Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?
Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?
27 februari 2018 
6 min. leestijd

Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?

Een niche kiezen is echt essentieel voor iedere online ondernemer. Een goede niche kiezen, kan het verschil maken of je als ondernemer succesvol bent of blijft worstelen. Als je jouw niche helder hebt, heb je minder concurrenten én wordt je marketing veel gemakkelijker. Mensen komen op je af en je verdient meer geld.

– Laatst bijgewerkt 1 juli 2022 –

Waarom is het kiezen van een niche zo belangrijk?

Ondernemers zijn vaak bang om een niche te kiezen. Ze zijn bang dat ze de verkeerde keuze maken of bang dat ze klanten mislopen als ze kiezen, en doen dus maar alles voor iedereen. Daarmee lukt het je niet om je te onderscheiden van je concurrenten.

Het resultaat is dat je juist minder klanten hebt want niemand voelt zich écht aangesproken door jouw aanbod en boodschap.

Iemand die met pensioen is heeft hele andere prioriteiten en tijdsbesteding dan een werkende moeder bijvoorbeeld. Moeders hebben veel minder tijd. En als je je richt op thuiswerkende moeders dan kun je hen ook een online programma verkopen.

Als je geen keuze maakt en je boodschap en aanbod niet specifiek genoeg zijn:

  • Dan weten klanten niet precies waarvoor ze bij jou moeten zijn.
  • En kunnen anderen niet naar je doorverwijzen.
  • Bovendien willen klanten geholpen worden door een specialist, door de expert.
  • Klanten willen ook meer betalen voor een specialist.

Gratis online marketing training voor meer online zichtbaarheid en klanten

Wat is een niche?

Een niche is een specifiek deel van de markt waar je je op richt. Door je te richten op een kleiner deel van de markt, blijft het behapbaar en je marketing wordt veel gemakkelijker. Je hoeft niet met hagel te schieten. Als je hulp nodig hebt bij je Facebook advertenties, huur je dan liever een social media adviseur in of een Facebook ad specialist?

Als je een boekhouder bent, kun je je richten op alle ondernemers, of je zou kunnen kiezen voor moeders met een webshop. Je levert dezelfde dienst, maar als je kiest voor een niche, maakt dat je marketing gemakkelijker omdat je jouw boodschap en de kanalen die je inzet hier op aan kunt passen.

niche kiezen

Voordelen van een niche

Een niche betekent dus keuzes maken. Je kiest wat je wel doet, en wat juist niet. Dat klinkt misschien eng en spannend, maar het heeft juist voordelen. En je kiest dit niet voor de rest van je leven. Je kunt zo’n niche altijd weer aanpassen. Wat zijn de voordelen?

1. Je marketing wordt gemakkelijker

Zoals hierboven al beschreven wordt je marketing gemakkelijker. Door je op een specifieke doelgroep te richten hoef je je niet op alle kanalen te richten, maar weet je precies waar je doelgroep uithangt en kun jij je branding, boodschap en marketingactiviteiten hierop afstemmen. Je leert die doelgroep steeds beter kennen. En hoe beter jij je ideale klant kent, hoe gemakkelijker jij je aanbod en marketing hierop aan kan laten sluiten.

2. Minder concurrentie

Hierdoor heb je ook minder concurrenten. Want als je je op alles en iedereen richt, dan is alles en iedereen je concurrent. En dan wordt het lastig om je te onderscheiden. Maar door je op een specifiek deel van de markt te richten, word je een monopolist op je zelfgekozen terrein. Niemand biedt hetzelfde als wat jij biedt.

3. Je wordt een specialist

Als je kiest, wordt je een ware specialist. Doordat je je veel beter kunt focussen, wordt je ook een steeds grotere expert in je niche. Je hoeft je alleen in dit onderwerp te verdiepen waardoor je steeds beter wordt. En klanten werken graag met een specialist, en betalen hier ook graag meer voor.

4. Kost minder energie

Doordat je kunt focussen op één specifieke doelgroep met één specifieke onderwerp, kost het minder energie. Je hoeft je alleen nog maar in dat ene onderwerp te verdiepen en je marketing kost minder tijd. Je hoeft bijvoorbeeld niet op alle social media kanalen aanwezig te zijn, maar alleen daar waar je specifieke doelgroep uithangt. Daardoor houd je meer tijd over voor leuke dingen, voor je hobby’s en je kinderen.

Hoe kies je jouw perfecte niche?

