Social media content planning: bespaar tijd en stress
Social media content planning: bespaar tijd en stress
20 december 2018 

Social media content planning: bespaar tijd en stress

Vind je dat social media je teveel tijd kost? Bedenk jij je social media berichten ad hoc of werk jij met een social media planning? Met zoā€™n planning maak je het jezelf namelijk een stuk gemakkelijker. In dit artikel geef ik je een aantal tips voor een goede social media content planning.

Slim aan de slag met een social media plan?

Social media kunnen soms best overweldigend zijn. Je weet dat het er tegenwoordig nu eenmaal bij hoort om jezelf zichtbaar te maken en om relaties op te bouwen met je ideale klanten. We brengen nu eenmaal veel tijd door op social media. Maar het kost een hoop tijd om continu berichten te bedenken. Dus hoe kun je social media slimmer inzetten?

Wat kun je doen om consistent te posten op social media en meer fans of volgers op te bouwen? Als je regelmatig iets plaatst, blijf je onder de aandacht en trek je meer bezoekers naar je website wat meer inschrijvingen en meer verkopen betekent. Dat lukt je alleen maar als je werkt met een social media planning.

social media kalender aanvragen

#1 Maak een social media content planning

Als je met een social media planning werkt, kun je jouw content voorbereiden en inplannen. Dat scheelt en hoop stress šŸ˜‰ Je hoeft dan niet ter plekke nog even snel te bedenken wat je nu weer gaat plaatsen op social media. Bovendien denk je er dan bewuster over na. Het heeft geen zin om maar content te plaatsen om te plaatsen.

Vooraf ga je dus nadenken wat je gaat posten op social media. En dit is natuurlijk afhankelijk van je doelen. Wat wil je bereiken met je social media inzet? Wil je meer naamsbekendheid, interactie of conversies? Wat staat er op je agenda de komende weken? Heb je een lancering, organiseer je een evenement of spreek je op een congres?

Het is dus handig om een social media planning te maken. Dan bedenk je vooraf welke content je gaat plaatsen op social media. Maak een overzicht in Excel, Google sheets of schaf mijn social media kalender 2019 aan. Dan weet je wat je gaat plaatsen en kun je deze content voorbereiden.

social media content planning

#2 Gebruik content categorieƫn

Je kunt niet steeds hetzelfde posten op social media. Dan wordt het saai en niet erg boeiend. Als je Instagram alleen gebruikt om je blogs te promoten dan gebruik je social media alleen om te zenden en ben je niet erg interessant om te volgen. Social media zijn mooie kanalen om relaties op te bouwen, wat meer van je persoonlijkheid te laten zien en mensen een kijkje achter de schermen te geven. Daardoor leren mensen je kennen en bouw je een gunfactor op.

Als je een quote plaatst werkt dat goed voor de interactie. Mensen kunnen dit gemakkelijk delen en hierop reageren, maar dit levert je niet direct bezoekers op je website op. Je hebt verschillende soorten content nodig die allemaal een ander doel hebben. Content om te connecten, om je persoonlijkheid te laten zien en ook om je aanbod onder de aandacht te brengen.

Door te werken met content categorieƫn, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Als je weet dat je iedere week een quote wil plaatsen, een video of een tip van de week. dan kun je deze content alvast voorbereiden. Door te werken met verschillende categorieƫn zorg je voor een goede mix, maar maak je het jezelf ook gemakkelijk om te bedenken wat je gaat plaatsen op social media.

#3 Social media content batchen

Door te werken met vaste content categorieƫn kun je jouw content gaan batchen. Als jij je content ter plekke bedenkt, levert het niet alleen een hoop stress en frustratie op om op het laatste moment te bedenken wat je gaat plaatsen op social media, maar post je ook niet consistent.

Daarom is het goed om je content te batchen. Dan maak je in Ć©Ć©n keer een hoop quotes, tips of videoā€™s. Als je dan toch inspiratie aan het zoeken bent voor een quote, waarom zou je dan niet meteen meerdere quotes maken? En als je toch je haar en make-up gedaan hebt voor een video, waarom neem je dan niet meteen vier of vijf videoā€™s op? Dan ben je klaar voor de komende maand.

Werk een week vooruit, een maand of een kwartaal. Maak een bibliotheek aan voor al je content categorieƫn. Dan heb je het grootste deel van je content al klaar. Als je dat doet valt er een last van je schouders want dan heb je al een voorraadje en hoef je je social media berichten alleen nog maar te publiceren.


Tussendoor kun je dan altijd nog spontaan berichten bedenken voor Instagram, Facebook, Pinterest of Linkedin, maar dan heb je het grootste deel van je social media berichten al klaar! Hierdoor kun je dus consistent berichten plaatsen op social media.

