Tijd besparen als ondernemer: 10 tips voor drukke solo ondernemers
Tijd besparen als ondernemer: 10 tips voor drukke solo ondernemers
24 januari 2019 

Tijd besparen als ondernemer: 10 tips voor drukke solo ondernemers

Heb je ook wel eens het gevoel dat je iedere dag tijd tekort komt om te doen wat je allemaal wil doen in je bedrijf? Lees dan vooral verder. In dit artikel deel ik mijn tips om effectiever te werken en tijd te besparen. Tips die jou ook tijd besparen als ondernemer waardoor je meer tijd overhoudt voor andere dingen.

Hoe tijd besparen als ondernemer?

Ben jij nogal eens geneigd om je bedrijf voor te laten gaan waardoor sporten, hobby’s of vriendinnen erbij inschieten. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik wil vaak meer doen dan mogelijk is op een dag. Continu heb ik het gevoel dat er te weinig uren in een dag zetten. Je denkt al snel ‘nog even dit ene klusje doen’ en dan ben je zo weer een uur verder.

Als solo ondernemer heb je nogal wat taken op je bordje. Je bent je eigen baas en je eigen werknemer. Daarom probeer ik steeds manieren te zoeken om productiever te werken waardoor ik meer tijd overhoud om te sporten, paard te rijden of voor andere leuke dingen. Hieronder deel ik mijn tips. Misschien heb je er wat aan zodat jij je tijd ook slimmer inzet en meer gedaan krijgt op een dag.

#1 Maak een to do lijst en houd je eraan

Iedere ochtend maak ik een to do list. Ik zet een kop thee en schrijf dan alle grote en kleine taken op die ik wil doen. En ik stop niet voordat ik deze allemaal gedaan heb. Het is zo’n fijn gevoel als je dingen van je lijst kunt afstrepen 😉 Wees wel realistisch wat je op een dag kunt doen. Bepaal 3 tot 5 belangrijke taken op een dag. In plaats van dat je ‘projext xyz’ op je lijst zet, deel je zo’n project op in kleinere taken. Schrijf dus specifieke taken op voor dit project. En houd je ook aan je to do lijst!

Dus als je een Facebook advertentie wil maken, verdeel dit dan in taken als: advertentie teksten maken, plaatjes zoeken of video’s opnemen, advertentie maken etc. Door een groot project te verdelen in kleinere taken ben je niet alleen productiever, maar is de kans ook veel kleiner dat je het uitstelt. Omdat je niet overweldigd wordt door een enorm project.

Maak dus een to do lijst en schrijf je taken op. Dit kun je gewoon op een velletje papier doen, in een papieren agenda, een Google agenda of gebruik een van deze handige tools.

tijd besparen als ondernemer 10 tips.jpg

#2 Handel de snelle taken direct af

Als je klaar bent met je to do lijst, splits deze dan in 2 delen. Je kunt dit gewoon markeren. Kijk welke taken je binnen een paar minuten kunt afhandelen. En welke taken meer tijd in beslag nemen. Verdeel je taken dus in:

  • Taken die minder dan 5 minuten in beslag nemen.
  • Belangrijke taken die meer tijd in beslag nemen.

Begin met de snelle taken die niet teveel tijd kosten. Handel deze direct af. Verstuur snel dat mailtje of pleeg dat telefoontje. Het geeft een goed gevoel als je deze taken van je lijst kunt afstrepen. Concentreer je en werk deze taken één voor één af. Dan heb je direct al het gevoel dat je al lekker veel gedaan hebt!

Vervolgens bepaal je van de overige taken (die dus meer tijd in beslag nemen) wat de belangrijkste taken zijn. Plaats deze op volgorde van prioriteit. Je kunt dit ook markeren of er een cijfer bijzetten. Begin met je belangrijkste taak, ook als je dit niet leuk vindt. Welke taak is het allerbelangrijkste en moet vandaag absoluut gebeuren? Je bent waarschijnlijk snel geneigd om de dingen die je niet leuk vindt uit te stellen. Maar ook die dingen moeten gewoon gebeuren.

#3 Focus op een taak

Wat je ook doet, laat andere dingen je niet storen. Dat is het grootste geheim om tijd te besparen als ondernemer. Hierdoor werk je veel sneller én met een beter resultaat. Dus niet multi-tasken!

Richt je volledige aandacht op die ene taak waaraan je werkt. Een handig hulpmiddeltje is de ‘pomodoro techniek’ toepassen. Hiermee voorkom je uitstelgedrag en ben je minder afgeleid. Hoe werkt de pomodoro techniek?

