Pinterest keywords of zoekwoorden zouden de basis moeten zijn van je Pinterest marketing strategie. Dit is dé beste manier om je content onder de aandacht te krijgen. Zo vinden Pinterest gebruikers je content, en klikken hopelijk ook door naar je website. Gebruik jij Pinterest? Pinterest is een handig platform voor meer bezoekers op je website of blog. Maar besef wel dat het een zoekmachine is en geen social media platform.
– Laatste update op 22 maart 2020 –
Goed vindbaar zijn
Je hebt vast wel eens gehoord van blog SEO (Search Engine Optimalisation of zoekmachine optimalisatie voor je blog)? Als je de juiste keywords of zoekwoorden gebruikt, wordt je blog goed gevonden op Google. Zelf ben ik geen SEO expert, maar ik werk wel aan mijn blog SEO. Dat zou jij ook moeten doen 😉
Zo wordt je blog namelijk beter gevonden, heb je meer lezers, hopelijk ook meer inschrijvingen op je mailinglijst en uiteindelijk dus meer mensen die je berichten lezen en klant worden.
Als ik een blog schrijf, doe ik een snelle check op Google wat populaire zoekopdrachten zijn en gebruik deze ‘long tail keywords’ en gebruik deze zoekwoorden in mijn blog. Vervolgens volg ik de aanwijzingen van de Yoast SEO plugin op mijn WordPress website, en pas dan een paar zinnen of tussenkoppen aan zodat ik meer kans heb dat mijn blog hoog scoort in de zoekresultaten. Dat doe ik ook op Pinterest.
Pinterest is een zoekmachine
Wist je dat Pinterest een van de grootste zoekmachines is naast Google en YouTube? Pinners zoeken op Pinterest naar alle mogelijke onderwerpen, en echt niet alleen voor interieur en styling tips ;).
Sommigen verkiezen Pinterest zelfs boven Google omdat het visueel is. Ik doe dat ook als ik tips zoek voor recepten of reistips, maar gebruik Pinterest ook om online marketing of social media tips te vinden.
Ook op Pinterest kun je slim gebruiken maken van deze zoekwoorden of keywords om meer volgers en repins te krijgen, maar vooral om meer bezoekers op je website te krijgen! Want je uiteindelijke doel is om mensen op je eigen blog te krijgen waar natuurlijk een onweerstaanbare weggever staat. Maar hoe vind je de juiste Pinterest keywords om in je pin omschrijvingen te plaatsen?
Vind relevante Pinterest keywords
Omdat Pinterest een zoekmachine is (en dus geen social media platform!), kun je op Pinterest zelf ook keywords vinden voor je blog niche. Stel dat je een yoga instructeur bent, dan kun je op Pinterest zoeken naar ‘yoga’. Gewoon intypen in het zoekveld 😉
Net zoals op Google, geeft ook Pinterest je vervolgens een aantal suggesties waar je handig gebruik van kunt maken. Dat zijn namelijk woorden waarop veel gezocht wordt. Door deze woorden te gebruiken, kunnen pinners jouw content gemakkelijk ontdekken.
Gebruik specifieke zoekwoorden
Maar wacht. Je bent er nog niet. Dit zijn populaire Pinterest keywords, dus is het heel lastig om op deze zoektermen hoog te scoren. Daar is namelijk veel concurrentie van anderen die ook op dat woord gevonden willen worden. Het is lastiger om te scoren op ‘online marketing’ dan op ‘online marketing voor bloggers’ bijvoorbeeld.
Dus is het goed om het nog wat specifieker te maken. En ook die specifieke zoekwoorden kun je gewoon op Pinterest zelf vinden.
Als je kiest voor ‘yoga for beginners’. Zie je daaronder nog een aantal specifieke onderwerpen verschijnen. Pinterest wil het je zo gemakkelijk mogelijk maken om de juiste content te vinden.
Je kunt dus kiezen voor ‘yoga for beginners’ maar ook voor:
- yoga for beginners video
- yoga for beginners weightloss
- yoga for beginners toning
- etc.
En zo kun je jouw zoektermen steeds specifieker maken zodat het aansluit bij jouw niche onderwerp en bij jouw ideale klanten. Want als je weer klikt op ‘yoga workout for beginners weightloss’ krijg je nog meer opties. Je maakt het dus steeds specifieker.
