Conversie
Conversie

Conversie

Conversie is een veel gebruikt begrip in online marketing. Maar wat is het precies? En hoe kun je de conversie van je website verbeteren? Hoe kun je dit gaan testen en optimaliseren?

Wat is conversie

Conversie is het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie is meestal een verkoop, maar dit kan ook het aanmelden voor je mailinglijst zijn of fan worden van je Facebook pagina. Je bepaalt dus zelf welke transactie je wilt behalen en gaat daar op sturen met je online marketing.

Conversie is dus een ander woord voor het aantal aankopen, het aantal mensen dat zich aanmeldt voor je mailinglijst of je gaat volgen op Twitter. Als je een restaurant hebt dan tel je misschien het aantal online reserveringen.

Een conversie is dus als iemand de actie neemt die jij wil dat ze nemen!

Conversie, wat is dat?

Conversieratio berekenen

Het mooie van online marketing is dat je veel kunt meten, dus ook je conversie. Stel er komen 100 bezoekers op je website en uiteindelijk doen 10 klanten een aankoop. Dan is je conversie of conversieratio 1%. Of als 100 mensen op je opt-in pagina komen en 10 mensen downloaden uiteindelijk ook je ebook, dan is je conversieratio 10%.

Met onderstaande formule kun je jouw conversieratio berekenen.

conversie wat is dat

Onthoud dat veel mensen niet direct klaar zijn om te kopen dus misschien wil jij het liefst dat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst zodat je in gesprek kunt blijven en vertrouwen op kunt bouwen. Dan kun je gaan meten welk percentage van je website bezoekers jouw weggever ook aanvraagt en daarmee op je mailinglijst komt. Je bepaalt dus zelf je doel en dit ga je vervolgens meten. Dan kun je jouw conversieratio berekenen.

Conversie verbeteren

Doordat je conversie online kunt meten, kun je dit ook optimaliseren. Dat heet conversie optimalisatie. Volgens Wikipedia is de definitie van conversion rate optimalisation:

In internet marketing, conversion optimization, or conversion rate optimization (CRO) is a system for increasing the percentage of visitors to a website that convert into customers, or more generally, take any desired action on a webpage. It is commonly referred to as CRO.


Je past één ding aan op je website en meet of dit een hogere conversieratio oplevert of niet. Zo ja, dan laat je het natuurlijk zo en anders maak je deze wijziging weer ongedaan. Dat heet ook wel A/B testen. Daarna probeer je weer wat anders en als het goed is wordt op deze manier je conversie steeds hoger.

Als je jouw conversieratio wilt verbeteren, heb je een aantal opties. Meer adverteren om meer verkeer naar je website te krijgen of meer producten maken om meer omzet te halen. Maar deze opties kosten je allemaal ‘meer’: meer tijd, meer geld en meer middelen terwijl de uitkomst niet te voorspellen is. Want je weet niet of deze strategieën wel werken. Het is makkelijker om bestaande zaken te verbeteren. Je gaat je website dus optimaliseren door A/B testen. Je hoeft alleen maar te optimaliseren wat er al is, waardoor je conversie stijgt van de bezoekers die je al hebt.
Reactie plaatsen