Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2018 

Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?

Een niche kiezen is echt essentieel voor iedere online ondernemer. Een goede niche kiezen, kan het verschil maken of je als ondernemer succesvol bent of blijft worstelen. Als je jouw niche helder hebt, heb je minder concurrenten én wordt je marketing veel gemakkelijker. Mensen komen op je af en je verdient meer geld.

Waarom is het kiezen van een niche zo belangrijk?

Ondernemers zijn vaak bang om een niche te kiezen. Ze zijn bang dat ze de verkeerde keuze maken of bang dat ze klanten mislopen als ze kiezen, en doen dus alles voor iedereen. Daarmee lukt het je niet om je te onderscheiden van je concurrenten. Het resultaat is dat je juist minder klanten hebt want niemand voelt zich écht aangesproken door jouw aanbod en marketingboodschap.

Iemand die met pensioen is heeft hele andere prioriteiten en tijdsbesteding dan een werkende moeder bijvoorbeeld. Moeders hebben veel minder tijd. En als je je richt op thuiswerkende moeders dan kun je hen ook een online programma verkopen.

Als je geen keuze maakt en je boodschap en aanbod niet specifiek genoeg zijn, weten klanten niet precies waarvoor ze bij jou moeten zijn. En ze kunnen anderen niet naar je doorverwijzen. Bovendien willen klanten geholpen worden door een specialist, door de expert en niet door een generalist. Klanten willen ook meer betalen voor een specialist.

Wat is een niche?

Een niche is een specifiek deel van de markt waar je je op richt. Door je te richten op een kleiner deel van de markt, blijft het behapbaar en je marketing wordt veel gemakkelijker. Je hoeft niet met hagel te schieten. Als je hulp nodig hebt bij je Facebook advertenties, huur je dan liever een social media adviseur in of een Facebook add specialist?

Als je een boekhouder bent, kun je je richten op alle ondernemers, of je zou kunnen kiezen voor moeders met een webshop. Je levert dezelfde dienst, maar als je kiest voor een niche, maakt dat je marketing gemakkelijker omdat je jouw boodschap en de kanalen die je inzet hier op aan kunt passen.

niche kiezen

Voordelen van een niche

Een niche betekent dus keuzes maken. Je kiest wat je wel doet, en wat juist niet. Dat klinkt misschien eng en spannend, maar het heeft juist voordelen. En je kiest dit niet voor de rest van je leven. Je kunt zo’n niche altijd weer aanpassen. Wat zijn de voordelen?

1. Je marketing wordt gemakkelijker

Zoals hierboven al beschreven wordt je marketing gemakkelijker. Door je op een specifieke doelgroep te richten hoef je je niet op alle kanalen te richten, maar weet je precies waar je doelgroep uithangt en kun je je branding, boodschap en marketingactiviteiten hierop afstemmen. Je leert die doelgroep steeds beter kennen. En hoe beter jij je ideale klant kent, hoe gemakkelijker jij je aanbod en marketing hierop aan kan laten sluiten.

2. Minder concurrentie

Hierdoor heb je ook minder concurrenten. Want als je je op alles en iedereen richt, dan is alles en iedereen je concurrent. En dan wordt het lastig om je te onderscheiden. Maar door je op een specifiek deel van de markt te richten, word je een monopolist op je zelfgekozen terrein. Niemand biedt hetzelfde als wat jij biedt.

3. Je wordt een specialist

Als je kiest, wordt je een ware specialist. Doordat je je veel beter kunt focussen, wordt je ook een steeds grotere expert in je niche. Je hoeft je alleen in dit onderwerp te verdiepen waardoor je steeds beter wordt. En klanten werken graag met een specialist, en betalen hier ook graag meer voor.

4. Kost minder energie

Doordat je kunt focussen op één specifieke doelgroep met één specifieke doelgroep, kost het minder energie. Je hoeft je alleen nog maar in dat ene onderwerp te verdiepen en je marketing kost minder tijd. Je hoeft bijvoorbeeld niet op alle social media kanalen aanwezig te zijn, maar alleen daar waar je specifieke doelgroep uithangt. Daardoor houd je meer tijd over voor leuke dingen, voor je hobby’s en je kinderen.

Hoe kies je jouw perfecte niche?

Jouw niche bepaal je zelf. Je maakt zelf de keuze voor jouw niche. Als je alleen kijkt wat een lucratieve niche is, dus waar veel geld te verdienen valt, gaat het niet werken. Jouw passie is dus het allerbelangrijkste, zonder die passie houd je het niet vol. Vaardigheden kun je ook nog leren 😉

Kijk naar je vaardigheden en kwalificaties, en wie je kunt helpen. Maar kijk niet alleen naar wie je het beste kunt helpen, maar wie vind je leuk om te helpen. Je kunt misschien een bepaalde groep mensen heel goed helpen, maar als je dat niet leuk vindt, werkt het demotiverend.

De perfecte niche: je combineert werk wat je leuk vind en waar je goed in bent, met mensen die daar ook geïnteresseerd in zijn (lees voor willen betalen) en waar je graag mee wilt werken. Het is het snijvlak van je talenten en passies én waar jouw ideale klanten voor willen betalen.

Bij een niche zijn 3 elementen van belang. En het gaat om de combinatie van die 3 dingen:

1. Jouw ideale doelgroep

Wie zijn jouw ideale klanten? Met wie wil je werken en met wie niet? Want je kunt wel heel goed zijn om een bepaalde groep mensen te helpen maar als je daar niet blij van wordt dan kun je hier nooit opbloeien.

Kies een doelgroep, dus de groep mensen waar je je op richt. En hoe specifieker, hoe beter. Denk bijvoorbeeld aan grote organisaties, moeders of start-ups. Maar je kunt je ook richten op thuiswerkende moeders.

2. Een specifiek probleem van die doelgroep

Waarschijnlijk heeft jouw doelgroep, meer problemen maar je richt je op 1 of 2 dingen. Dit probleem moet urgent en belangrijk genoeg zijn zodat ze er ook voor willen betalen. Jij kunt wel vinden dat ze iets nodig hebben, maar als mensen dat zelf niet vinden, dan worden ze ook geen klant bij je.

Richt je dus op een urgent en specifiek probleem van jouw ideale klanten. Als je trainingen geeft over timemanagement, kun je je ook richten op timemanagement voor thuiswerkende moeders zodat ze makkelijker werk en kinderen kunnen combineren.

3. Jouw oplossing voor dit specifieke probleem

Waarschijnlijk heb je een hele specifieke visie of werkwijze voor jouw oplossing voor dit specifieke probleem waarmee je je onderscheid van anderen. Hierdoor kun je je onderscheidend positioneren en kunnen klanten makkelijker voor jouw kiezen.

De oplossing die je biedt, is ook je wat je gaat verkopen. Mensen betalen voor een oplossing en zijn niet zo zeer geïnteresseerd hoe je dat doet. Bij het voorbeeld van timemanagement voor thuiswerkende moeders verkoop je bijvoorbeeld: leer in 10 weken efficiënter thuiswerken zodat je meer tijd hebt voor de kinderen.

Leestip:

Durf te kiezen

Een niche kiezen kan best lastig zijn, maar het is dus belangrijk dat je in ieder geval een keuze maakt. Je kunt dit altijd later weer aanpassen. De grootste fout is dat ondernemers helemaal niet (durven) kiezen.

Maar door een duidelijke keuze te maken, wordt je steeds beter in je vak, heb je meer focus en leer je jouw niche steeds beter kennen. Je kunt je aanbod en je marketing hier steeds beter op afstemmen. En mensen kunnen ook makkelijker voor jou kiezen en anderen naar je doorverwijzen omdat ze weten waar jij de expert in bent.

Hoe kies je een winstgevende niche en trek je vanzelf klanten aan | www.themarketingfactory.nl

 

Hoe kies je de juiste niche die winstgevend is omdat je vanzelf klanten aantrekt | www.themarketingfactory.nl
Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
lodi

Door

lodi

op 8 February 2019

Een niche kiezen is heel belangrijk voor het slagen van je onderneming. Niet alleen is het duidelijk voor jou maar ook voor de mensen voor wie het is. Vaak denken mensen veel te breed, terwijl als je het kleiner houd je veel gerichter kan werven.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 8 February 2019

Klopt helemaal alleen is het soms heel lastig om een niche te kiezen, maar hoe specifieker je niche, hoe makkelijker het is om klanten aan te trekken.

Nicole Orriëns

Door

Nicole Orriëns

op 8 February 2019

Ik heb een aantal niche blogs, bijvoorbeeld over hardlopen en bloggen. Maar daarnaast heb ik ook een iets algemener blog, Huisvlijt dat gaat over alles rondom het dagelijks leven en het runnen van een huishouden en gezin. Ik zie zeker het nut van een niche, maar soms vind ik het ook wel lastig.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 8 February 2019

Het kiezen van een niche is ook lastig, maar volgens mij heb je het al aardig voor elkaar. Een niche hoeft niet alleen de keuze voor een specifieke doelgroep te zijn maar kan ook op een specifiek onderwerp zijn.

Henk

Door

Henk

op 8 February 2019

nadeel van een niche is natuurlijk wel dat je je heel erg afhankelijk maakt van een kleine groep. van die groep weg door ontwikkelingen dan valt jouw bedrijf ook weg

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 8 February 2019

Daar ben ik het niet mee eens. ALs je alles voor iedereen wil zijn, kan ook niemand voor je kiezen. Dat is makkelijker voor jou Voor je marketing, om content te maken etc), maar dan weten mensen ook meteen of het wel of niet voor hen is, anders voelen ze zich niet aangesproken Je kunt je richten op een specifieke doelgroep of op een specifiek onderwerp en je kiest niet voor de rest van je leven ;) Zo'n niche kan altijd weer veranderen.

Laura

Door

Laura

op 10 February 2019

Ik ben nog lekker aan het ontdekken welke onderwerpen ik leuk vind. De rest komt nog wel

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 10 February 2019

Dat is helemaal super. Het is vaak ook echt een ontdekkingstocht want er zijn zo ontzettend veel leuke onderwerpen!

Reactie plaatsen