Geen vuurwerk, maar kampvuurverhalen op Facebook
Geen vuurwerk, maar kampvuurverhalen op Facebook
17 juni 2014 
4 min. leestijd

Geen vuurwerk, maar kampvuurverhalen op Facebook

Facebook marketing werkt zo goed dat iedereen erop inspringt. Daardoor wordt het voor bedrijven steeds lastiger om de aandacht van hun doelgroep te trekken. Organisch bereik wordt steeds kleiner en campagnes raken ondergesneeuwd. Met de berichten op je Facebookpagina bereik je gemiddeld nog maar 6% van je fans, en dit zal steeds verder dalen richting nulpunt. Leveren alleen advertenties nog de gewenste campagneresultaten? Of kun je ook storytelling op Facebook inzetten?

Facebook moet berichten wel filteren

Facebook moet je berichten wel filteren. Anders zouden gebruikers zo’n 1500 berichten per dag ontvangen op hun tijdlijn. Nu krijg je er gemiddeld zo’n 300 te zien. Facebook hanteert daarvoor een formule en houdt rekening met de relevantie. De meeste berichten zijn van je vrienden en niet van merken want sociale media zijn in eerste instantie gemaakt voor mensen en niet voor merken. Kun je de aandacht van je doelgroep überhaupt nog trekken zonder te betalen op Facebook?

Storytelling op Facebook

Het gaat niet om aandacht trekken, maar om relaties opbouwen, volgens Thomas Moen van Fanbooster, een van de sprekers op het Congres Facebook Marketing. Adverteren werkt heel goed om aandacht te trekken, maar je kunt dit volgens Thomas vergelijken met vuurwerk. Je bereikt een kort ‘wow-effect’, maar je moet wel steeds duurdere vuurpijlen kopen om indruk te blijven maken en de aandacht vast te houden. Daarom wordt storytelling op Facebook steeds belangrijker.

storytelling op Facebook - geen vuurwerk maar kampvuurverhalen op Facebook

Facebook marketing kun je eigenlijk vergelijken met de verhalen die je vertelt rond het kampvuur. Door elkaar verhalen te vertellen en ervaringen uit te wisselen, wordt de band steeds sterker. Het gaat niet om de kortstondige aandacht die je bereikt met betaalde advertenties, maar om het bouwen van relaties met je fans. En dat kost tijd. Het is geen ‘quick fix’. Je zult de volgende stappen moeten nemen:

  • Stap 1: Deel goede content – Creëer goede content die waarde toevoegt ook al bereik je in het begin maar heel weinig mensen.
  • Stap 2: Bouw een community – Als mensen jouw content ontdekken, bouw je een community op rond je content en merk; dit zijn je fans die voor mond-tot-mondreclame zorgen door je content verder te verspreiden onder hun vrienden.
  • Stap 3: Marktplaats – Pas als je een community hebt opgebouwd van mensen die je vertrouwen, kun je jouw product verkopen.

Zorg dat slechts 20% van je berichten promotie bevat

Je wil dus eerst relaties en vertrouwen opbouwen voordat je iets verkoopt. Dit vertrouwen bouw je op door verhalen te vertellen en waarde toe te voegen. Doe ook eens dingen die mensen niet verwachten. Denk ook na wat je met een Facebookbericht wilt bereiken? Wil je meer naamsbekendheid (branding), interactie (engagement) of moeten mensen actie nemen zoals zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je product kopen (conversion)? Gebruik een goede mix van 3 soorten berichten:

  • Branding posts (30%): create an audience
  • Engagement posts (50%): make them love you
  • Conversion posts (20%): make them buy your stuff

Kies voor elke bericht één van deze doelstellingen. Combineer nooit twee doelstellingen in hetzelfde bericht. Dan breng je mensen in verwarring, en ondernemen ze helemaal geen actie. Ze geven je bericht dan geen ‘vind ik leuk’ of gaan niet in op jouw speciale aanbieding.

Denk ook aan de timing en kijk wat werkt

Gebruik in alle berichten wel dezelfde merkpersoonlijkheid en dezelfde tone of voice. Want alleen als je consistent bent, bouw je ook vertrouwen op. Kijk vervolgens wat werkt, en wat niet. De timing is daarbij ook belangrijk. Thomas toonde onderstaande afbeelding waaruit blijkt dat bedrijven vooral berichten plaatsen tijdens kantooruren (blauwe grafiek), terwijl de meeste interactie (gele grafiek) juist buiten kantooruren plaatsvindt. Tot deze conclusie is Fanbooster gekomen door de gegevens van duizenden Facebookpagina’s te analyseren.

Facebook-beste-tijd-om-berichten-te plaatsen

Test dus wat de beste dagen en tijdstippen zijn voor de verschillende soorten posts. Je kunt een bericht gericht op branding een week lang om 09.00 uur plaatsen en de week daarna om 10.00 uur en bekijk de resultaten. Op die manier kun je de beste tijdstippen bepalen. Berichten kun je gewoon inplannen. Doe dat het liefst op Facebook zelf want dan wordt deze aan meer mensen in hun tijdlijn getoond. Gebruik je een externe tool dan wordt dat door Facebook afgestraft.

Bepaal dus voor iedere Facebookpost:

  • Wat je doelstelling is?
  • Wat de beste tijd is om het bericht te plaatsen?
  • Welke content het beste werkt?

Creëer verhalen die mensen graag willen delen. Het gaat niet zo zeer om het product, maar wel om de verhalen. Dit kunnen je eigen verhalen zijn, maar ook die van klanten. Of je kunt co-creatie doen samen met je klanten. Zorg voor voldoende afwisseling om de aandacht van je fans vast te houden.

Een goede vuistregel hiervoor zijn de 3 E’s van sociale media:

  • Educate: deel je kennis en wees een waardevolle bron van informatie voor leuke ideeën en handige tips.
  • Engage: toon ook je interesse in je fans door vragen te stellen en te reageren op berichten.
  • Entertain: mensen zitten op Facebook voor hun ontspanning dus gebruik ook humor en grappige content die mensen aan het lachen maakt.

Welke content werkt het best op Facebook?

Natuurlijk wil je met je berichten de aandacht van je doelgroep trekken. En het liefst ook dat ze hierop reageren en dit weer delen met hun netwerk. Houd dan rekening met het volgende:

  • Maak gebruik van visuele content op Facebook zodat deze meer opvalt en mensen sneller reageren.
  • Houd je updates kort maar krachtig want mensen hebben maar weinig tijd om je bericht te lezen.
  • Zorg dat je wat nieuws te vertellen hebt. Inhakers werken alleen nog als ze echt heel goed zijn.
  • Inspireer mensen met leuke ideeën en tips.
  • Geef mensen een kijkje achter de schermen van je bedrijf.
  • Maak het persoonlijk en laat merken dat er mensen achter de knoppen zitten.

Je concurreert niet alleen met andere merken om de aandacht van je doelgroep, maar ook met hun vrienden. Zorg dus dat het de moeite waard is om je merk te volgen op Facebook! Ga actief storytelling op Facebook inzetten.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Monika
Door

Monika

op 19 Jun 2014

Hoi Maaike,Top artikel en helemaal mee eens! Dat is precies wat ik ook altijd zeg. De drie E's had ik nog niet op mijn netvlies. Dank daarvoor :). En ja, ik bel je binnenkort!

Reactie plaatsen