Hoe voorkom je dat jouw bedrijf stagneert? Mijn 3 beste marketing groeistrategieën voor een constante stroom klanten
Hoe voorkom je dat je bedrijf stagneert? Mijn 3 marketing groeistrategieën voor een constante stroom klanten
11 april 2023 
4 min. leestijd

Hoe voorkom je dat je bedrijf stagneert? Mijn 3 marketing groeistrategieën voor een constante stroom klanten

Hoe voorkom je dat jouw bedrijf stagneert. Dus hoe geef je jouw bedrijf een boost zodat je iedere dag nieuwe klanten aantrekt en continu blijft groeien? Daarvoor is het goed om momentum op te bouwen en handige marketing groeistrategieën te hebben. Hier volgen drie groeiprincipes die ik zelf toepas om nieuwe leads en klanten aan te trekken, iedere dag weer.

– Laatste update 26 maart 2024 –

Marketing groeistrategie

Waarschijnlijk ken je vast wel ondernemers die hun bedrijf hebben gelanceerd en consequent succes en groei ervaren? En er zijn ook ondernemers die niet de resultaten krijgen waarop ze hoopten. Waarom blijven sommige ondernemers groeien doordat ze een loyaal publiek aantrekken die bij hen kopen? Terwijl andere ondernemers amper het hoofd boven water kunnen houden omdat ze moeite hebben om naamsbekendheid op te bouwen?


En als je denkt dat een mooie website, een uniek logo of een aantrekkelijk design voldoende zijn, dan heb je het mis (ik wil hier 100% eerlijk tegen je zijn!). Dit zijn niet de antwoorden om je business consequent te laten groeien. Zelfs als ze pakkend zijn en de aandacht van mensen trokken toen je jouw bedrijf voor het eerst lanceerde, houdt die hype uiteindelijk op als je geen systeem hebt om marketing te stimuleren. 

Daarom is het slim om proactief momentum rond je bedrijf op te bouwen en na te denken over je marketing groeistrategieën. 

Mijn 3 marketing groeistrategieën

Er zijn 3 groeistrategieën die ik toepas. Ze hebben de basis gelegd om naamsbekendheid op te bouwen, continu nieuwe klanten aan te trekken en mijn bedrijf te laten groeien. Dit zijn de 3 marketing groeistrategieën die mij continu helpen om momentum op te bouwen, om mijn zichtbaarheid te vergroten en online verkopen te stimuleren. Benieuwd naar mijn beste marketing groeistrategieën voor een constante stroom klanten? Lees dan vooral verder.....

gratis online marketing training

1. Bepaal je 90 dagen aanbod

Elk bedrijf zou regelmatig iets opwindends moeten creëren. Iets dat waarde toevoegt voor jouw ideale klanten. Als we willen dat mensen terug blijven komen én kopen, moet je ze wel een goede reden geven. En als er geen urgentie is, komen de meeste mensen meestal niet in actie. 

Dit betekent niet dat je elke 90 dagen iets nieuws moet creëren, maar wel dat je elke 90 dagen minimaal één aanbod ‘lanceert’. Je wilt piekmomenten creëren in je business omdat je een speciale campagne of challenge opzet waarmee je roering creëert en jouw verkopen een boost geeft.

  • Dit kan de lancering van een nieuw product of dienst zijn of een lancering met bestaande producten of diensten op basis van het seizoen of thema bijvoorbeeld. 
  • Zo kun je een speciaal aanbod maken voor Moederdag, Sinterklaas of je verjaardag.
  • Doordat je een nieuwe bonus toevoegt of tijdelijk een flits korting geeft als speciale verjaardag actie. 
  • Dit kan natuurlijk ook een evenement, workshop of masterclass zijn. 

Dus wat wil je promoten? En hoe ga je dat aanbod promoten? Alles wat je op het gebied van marketing doet, is op elkaar afgestemd en leidt tot de lancering van dit aanbod. Bekijk hier 7 veelgemaakte online marketing fouten die je als ondernemer wilt vermijden.

Jouw actie

Plan wat tijd om te brainstormen. Bedenk creatieve manieren waarop jij je aanbod kunt (her)lanceren én hoe je dit aanbod onweerstaanbaar kunt maken voor jouw ideale klanten door tijdelijk een extra bonus toe te voegen bijvoorbeeld. Kies de beste 4 uit de lijst en je hebt jouw lanceerplan voor een jaar!


Leestip:

2. Ga samenwerkingen aan 

Vermenigvuldig jouw marketing momentum door samenwerkingen aan te gaan met strategische partners. Je kunt samenwerken met een partner om jouw speciale 90 dagen aanbod te maken en deze samen op de markt brengen. Of je kunt contact opnemen met jouw bestaande netwerk van partners en hen vragen om je lancering met hun community te delen. 

Samenwerken met andere bedrijven en merken die zich op een vergelijkbare doelgroep richten (en een aanvullend product of dienst aanbieden) is heel krachtig. Daardoor bereik je veel meer mensen, dan dat jij in je uppie bereikt. En in plaats van koude leads uit de wijde wereld van internet aan te trekken, genereer je kwalitatief hoogstaande leads. Potentiële klanten die direct vertrouwen in je hebben omdat een andere ondernemer jou aanbeveelt in zijn of haar netwerk.

Jouw actie

Bedenk eens met welke ondernemers jij wilt samenwerken en op wat voor manier jij met hen kunt samenwerken. Zelf ben ik bijvoorbeeld weer druk bezig om een online summit te organiseren voor meer zichtbaarheid en bereik. Dus noteer 26 t/m 29 juni alvast in je agenda voor het Online Business Summit want ik heb weer een geweldige line-up voor je in petto van online experts die hele interessante en inspirerende workshops geven.

gratis online marketing training

3. Investeer in groei

Marketing is de drijvende kracht achter de groei van je bedrijf. Zelfs als je geweldige producten of diensten hebt, komen mensen niet vanzelf naar je toe. Iedereen is druk en mensen checken echt niet iedere dag wat jij te melden hebt. Je zult dit zelf actief moeten promoten. En als klanten niet naar je toe komen, kunnen ze niet ervaren hoe geweldig je aanbod is. 

En daarvoor moet je dus investeren in je business. Een handige vuistregel om groei te blijven realiseren is om consequent 20% van de middelen te investeren in de groei en marketing van je bedrijf.  Dit pas ik zelf ook toe. Ik investeer 20% van mijn tijd en inkomen in groei- en marketingactiviteiten, waaronder marketinguitgaven, marketinginspanningen, evenementen en elke marketing mastermind of trainingen dat ik nodig heb.

Jouw actie

Als je dat nog niet doet, besteed dan minimaal één dag van de week aan marketing gerelateerde activiteiten. En blijf ook continu ontwikkelen. Investeren in kennis en in jezelf als persoon. Want alleen als jij groeit als persoon, kan je bedrijf ook blijven groeien.

Bonus marketing groeistrategie

Weten wat nog meer belangrijk is voor je online marketing zodat je meer klanten en verkopen krijgt? Meld je aan voor mijn gratis training: 5 succestips voor online ondernemers. Je kunt je hier aanmelden en direct starten met deze gratis training.


Vind je dit interessant? Pin voor later!

Hoe voorkom je dat jouw bedrijf stagneert? Mijn 3 beste marketing groeistrategieën voor een constante stroom klanten

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen