A/B testen is een goede methode om je conversie te optimaliseren. Dit kun je inzetten om te testen welke verkooppagina beter scoort of welke Facebook advertentie meer conversie oplevert bijvoorbeeld.
Bij A/B testen, oftewel split testen, ga je dus twee versies vergelijken en meten welke versie de beste resultaten oplevert.
Waarom A/B testen
Het is makkelijker om bestaande processen te verbeteren dan steeds allerlei nieuwe strategieën te bedenken. En meten is weten. Soms kan een kleine aanpassing, veel betere resultaten opleveren. Als je alleen de titel van je verkooppagina aanpast en dit zorgt voor 20% meer aankopen, dan is dat snel verdient! En een stuk makkelijker dan weer een nieuw product lanceren om hetzelfde bedrag te verdienen.
Stel dat je een Facebook advertentie inzet om je webinar te promoten dan wil je hier natuurlijk het maximale resultaat uithalen. Je kunt dan één advertentie maken en maar afwachten wat dit oplevert. Of je kunt deze advertentie gaan optimaliseren zodat meer mensen zich aanmelden voor je webinar. Je gaat dan verschillende versies van je advertentie testen om te zien welke de hoogste conversie oplevert.
Wat is A/B testen
A/B testen, oftewel split testen, is verschillende varianten met elkaar vergelijken om te kijken welke versie het beste resultaat oplevert.
Je splits je bezoekers in 2 groepen. Groep A krijgt een andere versie te zien dan groep B. Je kijkt vervolgens in een bepaalde periode wat beter werkt. Groep A krijgt de rode variant van je verkooppagina te zien, en groep B bijvoorbeeld de blauwe variant. Dan kijk je welke versie de meeste verkopen oplevert.
Het voordeel is dat je met A/B testen gaat optimaliseren wat er al is, waardoor je conversie stijgt van de bezoekers die je al hebt. Je gaat dus je conversie optimaliseren. Bij een A/B test maak je gebruik van de conversieratio.
Je past één ding aan op je website en meet of dit een hogere conversieratio oplevert of niet. Zo ja, dan laat je het natuurlijk zo en anders maak je deze wijziging weer ongedaan. Daarna probeer je weer wat anders en als het goed is wordt op deze manier je conversie steeds hoger.
Hoe split testen
Het allerbelangrijkste bij A/B testen, is dat je maar 1 ding tegelijk verandert. Anders kun je het effect niet meten. Want als je meerdere dingen aanpast, zoals de knop een andere kleur geeft, het plaatje aanpast én de titel, en deze versie scoort beter dan de oude versie. Komt het dan door de afbeelding, de titel of de kleur van de knop? Dan weet je dus niet waar dit aan ligt.
Als het doel van je blog is om meer email inschrijvingen te krijgen en je test 2 versies van je website. Eén met een sidebar één zonder sidebar. Als op beide versies 1000 bezoekers komen en op die met de sidebar schrijft 20% van de mensen zich in, en op de variant zonder sidebar 10% dan weet je dat de versie met sidebar beter werkt. Vervolgens kun je dan twee varianten met verschillende afbeeldingen testen etc.
Wat A/B testen
Er zijn veel dingen die je kunt split testen, maar je kunt beginnen bij:
Koppen of headlines.
Kleuren, zoals die van je knoppen.
De plaats van je actieknoppen (links, rechts of in het midden).
Pagina lay-out.
Copy dus de tekst zelf, hoe omschrijf je je product?
Call to Actions (‘koop nu’ of ‘probeer nu’).
Media (afbeeldingen of video’s).
Dit zijn een aantal dingen die je relatief eenvoudig kunt testen. Zorg wel dat je genoeg bezoekers hebt om valide resultaten te hebben van je A/B test. En ga dan aan de slag om je website te optimaliseren zodat je hogere conversies haalt.