Landingspagina
Landingspagina

Landingspagina

Landingspagina is nog zo’n online marketing begrip. Mensen komen meestal niet via je home pagina op je website terecht, maar dit kan iedere willekeurige pagina zijn. En soms wil je dat ze op een speciale landingspagina komen, zoals een sales pagina of een opt-in pagina.

Wat is een Landingspagina

Een landingspagina is de pagina waar bezoekers op terecht komen nadat ze op een link of advertentie klikken. Deze pagina’s worden ook weleens landing page of squeeze page genoemd. Je maakt hiervoor een speciale webpagina aan waar je mensen bewust heenleidt.
  • Dit zijn pagina’s die als enige doel conversie hebben.
  • Verwijder alle afleiding zoals een sidebar of footer menu.

Waarom is een landingspagina belangrijk

De landingspagina speelt een belangrijke rol bij online marketing. Zo’n pagina maak je meestal voor een specifiek conversie doel. Denk daarbij aan een verkooppagina of een opt-in pagina. Een landingspagina heeft dus maar één doel: conversie.

Als je een verkooppagina aanmaakt dan is het enige doel van die pagina een transactie. En als je een opt-in pagina maakt dan is het enige doel van die pagina dat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst.

landingspagina, wat is dat?

Hoe maak je een effectieve landingspagina

Wat zijn de kritieke elementen van een effectieve landingspagina? Welke elementen moeten zeker voorkomen?
  • Een prikkelende kop (en eventueel een subkop).
  • Een korte omschrijving van het aanbod die duidelijk de waarde benadrukt.
  • Tenminste een afbeelding of video.
  • Eventueel ondersteunende elementen zoals testimonials of keurmerken.
  • En het allerbelangrijkste natuurlijk een aanmeldformulier om de gegevens van de bezoeker te verzamelen.

#1 Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Zodra een bezoeker op je landingspagina belandt, is het jouw taak om deze bezoeker daar ook te houden. Zorg dus voor zo min mogelijk afleiding. Dit is dus een pagina zonder een sidebar of footer menu bijvoorbeeld. Alle elementen die mensen afleiden en waardoor ze weg kunnen klikken van die pagina, laat je weg. Anders loop je het risico dat ze afgeleid raken en de pagina verlaten voordat je ze converteert. Dat wil je niet. Mensen moeten maar 1 keuze hebben: aanmelden of de pagina weer verlaten.

#2 Herkenbaarheid

Doordat je een aparte pagina aanmaakt, kun je die link gaan delen op social media of in advertenties. Maar mensen hebben wel bepaalde verwachtingen als ze op die link klikken en op je landingspagina komen. Gebruik hier dus dezelfde afbeeldingen en kleuren zodat het herkenbaar is. Het is dan direct duidelijk voor mensen dat ze op de juiste plek zijn.

#3 Consistente boodschap

Houd de boodschap consistent in zowel de call-to-action en de titel van je landingspagina. Als mensen op de call-to-action klikken voor een gratis aanbod en vervolgens op een heel andere landingspagina uitkomen, dan verlies je onmiddellijk hun vertrouwen. En als er in de titel iets heel anders staat dan in de call-to-action, dan kan dat tot verwarring leiden. Bezoeker denken wellicht dat ze op de verkeerde pagina belandt zijn en klikken direct weer weg.

#4 Pas je landingspagina aan per kanaal

Je kunt voor verschillende kanalen en acties een aparte landingspagina maken. Stel dat jij een speciaal aanbod hebt en promoot in het webinar van iemand anders dan kun je zo’n pagina heel persoonlijk maken door hier een speciale landingspagina voor te maken. Je begint dan bijvoorbeeld ‘Leuk dat je via webinar x op mijn website komt’ of ‘Speciaal voor de luisteraars van persoon Y heb ik dit aanbod’. Stem je landingspagina zo veel mogelijk af op een specifiek kanaal of actie.

P.S. Dat geldt natuurlijk ook als je affiliate marketing inzet. Bij affiliate marketing krijg je betaalt als een bezoeker ook werkelijk een transactie doet.



#5 Optimaliseer je landingspagina’s

Vaak is een landingspagina een verkooppagina. Je wil zoveel mogelijk bezoekers op die pagina dus kun je gaan adverteren om je aanbod onder de aandacht te brengen. Advertenties kosten geld. Meestal betaal je ook per klik. Dan wil je natuurlijk wel dat zoveel mogelijk mensen die op je advertentie klikken, ook tot de transactie overgaan. Dus of ze kopen je product of niet. Je gaat je pagina’s dus ook optimaliseren voor conversie.
Reactie plaatsen