Wat is Pinterest?
Wat is Pinterest?

Wat is Pinterest?

Wat is Pinterest? En hoe werkt het? Pinterest is een soort online prikbord waar je afbeeldingen en video's kunt vinden en bewaren op je eigen borden. Daarnaast kun je hier ook zelf beeldmateriaal delen en daarmee dus je producten en diensten onder de aandacht brengen! Dagelijks gebruiken miljoenen mensen Pinterest om ideeën te vinden over allerlei onderwerpen. Op Pinterest vind je dan ook volop ideeën, inspiratie en informatie.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een soort online prikbord. Je kunt er foto’s, plaatjes en video’s vinden van dingen die je leuk of interessant vindt. Deze kun je weer opslaan op je eigen borden. Natuurlijk kun je hier ook zelf je eigen beeldmateriaal delen. Dat is een mooie manier om je blogs of diensten onder de aandacht te brengen. Pinterest is namelijk veel meer dan alleen maar leuke plaatjes kijken en bewaren. Het gaat juist om de informatie achter zo’n afbeelding. Ieder plaatje linkt naar een pagina op internet, een pagina waar je tips vindt over Pinterest marketing of een website waar je die leuke lamp kunt kopen bijvoorbeeld.

Jouw borden en die van alle andere pinners zijn openbaar. Je kunt dus zien wat andere mensen interessant vinden en die plaatjes vervolgens repinnen en op één van je eigen borden bewaren. Je kunt andere gebruikers volgen en mensen kunnen jou volgen. En je kunt ook een reactie achterlaten. Maar het allerbelangrijkste: Pinterest is een visuele zoekmachine!

Pinterest is een visuele zoekmachine

Pinterest is een zoekmachine

Ook al kun je reageren, toch is Pinterest geen social media platform zoals Facebook of Instagram. Wat is Pinterest dan wel? Pinterest is een visuele zoekmachine. Mensen gaan naar Pinterest om inspiratie op te doen voor hun volgende aankoop. Ze zijn op zoek naar een lekker recept, de perfecte trouwjurk of inspiratie voor de nieuwe inrichting van hun kantoor. En niet zo zeer om te zien wat je doet, om jouw vakantiefoto's te zien of de foto's van je nieuwe puppy leuk te vinden.

Pinterest bestaat sinds 2010. Inmiddels maken meer dan 250 miljoen mensen gebruik van Pinterest. En dat zijn echt alleen niet meer alleen vrouwen! Dat is dus een groot publiek om je producten of diensten onder de aandacht te brengen.

De kracht van Pinterest

Pinterest is dus een visuele zoekmachine. Mensen zoeken tips en ideeën in de vorm van afbeeldingen. Maar het is veel meer dan alleen maar leuke plaatjes kijken en bewaren. Het gaat namelijk juist om de informatie achter zo’n afbeelding. Ieder plaatje linkt naar een pagina op internet. Zo’n plaatje linkt naar tips voor een reis door Spanje, een gratis checklijst voor nieuwe bloggers of naar een webshop waar je die leuke armband kunt kopen. En juist dat is de kracht van Pinterest.

Op Pinterest ga je mensen verleiden met prachtige plaatjes die mensen graag willen delen en waar ze op willen klikken om meer te weten. Vervolgens komen ze op je website. En dan is het aan jou om die bezoekers om te zetten naar inschrijvingen voor je nieuwsbrief of klanten.

Een ander groot voordeel van Pinterest is dat die afbeeldingen vindbaar blijven. Het is niet net zoals op Facebook of Instagram dat ze naar onderen verdwijnen op de tijdlijn. Een paar dagen later levert een Facebook post je nog nauwelijks iets op omdat niemand deze meer ziet. Dat geldt niet voor Pinterest. Mensen bewaren deze plaatjes op hun borden, maar ze zijn ook vindbaar door middel van zoekwoorden. Daardoor kun je een jaar later, of twee jaar later, nog steeds veel bezoekers op je website krijgen vanwege die ene pin.

Pinterest zorgt voor meer website bezoekers

Mensen gaan naar Pinterest om nieuwe ideeën te ontdekken, te bewaren en te proberen. Zo'n idee (ook wel 'pin' genoemd) bestaat uit afbeeldingen of video's, een beschrijving en een link naar de originele bron. En juist dat laatste is zo krachtig als je Pinterest zakelijk inzet. Als mensen op die link klikken, komen ze op je website waar ze meer over dat idee kunnen ontdekken en actie kunnen nemen.