Leestip:

#4 Plan je social media berichten in

Vind je het lastig om iedere dag iets te plaatsen op social media? Kost het je teveel tijd? Dan helpt het als je het gross van jouw social media berichten van tevoren inplant. Dan weet je zeker dat het ook gebeurt.

Als je werkt met content categorieƫn en je content voorbereid, dan kun je deze ook alvast inplannen. Dan weet je zeker dat je het ook plaatst, ook als je het druk hebt met andere dingen of op vakantie bent. Daardoor blijf je dus onder de aandacht. Tussendoor kun je dan altijd nog spontaan berichten plaatsen op Facebook, Instagram of Twitter, maar dan post je in ieder geval consistent.

Stel dat je op maandag een tip van de dag deelt, op woensdag een quote en op donderdag een nieuwe video. Dan kun je deze content alvast voorbereiden en inplannen.


En dat kan nieuwe content zijn, maar ook oude content. Je kunt dingen rustig hergebruiken of meerdere keren plaatsen (met een andere tekst en andere foto). Je hoeft niet steeds iets nieuws te bedenken. Er zijn veel tools waarmee je jouw social media berichten in kunt plannen. Daardoor blijf je consistent, en dus onder de aandacht, en krijg je meer fans en volgers.

Social media kalender

Wil jij in 2019 goed aan de slag met je social media planning? Ik heb een handige social media kalender gemaakt zodat jouw planning voor 2019 al zo goed als af is. Hiermee bespaar je een hoop tijd! Deze kalender kun je heel gemakkelijk aanpassen door te knippen en te plakken. Hierdoor kun je jouw eigen content toevoegen of kiezen uit de meer dan 200 bonus suggesties die je krijgt.

Werk jij al met een social media content planning?Ā 

Pin voor later

Tips voor een slimme social media content planning voor 2019 | www.themarketingfactory.nl

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.

Door

Laura

op 20 December 2018

Kijk sit is handig. Dankjewel voor de tips.

Door

Maaike Gulden

op 20 December 2018

Graag gedaan en fijn dat je wat aan die tips voor een social media content planning hebt ;)

Door

Mario

op 20 December 2018

Hallo Maaike, ik heb afgelopen maandag jouw webinar gehoord en heb daar bruikbare tips aan overgehouden. Ik ben me wat meer bewust geworden van planning. Ik had al iets van een planning in Excel en Google Agenda, maar ga het nu wat meer bundelen. Ik heb al wat ideeƫn opgedaan voor berichten op FB en hoe ik dit wil weg plannen in het komende jaar. Ik kan dus iedereen aanraden om te luisteren naar het webinar. Bedankt!

Door

Felice Veenman

op 20 December 2018

wat je zegt klopt wel hoor, ik werk ongeveer op dezelfde manier en voor mij werkt het goed om lekker te plannen

Door

Maaike Gulden

op 20 December 2018

Zonder een social media content planning is het inderdaad een stuk lastiger allemaal ;)

Door

Nicole Orriƫns

op 20 December 2018

Nee, maar ik ben ook niet zo erg van de social media eigenlijk. Ik gebruik het wel, maar in beperkte mate.

Door

Kevin

op 20 December 2018

Kijk super handig.. Misschien toch maar eens gaan proberen naast mijn fulltime baan. Thanks voor de tip

Door

Maaike Gulden

op 22 December 2018

Graag gedaan en leuk om te horen dat je wat aan mijn social media content planning tips hebt! Zeker als je het doet naast een fulltime baan is het handig om een planning te maken en je social media berichten zo veel mogelijk in te plannen ;)

Door

Saar

op 20 December 2018

Ik zou hier eigenlijk meer mee aan de slag moeten. Het ergste is dat ik het allemaal weet, want ik heb een content planning training gevolgd van Edette Steinberg. Maar god, eraan beginnen is lastig. Ik schrijf liever blogs XD

Door

Maaike Gulden

op 22 December 2018

Haha zo gaat dat vaak met creatieve mensen ;) We maken liever nieuwe dingen dan van die saaie klusjes als een planning. Maar juist door een social media content planning te maken en je berichten in te plannen heb je er minder omkijken naar. En de promotie van je blog is zeker zo belangrijk.

Door

Chicamoms

op 21 December 2018

Nu doe ik dit te weinig maar wil ik wel doen voor 2019.

Door

Maaike Gulden

op 22 December 2018

Ee mooi nieuw voornemen voor 2019 om serieus aan de slag te gaan met je social media content planning!

Door

Maaike Gulden

op 22 December 2018

Leuk o te horen dat je mijn tips handig vindt. Zo'n social media content planning is essentieel als je serieus aan de slag wil met social media. Dat bespaart zoveel tijd en stress!

Reactie plaatsen