Vraag jij je weleens af, werkt mijn marketing wel? Twijfel je aan hoe en waarom marketing inzetten? Je hebt het gevoel dat je al van alles geprobeerd hebt om je bedrijf te promoten, maar trekt nog steeds geen klanten aan. Iedere week plaats je een blog online, je bent actief op social media, verstuurt nieuwsbrieven en hebt zelfs al een paar keer een webinar gegeven. Dus waarom werkt het niet?
– Laatste update 12 juli 2021 –
Waarom je marketing niet werkt
Veel ondernemers hebben sowieso een hekel aan marketing. Ze zijn liever gewoon met hun vak bezig. Maar als je klanten wilt, dan kun je niet om marketing heen. Dit zou juist een van je belangrijkste taken moeten zijn. Hoe kom je anders aan klanten? Mensen moeten wel weten dat je er bent en wat je te bieden hebt. Maar het klinkt vaak ook spannender dan het is.
Marketing is niet moeilijk, het is geen hogere wiskunde, maar het is meer dan alleen maar wat mooie plaatjes op Instagram posten en af en toe een bericht op Linkedin plaatsen. Het betekent dat jij jezelf online zichtbaar maakt, je waarde communiceert (op de juiste manier) en relaties opbouwt met potentiële klanten. Dus dat is meer dan alleen maar reclame maken voor jezelf 😉
Er bestaat niet slechts één ‘juiste’ manier om je marketing in te zetten, maar er zijn een paar dingen die je zeker moet vermijden!
#1 Je maakt geen duidelijke keuze
De eerste fout is dat je geen duidelijke keuze durft te maken. Als jij je richt op iedereen die jou wil betalen (je moet tenslotte de rekeningen betalen), dan ga je het niet redden. Ik heb mijn gedachte al eerder gedeeld over waarom het goed is om een niche te kiezen. Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan?
Zo’n niche maakt het veel gemakkelijker. Het helpt echt enorm bij je branding, je marketing strategie, al je teksten, maar ook bij het bepalen van jouw aanbod. Als je aantrekkelijk wilt zijn voor iedereen, ben je waarschijnlijk voor niemand aantrekkelijk Dus hoe specifieker je communiceert voor wie je diensten zijn, hoe beter.
Je wordt veel aantrekkelijker als je wel een duidelijke focus kiest.
Marketing zonder dat je weet wie je wilt helpen, is als roepen in de woestijn. Het is gewoon maar wat roepen en hopen dat iemand het koopt. Maar waarschijnlijk ben je het met me eens dat dit niet de beste strategie is (of dat dit überhaupt een strategie is)?
Jouw actie
Bepaal aan wie jij je diensten wilt verkopen. En zorg dat je deze doelgroep heel goed kent. Weet waar ze online uithangen, op welke social media platformen ze actief zijn, zodat je ze kunt bereiken. Welke problemen ze hebben, welke resultaten ze willen, maar ook welke woorden ze gebruiken. Dan kun je daar met je content en je aanbod op inspelen.
Een niche kiezen kan best lastig zijn, maar het is belangrijk dat je in ieder geval een keuze maakt. Je kunt dit altijd later weer aanpassen. Lees hier hoe je winstgevende niche kiest en klanten aantrekt.
#2 Je hebt geen strategisch plan
Je kunt uren met marketing bezig zijn, maar als je geen plan hebt, kun je veel van jouw kostbare tijd verspillen! Dat is net als in een auto stappen maar niet weten wat je eindbestemming is. Hoe weet je dan welke richting je uit moet? Dus al je marketingacties moeten een doel hebben.
- Het heeft niet zoveel zin om zomaar wat te posten op social media of uren bezig zijn met het schrijven van blogs of weggevers maken zonder dat je een duidelijk doel voor ogen hebt.
- Wie wil je hiermee bereiken en waarom? Wat wil je dat jouw potentiële klanten doen? Wat is de volgende stap?
Graag wil je een connectie opbouwen met je potentiële klanten en vertrouwen opbouwen, want zonder dat vertrouwen worden mensen nooit klant. Ze moeten geloven dat jij hun probleem op kan lossen. Vaak moeten mensen meerdere keren iets van je horen, dus hoe kun je dat vertrouwen opbouwen? Welke route leggen ze af om dat vertrouwen op te bouwen?
Jouw actie
Denk na over de customer journey van jouw klant. Veel klanten zien iets van mij op social media. Ze vinden mij bijvoorbeeld op Instagram of Pinterest en komen zo op mijn website. Dan lezen ze één of twee blogs, en misschien melden ze zich aan voor mijn e-maillijst door een content upgrade of een andere weggever. Als mensen dan op mijn mailinglijst staan, krijgen ze een serie e-mails (afhankelijk hoe ze zich aangemeld hebben) en uiteindelijk doe ik een aanbod voor een betaalde dienst.
Ik vind het makkelijker om van achter naar voren te werken. Dus je bepaalt eerst wat je einddoel is (wat je verkoopt) en dan bepaal je de stappen in omgekeerde volgorde. Als je een plan hebt, weet je welke content je kunt delen, maar hierdoor kun je ook meten of je de juiste dingen doet. Je kunt checken of je ook op de juiste weg bent om je doelen te behalen.
#3 Je hebt een plan maar neemt geen actie
Wat is er nog erger dan geen plan hebben? Wel de tijd nemen om na te denken over een marketingstrategie en vervolgens geen actie nemen! Je kan nog zo veel onderzoek doen en wekenlang lang nadenken over je marketingstrategie, maar als je geen actie neemt, dan is het sowieso gedoemd te mislukken.
