Content planning voor heel 2019 in minder dan een uur
Content planning voor heel 2019 in minder dan een uur
Online Marketing
Maaike Gulden
Online Marketing
01/17/2019
6 min
26

Content planning voor heel 2019 in minder dan een uur

01/17/2019
6 min
26

Vind je het lastig om iedere keer weer onderwerpen te bedenken voor je blog? Heb je soms gewoon helemaal geen inspiratie? Het is goed als je van tevoren een content planning maakt zodat je je daar niet meer druk over hoeft te maken. In dit artikel leg ik uit hoe je gemakkelijk een content planning maakt voor een heel jaar in een uur tijd!

Waarom een content planning?

Een jaar heeft 365 dagen en 52 weken content om in te plannen, inclusief product lanceringen, blogs, social media, nieuwsbrieven, etc. Dat is een hoop content en dan moet je ook nog gewoon je werk doen!

Maar er is een manier die ervoor zorgt dat je nooit meer overweldigd bent over je content strategie en waarmee je altijd genoeg inspiratie hebt om blog onderwerpen te bedenken. Dit is een simpele manier om je content te plannen. En die ga ik je hieronder uitleggen.

Als je een content planning maakt en een duidelijke content strategie hebt, betekent het dat je je niet druk hoeft te maken dat je geen inspiratie hebt. Je weet waarover je kunt schrijven en hierdoor kun je consistent content publiceren die je lezers interessant vinden en waardoor je automatisch de juiste leads aantrekt.

Wat is jouw hoeksteen content?

Ik vond het lastig om iedere keer weer interessante onderwerpen te bedenken waarover ik kon bloggen. Soms was ik hier uren mee bezig. En dan wilde ik ook nog mijn diensten pitchen zonder heel verkoperig te zijn. Dat leverde soms best de nodige stress op moet ik toegeven!

Totdat ik deze methode ging toepassen voor mijn content planning. Met deze methode ben ik een stuk productiever, kan ik consistent content publiceren en heb ik meer tijd voor andere dingen in mijn bedrijf.

Hiervoor moet je wel weten wat jouw hoeksteen content is (in het engels vaak aangeduid met pillar content of cornerstone content). Dit zijn jouw belangrijkste thema’s die je in al je content terug vindt (lees blog, social media, nieuwsbrief, trainingen etc).

  • Deze hoeksteen content ondersteunt je blogs en bedrijf.
  • Het zijn de overkoepelende thema’s die je business en brand definiëren.
  • Deze content zorgt ervoor dat je de juiste mensen aantrekt die loyale volgers worden (en hopelijk uiteindelijk ook klanten).

Waarom heb je hoeksteen content nodig?

Deze hoeksteen content zorgt ervoor dat je continu de juiste bezoekers naar je blog trekt waarna mensen zich hopelijk aanmelden voor je nieuwsbrief. Hierdoor kan je met hen in contact blijven, relaties opbouwen en hen opwarmen voor toekomstige verkopen door te laten zien wat je in je mars hebt.

Je hoeksteen content is dus je belangrijkste content. Dit is meestal een blog, video of podcast. Je kunt je het beste focussen op één ding want je kunt beter een ding goed doen in plaats van alles willen doen. Focus dus op bloggen, video’s of podcasten.

Deze hoeksteen content vormt dus de basis van je content strategie. Want als je jouw social media content in gaat plannen dan ga je eerst berichten inplannen om je hoeksteen content te promoten, en alle andere berichten ga je daarom heen plannen. Mocht je hier nog hulp bij nodig hebben, dan is mijn social media kalender wellicht handig voor je.

  • Deze content moet een relatie hebben met de diensten of producten die je aanbiedt en die je van plan bent om te promoten.
  • Wat zijn jouw belangrijkste onderwerpen waar je de go-to persoon voor wil zijn?

Zelf vind ik het prettig om met vaste thema’s te werken. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om content te bedenken.

Hoe bepaal je wat je pillar content is?

Vind je het lastig om te bepalen wat je pillar content of hoeksteen content is. Dan kun je jezelf een aantal vragen stellen?

  • Hebben deze onderwerpen een relatie met mijn producten of diensten?
  • Passen deze onderwerpen bij mijn brand en niche?
  • Beantwoord ik vragen van mijn ideale klanten?
  • Geef ik informatie waar mijn ideale klanten meer over willen weten?
  • Is dit content die mijn lezers graag met anderen delen?

De beste manier om erachter te komen wat je lezers willen, is door het hen gewoon te vragen. Wees proactief en krijg feedback van je lezers en je ideale klanten. Stel een survey op of vraag het hen op social media.

Of word lid van relevante Facebook groepen waar jouw ideale klanten uithangen en kijk wat voor vragen ze hebben. Kijk ook eens in je Googe Analytics wat je populairste blogs zijn. Dat is content die mensen graag lezen!

content planning voor een jaar in een uur

Hoe maak je snel een content planning?

Nu je weet waarom die hoeksteen content belangrijk is. Dit zijn namelijk de content pilaren of hoekstenen waarop je hele content strategie is gebouwd. Hoe maak je nu een snelle content planning voor een jaar?

Stap 1: Bepaal je 4 belangrijkste content categorieën

Bepaal je 4 belangrijkste content categorieën, hoofdonderwerpen of content pilaren (je pillar content). Dit is je hoeksteen content en zijn de belangrijkste dingen waar je om bekend wil staan. Stel dat je een fitness trainer bent dan kunnen deze categorieën zijn:

  • Voedingstips
  • Oefeningen/workouts
  • Supplementen
  • Verzorging

Voor mij zijn bijvoorbeeld de volgende categorieën :

  • Online marketing/social media
  • Content marketing
  • Online trainingen
  • Community bouwen/lijst bouwen

Brainstorm wat jouw 4 categorieën zijn en zie dit als de belangrijkste kwartalen van je business. Ieder kwartaal praat je over iets nieuws (en relevants) en lanceer je jouw diensten of producten die daarbij passen. Of werk met maandthema’s. Deze thema’s kun je gewoon herhalen. Stel dat je maandthema in januari ‘planning’ is, dan kun je dat in juni en oktober rustig weer als maandthema gebruiken.

Stap 2: Brainstorm onderwerpen per categorie

Pak pen en papier, gebruik een Google doc of een mind map of een bullet journal. Net wat jij prettig vindt. Zet een timer op tien minuten. Doe dan een braindump voor al je ideeën per categorie. Na die tien minuten bekijk je wat je bedacht hebt, streept de niet relevante onderwerpen weg zodat je er uiteindelijk 12 tot 13 overhoudt. Dat doe je dus voor alle 4 de categorieën die je in stap 1 bepaald hebt.

Voor mijn categorie content marketing kunnen dat onderwerpen zijn als ‘heeft bloggen nog wel zin anno 2019’ of ‘hoe maak je een effectief content plan’. Noteer dus onder iedere categorie 12 tot 13 blog onderwerpen die passen in die hoeksteen categorie. Nu heb je dus een overzicht van je 4 belangrijkste content categorieën en daaronder per categorie 12 tot 13 onderwerpen. Dat zijn je blog ideeën. Ieder onderwerp vertegenwoordigt een week. Daarmee heb je dus content ideeën voor een heel jaar.

Als je echt geen enkel idee hebt dan heb je misschien niet zo zeer een content probleem maar een business probleem. Wat ga je doen het komende jaar? Wat staat er op de agenda? En met welke activiteiten ga je geld verdienen? Welke vragen hebben klanten daarover of zouden ze kunnen hebben? Dat zijn de onderwerpen waarover je gaat schrijven. Hier vind je meer tips over zo’n marketingkalender.

Stap 3: Maak een content planning

De onderwerpen die je bedacht hebt, kun je vervolgens in een content planning zetten. Wanneer ga je over welk onderwerp bloggen? Houd daarbij natuurlijk wel rekening met je geplande promoties en lanceringen.

En natuurlijk is het lastig om al voor een heel jaar vooruit te plannen. Maar je kunt je plannen altijd nog wijzigen of aanpassen. Plan je content in ieder geval in voor het eerste kwartaal.

Nu je geen stress meer hebt om iedere keer weer onderwerpen te bedenken voor je blogs of video’s, kun je deze content gaan voorbereiden. Plan tijd in om deze content te maken en alle corresponderende content te maken zoals video’s, afbeeldingen, pins en dat soort dingen. Het is heel handig om dit te batchen zodat je lekker in de flow en dus productiever bent.

Leestips:

Het is altijd handig om een aantal blogs op voorraad te hebben voor als je het druk hebt of met vakantie gaat. Zet het maken van deze content in je kalender zodat je hier tijdig aan begint! Onthoud dat je deadlines bepaalt die specifiek en realistisch zijn.

Tot slot

Hopelijk maakt deze methode je content planning een stuk makkelijker. Dit werkt voor mij en voor mijn klanten. Nu is het aan jou om je content in te plannen zonder overweldigend te zijn. Door hoeksteen content te maken trek je continu de juiste mensen aan die geïnteresseerd zijn in jouw content, zich aanmelden voor je nieuwsbrief en wellicht ook klant worden. Door je te focussen op specifieke onderwerpen weten mensen waarvoor ze bij jou moeten zijn en wordt je als expert gezien op deze niche.

Werk jij al met een content planning? Heb jij nog aanvullende tips of welk inzicht uit dit artikel vind je handig?

Vind je dit interessant? Pin het voor later!

Hoe plan je jouw content voor een jaar in een uur | www.themarketingfactory.nl

Reacties
Categorieën