Hoe maak je een effectieve freebie of klantmagneet die klanten aantrekt? Een grote mailinglijst is leuk, maar het liefst heb je natuurlijk wel mensen op je e-maillijst die uiteindelijk ook klant worden. Want wat heb je aan een lijst met 10.000 inschrijvingen als ze jouw mails nooit openen en niemand ooit wat bij je koopt?
Bouw een kwalitatieve mailinglijst op
Kwaliteit is dus belangrijker dan kwantiteit. Je wil niet lukraak zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen, maar gekwalificeerde leads (om het maar met een duur woord te zeggen). Dit betekent niks anders dan mensen die ook geïnteresseerd zijn in jouw aanbod en die hopelijk ooit klant worden, dit zijn dus jouw potentiële klanten.
Geef mensen een voorproefje van jou en je werk
Een van de populairste manieren om je mailinglijst op te bouwen is een ‘freebie’ aanbieden. Iets dat zo onweerstaanbaar is dat mensen bereid zijn om je hun e-mailadres te geven om dit te ontvangen. Zo’n freebie of gratis aanbod (dat noem je ook wel weggever, klantmagneet of opt-in) is onweerstaanbaar “lokaas” om het juiste publiek binnen te hengelen op je mailinglijst.
Het wordt ook weleens ‘ethisch omkopen’ genoemd, wat als je erover nadenkt helemaal niet zo ‘ethisch’ klinkt 😉 Maar waarom zou ik mensen omkopen om zich te abonneren op mijn mailinglijst? Het hoeft geen sluwe marketingtruc te zijn.
- Ten eerste melden mensen zich vrijwillig aan.
- En ten tweede help je mensen daarmee om snel te beslissen of ze jou willen blijven volgen.
Met zo’n weggever geef je mensen een voorproefje zodat ze weten wat ze van jou en jouw content kunnen verwachten. Je helpt ze dus eigenlijk snel beslissen of hen dat bevalt, en of ze je willen blijven volgen.
Klantmagneet die klanten aantrekt
Je wilt dus niet lukraak zoveel mogelijk mensen op je mailinglijst krijgen, maar wel de JUISTE mensen. Je wilt graag dat jouw ideale klanten beslissen om te blijven en dat anderen beslissen om zich snel weer uit te schrijven (of zich gewoon helemaal niet aanmelden). Mensen die niet geïnteresseerd in je zijn, zullen ook nooit klant worden.
Zo betaal je ook niet voor mensen die eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd zijn in jou en jouw content. En als je dan vergelijkbare producten probeert te verkopen, behaal je ook betere resultaten omdat je abonnees ook echt geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt. Houd daar rekening mee als je jouw weggever of freebie maakt.
Tip: Wat kun je maken? Hier vind je 43 ideeën voor een freebie.
Tips voor een goede klantmagneet of weggever
Onthoud dat het belangrijkste doel van je e-maillijst is: relaties opbouwen met jouw ideale klanten om hopelijk uiteindelijk ook iets aan hen te verkopen. Wat verkoop je? Wie zijn jouw ideale klanten? Hoe kun je hen een voorproefje geven van jouw werk voordat ze klant bij je worden? Je wilt met jouw freebie of weggever de juiste mensen aantrekken.
Maar hoe maak je een klantmagneet die klanten aantrekt en niet alleen inschrijvingen? Hieronder 6 tips.
Leestip:
1. Je klantmagneet moet de aandacht trekken
Allereerst moet je klantmagneet de aandacht trekken. Anders vraagt niemand het aan. Probeer dus iets originelers te maken dan het standaard E-book ‘7 manieren om XYZ’. Benoem liever de resultaten van je weggever in de titel. Zorg voor een pakkende titel die ook de nieuwsgierigheid wekt van jouw ideale klanten. Je wilt tenslotte een klantmagneet die klanten aantrekt, en niet alleen inschrijvingen. En zorg dat ook de vormgeving aantrekkelijk is.
2. Direct waarde bieden
Natuurlijk wil je een goede eerste indruk maken. Je wilt dat mensen fan van je worden, dat ze je gaan volgen op social media en uitkijken naar je e-mails. Dat ze jou zien als de expert en anderen naar je doorverwijzen. Hoe doe je dat? Geef je beste kennis weg en zorg voor ‘aha momenten’ zodat ze terugkomen voor meer. Zorg voor een ‘quick win’. Want als mensen direct resultaat hebben, bouw je meteen vertrouwen op. Als mensen teleurgesteld zijn in je klantmagneet, in de waarde die je biedt, melden ze zich snel weer af voor je mailinglijst en komen waarschijnlijk nooit meer terug.
3. Benoem die waarde op je opt-in pagina
Maak de waarde van je weggever meteen duidelijk als je mensen uitnodigt om zich aan te melden voor jouw lijst. Benoem vooral de resultaten. Benoem deze op je opt-in (aanmeldformulier). Een voorbeeld hieronder van Chris Ducker. Het is meteen duidelijk wat je krijgt: de Youpreneur Launchpad. De opsomming benadrukt nogmaals de waarde van deze weggever. En het is ook direct helder voor wie dit bedoeld is. Communiceer de waarde van je aanbod dus kort maar krachtig op je opt-in formulier of inschrijfpagina.
4. Relatie met je betaalde aanbod
Als je een e-mail lijst van gekwalificeerde leads wilt opbouwen. Dus een lijst van potentiële klanten, en niet zo maar lukraak inschrijvingen, dan moet je klantmagneet een relatie hebben met je betaalde aanbod. Nogmaals, dit is vaak de eerste kennismaking met jou. En je wilt alleen maar mensen op je lijst die mogelijk ook klant bij je worden.
Mensen kopen pas bij jou als:
- Ze je vertrouwen.
- Je beschouwen als een expert in je vak.
- Geloven dat je betaalde aanbod waardevol is, gebaseerd op de waarde die je gratis weggeeft.
Dus het is belangrijk dat je klantmagneet een relatie heeft met je betaalde dienst of product. Ook als je nu nog geen betaald product hebt, dan heb je als het goed is wel een idee wat je wilt gaan aanbieden en waar je ideale klanten behoefte aan hebben.
Zorg dat het een goede kennismaking is met je betaalde aanbod. Als je een online training verkoopt over verkoopwebinars, dan kun je als weggever een lijst weggeven met de voor- en nadelen van verschillende webinar software bijvoorbeeld. Mensen weten dan wel welke software er beschikbaar is, maar ze weten nog niet hoe ze een webinar maken. En dat kan jij ze leren met je online training! De mensen die zich aanmelden voor deze klantmagneet zijn geïnteresseerd in webinars én dus potentiële klanten voor de betaalde training.
5. Focus op één pijnpunt
Behandel slechts één pijnpunt van je ideale klanten in je klantmagneet. Want alleen op die manier kun je de aandacht trekken en mensen ook snel resultaat bieden. Focus op dit ene probleem en geef een concrete oplossing met je gratis weggever. Waarschijnlijk hebben je klanten meer problemen, maar kies er eentje. Probeer niet alles in een weggever te proppen. Maak er dan gewoon meerdere. Welk urgent probleem hebben jouw ideale klanten waar jij een snelle oplossing voor kunt geven met jouw klantmagneet?
6. Snel te consumeren
En tot slot, je klantmagneet moet kort en krachtig zijn. Als mensen veel tijd nodig hebben om het überhaupt door te nemen, haken ze af. Ze kennen je nog niet en weten niet welke waarde je kunt leveren. Ze willen dus nog geen uren spenderen om jouw freebie door te nemen. En denk je dat ze dan ooit je e-mails nog lezen? Korte checklists en pdf’s scoren vaak beter dan een ellenlang E-book. Gewoon omdat ze een ‘quick win’ opleveren: veel waarde in korte tijd.
Ik ben benieuwd naar jouw klantmagneet die klanten aantrekt? Wat geef jij weg en voldoet het aan deze 6 punten?
Lodi
op 07 Apr 2020Maaike Gulden
op 07 Apr 2020nicole orriens
op 07 Apr 2020Maaike Gulden
op 07 Apr 2020