Hoe online bedrijf opbouwen? Ook als je al een tijdje ondernemer bent, en net zoals ik de switch wilt maken naar een online bedrijf, kan dit best overweldigend zijn. Een online business vergt toch weer andere kennis en vaardigheden. Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze het zichzelf veel te ingewikkeld maken. En dat is helemaal niet nodig want eigenlijk zijn er maar 6 stappen nodig om een online business op te bouwen.
– Laatste update 12 juli 2021 –
Hoe online bedrijf opbouwen?
In dit digitale tijdberk heb je veel mogelijkheden om een online bedrijf op te bouwen. Zo kun je Ebooks verkopen, online programma’s aanbieden of 1-op-1 sessies via Skype. Ook kun je gebruik maken van social media, webinars, emailmarketing en allerlei ingewikkelde verkoopfunnels opzetten. Je kunt het zo complex maken als je zelf wilt.
Mijn advies: houd het zo simpel mogelijk. Je kunt later allerlei toeters en bellen toevoegen. Ontdek eerste wat werkt en ga dit dan gewoon herhalen. Eigenlijk heb je maar 6 stappen nodig om een online bedrijf op te bouwen. En die ga ik hieronder uitleggen.
Uiteindelijk wil je de volgende dingen helder hebben:
- Waar je voor staat.
- Wie je ideale klanten zijn.
- Wat je hen gaat verkopen.
- Hoe je je marketing aanpakt.
Als je dit weet, kun je jouw marketing slim inzetten als een magneet. Hiermee ga je namelijk de juiste mensen aantrekken, de mensen waar jij graag mee wilt werken. En de ander mensen automatisch afstoten, maar dat zijn mensen waar je toch niet graag mee werkt 😉
Als je deze 6 stappen volgt (en dat steeds herhaalt) is het opbouwen van een online business niet overweldigend. Het kost vooral tijd, maar het is niet ingewikkeld. Hieronder leg ik uit hoe je dat doet, hoe je een online bedrijf kunt opbouwen.
#1 Heb een duidelijke missie
Bepaal allereerst wat je missie is. Wat lever je in je bedrijf? Waar sta je voor? Welke boodschap wil je verspreiden? Deze bedrijfsmissie is namelijk de basis voor alles wat je doet. Zo is het mijn missie om zelfstandig ondernemers te helpen met hun online marketing op een begrijpelijke en authentieke manier zodat ze opvallen in hun markt en meer klanten aantrekken.
Bepaal wat je missie is en wees vastberaden om daar ook voor te gaan. Waar wil je om bekend staan?
Je bepaalt zelf waar je om bekend wilt staan. Steek die vlag in de grond en ga hier vervolgens aan werken. Wil jij bekend staan als Instagram expert? De kindercoach voor kinderen met ADHD?
Bedenk bij alles wat je doet of dit ook bijdraagt aan jouw missie. Ook als je nu nog niet precies weet wat je gaat aanbieden of hoe je het precies wilt aanpakken. Schrijf je missie op en ga het vervolgens uitwerken, stap voor stap.
Definieer waar jij en je bedrijf voor staan. Dit begint bij jezelf en je eigen levensstijl. Waar wordt jij gelukkig van en wie ben jij als persoon? Waar ben je goed in? Welke ervaring heb je? Hoeveel uur wil je werken? Vind je het leuk om 1-op-1 te weken of werk je liever met groepen?
Dit is dus jouw verhaal, jouw story. Vertel waar je voor staat.
- Wie ben jij als persoon?
- Waar ben je goed in?
- Wat is jouw ervaring?
- Met wie wil je werken?
- Waarmee wil je hen helpen?
Pas als je weet waar jij voor staat en wat je boodschap is, kun je beginnen aan het opbouwen van je online bedrijf.
#2 Definieer je droomklanten
Als je jouw missie en boodschap helder hebt, bepaal dan met wie je deze boodschap wilt delen. Met wie wil je het liefste werken? Omschrijf wie je droomklanten zijn.
En misschien heb je nog niet alle antwoorden, maar probeer dit gewoon zo goed mogelijk te doen. Je moet ergens beginnen. Dit kan in de loop van de tijd ook altijd nog veranderen. Misschien richt jij je nu op vrouwelijke ondernemers, maar kom je er na een tijdje achter dat je het liefste werkt met vrouwelijke ondernemers met een creatief beroep.
Laat je in het begin niet tegenhouden omdat je nog niet alle details weet.
Als je gewoon start, ga je dit vanzelf ontdekken. Je leert jouw klanten steeds beter kennen. Dan ontdek je met wie je graag werkt en waar je hen het beste mee kunt helpen. Zelf ben ik te lang in deze fase blijven hangen omdat ik mijn niche nog niet helder had, maar dit komt vanzelf.
Ik wist bijvoorbeeld dat ik me wilde richten op ambitieuze zelfstandig ondernemers die een online bedrijf willen starten, maar wist geen specifieke details zoals welke leeftijdscategorie. Begin gewoon dan worden die details vanzelf steeds duidelijker. Probeer je niche zo goed mogelijk te definiëren zodat je een startpunt hebt.
#3 Maak waardevolle content
Als je weet wat je boodschap is en wie je droomklanten zijn (of daar een idee over hebt), dan ga je content maken. Je gaat je kennis delen zodat mensen je leren kennen. Hiermee laat je zien waar je voor staat, wat je expertise is en dat je verstand van zaken hebt. Hoe ga je jouw boodschap met deze mensen delen? De makkelijkste manier is om je content online te delen want daarmee heb je een groot bereik.
Je kunt dit delen in de vorm van blogs, video’s of podcasts.
Hierbij zijn twee dingen belangrijk:
- Doe dit consistent zodat mensen je niet vergeten en mensen ook weten dat ze op je kunnen rekenen.
- Maak content die interessant is voor jouw ideale klanten, want niemand is geïnteresseerd in jou.
Maak content die jouw ideale klanten aanspreekt.
Ga je boodschap verspreiden op een behulpzame manier. Mensen zijn op zoek naar bruikbare tips en inspiratie, en niet naar verkooppraatjes. Of je nu kiest voor blogs of video’s, focus je op dat kanaal om je content te verspreiden zodat je ideale klanten je boodschap ook horen. How-to’s doen het altijd goed of geef mensen een kijkje achter de schermen.
Het is jouw belangrijkste marketing taak om je beste content te verspreiden. Verras je doelgroep met waardevolle content zodat ze denken “wow, die content is echt handig!” waardoor ze meer van jouw blogs willen lezen of meer video’s bekijken, en je dus beter leren kennen. Probeer niet alles tegelijk te doen. Kies één ding en doe dat consistent. Zo ben ik begonnen met iedere week een blog te delen en later ben ik pas video’s en podcasts toe gaan voegen.
#4 Vergroot je bereik
Hoe zorg je ervoor dat mensen je content vinden? Mensen vinden je blog of video’s niet vanzelf. Hoe goed deze ook is. Deze content moet je zelf actief promoten. Social media zijn mooie kanalen om je blog of video onder de aandacht te brengen. Daar brengen we tegenwoordig de meeste tijd door.
Ook hier geldt dat je je het beste focust op één of twee kanalen, Anders moet je jouw aandacht verdelen. Als je alles tegelijk wilt doen, wordt het een stuk lastiger. Kies één platform en zorg dat je dit helemaal onder de knie hebt en je hier ook echt een doorbraak krijgt. Dan kun je uitbreiden naar andere kanalen.
Vraag jezelf iedere dag af wat je doet om je content bij het juiste publiek te krijgen? Wat doe je vandaag om je bedrijf te laten groeien?
#5 Bouw een emaillijst op
De volgende stap is dat je mensen converteert op je emaillijst. Waarom is het belangrijk om een mailinglijst op te bouwen? Mensen komen misschien toevallig op je Instagram bericht of op je blog. Ze zijn snel afgeleid. Ze surfen weer vrolijk verder of worden afgeleid door de kinderen of een telefoontje. Dan zijn ze jou en je blog zo weer vergeten. Als je hun naam en email hebt, kun je met hen in contact blijven.
