5 redenen waarom je marketing niet werkt en hoe je dit oplost
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juli 2019 

5 redenen waarom je marketing niet werkt en hoe je dit oplost

Vraag jij je weleens af, werkt mijn marketing wel? Twijfel je aan hoe en waarom marketing inzetten? Je hebt het gevoel dat je al van alles geprobeerd hebt om je bedrijf te promoten, maar trekt nog steeds geen klanten aan. Iedere week plaats je een blog online, je bent actief op social media, verstuurt nieuwsbrieven en hebt zelfs al een paar keer een webinar gegeven. Dus waarom werkt het niet?

Waarom je marketing niet werkt

Veel ondernemers hebben sowieso een hekel aan marketing. Ze zijn liever gewoon met hun vak bezig. Maar als je klanten wilt, dan kun je niet om marketing heen. Dit zou juist een van je belangrijkste taken moeten zijn. Hoe kom je anders aan klanten? Mensen moeten wel weten dat je er bent en wat je te bieden hebt. Maar het klinkt vaak ook spannender dan het is.

Marketing is niet moeilijk, het is geen hogere wiskunde, maar het is meer dan alleen maar wat mooie plaatjes op Instagram posten en af en toe een bericht op Linkedin plaatsen. Het betekent dat jij jezelf online zichtbaar maakt, je waarde communiceert (op de juiste manier) en relaties opbouwt met potentiële klanten. Dus dat is meer dan alleen maar reclame maken voor jezelf 😉

Er bestaat niet slechts één ‘juiste’ manier om je marketing in te zetten, maar er zijn een paar dingen die je zeker moet vermijden!

#1 Je maakt geen duidelijke keuze

De eerste fout is dat je geen duidelijke keuze durft te maken. Als jij je richt op iedereen die jou wil betalen (je moet tenslotte de rekeningen betalen), dan ga je het niet redden. Ik heb mijn gedachte al eerder gedeeld over waarom het goed is om een niche te kiezen. Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?

Zo’n niche maakt het veel gemakkelijker. Het helpt echt enorm bij je branding, je marketing strategie, al je teksten, maar ook bij het bepalen van jouw aanbod. Als je aantrekkelijk wilt zijn voor iedereen, ben je waarschijnlijk voor niemand aantrekkelijk  Dus hoe specifieker je communiceert voor wie je diensten zijn, hoe beter.

Je wordt veel aantrekkelijker als je wel een duidelijke focus kiest.

Marketing zonder dat je weet wie je wilt helpen, is als roepen in de woestijn. Het is gewoon maar wat roepen en hopen dat iemand het koopt. Maar waarschijnlijk ben je het met me eens dat dit niet de beste strategie is (of dat dit überhaupt een strategie is)?

Jouw actie

Bepaal aan wie jij je diensten wilt verkopen. En zorg dat je deze doelgroep heel goed kent. Weet waar ze online uithangen, op welke social media platformen ze actief zijn, zodat je ze kunt bereiken. Welke problemen ze hebben, welke resultaten ze willen, maar ook welke woorden ze gebruiken. Dan kun je daar met je content en je aanbod op inspelen.

Een niche kiezen kan best lastig zijn, maar het is belangrijk dat je in ieder geval een keuze maakt. Je kunt dit altijd later weer aanpassen. Lees hier hoe je winstgevende niche kiest en klanten aantrekt.

#2 Je hebt geen strategisch plan

Je kunt uren met marketing bezig zijn, maar als je geen plan hebt, kun je veel van jouw kostbare tijd verspillen! Dat is net als in een auto stappen maar niet weten wat je eindbestemming is. Hoe weet je dan welke richting je uit moet? Dus al je marketingacties moeten een doel hebben.

  • Het heeft niet zoveel zin om zomaar wat te posten op social media of uren bezig zijn met het schrijven van blogs of weggevers maken zonder dat je een duidelijk doel voor ogen hebt.
  • Wie wil je hiermee bereiken en waarom? Wat wil je dat jouw potentiële klanten doen? Wat is de volgende stap?

Graag wil je een connectie opbouwen met je potentiële klanten en vertrouwen opbouwen, want zonder dat vertrouwen worden mensen nooit klant. Ze moeten geloven dat jij hun probleem op kan lossen. Vaak moeten mensen meerdere keren iets van je horen, dus hoe kun je dat vertrouwen opbouwen? Welke route leggen ze af om dat vertrouwen op te bouwen?

Leuke oefening om de focus op je doel vast te houden.

Jouw actie

Denk na over de customer journey van jouw klant. Veel klanten zien iets van mij op social media. Ze vinden mij bijvoorbeeld op Instagram of Pinterest en komen zo op mijn website. Dan lezen ze één of twee blogs, en misschien melden ze zich aan voor mijn e-maillijst door een content upgrade of een andere weggever. Als mensen dan op mijn mailinglijst staan, krijgen ze een serie e-mails (afhankelijk hoe ze zich aangemeld hebben) en uiteindelijk doe ik een aanbod voor een betaalde dienst.

Ik vind het makkelijker om van achter naar voren te werken. Dus je bepaalt eerst wat je einddoel is (wat je verkoopt) en dan bepaal je de stappen in omgekeerde volgorde. Als je een plan hebt, weet je welke content je kunt delen, maar hierdoor kun je ook meten of je de juiste dingen doet. Je kunt checken of je ook op de juiste weg bent om je doelen te behalen.

#3 Je hebt een plan maar neemt geen actie

Wat is er nog erger dan geen plan hebben? Wel de tijd nemen om na te denken over een marketingstrategie en vervolgens geen actie nemen! Je kan nog zo veel onderzoek doen en wekenlang lang nadenken over je marketingstrategie, maar als je geen actie neemt, dan is het sowieso gedoemd te mislukken.

Je kunt alleen ontdekken of iets werkt door het ook te doen in plaats van er alleen over na te denken.

Maar je kunt hier zo in opgaan omdat je alles perfect wil doen. Ik ken dat want ik ben ook vrij perfectionistisch en heb vaak veeeel te veel tijd gespendeerd om plannen te ‘perfectioneren’, maar er bestaat geen perfect plan. Alles kan altijd beter. En vaak lopen dingen sowieso anders dan je denkt dus is het beter als je snel actie kunt nemen en dingen vervolgens aanpast 😉

Jouw actie

Plan iedere week tijd in voor je marketingactiviteiten. Plan het in je agenda, zoek eventueel een accountability partner, maar doe wat nodig is om actie te nemen. Zorg dat je ook actie neemt in plaats van alleen maar druk te zijn met het maken van to-do lijstjes.

Het kan enorm helpen om ook specifieke acties te koppelen aan je doelen. Dus in plaats van op je to-do lijst zetten: ‘gastblogs doen’, noteer je ‘5 websites benaderen met een specifiek idee voor een gastblog’. In plaats van lukraak wat door Instagram te scrollen en gewoon wat foto’s leuk te vinden, wordt het jouw doel om iedere dag met 5 potentiële klanten te connecten door te reageren op hun content met een inhoudelijke (geen spammerige) reactie.

#4 Je bent niet consistent

Als je niet consistent zichtbaar bent en relaties opbouwt met je volgers door anderen te helpen en je diensten onder de aandacht te brengen, dan doe je jezelf en je bedrijf tekort. Maar je doet ook de mensen tekort die jij kunt helpen, die jouw oplossing nodig hebben. Zij weten namelijk niet dat er een oplossing is voor hun probleem 😉

Consistentie bouwt vertrouwen.

Marketing is niet iets wat je er eventjes bij doet tot je een paar klanten hebt, en wat je dan weer kunt vergeten. Je hebt een constante stroom klanten nodig. En het opbouwen van vertrouwen en relaties kost nu eenmaal tijd én aandacht. Slechts een fractie van je volgers ziet je social media berichten, leest je blogs of opent je e-mails dus als je niet consistent bent, benut jij niet je potentiële bereik. Mensen zien je content niet en uit het oog is uit het hart.

Jouw actie

Plan je berichten van te voren in. Maak een editorial kalender voor je blog en werk met een social media content kalender. Zo weet je precies welke content je wilt delen en kun je dit alvast voorbereiden. Post zo vaak als je kunt en wees consistent. En onthoud dat altijd geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Door je social media van te voren in te plannen, kun je veel tijd én stress besparen. Zo weet je ook dat je consistent onder de aandacht bent.

Content planning voor een jaar in minder dan een uur.
Maak een social media content kalender in 3 stappen.

#5 Je besteedt geen aandacht aan je cijfers

De enige manier om echt te weten of je marketing werkt, is om naar de cijfers te kijken. Meten is weten, maar dit wordt in de praktijk nogal eens vergeten. Welke berichten krijgen de meeste interacties? Via welke social media kanalen krijg jij de meeste bezoekers op je website? Als je die dingen weet, kun je evalueren. Dan weet je of je op de goede weg bent en kun je bijsturen. Daarom is het goed om regelmatig naar je cijfers en statistieken te kijken.

3 Belangrijke cijfers die je moet kennen in je bedrijf.

Jouw actie

Gebruik de tools die beschikbaar zijn om je marketing activiteiten te meten. Op bijna ieder social media platform heb je handige statistieken en natuurlijk kun je veel gegevens uit je Google Analytics halen als je dit gekoppeld hebt aan je website. Natuurlijk moet je wel eerst bepalen wat je gaat meten dus daarvoor heb je specifieke doelen nodig.

Is bijvoorbeeld één van je doelen om Pinterest in te zetten om meer verkeer naar je website te krijgen? Kijk dan hoeveel verkeer er via Pinterest op je website komt en welke borden of pins voor het meeste verkeer zorgen. Als je dat weet, kun je meer doen van wat werkt, en minder van wat niet werkt.

  • Ga naar je Google Analytics account.
  • Kijk vervolgens bij Acquisitie > Sociaal >  Overzicht > Pinterest.

Tijd voor actie

Nu is het aan jou. Gebruik bovenstaande tips. Zorg dat je een plan hebt en deze ook uitvoert. Weet wie je wil bereiken. En zorg dat je consistent onder de aandacht blijft van jouw ideale klanten. Welke marketing tactieken werken het best? De dingen die jij ook werkelijk doet en waar jij ook plezier in hebt! Dan houd je het namelijk ook vol. Wil je het jezelf gemakkelijk maken? Bekijk dan ook eens mijn social media content kalender.

Welke marketingactiviteiten vind jij leuk om te doen? En welke dingen werken het beste voor jou? Ik ben benieuwd naar jouw tips.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Waarom werkt je marketing niet en hoe je dit oplost. Vraag jij je weleens af, werkt mijn marketing wel? Twijfel je aan hoe en waarom marketing inzetten? Je hebt het gevoel dat je al van alles geprobeerd hebt om je bedrijf te promoten, maar trekt nog steeds geen klanten aan. Iedere week plaats je een blog online, je bent actief op social media, verstuurt nieuwsbrieven en hebt zelfs al een paar keer een webinar gegeven. Dus waarom werkt het niet? Lees hoe je dit oplost op www.themarketingfacyory.nl | marketing tips | online marketing | #themarketingfactory #marketingtips #onlinemarketing

 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Lodi

Door

Lodi

op 3 July 2019

Echt marketing doe ik niet meer, maar toen ik mijn eigen praktijk had natuurlijk wel en toen merkte ik wel hoe belangrijk het was om je doelgroep te kiezen.. Duidelijk voor ogen hebben aan wie je je diensten aan wilt bieden.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 3 July 2019

Het is zeker belangrijk om een doelgroep te kiezen zodat je weet wat je aanbiedt, waar en hoe. Welek woorden spreken hen aan? Waar worstelen ze mee? Waar zijn ze naar op zoek?

Felice Veenman

Door

Felice Veenman

op 3 July 2019

vooral voor mijn website VrouwenPower vind ik een duidelijke focus lastig : er is zoveel wat ik leuk vind

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 3 July 2019

Dan heb jij als het goed is wel de focus op een bepaalde groep vrouwen, en niet op alle vrouwen. Dat is ook een mogelijkheid. Je kunt dan over verschillende onderwerpen bloggen die interessant zijn voor die specifieke groep vrouwen. Jonge moeders hebben andere interesses dan vrouwen met pubers, of vrouwen van 50+. Je kiest dan geen onderwerp niche voor je blog maar een demografische niche.

Sabine

Door

Sabine

op 3 July 2019

Marketing is een vak op zich inderdaad. Zoveel factoren om naar te kijken. Ik deed een opleiding ondernemerschap en 90% was marketing. Een niche hebben, je doelgroep kennen en gericht actie ondernemen klinkt makkelijk. Ik merk in praktijk dat dit toch het minste 'fun' is omdat je zo in een hokje gedrukt wordt. Voor mijn blog lap ik alles wat ik geleerd heb en wat jij schrijft dan ook aan mijn laars. Geen zin om daar tijd in te stoppen, liever bezig met leuke dingen. Dat kan gelukkig voor de hobby. Wellicht verander ik dat toch een keer en ga ik wel naar de cijfertjes kijken.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 3 July 2019

Zo heeft iedereen een andere benadering. Natuurlijk is er een groot verschil of je zakelijk blogt of als hobby, maar ook als je het als hobby doet is het wel leuk als mensen het ook lezen (anders kan je net zo goed een dagboek bijhouden). En als je af en toe naar je cijfers kijkt en ziet dat deze omhoog gaan, kan dat ook 'fun' zijn ;)

Nicole Orriëns

Door

Nicole Orriëns

op 3 July 2019

Kuch, volgens mij maak ik een heleboel van deze fouten. Ik vind marketing lastig en vervelend.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 3 July 2019

Daar ben je niet de enige in. Veel mensen vinden marketing en lastig vandaar dat ik daar eerder al een blog over schreef ;)

Melissa

Door

Melissa

op 3 July 2019

Dit is iets wat ik erg lastig vind. Wat een hoop tips en antwoorden.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 4 July 2019

Je bent niet de enige. Veel mensen vinden dit lastig dus vandaar dat ik hier ook tips over deel ;)

Wanda

Door

Wanda

op 4 July 2019

Mijn blog is puur hobby matig waardoor ik niet aan marketing doe. Natuurijk zorg ik wel voor continuïteit en verschijnen er standaard drie berichten per week die ik ook promoot op Facebook of Instagram, maar dat is het dan ook wel.

Maaike Gulden
Melanie Hoogvliet

Door

Melanie Hoogvliet

op 5 July 2019

Ik heb mijn blog gericht op Nederlandstalige auteurs. Ik hou daar dan ook sterk aan vast. Regelmaat heb ik ook want ik plaats zo goed als elke dag een nieuwe blog. Momenteel ben ik aan het kijken welke social media het beste werken voor mijn doelgroep en hoe ik die kan gaan optimaliseren. Mijn cijfers bekijk ik daardoor ook regelmatig. Ik heb dan wel geen blog om te verdienen maar om mijn passie met andere te delen maar toch wil ik deze zo goed mogelijk neerzetten

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 5 July 2019

Jeetje wat knap dat je bijna iedere dag een blog online plaatst. Dat zou ik echt niet redden hoor! Ik ben het helemaal met je eens dat ook als je een blog als hobby bijhoudt dan is het goed om naar je cijfers te kijken. Want waarom heb je anders een blog? Ook ls het is om je passie te delen wil je anderen inspireren dus dan is het wel leuk als mensen je blog ook vinden en deze ook lezen ;)

Mandy

Door

Mandy

op 8 July 2019

Super leuk om te lezen, handige tips ook. Ik heb mijn blog puur voor de hobby, leuk als ik er iets mee bereik maar dat is niet mijn hoofddoel. Een specifieke doelgroep heb ik ook niet echt. Ik kijk wel heel veel naar de statistieken en naar welke blogs veel gelezen worden

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 8 July 2019

Wat goed dat je wel af en toe naar de statistieken kijkt zodat je inzicht hebt welke blogs goed gelezen worden.

Reactie plaatsen