Voordelen van een Facebook bedrijfspagina
Voordelen van een Facebook bedrijfspagina

Voordelen van een Facebook bedrijfspagina

Je bedrijf promoten op social media is één van de beste manieren om meer naamsbekendheid te krijgen. Veel mensen zijn nog steeds actief op Facebook dus is het een goed idee om een Facebook pagina voor je bedrijf  te hebben. Wat zijn de voordelen van een Facebook bedrijfspagina? Daarmee kun je ook adverteren op Facebook en krijg je handige statistieken. Hieronder vind je alle voordelen van Facebook bedrijfspagina.

- Laatste update 28 februari 2019 -

Bedrijfspagina Facebook

Zo'n Facebook bedrijfspagina kun je zelf inrichten. Hier kun je dus alle relevante informatie over je bedrijf delen waardoor mensen je bedrijf kunnen vinden op Facebook. Zo kun je bepaalde diensten uitlichten en een tab toevoegen waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. En je kunt natuurlijk ook berichten delen als pagina waardoor je jouw bedrijf onder de aandacht brengt van Facebook gebruikers. Je kunt Facebook inzetten voor de volgende doelen:
  • verhogen van je naamsbekendheid
  • versterken van je imago
  • werven van website bezoekers
  • als klantenservice kanaal
  • creëren van loyale fans
  • je ideale klanten (beter) leren kennen

De grootste voordelen van Facebook bedrijfspagina zijn dat je uitgebreide statistieken krijgt en dat je berichten kunt promoten. Met die uitgebreide statistieken zie je precies welke content mensen interessant vinden en wat voor soort posts je dus vaker kunt plaatsen. Maar je krijgt ook gegevens over de mensen die je bedrijfspagina volgen.

En wil je meer bereik? Dan kun je posts promoten op Facebook of een advertentie plaatsen. Het voordeel van Facebook is dat je heel gericht kunt targeten op de juiste mensen. Dus je kunt zo'n advertentie laten zien aan een hele selecte groep mensen die precies aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op geen enkel ander social media kanaal kun je zo gemakkelijk en precies targeten als op Facebook.

Wel of geen Facebook bedrijfspagina

Veel bedrijven en zzp’ers maken de fout om hun Facebook bedrijfspagina op dezelfde manier aan te maken als hun privé-profiel. Als je een persoonlijk profiel aangemaakt hebt als bedrijfspagina dan is het verstandig om dit persoonlijke profiel om te zetten naar een zakelijke pagina. Je loopt anders namelijk de kans dat Facebook je account verwijdert. Dit heeft Facebook duidelijk vastgelegd in haar regels.

Hoe weet je nu of je een persoonlijk profiel gebruikt of een bedrijfspagina? Bij een Facebook pagina kun je geen vrienden uitnodigen, maar kunnen mensen alleen fan worden door op ‘vind ik leuk’ of ‘like’ te klikken. Wanneer mensen dus vriend kunnen worden, gebruik je een persoonlijk profiel in plaats van de daarvoor bestemde zakelijke pagina.

Voordelen van een Facebook bedrijfspagina

Behalve dat je dus officieel geen Facebook profiel mag gebruiken voor je bedrijf, heeft een pagina nog een aantal voordelen. Hieronder alle voordelen van een Facebook bedrijfspagina op een rijtje.
  • Bij een zakelijke pagina is het aantal fans onbeperkt terwijl een persoonlijk profiel een limiet heeft van 5000 vrienden.
  • Er is een informatie tab waar je veel bedrijfsinformatie kunt tonen.
  • Op pagina's kunnen apps toegevoegd worden die je de look & feel van je eigen huisstijl kunt geven.
  • Een pagina kan meerdere beheerders hebben en je kiest er zelf voor of je deze zichtbaar wilt maken of niet.
  • Je kunt op berichten reageren als pagina of bedrijf (via de keuze Facebook als pagina gebruiken) of als persoon (door over te schakelen naar je persoonlijke profiel).
  • Dit geeft je de gelegenheid om zakelijk en privé te scheiden zonder telkens opnieuw in te hoeven loggen met andere profielen.
  • Een Facebook pagina is zichtbaar voor zoekmachines zoals Google.
  • Een pagina is voor iedereen toegankelijk ook als ze nog geen fan zijn.
  • Mensen kunnen op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken en zijn direct verbonden met de pagina zonder dat je dit hoeft te bevestigen; bij een persoonlijk profiel heb je de keuze of je de aanvraag van een ‘vriend’ wel of niet aanvaardt.
  • Op Facebook kun je je bedrijf promoten door te adverteren of promotie campagnes op te starten gerelateerd aan een bepaalde doelgroep.
  • Facebook biedt paginabeheerders verzamelde anonieme statistieken over de activiteiten van personen op hun pagina.

Meer Facebook tips?

Wil je nog meer Facebook tips? Bekijk dan eens de volgende artikelen:
Jos Verhoeven
Door

Jos Verhoeven

op 19 Mar 2019

Hoi! Kunnen jullie mij misschien uitleggen hoe ik via de facebook app likes en reacties kan geven uit naam van mijn bedrijfspagina? Tot nu toe lukt dat namelijk alleen via de normale (niet mobielle) website van Facebook.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 19 Mar 2019

Dat werkt op dezelfde manier volgens mij. Klik bij het bericht waarop je wil reageren op het pijltje bij je foto aan de rechterkant en dan heb je de optie om te reageren als een bepaalde pagina die jij beheert.

Sander Touw
Door

Sander Touw

op 15 Sep 2021

Als je een bedrijf hebt, dan is het heel belangrijk dat het op facebook te vinden is. Zo kunnen klanten je niet snel vinden en je contacten, maar je kunt zo ook potentiele nieuwe klanten vergaren. Transparantie is heel belangrijk voor de shopper van nu en het is ook de ideale manier om je bedrijf en producten promoten.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down