Page content

Community

Community

Iedere ondernemer heeft een community nodig. Je wil een community opbouwen van trouwe lezers en klanten. Dit zijn je fans. Dit zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Ze lezen je blogs, volgen je op social media of bevelen jou aan bij anderen.. Dit zijn je potentiële klanten en je beste ambassadeurs.

Waarom community opbouwen

Voordat mensen beslissen of ze klant bij je worden, moeten ze je leuk vinden en voldoende vertrouwen in je hebben. Je wil dus met hen in contact blijven om dat vertrouwen op te bouwen. Mensen moeten minimaal 7x iets van je gehoord hebben voordat ze klant bij je worden. Ze kennen je nog niet dus willen je eerst beter leren kennen. Dus je wil deze mensen aan je binden.

Hoe community opbouwen

Dat kan bijvoorbeeld door een Facebook groep te starten, maar de beste manier om mensen aan je te binden is door ze op je mailinglijst te krijgen. Daar heb je meer controle over en kun je met hen in gesprek blijven. Ook als Facebook het algoritme verandert waardoor Facebook bepaalt wie jouw berichten te zien krijgen. Met een email lijst bepaal je zelf wie jouw berichten zien en wanneer je deze verstuurt.

Community opbouwen tips

Gratis weggever

Mensen melden zich niet zo maar aan voor jouw email lijst. Door iets gratis weg te geven in ruil voor een email kun je mensen in je sales funnel verleiden en steeds een beetje meer vertrouwen opbouwen. Zo’n weggever noemen ze ook wel een freebie, klantmagneet of opt-in.

Wat je gratis weg kan geven:

  • Artikel
  • Video
  • Ebook
  • Gesprek
  • Masterclass
  • Training

Verkoopfunnel

Door iets gratis weg te geven komen mensen in je verkoopfunnel (of sales funnel). Die verkoopfunnel is de route waarop jij potentiële klanten meeneemt en verleidt om ook je betaalde producten of diensten te kopen. Maar je moet eerst zaaien, voordat je kunt oogsten. Zaaien door waarde weg te geven in de emails die je stuurt en relaties op te bouwen. Dan bouw je vertrouwen op en zullen mensen hopelijk ook klant bij je worden.

Proces automatiseren

Natuurlijk wil je dit proces automatiseren zodat je er geen omkijken naar hebt. Daar heb je een mailinglijst provider voor nodig. Zelf gebruik ik Activecampaign. Eerder heb ik zelf gewerkt met Aweber, Mailchimp en Enormail, maar dat werkte niet zo efficiënt als Activecampaign. Bij Activecampaign kun je met labels werken in plaats van iedere keer een lijst aan te maken en je sales funnel wordt heel inzichtelijk. Hiermee kun je het proces gemakkelijk automatiseren en dit kan al vanaf 9 euro per maand.

Social media als traffic aanjager

Maar hoe krijg je mensen op je mailinglijst? Hoe kun je ze wijzen op je gratis weggever die je op je website hebt staan? Daar zijn social media handige kanalen voor. Je wil mensen uitnodigen op een feestje bij jou thuis, maar misschien ken je nog niet zo veel mensen. Dan ga je eerst naar feestjes van anderen. Dus naar de feestjes op Facebook en Linkedin waar veel mensen zijn. Hier kun je mensen leren kennen en ze vervolgens uitnodigen op jouw feestje, dus op je website of blog. En daar biedt je ze een cadeautje aan, jouw weggever.

Wat is een community

Community versterken

Maar breng mensen ook samen in een Facebook groep of bij een live event. Mensen willen ook graag met elkaar connecten. Als je een challenge organiseert bijvoorbeeld dan breng je mensen samen in een Facebook groep en mensen voelen een connectie want ze hebben hetzelfde doel. Dat maakt jouw community nog sterker. Ik heb hier een handige training voor hoe je dit proces aanpakt. Want zo’n mailinglijst is duizenden euro’s waard!

Comment Section

0 reacties op “Community

Plaats een reactie


*