgende stap wordt de groep dus steeds kleiner omdat ze de informatie niet interessant vinden of ze voelen geen klik met jou als persoon.

En dat is ook juist de bedoeling. Je wilt uiteindelijk alleen je ideale klanten overhouden. Alle anderen wil je afstoten. Het is dus een soort filtersysteem zodat je alleen die klanten overhoudt waar je ook graag mee wilt werken en die een goede match zijn.

Je kunt niet zonder verkoop funnel

Misschien denk je nog steeds ‘zo’n sales funnel vind ik maar niks. Dat is veel te pusherig en ik wil niet zo verkoperig overkomen’. Als je online klanten wilt aantrekken kun je niet zonder verkoop funnel. En waarschijnlijk heb je er wel een maar noem je het niet zo 😉 Hoe kom jij nu aan je klanten?

  • Via welk kanaal komen mensen bij jou terecht? Via Instagram? Via Facebook advertenties?
  • En hoe haal je klanten binnen? Via een verkooppagina, een telefoongesprek of een webinar?

Je hebt namelijk veel verschillende soorten verkoopfunnels. Sommige zijn kort en andere lang, maar je hebt dus zo’n funnel nodig als je een continue stroom klanten aan wilt trekken via online kanalen.

Leestip:

Mailinglijst opbouwen

Ik ben er enorm voorstander van om een mailinglijst op te bouwen en een e-mailfunnel te gebruiken. E-mailmarketing is namelijk de enige vorm van marketing waar jij controle over hebt.

Als ik iets op Instagram of Linkedin plaats, heb ik geen idee hoeveel mensen dit zien. De platformen bepalen wie mijn berichten zien. Ze bepalen ook de look & feel en hoe lang zo’n post mag zijn. Als ik een mailtje stuur bepaal ik dat zelf.

Het wordt ook steeds drukker online waardoor je berichten al snel ondersneeuwen in de enorme berg content die dagelijks gepost wordt.  Als ik mensen kan mailen, weet ik dat mijn boodschap in hun inbox beland en dat 56% (volgens de laatste cijfers) mijn mails ook leest.

Je hoeft niet spammerig te zijn

Sommige ondernemers krijgen jeuk bij het woord verkoopfunnel omdat ze dan het idee hebben dat ze mensen iets moeten aansmeren en heel pusherig overkomen. Maar je hoeft helemaal niet zo spammerig te zijn.

De mensen in je funnel kunnen juist op een laagdrempelige manier kennis met jou, je expertise en je aanbod maken en dan beslissen of het een goede match is. En met e-mailmarketing kun je dit dus volledig automatiseren.

Je gaat ook waardevolle tips delen en helpt mensen om een goede beslissing te nemen. Bovendien bied je mensen een oplossing aan, maar ze hoeven dit niet te kopen. Je helpt ze juist door een oplossing en een helpende hand aan te bieden.

Voordeel van een sales funnel

Het voordeel van zo’n sales funnel is dat je het voor een groot deel kunt automatiseren. Dus dat is prettig voor jou want dan hoef je niet constant met je marketing en sales bezig te zijn. Je zet het één keer op en dan kun je een constante stroom klanten aantrekken die door jouw funnel gaan.

Daardoor heb je tijd voor andere dingen in je bedrijf of om meer tijd door te brengen met je gezin. Met zo’n verkoopfunnel trek je klanten aan op de automatische piloot. Zeker als je ook online programma’s aanbiedt zoals ik.

Maar ook voor klanten is het prettig omdat ze stapsgewijs kennis met je kunnen maken. Ze leren jou en je expertise beetje bij beetje beter kennen en kunnen als het ware eerst een beetje aan je snuffelen. Zo weten ze ook zeker dat jij hen goed kunt helpen en er ook een klik is.

Eerst daten dan trouwen

Hierdoor is de kans op een miskoop veel kleiner. En mensen zijn bang om verkeerde beslissingen te nemen. Vaak willen we veel te snel iets promoten. En dat is ook begrijpelijk omdat je zelf enthousiast bent over je aanbod en weet dat je mensen ook echt kunt helpen met jouw product of dienst.

Maar mensen willen niet meteen met je in het huwelijksbootje stappen. Ze willen eerst daten en je beetje bij beetje beter leren kennen. Je palmt je website bezoekers dus in met een mooi cadeautje (jouw klantmagneet of weggever) en vervolgens bouw je een relatie op door waardevolle content te sturen en ook wat meer van je persoonlijkheid te laten zien.

Je wilt eerst vertrouwen en relaties opbouwen. Daarna ga je ze verleiden en opwarmen voor je aanbod zodat ze wel die verbintenis met je aan willen gaan. En dat is wat je doet met een funnel. En met een e-mailfunnel kun je dit hele proces dus automatiseren.

Stappenplan voor een sales funnel

Hieronder een stappenplan om zelf aan de slag te gaan met je verkoopfunnel. En ook al heet het een verkoopfunnel of sales funnel en is dat ook je uiteindelijk doel. Als je alleen gaat verkopen en geen waarde levert dan haken mensen heel snel af.

Stap 1 Begin met je product of dienst

Start met je aanbod en werk van achter naar voren want het moet een logisch geheel worden. Wat is het eindpunt van je funnel. Je wilt mensen meenemen op een klantreis en opwarmen voor je aanbod. Dus wat is je aanbod? Een online training, coaching sessies, groepstraining? En vooral wat is het resultaat van je aanbod? Mensen kopen namelijk die resultaten.

Stap 2 Maak een klantmagneet

Je klantmagneet of weggever is het begin van de funnel. Dit is de andere kant van de brug. Dus wat kun je weggeven om mensen in je funnel te krijgen. Iets wat waardevol is voor jouw ideale klanten (want anders vragen ze het niet aan) maar wat ook een relatie heeft met je aanbod. Het doel van je verkoopfunnel is verkopen dus je wilt hiermee de juiste mensen aantrekken.

Stap 3 Ontwerp je follow-up mails

Met die e-mails ga je mensen opwarmen voor je aanbod. Het dicht de brug tussen je weggever en je aanbod. En hier gaat het vaak fout. Want mensen in je funnel krijgen is één ding, maar om ze ook geboeid te houden zodat ze je mailtjes blijven openen, is een stuk lastiger. En het is natuurlijk veel leuker om weggevers te bedenken en met je aanbod bezig te zijn dan met je e-mails 😉

Maar dit is wel belangrijk.

Dit is je kans om waarde te geven en mensen mee te nemen op een klantreis waarin mensen kennis met jou maken en hoe je hun pijn kunt verzachten. Je wilt ze meenemen naar het eindpunt: jouw product die hun grootste probleem oplost. En als de mailtjes niet waardevol zijn voor de lezers, dan haken ze heel snel af.

Iedere mail moet dus interessant genoeg zijn zodat mensen uitkijken naar het volgende mailtje, dat ze meer willen. Dit kunnen 3 mailtjes zijn of 10. Genoeg zodat mensen je leren kennen, in je geloven en uiteindelijk met veel plezier je aanbod willen kopen.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Dan is dit interessant voor je.

Zelf aan de slag met een verkoopfunnel?

Wil je zelf aan de slag met je verkoopfunnel? Dus wil je leren hoe je jouw ideale klanten aantrekt? En wat goede mailtjes zijn om te sturen zodat je ze kunt opwarmen voor je aanbod? En dat op de automatische piloot? Check dan eens mijn Verkoopfunnel Kickstart Training.

Vind je dit interessant? Pin dit dan op je favoriete Pinterest bord!

Verkoopfunnel of sales funnel maken in 3 simpele stappen. Wat is een verkoopfunnel en hoe maak je een goede sales funnel zodat je een constante stroom klanten aantrekt, op de automatische piloot? | online verkopen | online marketing | online geld verdienen | marketing | online zichtbaarheid | ondernemerschap | ondernemen | ondernemend gedrag | tips over ondernemen | #themarketingfactory #marketing #verkoopfunnel #salesfunnel

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen