Tripwire
Tripwire

Tripwire

Tripwire marketing is een techniek om mensen een goedkoop en onweerstaanbaar aanbod te doen met maar een doel: van bezoekers klanten maken. Als mensen eenmaal klant zijn, doe je ze vervolgens een duurder aanbod (een zogenaamde upsell).

Wat is een tripwire

Een tripwire wordt ook wel splinter product, loss leader, front-end offer, of introductory offer genoemd. Hoe je het ook noemt, het idee hierachter is hetzelfde:
  • Je doet mensen eerst een laaggeprijsd introductieaanbod zodat ze klant worden.
  • Vervolgens ga je ze een upsell doen.

Tripwire marketing kun je dus ook wel zien als een techniek om conversie te verhogen. Je overtuigt mensen om eerst iets kleins bij je te kopen in plaats van meteen een duur product of dienst. En als ze eenmaal klant zijn, ga je deze duurdere producten aanbieden.

Waarom tripwire marketing inzetten

Het idee is dat als mensen eenmaal iets bij je gekocht hebben, ze eerder geneigd zijn om vaker bij je te kopen. Zodra mensen namelijk klant worden, verandert de emotionele connectie met jou en je product. Ze zijn eerder geneigd om meer bij je te kopen. En het is makkelijker om aan bestaande klanten te verkopen, dan nieuwe klanten binnen te halen.

Met een gratis aanbod zijn mensen vaak achterdochtig en vragen zich af wat hier achter zit. Als ze betalen, ook al is dat een laag bedrag, zijn ze minder achterdochtig.

Tripwire marketing zet je dus in om conversie te verhogen. Je overtuigt mensen om iets kleins bij je te kopen in plaats van direct een duur product of dienst.

introductie-aanbod

Onweerstaanbaar aanbod

Stel dat je een online programma’s verkoopt boordevol video’s en werkbladen, maar deze kost 2000 euro. Dat is veel geld voor mensen als ze nog geen enkele ervaring met je hebben. Zeker als je nog nmaar net bezig bent en nog geen goede reputatie hebt opgebouwd.

Je kunt dan een mini cursus maken die aansluit bij je duurdere online programma. Dit kan een aanvullende cursus zijn, of een klein gedeelte van je duurde online programma. Deze mini cursus bestaat uit een paar video’s en een paar checklists. Als je deze aanbiedt voor 10, 20 of zelfs voor 100 euro dan is dat product daarmee een stuk aantrekkelijker voor nieuwe klanten.

Dat zijn bedragen die mensen eerder bereid zijn om te betalen als ze nog geen ervaring met je hebben, dan een bedrag van 2000 euro. Vervolgens zet je jouw tripwire marketing campagne in werking. Jouw tripwire (de mini-cursus) dient dan als ‘proof of concept’.

Upsell

Als mensen deze mini cursus aanschaffen, maken ze kennis met jou en met jouw manier van les geven. Het toont klanten dat je levert wat je belooft. En ze zitten vanaf dan in je verkoop funnel. Je kunt ze dus berichten sturen via e-mail (en op andere manieren zoals via een chatbot) om te proberen hen en duurder product te verkopen.

Aan de tripwire ga je niet veel verdienen, of je moet er zelfs geld op inleveren, maar het idee is dat je dit terug verdient met je upsell. Met zo'n upsell ga je dan geld verdienen.
Reactie plaatsen