Facebook pagina voor je bedrijf maken
Facebook pagina voor je bedrijf maken

Facebook pagina voor je bedrijf maken

Facebook is een krachtig middel om je merk of bedrijf te promoten en klanten te bereiken want berichten kunnen zich op Facebook razendsnel verspreiden. Zo kun je meer bereik halen met je Facebook pagina. Met onderstaand stappenplan kun je eenvoudig een zakelijke Facebook pagina maken. Hoe kun je een Facebook pagina maken?

- Laatste update 28 februari 2019 -

1. Maak een persoonlijk profiel aan

Je hebt een persoonlijk profiel nodig om een bedrijfs- of fanpagina op Facebook te kunnen maken. Als je deze nog niet hebt dan kun je een persoonlijk Facebookprofiel eenvoudig aanmaken op www.facebook.com.
  • Een persoonlijk profiel maak je aan onder je eigen naam.
  • Als je verder niets wilt doen met je persoonlijke profiel, kun je je instellingen zo inrichten dat je vrijwel onvindbaar bent.
  • Dit doe je bij 'Privacyinstellingen'.
  • De gegevens van beheerders van een bedrijfspagina zijn niet zichtbaar voor bezoekers of fans van die pagina.
  • Wat je op die pagina schrijft, doe je uit naam van die pagina en niet vanuit je persoonlijk profiel.
  • Bezoekers kunnen niet zien wie de beheerders van een bedrijfspagina zijn (tenzij je dit instelt).

2. Maak een bedrijfspagina aan

Het aanmaken van een bedrijfspagina kun je doen via deze link: http://www.facebook.com/pages/create.php of via het Facebook menu. Het is niet toegestaan om een pagina aan te maken namens een organisatie, bedrijf, merk, band of bekend persoon als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. In dat geval mag je wel een community aanmaken.

Facebook pagina maken

3. Kies het soort pagina dat je wilt aanmaken


Je kunt kiezen uit verschillende soorten pagina’s. Het verschil tussen de pagina’s uit zich met name in de informatie die onder de 'Info' kan worden ingevuld.
soorten facebook pagina's

 

Community zijn geen pagina’s die je gebruikt voor je bedrijf. Een community pagina is niet van jou, maar van de groep gebruikers. Boven de 5000 leden komt het beheer van deze pagina dan ook bij de leden te liggen. Je hebt dus weinig controle over deze pagina.

5. Kies de juiste naam van je pagina

De volgende stap is dat je een naam kiest voor je Facebook pagina. De naam geeft aan je doelgroep aan waar je pagina over gaat en op die naam wordt je gemakkelijk gevonden binnen Facebook.
  • Het kan zijn dat Facebook het niet eens is met je gekozen paginanaam. Je krijgt daar dan een melding van.
  • Waar je naam aan moet voldoen, vind je terug in de richtlijnen voor Facebook-pagina’s.
  • Paginanamen mogen sowieso niet uitsluitend bestaan uit algemene termen als ‘bier’ of ‘fotografie’.
  • Het is handig om gewoon je merk- of bedrijfsnaam te gebruiken.

6. Voeg een afbeelding toe

Als Facebook akkoord gaat met je paginanaam, wordt je pagina meteen aangemaakt. Dan is het natuurlijk zaak dat je deze gaat vullen met informatie over je bedrijf en met afbeeldingen.
  • Facebook vraagt je dan meteen om een afbeelding toe te voegen.
  • Deze afbeelding wordt ook als profielafbeelding of avatar bij je berichten of statusupdates gebruikt.
  • Het is dus handig om een afbeelding te kiezen die ook in klein formaat nog te herkennen is.

7. Vul een korte profieltekst in

Vul alle bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk in.
  • De korte profieltekst onder je profielafbeelding is altijd zichtbaar op je pagina.
  • Je kunt hier informatie zetten over je bedrijf of zaken die je extra onder de aandacht wilt brengen.
  • Deze tekst kun je zo vaak wijzigen als je wilt.
  • Je kunt hier ook een link toevoegen om mensen te verwijzen naar je website, een speciale actie of een nieuwsbrief.

8. Vul je Facebookpagina

De volgende stap is om je pagina te vullen met interessante en waardevolle inhoud. Zie je bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel meer interactie hebt met mensen dan op je bedrijfswebsite. Je kunt nieuwsberichten of foto’s toevoegen en koppelingen maken met je Blog, Twitter, Linkedin of andere social media waarop je actief bent. Ook zijn er veel leuke applicaties die je toe kunt voegen aan je pagina, bijvoorbeeld videos, notities of je 
e-mailnieuwsbrief.
  • De 'Info knop' heeft een vast stramien.
  • Bij 'Gedetailleerde info' heb je wat meer mogelijkheden om in te vullen wat je relevant vindt voor je bezoekers.
  • Bij 'Website' kun je meerdere links zetten.
  • Bij 'Algemene informatie' heb je een vrij tekst veld en kun je ook een langere tekst plaatsen, maar realiseer je wel dat Facebook de tekst na ongeveer 10 regels automatisch zal afbreken met een ‘lees meer’ link.

9. Claim je eigen Facebook-URL

Je kunt ook een persoonlijke Facebook link aanvragen voor je Facebook pagina.
  • Claim je eigen URL of gebruikersnaam.
  • Dit is belangrijk voor de zoekmachine vriendelijkheid.
  • Het is bovendien handig als je dit adres ook op je visitekaartje en in digitale ondertekening wilt plaatsen.
  • Ga hiervoor naar http://www.facebook.com/username.

10. Promoot je Facebookpagina

Als je een eigen pagina hebt, maak je dit natuurlijk wereldkundig.
  • Nodig vrienden, kennissen en klanten uit om je bedrijfspagina te “liken” of leuk te vinden.
  • Ook kun je de Facebook URL van je pagina promoten via je website, Twitter, Linkedin, e-mail etc.
  • Als je interessante inhoud op je pagina hebt staan, gaan jouw volgers jouw bedrijfspagina en artikelen hopelijk delen met hun netwerk.
  • Het gaat op Facebook om interactie, acties en reacties.
  • Zorg voor interessante inhoud, leuke updates, stel vragen en reageer als mensen op jouw Facebook pagina reageren.

Wil je nog meer Facebook tips? Bekijk dan eens de volgende artikelen:
Reactie plaatsen