Hoe kies je een unieke positie in een overvolle markt?
Hoe kies je een unieke positie in een overvolle markt?
25 januari 2018 
3 min. leestijd

Hoe kies je een unieke positie in een overvolle markt?

Hoe kies je een onderscheidende positionering? Wat is dat precies en waarom is het belangrijk? En is het nog wel te doen om een onderscheidende positionering te hebben tegenwoordig in een overvolle markt, zeker als je nog maar net begint? Je wil een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten. Waar wil je om herinnerd worden? Je wil graag dat klanten meteen aan jou denken als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.

– Laatste update 12 juli 2021 –

Marktonderzoek aan de hand van 4 P’s

Door marktonderzoek te doen (aan de hand van 4 P’s die ik behandel in mijn podcast), kun je een unieke positie innemen, zelfs in een overvolle markt. Waar zie je kansen en wat maakt je onderscheidend?

Je bent vast niet de enige coach, social media trainer of diëtist. En dat hoeft ook niet. Als je maar zorgt voor een onderscheidende positie zodat je iemands favoriet wordt.

Wat is positionering?

Positionering betekent de plaats die je inneemt in de hoofden van mensen en hoe jij je onderscheidt van je concurrenten.

  • Wat zeggen anderen over jou als je er niet bij bent?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat maakt jou onderscheidend van je concurrenten?

Je wil opvallen in de massa, maar je wil vooral de favoriet zijn van je ideale klanten. Dat kan alleen maar als je een unieke positie inneemt en dit ook uitdraagt met je branding. Voorkom dat je deze fouten maakt met je branding.

Waarom is een unieke positionering belangrijk?

Mensen zijn misschien nog niet klaar om te kopen als ze je online tegen komen, maar je wil dat ze meteen aan jou denken als ze wel klaar zijn om het product of dienst te kopen die jij aanbied. Of anderen naar je doorverwijzen.

Natuurlijk wil je relevant zijn voor je ideale klanten en onderscheidend van je concurrenten. Zodat jouw ideale klanten voor jouw aanbod kiezen en niet voor dat van je concurrenten. Je wil een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten.

De markt is overvol in dit internet tijdperk

Je bent vast niet de enige coach, social media trainer of diëtist. En dat hoeft ook niet. Als je maar zorgt voor een onderscheidende positie.

  • Ben jij de online marketing consultant voor de financiële sector?
  • Coach jij hoger opgeleide vrouwen uit de zorg naar ander werk?
  • Ben jij de diëtist die zich richt op kinderen met diabetes?
  • Geef jij social media trainingen special voor mensen in de bouw?

Je wil een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten zodat ze meteen aan jou denken als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.. Waar wil je bekend om staan?

Kies jouw unieke positionering

Je maakt zelf de keuze waar je expert in wil worden. Wat je wil aanbieden. Met wie je wil werken. Dat is het mooi van eigen baas zijn. Als je van je passie je professie kunt maken dan voelt het niet als werken. Vervolgens doe je marktonderzoek om te kijken hoe jij je kunt positioneren. Hoe kun jij je onderscheiden van je concurrenten? Wat maakt jou uniek?

Je hoeft niet de enige te zijn, maar je wil een plekje veroveren in de hoofden en harten van jouw ideale klanten. Je wil de favoriet worden van jouw ideale klanten. De favoriete blogger, podcaster, social media trainer of diëtist.

Dus kies 1 ding. Om welk ding wil je herinnerd worden? Claim dit en begin met marktonderzoek om jouw unieke positionering te kiezen.

ST017 hoe kies je een onderscheidende positionering

En verder?

Vergeet niet om je te abonneren op mijn podcast zodat je geen uitzending hoeft te missen. Je krijgt dan automatisch een melding zodra er een nieuwe Social Talk uit is. Ik vind het ook leuk als je me laat weten wat je van deze podcast vindt door een review te geven. Daarmee help je me bovendien om deze podcast zichtbaarder te maken. Heb je vragen of feedback? Of suggesties voor een onderwerp? Mail naar info@themarketingfactory.nl of tweet naar @maaikegulden.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Bekijk deze handige personal branding en positionering tips waardoor je online marketing een stuk makkelijker en efficiënter wordt. Het wordt steeds drukker online. Hoe kun jij opvallen en de aandacht trekken van kanten? En je als ondernemer onderscheiden van concurrenten zodat klanten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn? Je ontdekt het met deze tips

Wil jij succesvol ondernemen dan is het goed om een niche te kiezen. Daardoor wordt je marketing makkelijker en schiet je niet met hagel. Je weet precies welke klanten je wilt bereiken. Als je alles wilt zijn voor iedereen, dan kiest uiteindelijk niemand voor jou. Maar hoe doe je dat in een overvolle markt? Bekijk deze handige personal branding en positionering tips zodat jij de juiste klanten aantrekt
Wil jij klanten aantrekken als online ondernemer? Dan is het goed om een sterke positionering te kiezen waarmee jij je onderscheidt van je concurrenten zodat klanten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Hierdoor wordt je online marketing een stuk makkelijker en schep je duidelijkheid. Hoe doe je dat in een overvolle markt? Bekijk deze handige personal branding en positionering tips zodat jij de juiste klanten aantrekt

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Julia Veenstra
Door

Julia Veenstra

op 22 Mar 2019

Mijn winkel zit al binnen een niche markt. Ik heb er voor mijn blog juist voor gekozen om het nu niet te doen om eindelijk lekker breed te kunnen werken :)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 23 Mar 2019

Dat is ook een keuze natuurlijk ;) Meestal kies je het beste of voor een specifiek onderwerp of voor een specifieke doelgroep voor je blog.

Wanda
Door

Wanda

op 20 Mar 2019

In zekere zin is het natuurlijk ook wel van toepassing als je van je blog een zakelijk iets wilt maken, want anders val je in het geheel niet echt op.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 20 Mar 2019

Dat klopt helemaal. Ook voor bloggers is het belangrijk om een unieke positie te kiezen.

Reactie plaatsen