Opt-in
Opt-in

Opt-in

Een opt-in is bedoeld voor het verzamelen van namen en emailadressen van jouw bezoekers. Wil je een mailinglijst opbouwen? Dan heb je een opt-in nodig waar mensen hun naam en emailadres kunnen ingeven. Vervolgens kun jij deze mensen berichten sturen.

Wat is een opt-in?

Opt-in is het verzamelen van naam en e-mailadres van je bezoekers voor je mailinglijst. Mensen typen deze gegevens zelf in en geven dus expliciet toestemming om emails van je te ontvangen. Deze emailberichten zijn dus gewenst, in tegenstelling tot spam. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n opt-in.

voorbeeld van een opt-in formulier

Waarom een opt-in?

Als mensen zich aanmelden voor je mailinglijst, kun je met hen in gesprek blijven. Dan kun je relaties opbouwen en je ideale klanten opwarmen voor toekomstige verkopen. Om mensen te verleiden om zich aan te melden voor je email lijst, geef je iets gratis weg in ruil voor hun naam en email. Je kunt dan emailmarketing gaan doen en hen berichten sturen.

Wat heb je nodig zodat mensen zich aanmelden voor je lijst?
  • Weggever (klantmagneet of freebie).
  • Opt-in of aanmeldformulier waar mensen zich inschrijven (zonder verdere afleiding).
  • Mailinglijst provider of autoresponder (bijv. Mailchimp, Aweber, zelf maak ik gebruik van Activecampaign) zodat je dit proces kunt automatiseren.

Wat is opt-out?

Als je het emailadres hebt van mensen, kun je hen berichten blijven sturen totdat ze zich weer afmelden (opt-out). Ze melden zich dan weer expliciet af en willen je mailtjes dus niet meer ontvangen. Waarschijnlijk omdat ze deze niet waardevol genoeg vinden.

Wat is een webformulier?

Zo’n opt-in heet ook wel aanmeldformulier of webformlier en dit kun je rechtstreeks op een webpagina plaatsen of hier een aparte opt-in pagina voor aanmaken. Dit formulier is gekoppeld aan een autoresponder of mailinglijst provider als je het goed doet. Dan kun je namelijk het hele proces automatiseren. Je zet het één keer op, en dan verzamel je automatisch e-mailadressen zonder dat je er nog omkijken naar hebt.

Voordeel van een aparte opt-in pagina

Een aparte opt-in pagina wordt ook wel eens landing page, squeeze page of opt-in page genoemd. Het enige doel van deze pagina is het verzamelen van namen en emailadressen. Het voordeel van een aparte pagina is dat deze een eigen url of link heeft.
  • je kunt deze url of link delen op je website, maar ook op social media kanalen of vernoemen in een video.
  • bezoeker van deze pagina kun je retargeten; als ze deze pagina wel bezocht hebben, maar hun email niet achtergelaten, dan kun je hen een advertentie tonen om je weggever nogmaals onder de aandacht te brengen.

optin - aparte opt-in pagina

Registratie in 1 of 2 stappen

Als je een aparte opt-in pagina maakt, gebruik je waarschijnlijk een registratieproces in 2 stappen. Registratie in 2 stappen betekent dat mensen niet direct je aanmeldformulier zien, maar eerst een knop om zich aan te melden (zoals je ziet in het voorbeeld hieronder). En in de tweede stap zien ze pas een aanmeldformulier. Ze hebben dan al 'A' gezegd en zijn ook eerder geneigd om 'B' te zeggen. Ze zijn eerder geneigd om door te gaan met de registratie. Als ze direct het opt-in formulier zien waar ze hun gegevens in kunnen vullen, dan kan dat afschrikken.

opt-in in 2 stappen - voorbeeld SEO checklist

Tips voor opt-in pagina

Zo’n opt-in pagina is een pagina zonder verdere afleiding (dus geen menu, sidebar, etc). Bezoekers hebben maar één keuze: aanmelden of weggaan.
  • Kort, beknopt en een mooi design (gebruik witruimte).
  • Aansprekende titel die de nieuwsgierigheid prikkelt.
  • Benoem de resultaten of voordelen van je weggever.
  • Maak de call-to-action heel duidelijk.
  • Denk na over registratie in 1 of 2 stappen.
  • Heb je meer informatie nodig dan voornaam en e-mail?
  • Voeg eventueel social proof toe (testimanials of keurmerken).

Deze pagina ga je vervolgens op zo veel mogelijk plaatsen promoten. Je wil tenslotte meer inschrijvers!

Verschil enkele of dubbele opt-in

Je kunt kiezen tussen een enkele of dubbele opt-in. Bij een dubbele opt-in dienen mensen na registratie hun email nog te bevestigen. Bedenk wel dat hoe minder stappen mensen hoeven te nemen, hoe groter de kans dat mensen zich ook aanmelden.
  • Enkele opt-in (of single opt-in): zodra mensen hun gegevens invullen, krijgen ze direct toegang tot jouw weggever. Ze hoeven dit emailadres niet meer te bevestigen waardoor mensen ook een willekeurig email adres in kunnen vullen en je mailinglijst vervuilt.
  • Dubbele opt-in: mensen ontvangen eerst nog een mailtje met daarin een link om te bevestigen dat hun emailadres klopt, hiermee voorkom je dus dat mensen een willekeurig emailadres invullen en je lijst minder vervuilt raakt. Aan de andere kant kan deze extra stap ook weer voor een drempel zorgen omdat het een extra stap is.

Als je een opt-in op je website hebt, kun je beginnen met het verzamelen van emailadressen. Hierdoor kun je een trouwe community opbouwen en mensen opwarmen voor toekomstige verkopen.
Reactie plaatsen