Hoe online bedrijf opbouwen? Volg deze 6 stappen
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 januari 2019 

Hoe online bedrijf opbouwen? Volg deze 6 stappen

Hoe online bedrijf opbouwen? Ook als je al een tijdje ondernemer bent, kan dit best overweldigend zijn omdat dit weer hele andere kennis en vaardigheden van je vergt. Een van de fouten die veel ondernemers maken is dat ze het zichzelf veel te ingewikkeld maken. En dat is helemaal niet nodig want eigenlijk zijn er maar 6 stappen nodig om een online business op te bouwen.

Hoe online bedrijf opbouwen?

En er is tegenwoordig ook heel veel mogelijk. Je kunt het dus zo complex maken als je zelf wil. Maar mijn advies is dus om het zo simpel mogelijk te houden. Ontdek wat werkt en ga dit dan gewoon herhalen. Eigenlijk heb je maar 6 stappen nodig om een online bedrijf op te bouwen. En die ga ik hieronder uitleggen. Uiteindelijk wil je de volgende dingen helder hebben:

  • Waar je voor staat.
  • Wie je ideale klanten zijn.
  • Wat je hen gaat verkopen.
  • Hoe je je marketing aanpakt.

Als je dit weet kun je jouw marketing slim inzetten als een magneet. Hiermee ga je namelijk de juiste mensen aantrekken, de mensen waar jij graag mee wil werken. En de ander mensen automatisch afstoten, maar dat zijn mensen waar je toch niet mee wil werken 😉

Als je deze 6 stappen volgt, en dat steeds herhaalt, dan is het opbouwen van een online business niet overweldigend. Het kost vooral tijd, maar het is niet ingewikkeld. Hieronder leg ik uit hoe je dat doet, hoe online bedrijf opbouwen

#1 Heb een duidelijke bedrijfsmissie

Wat lever je in je bedrijf? Waar sta je voor? Welke boodschap wil je verspreiden? Deze bedrijfsmissie is de basis voor alles wat je doet. Zo is het mijn missie om zelfstandig ondernemers te helpen met hun online marketing op een begrijpelijke manier zodat ze op gaan vallen in hun markt.

Bepaal wat je missie is en wees vastberaden om daar ook voor te gaan. Waar wil je om bekend staan? Dit bepaal je zelf. Steek die vlag in de grond en ga hier volgens aan werken.Bedenk dus bij alles wat je doet of dit hier ook aan bijdraagt. Ook als je nu nog niet precies weet wat je gaat aanbieden of hoe je het precies wil aanpakken. Schrijf je missie op en ga het vervolgens uitwerken, stap voor stap.

Je missie betekent definiëren waar jij en je bedrijf voor staan. Dit begint bij jezelf en je eigen levensstijl. Waar wordt jij gelukkig van en wie ben jij als persoon? Waar ben je goed in? Welke ervaring heb je? Hoeveel uur wil je werken? Vind je het leuk om 1-op-1 te weken of met groepen?

Dit is dus jouw verhaal, je story. En het makkelijkste is om gewoon jezelf te zijn en te definiëren waar je voor staat.

  • Wie ben jij als persoon?
  • Waar ben je goed in?
  • Wat is jouw ervaring?
  • Met wie wil je werken?
  • Waarmee wil je hen helpen?

Pas als je weet waar jij voor staat en wat je boodschap is, kun je beginnen aan het opbouwen van je online bedrijf.

#2 Definieer je droomklanten

Als je jouw missie en boodschap helder hebt, bepaal dan met wie je deze boodschap wil delen. Met wie wil je het liefste werken? Probeer te omschrijven wie je droomklanten zijn. En misschien heb je nog niet alle antwoorden, maar probeer dit zo goed mogelijk te doen want je moet ergens beginnen.

Dit kan in de loop van de tijd ook altijd nog veranderen. Misschien richt je je nu op vrouwelijke ondernemers, maar kom je er na een tijdje achter dat je je alleen wil richten op vrouwelijke ondernemers met een creatief beroep.

Laat je in het begin niet tegenhouden omdat je niet alle details weet. Als je actie neemt, ga je dit vanzelf ontdekken. Dan wordt het steeds duidelijker wat je aanbiedt en voor wie. Zelf ben ik te lang in deze fase blijven hangen omdat ik mijn niche nog niet helder had, maar dit komt vanzelf.

