Heb jij de juiste weggever om je ideale klanten aan te trekken? Of heb je zomaar een klantmagneet of freebie gemaakt om je mailinglijst op te bouwen? Dan sla je de plank volledig mis. Hieronder leg ik uit waarom het zo belangrijk is om de juiste weggever te hebben.
– Laatste update 9 april 2024 –
Waarom een gratis weggever nodig?
Als jij als ondernemer je bedrijf serieus neemt, is het goed om een mailinglijst op te bouwen. Money is in the list. Waarschijnlijk weet je wel dat je een weggever nodig hebt om een mailinglijst op te bouwen want mensen geven hun email niet zomaar. We krijgen al genoeg mailtjes op een dag.
Zo’n weggever noemen ze ook wel een freebie, klantmagneet of opt-in. Het maakt niet uit hoe je het noemt maar je zult iets gratis weg moeten geven als lokkertje om mensen op je mailinglijst te krijgen. Misschien heb je al een weggever maar is dat ook juiste weggever?
Voordeel van een weggever
It’s a numbers game. Hoe meer mensen op je lijst, hoe groter de kans dat mensen klant worden. Dus hoe groter je lijst, hoe meer verkopen, maar dat geldt alleen als je ook de juiste mensen op je emaillijst hebt. Uiteindelijk wil je tevreden betalende klanten, dat is het doel van je lijst
Met zo’n weggever ga je dus al het kaf van het koren scheiden. Mensen waar je graag mee wilt werken, die wil je ook op je emaillijst. En mensen waar je liever niet mee werkt, die wil je juist afstoten. Die mensen heb je liever niet op je lijst. En daarom is het zo belangrijk om de juiste weggever te maken.
Voordeel van een mailinglijst
Met een mailinglijst kun je contact houden, relaties opbouwen en mensen opwarmen voor je betaalde aanbod. Social media zijn een mooie platformen waar mensen je kunnen ontdekken, maar ze zijn heel vrijblijvend. Je hebt geen enkele controle over social media. Daarom wil je mensen graag op je email lijst. Zodra mensen zich aanmelden voor je lijst kun je:
- Contact houden
- Connecties opbouwen
- Conversies realiseren
Zo'n mailinglijst is dus goud in je bedrijf. Dit zijn je toekomstige klanten. Natuurlijk heb je wel een goed aanbod nodig, maar deze mensen hebben al aangegeven dat ze interesse hebben om meer van je te willen horen. Hierdoor kun je contact houden en de know-like-trust opbouwen. Dat kost tijd. Maar dan moeten ze zich wel eerst aanmelden voor je lijst en daarom heb je de juiste weggever nodig.
Leestip:
- Heb je een goed productaanbod of maak jij het jezelf onnodig moeilijk?
- 43 Inspirerende tips voor een goede freebie of klantmagneet.
- Handig overzicht met mijn favoriete tools en apps die veel tijd besparen.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je niet wilt maken.
- Goed follow up systeem om van leads ook betalende klanten te maken.
Wat is een goede weggever?
Een fout die veel ondernemers maken is dat ze maar willekeurig een weggever maken of kijken wat ze toevallig nog hebben liggen. Dus ze maken snel een checklijst of ebook, of kijken of ze nog een checklijst hebben die ze kunnen gebruiken. Maar dan sla je de plank volledig mis. Dan gaat het je niet de juiste leads en klanten opleveren.
Voordat je een goede weggever kunt maken moet je eerst weten wat je betaalde aanbod is en dan van achter naar voor werken. Want uiteindelijk wil je wel dat het ook betalende klanten oplevert. In bovenstaande video leg ik je precies uit hoe dit werkt.
Juiste weggever maken
Serieus aan de slag met het maken van de juiste weggever om leads en klanten aan te trekken? Meld je aan voor mijn gratis lijstgroei challenge. Dit is een gratis online training waar je direct mee kunt starten zodra jij je aanmeldt. In een aantal korte video's leg ik je precies uit hoe je de juiste weggever maakt.
Na het volgen van deze gratis lijstgroei training weet jij wat een goede weggever is, hoe je deze kunt promoten en mensen kunt opwarmen voor jouw betaalde aanbod. Dan heb je niet langer zomaar willekeurig een weggever maar een goed converterende weggever de je ook klanten oplevert.
Vind je dit interessant? Pin voor later!