In het begin gebruikte ik Pinterest vooral voor het verzamelen van inspiratie voor mijn huis en vakanties. Toen ik beelden van mijn website ging delen op Pinterest, kreeg ik ineens meer bezoekers op mijn blog. Hieronder zie je een voorbeeld dat ik het meeste verkeer haal uit Pinterest.

Inmiddels zet ik Pinterest dus structureel in. Als ik een blog online zet, staat er standaard een Pinterest proof afbeelding in mijn blog die ik meteen pin op Pinterest. Hierdoor krijg ik niet alleen meer bezoekers op mijn website, maar ook meer aanmeldingen voor mijn diensten en trainingen. Ik zet Pinterest dus in voor het volgende:
  • Naamsbekendheid verhogen.
  • Meer website bezoekers.
  • En dus meer aanmeldingen voor mijn diensten

meer website bezoekers met Pinterest

Waarom is Pinterest zo populair?

Pinterest is een erg fijne website om plaatjes te verzamelen en te delen met anderen. Je kunt er veel inspiratie en ideeën opdoen. Het is leuk, visueel, erg gemakkelijk en nog steeds enorm in opmars.
  • Mensen houden van beelden.
  • Gebruikers volgen elkaar op basis van interesses.
  • Mensen zijn continu op zoek naar nieuwe ideeën.
  • Pinnen is eenvoudig met de 'Pin It' knop.
  • Het is gratis.

Digitale variant van een knipselmap

Pinterest is een verzameling online prikborden (pin borden) waar je afbeeldingen en video’s verzamelt door ze te pinnen op een bord over een specifiek onderwerp. Zie je wat leuks, grappigs of interessants op internet, dan is het heel gemakkelijk om die foto (of video) te pinnen en op één van jouw borden te plaatsen. Je kunt ook beelden uploaden van je computer of smartphone.

Zo kun je alles gemakkelijk op één plaats verzamelen. Een soort digitale mood board dus. Je hoeft geen stapeltjes foto’s meer uit te knippen en op te plakken of in mapjes te stoppen als je ideeën en inspiratie aan het verzamelen bent voor de herinrichting van je kantoor, de aanleg van je tuin of voor een nieuw product bijvoorbeeld.

Pinterest is de digitale variant van zo’n knipselmap. Het aanleggen van een verzameling wordt zo een stuk eenvoudiger. Je kunt informatie verzamelen voor je nieuwe outfit of overheerlijke recepten, maar ook zakelijke informatie over het starten van een blog, social media tips of hoe je Google analytics inzet. Rn je verzamelt die tips overzichtelijk op een bord.

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden

Pinterest is dus vooral een visuele zoekmachine. Sommige mensen gebruiken Google om tips te vinden, maar steeds meer mensen gebruiken Pinterest om tips en ideeën te vinden omdat het zo lekker visueel is. Foto’s van anderen kun je becommentariëren en repinnen naar jouw eigen bord. Je kunt de content dus delen door te repinnen. Door een reactie te geven, is interactie met andere gebruikers mogelijk.

Alle borden zijn openbaar dus je kunt ook de borden van anderen bekijken en volgen. Je kunt op een gemakkelijke en mooie manier afbeeldingen en video’s verzamelen en delen. Omdat miljoenen anderen dat ook doen kun je inspiratie opdoen en mensen met gemeenschappelijke interesses vinden en volgen. Zie je een leuke foto dan kun je die hergebruiken en op één van jouw borden plaatsen. Ook kun je een een reactie geven op de foto van een andere gebruiker of aangeven dat je deze leuk vindt.

Aanvullende tips wat is Pinterest

Wil je Pinterest zakelijk inzetten? Dan volgen hier nog een aantal handige Pinterest tips:

Pin voor later


Pinterest basisgids voor bloggers - Wat is Pinterest - Pinterest Marketing Tips voor online ondernemers | www.themarketingfactory.nl
Mario
Door

Mario

op 07 Jan 2019

Deze ga ik zeker gebruiken in de toekomst. Ik moet er nog aan beginnen.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 07 Jan 2019

Er gaat in het begin veel tijd inzitten om het onder de knie te krijgen en om nieuwe pins te maken.Maar het is zeker de moeite waard. Van alle social media kanalen krijg ik nu de meeste website bezoekers via Pinterest ;) Na een tijdje kost het niet zo veel tijd meer en kun je het grotendeels automatiseren met Tailwind.

Reactie plaatsen