Mensen die hun email geven, zijn ook eerder geneigd om van je te kopen. Ze geven hun email adres alleen maar omdat ze interessant vinden wat je deelt en meer van je willen horen. Welke geweldige freebie of weggever kun je maken zodat mensen dit willen hebben in ruil voor hun naam en email? Dit kan een checklijst, videoserie, webinar of werkboek zijn bijvoorbeeld.
Er zijn genoeg platformen om je mailinglijst te bouwen. Je kunt starten met MailChimp om een emaillijst op te bouwen. Dit is gratis. Later kun je dan altijd kiezen voor een betaald programma met meer mogelijkheden. Zelf ben ik ook begonnen met Mailchimp en inmiddels gebruik ik ActiveCampaign. Maar begin gewoon.
Bedenk wat mensen graag van je zouden willen hebben? Maak daar een freebie voor die interessant is voor jouw ideale klanten.
- Emaillijst opbouwen? Een super handig stappenplan.
- Snel je mailinglijst opbouwen met deze 17 hacks.
- Hoe maak je een freebie die klanten aantrekt?
#6 Doe een aanbod
Bouw eerst een online community op. Dan heb je een publiek waaraan je kunt verkopen. Als je volgers opbouwt en je mailinglijst groeit, vergeet dan ook niet om een aanbod te doen. Wees niet bang om te vertellen wat je aanbod is. Als je dat niet doet, weten mensen niet waar je hen mee kunt helpen en kopen ze het misschien bij iemand anders. Gewoon omdat ze niet weten dat jij dit aanbiedt.
Als je niet weet wat je kunt aanbieden. Denk dan eens aan deze mogelijkheden:
- 1-op-1 sessie
- Groepstraining
- Email training
- Videotraining
- Online evenement
- E-book
- Online programma
- Etc.
Wat voelt goed voor jou? Waar wordt je zelf blij van? Werk je liever met groepen of werk je liever 1-op-1 met mensen? Vind je het leuk om video’s op te nemen of ben je een schrijver? Tegenwoordig is er veel mogelijk, maar bedenk wat bij jou en je levensstijl past.
Zo deed ik zelf veel interim werkzaamheden totdat ik helemaal klaar was met al die files. Dat vond ik zo’n zonde van mijn tijd en erg vermoeiend. Nu verdien ik dus het grootste deel van mijn inkomen met online programma’s.
Vervolgens doe je onderzoek. Houd een survey of ga met mensen in gesprek. Vraag mensen wat hun grootste frustratie of pijnpunt is? Als je een online training wilt maken, vraag mensen wat ze hierin willen. Dan kun je ook iets maken waar mensen wat aan hebben en je aanbod ook willen kopen en je niet al je tijd verspilt aan het maken van een online training waar uiteindelijk niemand op zit te wachten.
Je kunt bijvoorbeeld gewoon beginnen met 1-op-1 Skype sessies zodat je jouw droomklanten steeds beter leert kennen en weet met welk digitaal product je hen het beste kunt helpen.
- Inhoud en structuur van je online training bepalen.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je niet moet maken.
- Expert in je vak? 12 Tips om de go-to persoon te worden.
Tot slot
Hoe online bedrijf opbouwen? Maak het niet te moeilijk. Houd het gewoon simpel. Simpel werkt, maar kan nog steeds overweldigend zijn dus doe het stap voor stap. Pas als je jouw missie en boodschap duidelijk hebt, kun je gaan bouwen aan een online business. Deel waardevolle content en bouw een community op voordat je begint met verkopen.
Heb jij nog aanvullende tips hoe je een online bedrijf opbouwt? Wat is jouw belangrijkste tip om een online bedrijf te starten?
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Francis | Mamazetkoers.nl
op 02 Feb 2019Maaike Gulden
op 02 Feb 2019Nadia
op 02 Feb 2019Maaike Gulden
op 02 Feb 2019Saskia
op 01 Feb 2019Maaike Gulden
op 01 Feb 2019Nicole Orriëns
op 31 Jan 2019Maaike Gulden
op 31 Jan 2019Felice Veenman
op 31 Jan 2019Maaike Gulden
op 31 Jan 2019henk
op 31 Jan 2019Maaike Gulden
op 31 Jan 2019