Je kunt alleen ontdekken of iets werkt door het ook te doen in plaats van er alleen over na te denken.
Maar je kunt hier zo in opgaan omdat je alles perfect wil doen. Ik ken dat want ik ben ook vrij perfectionistisch en heb vaak veeeel te veel tijd gespendeerd om plannen te ‘perfectioneren’, maar er bestaat geen perfect plan. Alles kan altijd beter. En vaak lopen dingen sowieso anders dan je denkt dus is het beter als je snel actie kunt nemen en dingen vervolgens aanpast 😉
Jouw actie
Plan iedere week tijd in voor je marketingactiviteiten. Plan het in je agenda, zoek eventueel een accountability partner, maar doe wat nodig is om actie te nemen. Zorg dat je ook actie neemt in plaats van alleen maar druk te zijn met het maken van to-do lijstjes.
Het kan enorm helpen om ook specifieke acties te koppelen aan je doelen. Dus in plaats van op je to-do lijst zetten: ‘gastblogs doen’, noteer je ‘5 websites benaderen met een specifiek idee voor een gastblog’. In plaats van lukraak wat door Instagram te scrollen en gewoon wat foto’s leuk te vinden, wordt het jouw doel om iedere dag met 5 potentiële klanten te connecten door te reageren op hun content met een inhoudelijke (geen spammerige) reactie.
#4 Je bent niet consistent
Als je niet consistent zichtbaar bent en relaties opbouwt met je volgers door anderen te helpen en je diensten onder de aandacht te brengen, dan doe je jezelf en je bedrijf tekort. Maar je doet ook de mensen tekort die jij kunt helpen, die jouw oplossing nodig hebben. Zij weten namelijk niet dat er een oplossing is voor hun probleem 😉
Consistentie bouwt vertrouwen.
Marketing is niet iets wat je er eventjes bij doet tot je een paar klanten hebt, en wat je dan weer kunt vergeten. Je hebt een constante stroom klanten nodig. En het opbouwen van vertrouwen en relaties kost nu eenmaal tijd én aandacht. Slechts een fractie van je volgers ziet je social media berichten, leest je blogs of opent je e-mails dus als je niet consistent bent, benut jij ook niet jouw potentiële bereik. Mensen zien je content niet en uit het oog, is uit het hart.
Jouw actie
Plan je berichten van te voren in. Maak een editorial kalender voor je blog en werk met een social media content kalender. Zo weet je precies welke content je wilt delen en kun je dit alvast voorbereiden. Post zo vaak als je kunt en wees consistent. En onthoud dat altijd geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Door je social media van te voren in te plannen, kun je veel tijd én stress besparen. Zo weet je ook dat je consistent onder de aandacht bent.
Content planning voor een jaar in minder dan een uur.
Maak een social media content kalender in 3 stappen.
#5 Je besteedt geen aandacht aan je cijfers
De enige manier om echt te weten of je marketing werkt, is om naar de cijfers te kijken. Meten is weten, maar dit wordt in de praktijk nogal eens vergeten. Welke berichten krijgen de meeste interacties? Via welke social media kanalen krijg jij de meeste bezoekers op je website? Als je die dingen weet, kun je evalueren. Dan weet je of je op de goede weg bent en kun je bijsturen. Daarom is het goed om regelmatig naar je cijfers en statistieken te kijken.
Jouw actie
Gebruik de tools die beschikbaar zijn om je marketing activiteiten te meten. Op bijna ieder social media platform heb je handige statistieken en natuurlijk kun je veel gegevens uit je Google Analytics halen als je dit gekoppeld hebt aan je website. Natuurlijk moet je wel eerst bepalen wat je gaat meten dus daarvoor heb je specifieke doelen nodig.
Is bijvoorbeeld één van je doelen omPinterest in te zetten om meer verkeer naar je website te krijgen? Kijk dan hoeveel verkeer er via Pinterest op je website komt en welke borden of pins voor het meeste verkeer zorgen. Als je dat weet, kun je meer doen van wat werkt, en minder van wat niet werkt.
- Ga naar je Google Analytics account.
- Kijk vervolgens bij Acquisitie > Sociaal > Overzicht > Pinterest.
Tijd voor actie
Nu is het aan jou. Gebruik bovenstaande tips. Zorg dat je een plan hebt en deze ook uitvoert. Weet wie je wil bereiken. En zorg dat je consistent onder de aandacht blijft van jouw ideale klanten. Welke marketing tactieken werken het best? De dingen die jij ook werkelijk doet en waar jij ook plezier in hebt! Dan houd je het namelijk ook vol. Wil je het jezelf gemakkelijk maken? Bekijk dan ook eens mijn social media content kalender.
Welke marketingactiviteiten vind jij leuk om te doen? En welke dingen werken het beste voor jou? Ik ben benieuwd naar jouw tips.
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Mandy
op 08 Jul 2019Maaike Gulden
op 08 Jul 2019Melanie Hoogvliet
op 05 Jul 2019Maaike Gulden
op 05 Jul 2019Wanda
op 04 Jul 2019Maaike Gulden
op 04 Jul 2019Melissa
op 03 Jul 2019Maaike Gulden
op 04 Jul 2019Nicole Orriëns
op 03 Jul 2019Maaike Gulden
op 03 Jul 2019Sabine
op 03 Jul 2019Maaike Gulden
op 03 Jul 2019Felice Veenman
op 03 Jul 2019Maaike Gulden
op 03 Jul 2019Lodi
op 03 Jul 2019Maaike Gulden
op 03 Jul 2019