arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom storytelling inzetten voor je bedrijf? 7 goede redenen
3 november 2020 

Waarom storytelling inzetten voor je bedrijf? 7 goede redenen

Waarom storytelling inzetten voor je bedrijf? Storytelling lijkt de laatste jaren wel een modewoord. Waarschijnlijk heb je het ook al weleens gehoord dat het goed is om storytelling in te zetten in je social media berichten, e-mails, verkooppagina en al je andere marketing content. In dit artikel leg ik uit waarom het goed is om storytelling toe te passen.

Waarom Storytelling inzetten?

Het is goed om storytelling in te zetten in al je marketing content. Met alleen het delen van je kennis ga je het niet redden. Mensen onthouden die droge informatie niet en bovendien hebben ze er geen gevoel bij. Daarom is het goed om storytelling in te zetten om je boodschap over te brengen.

  • Door verhalen te delen, wordt je boodschap veel boeiender en komt deze ook aan.
  • Mensen onthouden de informatie, kunnen zich beter inleven en voelen een connectie met je.

Het vertellen van verhalen is als eeuwenlang de manier waarop we kennis overdragen, nieuw gedrag leren en dingen beter begrijpen. En we vertellen ze continu. Alles wat we meemaken, delen we met anderen in de vorm van verhalen, denk maar aan het praatje bij de koffieautomaat.

En dat zorgt voor verbinding. Die verhalen kunnen we namelijk relateren aan onze eigen ervaringen. We kunnen ons gemakkelijker inleven en verplaatsen in de situatie van de hoofdpersoon waardoor we het beter onthouden.

Deel echte verhalen

Daarom is het goed om verhalen te vertellen in je communicatie. En dit kunnen hele korte verhaaltjes of anekdotes zijn. Maar storytelling is meer dan smeuïge verhalen verzinnen om je boodschap over te brengen. Mensen zijn niet dom en prikken daar zo doorheen. Het gaat om echte verhalen.

Door authentieke verhalen te vertellen, verbind je (potentiële) klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf. Iedereen houdt van een goed verhaal. Een goed verhaal grijpt je, het boeit je en het laat niet meer los. Of het nu gaat om een goed boek, een film of een story van een bedrijf.

Storytelling is dé manier om je publiek te bereiken, te boeien en uiteindelijk aan je te binden.

Wat is storytelling?

Er zijn veel omschrijvingen van storytelling. Dus wat is storytelling?

Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor je doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Die verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep (ingewikkelde) informatie begrijpt, de informatie onthoudt en er een emotionele band ontstaat.

Kenmerken van een goed verhaal:

  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde
  • Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband (oorzaak en gevolg)
  • Het is authentiek
  • Het is persoonlijk
  • Het is prikkelend (speelt in op emotie)

Vooral de laatste drie: authentiek, persoonlijk en prikkelend zijn belangrijke elementen van storytelling.

Dat lijkt heel ingewikkeld, maar vertel verhalen waarin jouw potentiele klanten zich kunnen verplaatsen of waar ze binding mee voelen om je boodschap te verduidelijken. En raak een gevoelige snaar door in te spelen op bepaalde emoties (bijvoorbeeld de dromen en verlangens van je ideale klanten).

Voordelen storytelling?

Waarom storytelling inzetten? Wat zijn de voordelen van storytelling? Verhalen kunnen ontroeren, prikkelen, motiveren, inspireren of aanzetten tot actie. Ze maken je boodschap een stuk boeiender en zorgen voor verbinding. Hieronder een aantal voordelen van storytelling.

1. Mensen onthouden verhalen beter

Vroeger had ik een geschiedenisleraar en die vertelde zulke boeiende verhalen zodat ik er een enkele moeite mee had om de materie te onthouden en goede punten te halen voor geschiedenis. Waarschijnlijk was dit heel anders geweest als ik zo’n saaie tijdlijn uit mijn hoofd moest leren.

Verhalen blijven nu eenmaal beter hangen omdat ze tot de verbeelding spreken en we ons er een voorstelling van kunnen maken. Zelfs saaie en moeilijke informatie kun je beter onthouden als het in verhaalvorm wordt aangeboden omdat jij je gemakkelijker kunt verplaatsen in de situatie van de hoofdpersoon.

Dus met storytelling kun jij je boodschap beter overbrengen, je potentiele klanten begrijpen je beter en je boodschap blijft plakken.

2. Verhalen zorgen voor een emotionele band

Verhalen laten ons wat voelen. Mensen voelen geen band met cijfers en feiten. Maar wel als ze zich herkennen in de situatie die je schetst in je verhaal. Verhalen gaan over mensen, situaties en thema’s die herkenbaar zijn. Ze raken het emotionele brein. Dat komt omdat we ons kunnen inleven in situaties en gaan meevoelen. Zodra jij je kunt identificeren met zo’n verhaal, dus de situatie herkenbaar voor je is, roept dat een bepaald gevoel op.

Een emotionele connectie is belangrijk we maken zelden rationele keuzes.

Het is dus belangrijk dat je met jouw verhaal emoties oproept. Dan maak je meer impact met je boodschap en is de ontvanger eerder geneigd om actie te nemen.

#3 Verhalen zorgen voor een connectie

Wat is het eerste wat je doet als je iemand ontmoet die je nog niet kent? Waarschijnlijk stel je vragen. Waar kom je vandaan? Wat voor werk doe je? Heb je kinderen? Dat doe je niet zomaar. Je zoekt een connectie met die ander. Je zoekt naar gedeelde ervaringen en waarden, naar overeenkomsten. Dat zorgt voor een emotionele connectie en vertrouwen.

Dus wil jij het vertrouwen winnen van je ideale klanten, dan zul je ook iets van jezelf moeten laten zien om echt een connectie te maken.

Mensen doen zaken met mensen waar ze een klik mee voelen, en niet met bedrijven. En zeker als dienstverlener ben je vaak je product.

#4 Verhalen maken een boodschap uniek

Je bent niet de enige die doet wat je doet. Ik ben ook niet de enige die jou kan helpen met je social media en online marketing. Maar juist door verhalen te vertellen, onderscheid jij je van alle anderen die hetzelfde doen als jij en kiezen mensen voor jou. Ze willen dus zakendoen met jou!

Gebruik verhalen om te laten zien waar je voor staat en wat jou of jouw bedrijf uniek maakt.

Want niemand heeft dezelfde verhalen als jij. Vertel dus waarom je doet, wat je doet. Wat is voor jou belangrijk? Wat maakt jou uniek? Wat kunnen ze van je verwachten en waar sta je voor? Dat geeft je potentiële klanten inzicht in jouw waarden en of dit een match is met waar zij voor staan.

Misschien heb je weleens gehoord van Happy Tosti. Daar werken alleen mensen met een arbeidsbeperking. En natuurlijk kun je naar een andere plek gaan om een tosti te eten, maar misschien kies je bewust voor Happy Tosti omdat ze dit ondersteunen.

#5 Verhalen worden makkelijker gedeeld

Als je op vakantie geweest bent, vertel je dan hoeveel kilometer gereden hebt of hoe lang je in het vliegtuig gezeten hebt? Nee. Maar je deelt wat je meegemaakt hebt, wat je beleefd hebt. Je deelt verhalen. En niet alleen jouw eigen verhalen, maar ook die van anderen.

Verhalen kunnen we beter navertellen dan cijfers en feiten. Droge zakelijke boodschappen zijn niet heel spannend. Ze voegen niks toe aan de gevoelsbeleving en mensen zullen deze dus niet snel doorvertellen. En dat is een gemiste kans want juist als anderen jouw verhaal delen met anderen komen meer mensen in aanraking met jouw boodschap.

En zeker social media maken het jouw volgers heel gemakkelijk om je verhaal te delen. Doe er je voordeel mee!

6. Een verhaal zet mensen aan tot actie

We willen dingen begrijpen, we willen weten waarom. Als je kinderen hebt dan herken je dat wel. Kleine kinderen die continu vragen “Waarom?”. Ik werd er af en toe knettergek van in ieder geval toen mijn zoon een jaar of vijf was en me de vraag bij alles stelde. Als ik hem vroeg om zijn schoenen aan te doen of zijn bord in de vaatwasser te zetten 😉

Maar als je uitlegt ‘waarom’ iets belangrijk is en mensen dit begrijpen, zijn ze ook eerder geneigd om het te doen. En om ook actie te nemen (zoals je dienst kopen, lid worden van je Facebook groep of je checklijst aanvragen).

Vertel dus verhalen om duidelijk te maken waarom je boodschap belangrijk is of leg uit waarom een bepaalde actie belangrijk is.

7. Verhalen zorgen voor hogere conversie

Waarschijnlijk hecht jij ook meer waarde aan spullen die je geërfd of gekregen hebt, dan aan spullen die je zelf gekocht hebt. Dat komt omdat er een verhaal aan zit. Het heeft emotionele waarde.

Daardoor kan iets wat misschien ooit voor 10 euro gekocht is, voor jou onbetaalbaar zijn. Omdat je die armband gekregen hebt toen je naar de brugklas ging of voor je trouwen.

Dus door storytelling goed in te zetten, kun je niet alleen meer verkopen, maar ook hogere prijzen vragen.

Je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt

Betekent dat dan dat je het altijd over jezelf moet praten? Zitten mijn klanten echt te wachten op de verhalen over mijn hond of kinderen?, vraag jij jezelf misschien af. Ja, als je dit wilt delen wel want dit maakt het persoonlijk en kan zorgen voor een klik.

Maar je hoeft echt niet alles over jezelf te vertellen om persoonlijk te zijn. Je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt. Maar het gaat vooral om relevante, authentieke verhalen die zorgen voor verbinding. Mensen willen vooral weten waar jij voor staat en wat ze van je kunnen verwachten.

Storytelling marketing

Dus het is goed om storytelling toe te passen in je social media berichten, e-mails, verkooppagina en al je marketing content. Mensen onthouden de informatie beter, kunnen zich beter inleven en voelen eerder een connectie met je. Maar misschien denk je nu wel: hoe dan? Ik heb toch helemaal niks interessant te vertellen?

Veel ondernemers zien niet dat ze omringd worden door verhalen en weten niet HOE ze deze op een goede manier kunnen delen op hun social media, e-mails en blogs. Geldt dit ook voor jou? Kun je hier hulp bij gebruiken? Meld je dan aan voor de content workshop.

Want als je er eenmaal oog voor hebt, zit je nooit meer zonder ideeën om storytelling in te zetten voor jouw bedrijf.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Waarom storytelling inzetten voor je bedrijf? Wat zijn de voordelen van storytelling? | content slim inzetten voor het werven van nieuwe klanten | content marketing | storytelling marketing | content strategie | social media strategie | zzp | ondernemers | online verkopen | online marketing | online zichtbaarheid | sociale media tips | online ondernemen | #contentmarketing #themarketingfactory #storytelling

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
rachel
Door

rachel

op 5 November 2020

handig om te lezen al is het voor onze bedrijven niet echt van toespassing ;)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 5 November 2020

Ik weet niet wat voor bedrijven jullie hebben maar storytelling is voor ieder bedrijf waardevol ;)

Felice Tussenvoegsel Veenman
Door

Felice Tussenvoegsel Veenman

op 8 November 2020

verhalen zijn van altijd, de mens vertelde elkaar al verhalen lang voor we konden schrijven. Ik vind het altijd een soort lijfsbehoud

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 8 November 2020

Verhalen zijn zeker van altijd maar online zie je vaak dat we dit een beetje vergeten en gewoon droge tips delen.

Jouvence
Door

Jouvence

op 8 November 2020

Ik probeer op mijn site zoveel mogelijk storytelling/mijn eigen ervaringen toe te voegen.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 8 November 2020

Dat werkt dus enorm goed want mensen herkennen zich daar eerder in en onthouden het dan ook beter

gerard de haas
Door

gerard de haas

op 16 November 2020

Bij sommige bedrijven gaat storytelling wat makkelijker dan bij andere bedrijven. Hoe zou je dit toepassen bij een slotenmaker?

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 16 November 2020

Er zijn genoeg mogelijkheden om storytelling in te zetten. Het gaat er vooral om dat je verhalen deelt die mensen raakt en die ze ook onthouden. Zo kun je vertellen waarom je doet wat je doet, hoe je bedrijf ontstaan is. Je kunt verhalen en anekdotes van klanten vertellen. Je kunt wat meer vertellen over jullie werkwijze, hoe jullie te werk gaan, wat je uniek maakt. Of de mensen achter het bedrijf laten zien. Voor wat voor klanten je werkt, etc.

Reactie plaatsen