Jouw niche bepaal je zelf. Je maakt zelf de keuze voor jouw niche. Als je alleen kijkt wat een lucratieve niche is (dus waar veel geld te verdienen valt) gaat het niet werken. Jouw passie is het allerbelangrijkste want zonder die passie houd je het niet vol. Vaardigheden kun je ook nog leren 😉

Kijk naar je vaardigheden en kwalificaties, en wie je kunt helpen. Maar kijk niet alleen naar wie je het beste kunt helpen, maar wie vind je leuk om te helpen. Je kunt misschien een bepaalde groep mensen heel goed helpen, maar als je dat niet leuk vindt, werkt het demotiverend.

De perfecte niche: je combineert werk wat je leuk vind en waar je goed in bent, met mensen die daar ook geïnteresseerd in zijn (lees voor willen betalen) en waar je graag mee wilt werken. Het is het snijvlak van je talenten en passies én waar jouw ideale klanten voor willen betalen.

Bij een niche zijn 3 elementen van belang. En het gaat om de combinatie van die 3 dingen:

1. Jouw ideale doelgroep

Wie zijn jouw ideale klanten? Met wie wil je werken en met wie niet? Want je kunt wel heel goed zijn om een bepaalde groep mensen te helpen maar als je daar niet blij van wordt dan kun je hier nooit opbloeien. Kies een doelgroep, dus de groep mensen waar je je op richt. En hoe specifieker, hoe beter. Denk bijvoorbeeld aan grote organisaties, moeders of start-ups. Maar je kunt je ook richten op thuiswerkende moeders.

2. Een specifiek probleem van die doelgroep

Waarschijnlijk heeft jouw doelgroep, meer problemen maar je richt je op 1 of 2 dingen. Dit probleem moet urgent en belangrijk genoeg zijn zodat ze er ook voor willen betalen. Jij kunt wel vinden dat ze iets nodig hebben, maar als mensen dat zelf niet vinden, dan worden ze ook geen klant bij je. Richt je dus op een urgent en specifiek probleem van jouw ideale klanten. Als je trainingen geeft over timemanagement, kun je je ook richten op timemanagement voor thuiswerkende moeders zodat ze makkelijker werk en kinderen kunnen combineren.

3. Jouw oplossing voor dit specifieke probleem

Waarschijnlijk heb je een hele specifieke visie of werkwijze voor jouw oplossing voor dit specifieke probleem waarmee je je onderscheid van anderen. Hierdoor kun je je onderscheidend positioneren en kunnen klanten makkelijker voor jouw kiezen. De oplossing die je biedt, is ook je wat je gaat verkopen. Mensen betalen voor een oplossing en zijn niet zo zeer geïnteresseerd hoe je dat doet. Bij het voorbeeld van timemanagement voor thuiswerkende moeders verkoop je bijvoorbeeld: leer in 10 weken efficiënter thuiswerken zodat je meer tijd hebt voor de kinderen.

Leestip:

Durf te kiezen

Een niche kiezen kan best lastig zijn, maar het is belangrijk dat je in ieder geval een keuze maakt. Je kunt dit later altijd weer aanpassen. De grootste fout is dat ondernemers helemaal niet (durven) kiezen omdat ze bang zijn dat ze dan klanten mislopen. Maar als je geen keuze maakt, heb je juist minder klanten omdat niemand zich écht aangesproken voelt door jouw aanbod en marketingboodschap.

Door een duidelijke keuze te maken, wordt je steeds beter in je vak, heb je meer focus en leer je jouw doelgroep steeds beter kennen. Je kunt je aanbod en je marketing hier steeds beter op afstemmen. En mensen kunnen ook makkelijker voor jou kiezen en anderen naar je doorverwijzen omdat ze weten waar jij de expert in bent.

Marketing succesfactoren

De juiste niche kiezen is één van de belangrijkste succesfactoren om een succesvolle ondernemer te worden. Wil je weten wat nog andere belangrijke succesfactoren zijn die bijdragen aan je succes als online ondernemer? En hoe je enthousiaste fans en volgers opbouwt die graag bij je kopen. Meld je dan aan voor mijn gratis training: 5 Succestips voor online ondernemers.


Vind je dit interessant? Pin voor later!

Bekijk deze handige personal branding en positionering tips om een goede niche te kiezen. Zo’n niche is belangrijk. Dit maakt het verschil voor succesvol ondernemen of dat je blijft worstelen als ondernemer. Met een duidelijke niche heb je minder concurrenten én wordt je marketing veel gemakkelijker. Hierdoor wordt het dus eenvoudiger om klanten aan te trekken en online verkopen te realiseren

Waarschijnlijk heb je wel vaker gehoord: “The riches are in the niches”. Een goede niche kiezen, maakt het verschil voor succesvol ondernemen of dat je blijft worstelen als ondernemer. Met een duidelijke niche heb je minder concurrenten én wordt je marketing veel gemakkelijker. Daardoor wordt het eenvoudiger om klanten aan te trekken en online verkopen te doen
Het wordt steeds drukker online. Hoe kun jij je als ondernemer onderscheiden van concurrenten zodat klanten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn? Door een unieke niche te kiezen. Met zo’n niche heb je minder concurrenten én wordt je marketing veel gemakkelijker. Het wordt dus eenvoudiger om klanten aan te trekken en online verkopen te realiseren. Bekijk deze ondernemen tips over personal branding en positionering
Een goede niche kiezen, maakt het verschil voor succesvol ondernemen of blijft worstelen als ondernemer. Als je jouw niche helder hebt, heb je minder concurrenten én wordt je marketing veel gemakkelijker. Klanten komen op je af en je verdient meer geld. Bekijk deze handige personal branding en positionering tips waardoor je online marketing een stuk makkelijker en efficiënter wordt


Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
dave
Door

dave

op 05 Dec 2019

ik merk dat ik een niche kiezen echt heel erg lastig vind.... ze zeggen vaak je moet een niche kiezen op basis van je hobby´s of/ en interesse . maar ik heb niet echt hobby´s en kwa interesses ... geen flauw idee...

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 07 Dec 2019

Hi Dave, Dit is ook heel lastig aar blijf er niet te lang op broeden. Dat heb ik in het begin ook gedaan en dat remde e af. Zo'n niche is vooral handig voor je marketing want als je iedereen wilt aanspreken, dan voelt niemand zich aangesproken. Het hoeft niet per se iets te maken te hebben met je hobby's of interesses, maar het is wel handig als je werkt met mensen waar je ook graag mee werkt. Dus met welke mensen werk je het liefst? Of van welke branches heb je kennis en connecties? Je kunt ook altijd een specifiek onderwerp als niche kiezen. Groetjes, Maaike

Laura
Door

Laura

op 10 Feb 2019

Ik ben nog lekker aan het ontdekken welke onderwerpen ik leuk vind. De rest komt nog wel

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 10 Feb 2019

Dat is helemaal super. Het is vaak ook echt een ontdekkingstocht want er zijn zo ontzettend veel leuke onderwerpen!

Henk
Door

Henk

op 08 Feb 2019

nadeel van een niche is natuurlijk wel dat je je heel erg afhankelijk maakt van een kleine groep. van die groep weg door ontwikkelingen dan valt jouw bedrijf ook weg

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 08 Feb 2019

Daar ben ik het niet mee eens. ALs je alles voor iedereen wil zijn, kan ook niemand voor je kiezen. Dat is makkelijker voor jou Voor je marketing, om content te maken etc), maar dan weten mensen ook meteen of het wel of niet voor hen is, anders voelen ze zich niet aangesproken Je kunt je richten op een specifieke doelgroep of op een specifiek onderwerp en je kiest niet voor de rest van je leven ;) Zo'n niche kan altijd weer veranderen.

Nicole Orriëns
Door

Nicole Orriëns

op 08 Feb 2019

Ik heb een aantal niche blogs, bijvoorbeeld over hardlopen en bloggen. Maar daarnaast heb ik ook een iets algemener blog, Huisvlijt dat gaat over alles rondom het dagelijks leven en het runnen van een huishouden en gezin. Ik zie zeker het nut van een niche, maar soms vind ik het ook wel lastig.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 08 Feb 2019

Het kiezen van een niche is ook lastig, maar volgens mij heb je het al aardig voor elkaar. Een niche hoeft niet alleen de keuze voor een specifieke doelgroep te zijn maar kan ook op een specifiek onderwerp zijn.

lodi
Door

lodi

op 08 Feb 2019

Een niche kiezen is heel belangrijk voor het slagen van je onderneming. Niet alleen is het duidelijk voor jou maar ook voor de mensen voor wie het is. Vaak denken mensen veel te breed, terwijl als je het kleiner houd je veel gerichter kan werven.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 08 Feb 2019

Klopt helemaal alleen is het soms heel lastig om een niche te kiezen, maar hoe specifieker je niche, hoe makkelijker het is om klanten aan te trekken.

Reactie plaatsen