Ik wist bijvoorbeeld dat ik me wilde richten op ambitieuze zelfstandig ondernemers die een online bedrijf willen starten, maar wist geen specifieke details zoals welke leeftijdscategorie. Begin gewoon dan worden die details vanzelf steeds duidelijker. Probeer je niche zo goed mogelijk te definiëren zodat je een startpunt hebt.

#3 Maak waardevolle content

Als je weet wat je boodschap is en wie je doelgroep is (of daar een idee over hebt), dan ga je content maken. Je gaat je kennis delen. Hiermee laat je zien waar je voor staat en wat je expertise is waardoor mensen je beter kunnen leren kennen. Hoe ga je jouw boodschap met deze mensen delen? De makkelijkste manier is om je content online te gaan delen. Je kunt dit delen in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Twee dingen die hierbij belangrijk zijn:

  • Doe dit ook consistent zodat mensen je niet vergeten en mensen ook weten dat ze op je kunnen rekenen.
  • Maak content die interessant is voor jouw ideale klanten, want niemand is geïnteresseerd in jou.

Maak dus content voor je publiek, voor je ideale klanten en ga je boodschap verspreiden op een behulpzame manier. Of je nu kiest voor blogs of video’s, focus je dan op dat kanaal om je content te verspreiden zodat je ideale klanten je boodschap ook horen. How-to’s doen het altijd goed of geef mensen een kijkje achter de schermen.

Het is jouw belangrijkste marketing taak om je beste content te verspreiden. Verras je doelgroep met waardevolle content zodat ze denken ‘wow, die content is echt handig!” waardoor ze meer van jouw blogs willen lezen of meer video’s bekijken, en je dus beter leren kennen. Probeer niet alles tegelijk te doen. Kies één ding en doe dat consistent. Zo ben ik begonnen met iedere week een blog te delen en later ben ik pas video’s en podcasts toe gaan voegen.

#4 Vergroot je bereik

Hoe zorg je ervoor dat mensen je content ook vinden? Mensen vinden je content niet vanzelf. Hoe goed deze ook is. Deze content moet je zef actief gaan promoten. Social media zijn mooi kansen om je blog of video onder de aandacht te brengen. Daar brengen we tegenwoordig de meeste tijd door.

Ook hier geldt dat je je het beste focust op één of twee kanalen, Anders moet je al jouw aandacht verdelen. Als je alles tegelijk wil doen, wordt het een stuk lastiger. Kies één platform en zorg dat je dit helemaal onder de knie hebt en je hier geweldig wordt zodat je ook echt een doorbraak krijgt. Dan kun je uitbreiden naar andere kanalen.

Vraag jezelf iedere dag af wat je doet om je content bij het juiste publiek te krijgen. Wat doe je vandaag om je bedrijf te laten groeien?

#5 Converteer mensen op een emaillijst

De volgende stap is dat je mensen ook converteert op je emaillijst. Mensen komen misschien toevallig op je blog en zijn snel afgeleid. Ze surfen weer verder of worden afgeleid door de kinderen en zijn je blog dan zo weer vergeten. Als je hun naam en email hebt, kun je met hen in contact blijven.

Mensen die je hun email geven zijn eerder geneigd om van je te kopen. Ze geven hun email adres alleen maar omdat ze interessant vinden wat je deelt en meer van je willen. Welke geweldige freebie of weggever kun je maken zodat mensen dit willen hebben in ruil voor hun naam en email? Dit kan een checklijst, videoserie, webinar of werkboek zijn.

Er zijn genoeg platformen om opt-in pagina’s te maken en je mialinglijst te bouwen. Je kunt gewoon beginnen met MailChimp om een emaillijst op te bouwen en een opt-in te maken. Dit is gratis. Later kun je dan altijd kiezen voor een betaald programma met meer mogelijkheden. Zelf ben ik ook begonnen met Mailchimp en inmiddels gebruik ik ActiveCampaign. Maar begin gewoon.

Bedenk wat mensen graag van je zouden willen hebben? Maak daar een freebie voor die interessant is voor jouw ideale klanten.

#6 Doe een aanbod

Als je volgers opbouwt en mensen op je mailinglijst vergeet dan ook niet om een aanbod te doen. Wees niet bang om te vertellen wat je aanbod is. Als je dat niet doet, weten mensen niet wat je aanbiedt en kopen ze het misschien bij iemand anders. Gewoon omdat ze niet weten dat jij dit aanbiedt.

Als je niet weet wat je kunt aanbieden. Noteer dan alle mogelijkheden. Denk daarbij aan:

  • 1-op -1 sessie
  • Groepstraining
  • Email training
  • Videotraining
  • Evenement
  • E-book
  • Online programma
  • Etc.

Wat voelt goed voor jou? Waar wordt je zelf blij van. Werk je liever met groepen of werk je liever 1-op-1 met mensen? Vind je het leuk om te reizen of werk je liever vanuit huis? Tegenwoordig is er zoveel mogelijk maar bedenk wat bij jou en je levensstijl past. Zo deed k zelf veel interim werkzaamheden totdat ik helemaal klaar was met al die files. Dat vond ik zo’n zonde van mijn tijd en erg vermoeiend. Nu doe ik dus veel meer online.

Vervolgens doe je onderzoek. Houd een survey of ga met mensen in gesprek. Vraag mensen wat hun grootste frustratie of pijnpunt is? Als je een online training wil maken, vraag mensen wat ze hierin willen. Dan kun je ook iets maken waar mensen wat aan hebben en je aanbod ook willen kopen.

Tot slot

Dit zijn mijn tips hoe online bedrijf opbouwen. Maak het niet te moeilijk. Houd het simpel. Simpel werkt, maar kan nog steeds overweldigend zijn dus doe het stap voor stap. Pas als je jouw missie en boodschap duidelijk hebt, kun je gaan bouwen aan een online business. Deel waardevolle content en bouw een community op voordat je begint met verkopen.

Heb jij nog aanvullende tips hoe je een online bedrijf opbouwt? Wat is jouw belangrijkste tip om een online bedrijf te starten?

 

Vind je dit interessant? Pin voor later!

hoe online bedrijf opbouwen in 6 stappen

 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.

Door

henk

op 31 January 2019

handige tips, natuurlijk zeker geen garantie op succes, maar is wel handig om van tevoren na de denken over wat je wilt dan pas halverwege.

Door

Maaike Gulden

op 31 January 2019

Het is zeker goed om daarmee te beginnen als je een online bedrijf wil opbouwen.

Door

Felice Veenman

op 31 January 2019

sommige zaken klinken toch wat makkelijker dan ze zijn> Creeer waardevolle content, bijvoorbeeld :-)

Door

Maaike Gulden

op 31 January 2019

Dat klopt helemaal dat waardevolle content best lastig is. Het is in het begin ook een kwestie van uitproberen om te kijken wat aanslaat bij je ideale klanten of met hen in gesprek gaan. Dit betekent vooral ook veel luisteren en onderzoek doen in Facebook groepen of de comments bij YouTube video's bijvoorbeeld.

Door

Nicole Orriëns

op 31 January 2019

Zes stappen is prettig overzichtelijk. Bij mij is het geleidelijkaan gegaan. Ik begon 15 jaar geleden met een blog, en dat groeide langzaam maar zeker uit tot een bedrijf.

Door

Maaike Gulden

op 31 January 2019

Dan ben je al een tijdje bezig ;) Het kost ook tijd om een online bedrijf op te bouwen.

Door

Saskia

op 1 February 2019

Deze blog ga ik even ergens opslaan om laten wat zorgvuldiger door te lezen. Ik ben bezig een online bedrijf te bouwen en hier staan hele nuttige dingen en tips in. (mooi dat er ook een mooie pinterest plaat bij zit :) )

Door

Maaike Gulden

op 1 February 2019

Dank je wel voor het compliment en leuk dat je aan de slag gaat met een online bedrijf opbouwen! Dat Pinterest plaatje is speciaal zodat je dit blog gemakkelijk op kan slaan op een van je Pinterest inspiratie borden en je deze gemakkelijk weer terug kunt vinden ;)

Door

Nadia

op 2 February 2019

Wat fijn om zo even door te lezen! Ik doe veel op gevoel en dat werkt voor nu heel goed, maar ik vind het ook altijd fijn om andere dingen te lezen... Ik pik overal de dingen uit die me goed lijken en neem dat weer mee.

Door

Maaike Gulden

op 2 February 2019

Fijn dat je wat aan mijn tips over 'hoe online bedrijf opbouwen' hebt. Het is altijd goed om er een aantal dingen uit te pikken waar je wat mee kunt.

Door

Maaike Gulden

op 2 February 2019

Wat leuk om te horen! Ik ga zeker door met het delen van online marketing tips.

Reactie plaatsen