Pinterest keywords voor een goede SEO
Deze zoektermen kun je gebruiken op Pinterest om gevonden te worden door de juiste mensen. Hoe specifieker, hoe beter. Bekijk dus eens de suggesties die Pinterest geeft als je jouw niche onderwerp intypt in het zoekveld.
Door deze Pinterest keywords te gebruiken, krijg je meer bezoekers op je website, rankt je content hoger in de zoekresultaten en trek je de juiste mensen naar je website (omdat je precies weet welke mensen je wilt aantrekken).
Als je de juiste zoekwoorden gevonden hebt, wat dan? Waar kun je deze Pinterest keywords gebruiken? Er zijn genoeg plaatsen waar je de zoekwoorden kunt gebruiken 😉 Voor een pin kun je dit keywoord gebruiken op de volgende plekken:
- Je blog titel (als je Rich Pins geactiveerd hebt wordt dit van je blog overgenomen).
- De pin afbeelding zelf (dus niet ‘afbeelding123.jpg’, maar bijvoorbeeld ‘pinterest-keywords-vinden.jpg’).
- De alt-tekst van je afbeelding op je website (als mensen iets van je website pinnen wordt dit als omschrijving bij je pins weergegeven).
- Je pin omschrijving.
Maar daarnaast zijn er nog veel meer plekken op Pinterest waar je keywords kunt gebruiken, denk daarbij aan:
- Gebruikersnaam
- Bedrijfsnaam
- Profielomschrijving
- Bord titels
- Bord omschrijvingen
- De juiste categorie voor je bord kiezen
Pinterest borden optimaliseren met zoekwoorden
Deze zoektermen kun je gebruiken op je Pinterest borden. Veel pinners vullen de omschrijving van hun bord niet in. Maar door je bord wel een duidelijke omschrijving te geven, word je beter gevonden (Denk SEO). Bovendien promoot Pinterest ook borden in de smart feed (je tijdlijn).
Vul dus altijd de bord omschrijving in en gebruik in de tekst zoveel mogelijk zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. En kies ook de juiste categorie voor je bord.
Maar deze zoektermen kun je ook verwerken in de titels van je borden. Je kunt wel hele leuke creatieve namen voor je borden verzinnen, maar daar wordt je niet op gevonden. Gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor je niche. Daar zoeken mensen op. Mensen zoeken op ‘Pinterest tip’ of ‘Reis tips’ en niet op ‘Maaike’s favorieten’. Dus als je een bord hebt met online marketing tips noem dit bord dan gewoon ‘online marketing tips’!
Hoeveel zoekwoorden gebruiken?
Op dit moment straft Pinterest je niet af als je veel keywords gebruikt. Daar kun je dus optimaal gebruik van maken. Geef in je pin of bord omschrijving niet alleen een opsomming van al die zoekwoorden. Dat komt heel spammerig over.
Probeer de zoekwoorden te verwerken in zinnen. En je kunt ook nog een aantal hashtags toevoegen aan je pin omschrijving om meer bezoekers op je blog te krijgen.
Vul je zoekwoorden dus niet alleen in je pin omschrijvingen in, maar ook in je bord omschrijving. Deze bord omschrijving is belangrijk om beter gevonden te worden op Pinterest.
Plan wat tijd in om die omschrijvingen in te vullen, als je dat nog niet gedaan hebt, en gebruik zo veel mogelijk relevante zoekwoorden die aansluiten bij jouw niche. Dan kunnen de juiste pinners je ontdekken en volgen op Pinterest.
Pinterest zakelijk gebruiken
Meer weten over Pinterest? Hier vind je een handig overzicht met praktische Pinterest tips. Tips om Pinterest slim in te zetten als blogger of online ondernemer om meer verkeer op je website te krijgen en meer klanten aan te trekken.
Pin mee op mijn Pinterest groepsbord
Ben je actief op Pinterest en deel jij tips over bloggen, online geld verdienen. social media of online ondernemen? Dan vind ik het leuk als je mee wil pinnen op mijn Pinterest groepsbord voor online ondernemers.
Laat in het reactieveld weten of jij je bord omschrijving geoptimaliseerd hebt met relevante Pinterest keywords.
Pin voor later!
Andreas
op 28 Jul 2019Maaike Gulden
op 29 Jul 2019Andreas
op 28 Jul 2019Maaike Gulden
op 29 Jul 2019Max Verboom
op 31 Jan 2019Maaike Gulden
op 01 Feb 2019Sofie
op 06 Oct 2018Maaike Gulden
op 07 Oct 2018