Voordelen Pinterest zakelijk inzetten
Voordelen Pinterest zakelijk inzetten

Voordelen Pinterest zakelijk inzetten

Pinterest is meer dan alleen maar leuke plaatjes kijken en bewaren en voor mij een van de belangrijkste manieren om website bezoekers te krijgen. Pinterest bewaart een link naar de oorspronkelijke website waar de afbeelding of video is gevonden. Zo linkt een foto van een mooi gerecht vaak door naar de website waar het bijbehorende recept staat. Pinterest is dus goed voor verwijzend verkeer naar je website en voor je zoekmachine ranking in Google. Pinterest zakelijk inzetten, is dus een aanrader voor iedere ondernemer!

Waarom is Pinterest interessant voor je bedrijf?

Juist die links maken het voor bedrijven interessant om op Pinterest te laten zien waar ze goed in zijn. Voor fotografen, architecten en ontwerpers ligt het materiaal voor de hand. Maar ook voor andere bedrijven zijn er veel mogelijkheden om zich op Pinterest te profileren. Zelf gebruik ik Pinterest bijvoorbeeld om:
  • Mijn naamsbekendheid te vergroten.
  • Meer bezoekers naar mijn website te trekken.

Meer mensen op mijn website, betekent meer mensen die zich aanmelden voor mijn mailinglijst en dus meer mensen die uiteindelijk mijn diensten kopen! Pinterest zakelijk inzetten, lever je dus vooral meer bezoekers op je website op. De conversie vindt vervolgens plaats op je website doordat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst of een dienst van je kopen.
Ik deel geen plaatjes van mooie gebouwen of prachtige sieraden want ik schrijf over social media, online marketing en online ondernemen. Dat is dus ook de content die ik deel op Pinterest. Bij al mijn blogs maak ik een Pinterest afbeelding. En zodra ik mijn blog publiceer, pin ik ook deze afbeelding op Pinterest.
  • Bij ieder blog maak ik een Pinterest vriendelijke afbeelding.
  • Deze pin ik op mijn Pinterest bord The Marketing Factory.
  • En van daaruit ga ik deze vervolgens verder verspreiden op mijn andere relevante Pinterest borden en groepsborden.
  • Dat doe ik niet in een keer maar verspreid ik in de loop van de tijd.

Handmatig is dat een hoop werk, daarom gebruik ik Tailwind om dit op de automatische piloot te doen.

Tip: Met deze link kun jij Tailwind gratis een maand uitproberen.


En als je op mijn website kijkt bij mijn blogs dan zie je dat mijn blogs het meest gedeeld worden op Pinterest. Dat levert mij dus de meeste bezoekers op mijn website op.

Meer-website-verkeer-via-Pinterest

Waardevolle content

Het zou mooi zijn als de foto’s van jouw producten massaal ge(re)pinned zouden worden. De afbeeldingen gaan dan viraal, inclusief een directe link naar je website. Dit kan een hoop extra traffic opleveren naar je site. Maar dit gebeurt niet zo maar.

Net als op andere sociale media zul je zelf hard moeten werken om aandacht te krijgen. Je zult regelmatig waardevolle content moeten plaatsen en ook actief je netwerk uit gaan breiden.

Gelukkig komen ook veel mensen op je pins terecht doordat ze de zoekfunctie gebruiken of doordat anderen jouw afbeeldingen gaan repinnen. Dus het aantal volgers is niet het allerbelangrijkste op Pinterest ;) Mooie afbeeldingen en zoekwoorden zijn veel belangrijker.
  • Zorg voor een heldere indeling van je borden. Hoe specifieker je borden, hoe beter. Liever: ‘Marketingboeken voor social media freaks’ dan ‘Boeken’.
  • Geef ieder bord een korte beschrijving met de juiste zoekwoorden en de juiste categorie.
  • Houd het simpel en overzichtelijk. Dat geldt ook voor het toevoegen van pins.
  • Plaats mooie verticale plaatjes met een bondige beschrijving en altijd voorzien van een link naar je website.
  • Wees zelf ook actief door regelmatig nieuwe pins toe te voegen.

Zoek je doelgroep

In de praktijk is Pinterest uitermate geschikt voor merken met een sterk lifestyle karakter, zoals mode, beauty, sport, design, kunst of reizen. Maar ook als je diensten of trainingen aanbiedt, kan Pinterest je veel bezoekers op je website opleveren.

Ga zelf actief borden aanmaken, pins delen en anderen volgen. Volg vooral mensen die interessante content delen. Want de content die zij delen, wordt  vervolgens getoond op je news feed.
  • Kijk eerst even rustig rond. Zoek interessante gebruikers en bekijk hoe je concurrenten of anderen het aanpakken.
  • Kijk ook op de homepage van Pinterest wat er ‘Populair’ is om te ontdekken wat de trends zijn en welke content het goed doet.
  • Het is ook handig om te kijken of jouw producten wellicht al spontaan worden gepind. Je kunt dit als volgt doen:

Typ in de adresbalk van je browser: http://pinterest.com/source/ en dan jouw website, zonder http:// en zonder www. Voor de website https://www.themarketingfactory.nl wordt dat bijvoorbeeld: http://pinterest.com/source/themarketingfactory.nl.

Je krijgt nu een overzicht van alle pins op borden met jouw website als bron. Dit is ook een handige manier om je fans op te zoeken. Door hen vervolgens te gaan volgen, krijg je een goed beeld van wie jouw doelgroep is. Bovendien loop je een grote kans dat zij jou terug volgen.

Meten is weten

Ben je al actief op Pinterest, dan is het belangrijk om af en toe te kijken naar de statistieken. Als je een zakelijk account hebt krijg je deze handige statistieken van Pinterest zelf. Maar je kunt ook Google Analytics gebruiken. Hierin kun je zien of er veel verkeer vanuit Pinterest naar jouw website komt en welke pins het goed doen.

Ga naar je Google Analytics account en kijk bij Acquisitie > Sociaal >  Overzicht > Pinterest. Bekijk de top 10. Wat hebben deze pins gemeen? Gaan ze allemaal over hetzelfde onderwerp? Hebben ze dezelfde vormgeving? Of zijn het de zoekwoorden die je gebruikt? Als je weet waarom juist deze pins goed scoren, dan kun je meer van deze pins maken.
Wil je Pinterest zakelijk inzetten? Dan volgen hier nog een aantal handige Pinterest tips:

Pin voor later


Voordelen van Pinterest voor je blog of bedrijf - Pinterest Marketing Tips voor online ondernemers | www.themarketingfactory.nl
Reactie plaatsen