arrow_drop_up arrow_drop_down
13 oktober 2020 

Online training opzetten? Vergeet deze belangrijke keuze niet!

Je bent ervan overtuigd dat je een online training wilt opzetten. Dat kan ik alleen maar toejuichen! Een online training opzetten, is een mooie manier om jouw kennis met meer mensen te delen, je bedrijf sneller op te schalen en te werken waar en wanneer jij wilt. Maar bij een online training opzetten moet je wel een aantal belangrijke keuzes maken.

Online training opzetten is mooie aanvulling

Een online training opzetten kan een geweldige aanvulling zijn op je bedrijf of zelfs je belangrijkste bron van inkomsten. Dat laatste is voor mij het geval. En I love it 😉

Ik vind het heerlijk om te werken in mijn joggingbroek, waar en wanneer ik wil. En als ik tussendoor ga paardrijden of sporten dan draait mijn bedrijf gewoon door. En wat is er leuker dan dat je terugkomt van de sportschool en je ziet dat je weer een online training verkocht hebt.

Zo’n online training heeft namelijk een aantal voordelen. Je kunt meer mensen tegelijkertijd helpen, (deels) passief inkomen verdienen en je omzet vertienvoudigen. Daar schreef ik al eerder een artikel over. Dat kun je hier lezen.

Keuze soort online training opzetten

Maar voordat jij jouw training maakt, moet je wel eerst een aantal keuzes maken. Dus denk eerst na wat voor soort online training jij graag wilt aanbieden en hoe jij de deelnemers wilt helpen.

Zo is een belangrijke beslissing bij een online training opzetten of je deze synchroon of asynchroon wilt geven? Dat wil niks anders zeggen dan hoeveel live elementen je wilt toevoegen aan je online training.

Deze keuze heeft grote impact. Dit bepaalt onder andere welk platform je kiest voor je online training, de inhoud en hoeveel tijd jij er zelf nog in moet stoppen.

Leestip:

Verschillende soorten online trainingen

Online trainingen heb je in alle soorten en maten. Zo kun jij je online training opzetten op Instagram, volledig via mailtjes of in een aparte leeromgeving. Mijn gratis Pinterest training lever ik bijvoorbeeld volledig via e-mail. Alle lesstof staat in de mailtjes, inclusief de link naar de trainingsvideo’s.

Voor mijn social media training en mijn training om online programma’s te maken, gebruik ik een aparte leeromgeving. In zo’n leeromgeving heb je vaak wat meer mogelijkheden om bijlagen toe te voegen, de vooruitgang bij te houden en is het een overzichtelijk geheel. Dit is dus veel gebruiksvriendelijker voor de cursisten.

  • Maar die keuze voor een bepaald platform hangt dus mede af van hoe jij je online training wilt opzetten.
  • Je kiest een manier die bij jou én jouw inhoud past.
  • En dan kun je kijken wat je daar vervolgens voor nodig hebt.
  • Welk platform je daarvoor nodig hebt.
  • En of jij dit synchroon of asunchroon wilt aanbieden.

Dus je bepaalt eerst de vorm en inhoud van jouw training of programma voordat je over de techniek na gaat denken.

Keuze synchroon of asynchroon

Een belangrijke beslissing die je neemt bij een online training opzetten is dus of je deze synchroon of asynchroon wilt geven. Je kunt namelijk een live training geven of je kunt de lesstof al van te voren opnemen. Of natuurlijk een combinatie daarvan.

Je bepaalt zelf hoe je dit aanbiedt. Je bent niet voor niks eigen baas. Waar wordt jij blij van? Kies een manier die bij jou past én natuurlijk bij jouw inhoud. Vind je het leuk om live interactie te hebben en is dit handig om dingen te verduidelijken? Of wil je een online training opzetten die volledig zelfstudie is?

Maar over het algemeen geldt: hoe meer toegang mensen tot jou hebben, hoe hoger de prijs die je kunt vragen. Dus wil je de prijs van je online training verhogen? Kijk dan eens of je live elementen kunt toevoegen 😉

Synchroon

Bij synchroon komen de trainer en deelnemers op hetzelfde tijdstip in een virtuele ruimte samen. Er is dus sprake van live interactie. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een Facebook live, Zoom of andere software.

Je hebt hier heel veel verschillende tools voor en een aantal opties heb ik hier voor je op een rijtje gezet. Dit is een kwestie van uitproberen wat jij fijn vindt. En natuurlijk is de keuze ook afhankelijk van over welke functies zo’n tool beschikt. Kun je met voldoende mensen deelnemen en kun je bijvoorbeeld ook documenten delen?

Gratis tools voor online overleg & online trainingen.

En die vorm van interactie kan natuurlijk verschillen. Bij een webinar heb je de mogelijkheid om vragen te stellen of met elkaar te praten via de chat. Bij een virtual classroom wordt een klassieke training zoveel mogelijk nagebootst in een virtuele setting en is er veel interactie. Zo kun je samenwerken in groepjes door gebruik te maken van break-out rooms.

Asynchroon

Bij asynchroon is er geen real-time interactie. Dus je zet het lesmateriaal van tevoren klaar. De deelnemers kunnen de training in hun eigen tijd en tempo volgen. Als ze vragen hebben, kunnen ze die stellen per chat of via email. Dit is bijvoorbeeld zo voor mijn social media training.

Meestal hangt er namelijk ook een ander prijskaartje aan. Hoe meer tijd jij er nog van jezelf in moet stoppen, dus hoe meer live interactie, hoe hoger de prijs die je voor je online training kunt vragen.

Of je kunt jouw volledige training de eerste keer helemaal live geven en daarna een product maken van deze opnames. Dit bespaart tijd. Je kunt dit eerst verkopen (en dus testen of er animo voor is) en dan je online training opzetten. Door dit de eerste keer live te geven, kun je het ook sneller maken.

Combinatie synchroon en asynchroon

Natuurlijk kun je ook een combinatie maken. Door bijvoorbeeld je online modules met videolessen en ander lesmateriaal allemaal klaar te zetten zodat deelnemers deze zelf kunnen volgen. Dit kun je dan aanvullen door wekelijks of maandelijks een live element toe te voegen

Je kunt een live Q&A houden of een aanvullende online training geven. Dat doe ik bijvoorbeeld bij mijn training Master Online Marketing. Die live elementen zou ik persoonlijk wel zoveel mogelijk in groepsvorm doen en zo min mogelijk 1-op-1 sessies aanbieden. Dan wordt het namelijk lastig om op te schalen.

Wat voor online training opzetten?

Maar deze keuze hangt natuurlijk helemaal af van wat jij prettig vindt en hoe jij de deelnemers het beste kunt helpen. Het belangrijkste is dat je een manier kiest die bij jou én jouw inhoud past. Vind jij die live interactie prettig? Is dit handig om ingewikkelde materie te verduidelijken? En wil jij die tijd er ook investeren of biedt je liever een zelfstudie training aan?

Als je de vorm en inhoud helder hebt dan kun jij je online training opzetten en nadenken over welke techniek je wilt gebruiken.

Vind je dit interessant? Pin voor later.

Online training opzetten? Vergeet deze belangrijke keuze niet! Belangrijke keuze bij een online training opzetten als ondernemer | Meer klanten via internet | online training opzetten | online programma maken | online cursus | online marketing strategie | online verkopen | online geld verdienen | online zichtbaarheid | online ondernemen | #themarketingfactory #onlinetraining #onlinecursus

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen