Groter organisch bereik Facebook pagina
Groter organisch bereik Facebook pagina

Groter organisch bereik Facebook pagina

Een Facebook pagina is eigenlijk een must voor iedere ondernemer of blogger. Dit draagt namelijk bij aan je online zichtbaarheid. Pagina's zijn bedoeld voor bedrijven, merken, organisaties en bekende personen, zodat je hun verhalen kunnen delen en met mensen kunnen communiceren, aldus Facebook. Maar dat wordt steeds lastiger want het bereik van Facebook pagina’s wordt steeds kleiner. Tenzij je betaalt natuurlijk om je berichten te promoten. Wat als je niet voor al je berichten wil betalen? Hoe kun je dan het organisch bereik van je Facebook pagina vergroten?

- Laatste update 28 februari 2019 -
Een Facebook pagina heeft een aantal voordelen die een persoonlijk profiel niet heeft. Denk daarbij aan handige statistieken, advertentie mogelijkheden en je kunt berichten inplannen. Het is een plek waar je schaamteloos jezelf, je blog of producten kunt promoten. Het is tenslotte jouw pagina dus je bepaalt zelf wat je daar plaatst.

Maar het algoritme op Facebook verandert continu. De berichten die je post op je pagina, bereiken steeds minder mensen. Je hebt geluk als je nog zo’n 4% van je fans bereikt. De berichten van vrienden en Facebook groepen gaan sowieso voor. En dan heb je nog al die advertenties. Het wordt steeds drukker op Facebook, waardoor het organisch bereik van je paginaberichten alleen maar verder daalt.
Hoe verhoog je het organische bereik van je Facebook pagina? Met andere woorden: hoe bereik je meer mensen met de berichten van je Facebook pagina zonder ervoor te betalen? Relevantie en engagement spelen daarin een grote rol. Alleen als je Facebook fans reageren, krijgen ze je berichten in de toekomst nog te zien. Tonen ze helemaal geen interesse meer in jouw berichten dan verdwijnen deze gewoon van hun tijdlijn. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je posts relevant zijn en interactie uitlokken. Hier volgen 7 tips hoe je meer organisch bereik haalt uit je Facebook pagina.
Consistentie is zeker zo belangrijk als interessante content. Deel regelmatig een bericht deelt op je pagina. Het mag zelfs een keer of 5 per dag. Overdreven? Nee, want het algoritme wordt steeds strenger. Berichten van vrienden en groepen hebben sowieso voorrang dus fans van je pagina zien je berichten nauwelijks. Plaats dus wat vaker een bericht, ook als het wat gênant en ongemakkelijk voelt. Op Facebook zelf kun je heel handig berichten inplannen.
Plaats niet alleen links naar je verkooppagina’s of blogs. Deel content die waardevol is voor je fans en volgers. Denk: “What is in it for them?”. En als je zelf geen interessante content hebt, deel dan relevante berichten van anderen, stel vragen of ga een gesprek aan. Wissel het delen van links naar je artikelen af met leuke feitjes, interessante tips, of persoonlijke updates. En af en toe een keiharde promotie is prima. Misschien is deze vuistregel handig: • 70% eigen content: nieuwtjes, persoonlijke updates, links naar blogs. • 20% content van anderen: relevante content van anderen. • 10% promotionele content: aanbiedingen en lanceringen van nieuwe producten.
Wees persoonlijk en authentiek. Laat zien dat er een persoon achter de knoppen zit. Ga gesprekken aan, stel vragen en reageer. Als mensen de moeite doen om te reageren op een update, reageer daar dan op! Als is het maar door deze reactie een ‘vind ik leuk’ te geven. Daarmee motiveer je mensen namelijk om te blijven reageren, En hoe meer interactie of engagement (like, share en comments), hoe hoger het organische bereik van je posts. Dus meer mensen krijgen je berichten op hun tijdlijn te zien.
Hoe relevanter je berichten, hoe meer engagement waardoor je organisch bereik dus hoger wordt. Dat betekent dat al je toekomstige berichten ook vaker getoond worden. Wist je dat je berichten ook aan slechts een gedeelte van je fans kunt laten zien? Je kunt berichten doelgroepgericht publiceren. Dus je kunt een bericht alleen tonen aan vrouwen tussen de 35 en 40 die van reizen houden. Zo kun je jouw content nog relevanter maken door de tekst en plaatjes hierop aan te passen.
Plaats bij ieder bericht een duidelijke call-to action. Wat wil je dat mensen doen met je bericht? Wil je dat ze doorklikken naar je blog? Vertel dan waar je blog over gaat en waarom het interessant is. Wil je iets weten van je volgers? Vraag dan duidelijk om hun mening. Promoot je een product? Laat dan weten wat het voordeel is voor hen en waarom ze dat nú aan moeten schaffen.
Zonder visuele content vallen je berichten helemaal niet op. Gebruik grote aansprekende foto’s die prikkelen en inspelen op de emotie van mensen. Facebook geeft voorrang aan video content. Maar dan wel aan video’s die je rechtstreeks upload op Facebook. Je blijft dan namelijk langer op het platform. Plaats dus geen link naar je video op YouTube, maar upload deze video rechtstreeks op je Facebook pagina. Maak eventueel een korte teaser of promotievideo en verwijs naar video op je YouTube kanaal.
Video content scoort goed op Facebook, maar Live Video nog beter. Vaak heb je met zo’n Live video meer interactie wat dus een positieve impact heeft op je organisch bereik. Bedenk dus eens waarover je een Live video kunt doen en promoot deze vooraf. Na je Live uitzending kunnen mensen de herhaling nog bekijken (tenzij je deze verwijdert). Deze blijft als video op je tijdlijn staan. Je kunt de titel en thumbnail eventueel aanpassen.
Bekijk regelmatig je statistieken. Je krijgt dan waardevolle informatie waardoor je berichten nog relevanter worden en je meer interactie krijgt. En waardoor je organisch bereik dus groter wordt. In die statistieken zie je welke berichten goed scoren, en kun je meer van dat soort berichten plaatsen. Maar je ziet ook wanneer de beste tijden zijn om iets te plaatsen. De tijdstippen waarop je fans actief zijn en reageren op je berichten.
Wil je nog meer Facebook tips? Bekijk dan eens de volgende artikelen:

Heb jij nog handige tips om het organisch bereik van je Facebook pagina te verhogen ? Laat het dan vooral weten!
Lemya
Door

Lemya

op 17 Jan 2018

Ik vind altijd nog wel een goede tip om te kijken naar je fans en waar ze nog meer van houden met facebook audience insights. Zo kun je een inzicht krijgen in je doelgroep en daarover posten.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 20 Jan 2018

Bedankt voor je opmerking. Facebook geeft inderdaad hele handige inzichten ;)

Reactie plaatsen