  • Hiermee deel je al je taken op in sub taken die 25 minuten duren.
  • Vervolgens zet je de timer op 25 minuten en focus je je op een taak.
  • Daarna vink je de taak af en neem je 5 minuten pauze voordat je aan de volgende taak begint.
  • Als je 4 pomodoro’s klaar hebt neem je een langere pauze van 15 tot 25 minuten.

Door deze pomodoro techniek te gebruiken, ga je jouw brein trainen om te concentreren in blokken van 25 minuten. Schiet je opeens iets te binnen zoals dat telefoontje wat je nog moet plegen of de boodschap die je nog moet halen voor het avondeten? Noteer dit dan even en focus je direct weer op je ene taak. Werk dus in blokken van 25 minuten, niet korter en ook niet langer. Heb je taken die korter duren? Combineer dan 2 vergelijkbare taken in één pomodoro blok.

tijd besparen als ondernemer of drukke solo-ondernemer

#4 Controleer je email alleen op een vast tijdstip

Hoe vaak check jij je email? Waarschijnlijk vaker dan je denkt. Ik weet dat het belangrijk is om klanten zo snel mogelijk een antwoord te geven, maar als je ieder half uur je email checkt, kan dat heel erg afleiden. Zet je email notificaties dus uit.

Ik betrapte mezelf erop dat ik regelmatig tussendoor mijn email checkte om klantvragen te beantwoorden. Ik merkte zelf dat ik hierdoor mijn focus verloor. Daarna maakte ik vaak de taak waarmee ik bezig was niet meer af en begon weer aan iets anders. Aan het einde van de dag was ik dan een tikje gefrustreerd omdat ik het gevoel had dat ik veel te weinig gedaan had.

Leg je mobieltje buiten handbereik en zet deze op niet storen. Want al die piepjes leiden af. Als er een melding komt van Facebook of Whatsapp, maakt je dat toch weer nieuwsgierig. Nu leg ik mijn telefoon bewust uit het zicht en probeer ik mijn email alleen op vaste tijdstippen te checken.

  • Aan het begin van mijn werkdag.
  • Net na de lunch.
  • Aan het einde van mijn werkdag.

Natuurlijk willen klanten graag snel een antwoord, maar ze zitten echt niet te wachten totdat jij een antwoord geeft. Ze gaan ook gewoon door met hun werkzaamheden. Als het echt dringend is bellen ze wel of sturen ze een Whatsapp bericht.

#5 Maak een FAQ pagina

Een andere manier om veel tijd te besparen is door een FAQ pagina te maken. Als je veel tijd kwijt bent aan het beantwoorden van emails waarin steeds dezelfde vragen gesteld worden, plaats dan op je website een FAQ pagina waarop je deze vragen beantwoordt. Met zo’n FAQ pagina op je blog of website, kunnen klanten de antwoorden al vinden op je website die ze je per mail wilde stellen. De link naar die pagina kun je eventueel ook mailen naar nieuwe klanten.

#6 Plan je blogs

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar soms heb ik gewoon echt geen zin om een blog te schrijven. Gelukkig zijn er ook genoeg dagen dat ik overloop van inspiratie en helemaal in de flow zit. Mijn advies is om te zorgen dat je van tevoren je blog content inplant. Het is sowieso goed om je content te batchen en vooruit te plannen en te zorgen dat je een voorraadje hebt voor noodgevallen.

#7 Plan je social media berichten in

Iedere maandagochtend plan ik mijn social media berichten in voor de hele week. Dan zet ik al een aantal tweets en Facebook berichten klaar zodat ik me daar niet meer druk over hoef te maken. Natuurlijk kan ik altijd nog spontaan berichten plaatsen en reageren op mensen gedurende de dag.
Maar dit helpt om focus te houden en niet uren op social media rond te hangen terwijl ik aan een blog moet werken. Er zijn genoeg tools om je social media berichten in te plannen.

  • Hootsuite: hiermee kun je berichten inplannen voor Twitter, Facebook, Linkedin en Instagram.
  • Tailwind: is perfect om je Pinterest berichten in te plannen.
  • Later: wil je jouw Instagram berichten inplannen vanaf je laptop in plaat van je telefoon? Met deze app is het allebei mogelijk.

Heb je hulp nodig bij het inplannen van je social media berichten? Weet je niet wat voor soort content je het beste op social media kunt plaatsen? Dan kan mijn social media content kalender daarbij helpen.

social media kalender aanvragen

#8 Ruim je werkplek op

Als je werkomgeving netjes is, brengt dat ook rust in je hoofd. Hierdoor ben je productiever. Zorg dat je werkplek netjes is en dat je bestanden netjes ordent op je laptop. Dit is voor mij nog wel eens een uitdaging 😉 Het bespaart een hoop tijd als je geen uren hoeft te zoeken naar een specifieke file op je laptop. En je kunt je beter focussen op je werk als jij je niet druk hoeft te maken waar dat notitieboekje nu weer ligt.

#9 Zorg voor een routine

Het is goed om een planning of schema te maken voor je werkzaamheden, maar plan ook voldoende tijd voor ontspanning. Dat doet wonderen om productief en creatief te blijven. Doe wat je iedere dag moet doen en probeer er zoveel mogelijk een routine van te maken. Ook voor je hobby’s. Plan tijd in om te sporten of voor je hobby’s.

Deze goede gewoontes inplannen, kunnen je energie niveau echt een flinke boost geven. Daardoor ben je een stuk productiever. Ik vind het ook fijn om af en toe lekker uit te slapen (ik ben eigenlijk echt geen ochtendmens) maar ik bereik het meeste als ik me echt aan mijn planning houdt. Hierdoor krijg ik meer gedaan en kan ik sneller dingen van mijn to do lijst strepen.

#10 Zeg vaker nee

Door gewoon nee te zeggen, kun je zeeën van tijd besparen als ondernemer. Vraag je altijd kritisch af of de dingen die je doet ook werkelijk bijdragen aan de doelen die je wil bereiken én of ze passen in je planning. En zeg anders gewoon ‘nee’. Wees hier heel helder in, dat voorkomt irritaties.

Niemand vindt het vreemd als je een keer ‘nee’ zegt of aangeeft dat je op maandag altijd aan je blog werkt en dus geen afspraken in wil plannen. Je bent je eigen baas en dus ook baas van je eigen tijd. En als je ‘ja’ tegen iets zegt, betekent dat automatisch dat je ‘nee’ zegt tegen iets anders…

Leestips:

Heb jij nog aanvullende tips? Tips die tijd besparen als ondernemer? 

 

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Hoe tijd besparen als ondernemer zodat je meer gedaan krijgt

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.

Door

Ingrid Poisson

op 24 January 2019

Handige tools die je daar opnoemt. Ga ik zeker eens deftig bekijken én waarschijnlijk gebruiken.

Door

Maaike Gulden

op 24 January 2019

Leuk om te horen dat je deze tools gaat gebruiken en als he goed is tijd besparen als ondernemer!

Door

Nicole Orriëns

op 24 January 2019

Een nette werkplek vind ik ook al veel doen, hoewel ik moet bekennen dat de mijne nu best een zootje is. Een lijst maken met dingen die ik moet doen vind ik ook erg prettig. Dat ordent de boel.

Door

Maaike Gulden

op 24 January 2019

Haha bij mij is het ook niet altijd even netjes. Dat vindt ik misschien nog wel de lastigste van al die tips ;) Maar tijd besparen als ondernemer is altijd goed want we hebben genoeg dingen te doen en het is fijn als je dan ook nog wat vrije tijd hebt.

Door

simone

op 24 January 2019

Dit zijn goede tips! Mijn tip: een nopjes cancelling koptelefoon. Heerlijk in je eigen wereld werken :)

Door

sandra

op 24 January 2019

Leuke tips! Een lijstje maken doe ik vaak. Heerlijk als je dingen kan afstrepen die je al gedaan hebt!

Door

Maaike Gulden

op 24 January 2019

Haha dat geeft de meeste mensen een fijn gevoel om dingen te kunnen afstrepen van hun to-do list. Maar zo'n lijstje geeft ook houvast.

Door

Manon

op 26 January 2019

Ik ben dan wel geen ondernemer, maar er zitten zeker tips bij die ik ook zelf kan gebruiken!

Door

Maaike Gulden

op 27 January 2019

Leuk om te horen dat deze tips om tijd te besparen ook voor jou van pas komen ;)

Door

Danielle

op 29 January 2019

Deze tips klinken zo logisch en simpel, maar toch lukt een groot deel mij meestal niet haha, ik ben altijd geneigd dingen die ik niet leuk vind uit te stellen.

Door

Maaike Gulden

op 29 January 2019

Ik denk dat meer mensen daar last van hebben....is helemaal niet raar ;)

Reactie plaatsen