Maak jij deze ene grote fout wat je klanten kost?
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juli 2018 

Maak jij deze ene grote fout wat je klanten kost?

Wil jij online een publiek opbouwen? Natuurlijk wil je dat. Internet biedt genoeg mogelijkheden om een groot publiek op te bouwen. Dat is voor iedere ondernemer interessant, ongeacht wat voor business je hebt. Maar bouw jij je community ook op de juiste plek? Of bouw je wel een publiek op, maar op de verkeerde plek?

Online een publiek opbouwen

Dat is namelijk een fout die ik vaak zie. Ondernemers bouwen hun publiek op de verkeerde plek, namelijk op social media. Ze bouwen een enorme Facebook pagina op met veel fans of hebben veel volgers op Instagram. Maar als je alleen een publiek opbouwt op social media, dan heb je daar weinig controle over.

Gratis training Lijstgroei versneller

 

Wat als social media platformen ophouden te bestaan? Of de algoritmes veranderen en weer eens aangescherpt worden waardoor je bereik keldert? Wat heb je dan aan die duizenden volgers op Instagram of al die honderden fans op Facebook?

En het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt. Op Facebook krijgen mensen je zakelijke posts tegenwoordig alleen nog maar te zien als je daarvoor betaalt. Dan wordt het een stuk lastiger om je content onder de aandacht te krijgen bij jouw ideale klanten.

online een publiek opbouwen

Waar online een publiek opbouwen?

Waar zou je dan wel moeten groeien en online een publiek opbouwen?

Je mailinglijst!

Een mailinglijst is goud waard. Dus ga daar online een publiek opbouwen.

Je krijgt de naam en het e-mail van al die mensen. Dat is een stuk persoonlijker, ook al kun je geen foto bekijken zoals je op Facebook of Instagram wel kan. Toch is dit persoonlijker. Mensen geven hun e-mail niet zomaar. Dus de relatie is veel intiemer. Je komt in hun inbox en ze zijn bereid om jou hun persoonlijke gegevens te geven!

Als je op social media een leuk bericht ziet, geef je een duimpje of een snelle reactie, Maar geef je je e-mail aan als die mensen? Waarschijnlijk niet. Je geeft je e-mail pas als je in contact wil blijven met mensen omdat ze je waardevolle informatie geven bijvoorbeeld.

Bouw een mailinglijst

Met de mensen op je mailinglijst kun je in contact blijven, relaties opbouwen en contact opnemen wanneer je wil. Je kunt contact opnemen als je een nieuw blog geschreven hebt, maar ook as je een nieuwe dienst of product hebt 😉 En mensen lezen veel vaker e-mails dan dat ze je social media posts zien.

Als iemand je een email adres geeft dan is dat dus veel persoonlijker dan een ‘like’ op social media. Je geeft niet aan iedereen je e-mail. Je wil een relatie voor de lange termijn opbouwen.

De mensen  op je mailinglijst zijn ook eerder geneigd om iets bij je te kopen. Misschien niet nu, maar wel in de toekomst. Ten eerste zien zij je content überhaupt voorbij komen in hun inbox. Op social media is dat nog maar afwachten.  Maar de mensen op je mailinglijst zijn ook meer committed dan de mensen die je volgen op social media.

Social media als traffic aanjager voor je mailinglijst

En begrijp me niet verkeerd. Ik geloof in de kracht van social media, heel erg zelfs. Dat zij de platformen waar we veel tijd doorbrengen en je ook relaties op kunt bouwen met je ideale klanten. Maar uiteindelijk wil je wel dat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst. Daar heb je namelijk zelf controle over.

Op Facebook bepaalt Facebook wie jouw berichten wel en niet te zien krijgen. En ook hoe deze eruit zien, hoeveel woorden je maximaal mag gebruiken etc.

Bovendien gaan mensen echt niet de hele dag naar jouw Facebook pagina of Instagram profiel om te kijken of je wat interessant geplaatst hebt. Als ze het toevallig voorbij zien komen in hun tijdlijn, besteden ze er waarschijnlijk aandacht aan en anders niet.

Maar mensen checken wel dagelijks hun inbox. Vaak zelfs meerdere keren per dag. Dus als mensen zich abonneren op je nieuwsbrief, is de kans veel groter dat ze jouw content ook zien.

Gratis training Lijstgroei versneller

 

Tips voor het opbouwen van een mailingijst

Gebruik social media dus om jezelf online zichtbaar te maken en persoonlijkere relaties op te bouwen met je ideale klanten, maar bedenk in ieder geval een manier om mensen op je mailinglijst te krijgen. Ik schreef hier al meerdere artikelen over:

 

Bewaar voor later

Bouw jij je online publiek op de juiste plek | www.themarketingfactory.nl

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Daisy de Vos Burchart

Door

Daisy de Vos Burchart

op 31 July 2018

Ik zit al heel lang te twijfelen op ik wel of geen list zou gaan maken.. toch maar eens in gaan verdiepen dus!

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 1 August 2018

Hoi Daisy, Daar zou ik me zeker in verdiepen! Een mailinglijst maken en een betrokken publiek opbouwen heeft veel voordelen als je van je blog je business wil maken en hier ook geld mee wil verdienen. Onderaan het artikel vind je een aantal links met handige informatie over het opbouwen van je e-maillijst. Een mailinglijst is een must voor iedereen die online wil ondernemen! Maaike

Nicole Orriëns

Door

Nicole Orriëns

op 2 August 2018

Ik ben wat dat betreft ook helemaal niet zo'n fan van Facebook en dergelijke inderdaad. Maar nieuwsbrieven vind ik zelf altijd zo vervelend dat ik ze meteen in de trash gooi...

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 2 August 2018

Hi Nicole, Ik denk dat het er maar net aanligt hoe waardevol de informatie is. Als iemand steengoede nieuwsbrieven verstuurt boordevol waardevolle informatie dan open ik die mails maar al te graag. Het begint dus met het delen van goede content waar jouw ideale klanten echt wat aan hebben, waarmee je ze inspireert of wat leert. Dan kijken mensen uit naar jouw content...of dat nu op Facebook is of via een nieuwsbrief. Maaike

Nicole Orriëns

Door

Nicole Orriëns

op 17 August 2018

Dan krijg ik denk ik vaak slechte nieuwsbrieven... De meeste gooi ik weg. De kunst is inderdaad om iets goeds te bieden.

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 17 August 2018

Dan krijg je inderdaad vaak slechte nieuwsbrieven ;) Het is de kunst om vooral waarde te leveren en te denken vanuit je doelgroep: "What is in it for them?" Ik denk dat als je genoeg waarde biedt mensen je nieuwsbrieven graag ontvangen, en ze zullen ze echt niet allemaal lezen, maar schrijven zich in ieder geval niet uit en lezen ze wel regelmatig.

Reactie plaatsen