Wat is je waarom? Waarvoor ben je bereid obstakels te overwinnen?
Wat is je waarom? Waarvoor ben je bereid obstakels te overwinnen?
08 september 2020 
4 min. leestijd

Wat is je waarom? Waarvoor ben je bereid obstakels te overwinnen?

Wat is je waarom? Heb jij je weleens afgevraagd wat jouw ‘why’ is als ondernemer? Als jij precies weet waarom je doet wat je doet, dan houd je het ook makkelijker vol. Ook als het eens een keer tegenzit. Dan gooi je er het bijltje niet te snel bij neer en ben je ook eerder bereid om daarvoor obstakels te overwinnen.

Ondernemen is ook een vak

Het mooie van de huidige technologie is dat je veel dingen kunt automatiseren in je bedrijf waardoor je slimmer kunt werken, en je dus niet harder hoeft te werken om meer impact en omzet te draaien.

I love it 😉

Via social media kun jij gemakkelijk je potentiële klanten bereiken, met e-mails kun je in contact blijven en hen opwarmen voor je aanbod. En als je net zoals ik online programma’s verkoopt, hoef je niet langer uurtje factuurtje te werken.

Dat klinkt allemaal mooi. Maar dat betekent wel dat je naast kennis van je vak en kennis van ondernemerschap, ook nog kennis nodig hebt van online marketing. En dat is weer een vak apart (zelfs voor mij met een marketingachtergrond).

Ondernemen kan soms best overweldigend zijn en daarom is het goed om je WAAROM helder te hebben.

Bekijk hieronder de video, of als je liever leest, kun je onder de video verder lezen.

Weet wat je waarom is, zodat je het volhoudt

Tegenwoordig krijg ik ruim 50% van mijn klanten binnen op de automatische piloot. En wat is er nu leuker dan geld verdienen terwijl je op vakantie bent of in je in het zweet staat te werken in de sportschool omdat je bedrijf gewoon doordraait?

Mij geeft dat rust. Terwijl ik ook nog meer impact kan maken en meer mensen kan helpen.

Maar dat is dus niet altijd zo geweest. Toen ik voor mezelf begon, deed ik vooral veel interim klussen. Daar verdiende ik een leuk inkomen mee, maar ik werd daar niet gelukkig van. Op die manier had ik nog steeds niet het gevoel dat ik de vrijheid had om mijn eigen tijd in te delen. En daar was ik juist ondernemer voor geworden! En bovendien verspilde ik veel van mijn kostbare tijd in de file.

Terwijl ik uren in de file stond,  besloot ik die tijd zo efficiënt mogelijk te benutten en luisterde ik veel podcasts. Ik begon me te verdiepen in online ondernemen. Zoals dat meestal gaat, verzamelde ik allerlei informatie hierover op internet en volgde gratis webinars, maar mijn eerste paar trainingen waren een groot fiasco 😉

Maar ik wist WAAROM ik het wilde dus hield ik wel vol.

Leestip:

Bereid om obstakels en tegenslagen te overwinnen

Ik gaf niet zomaar op. Dat doe ik eigenlijk nooit 😉 Ik houd ervan om dingen tot op de bodem uit te zoeken en me er helemaal in vast te bijten. Maar ik wilde ook niet langer in de file staan en ook echt ondernemen op mijn eigen voorwaarden. Ik wilde gewoon vanuit huis kunnen werken en echt eigen baas zijn.

En dat betekende dat ik het online ondernemen ook onder de knie moest krijgen. Toen ben ik dus gaan investeren in allerlei trainingen en dit ook gaan implementeren. En vervolgens kwam mijn online bedrijf ook echt van de grond.

Daarvoor moest ik wel heel wat obstakels overwinnen want ik moest weer nieuwe kennis en vaardigheden leren.

Zo moest ik onder andere een online leeromgeving inrichten, verkoopfunnels en een betaalsysteem koppelen. Dingen waar ik nog helemaal niet mee bekend was want online ondernemen is toch weer een vak apart.

Succes komt niet vanzelf

Nu werk ik dus voor het grootste deel online en kan ik echt ondernemen op mijn voorwaarden. En dat gun ik jou ook.

Ik bepaal zelf waar en wanneer ik werk. En dat is zo’n verademing en dat heeft zo’n positieve impact op mijn leven gehad dat het nu mijn missie is om andere ondernemers hiermee te helpen, om hun boodschap te verspreiden en meer klanten te krijgen via online kanalen.

Succes komt niet vanzelf aanwaaien. Voor niemand.

Mensen zien vaak alleen het succes van andere ondernemers, en niet de obstakels en de offers die daarvoor gebracht moesten worden (omdat die vaak niet gedeeld worden).

Je wordt niet direct succesvol. Je zult echt wel de mouwen moeten opstropen en er ook tijd en energie insteken. En te maken krijgen met tegenslagen of dingen die niet altijd even lekker lopen.

Wat is je waarom?

Als je weet waarom je iets doet, wordt het veel makkelijker om het vol te houden. Anders ben je eerder geneigd om het bijltje erbij neer te gooien als het even tegenzit. Dus wat is jouw waarom? Waarom wil jij online klanten aantrekken of een online programma aanbieden?

Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Is dat omdat je zelf wilt bepalen waar je werkt? Omdat je vanuit Frankrijk wilt werken bijvoorbeeld?
  • Of omdat je net zoals ik die files helemaal beu bent?
  • Is dat omdat je minder wilt werken zodat je echt tijd hebt voor je kinderen?
  • Wil je nu eindelijk je baan opzeggen en eigen baas wworden?
  • Of omdat je meer wilt verdienen omdat je droomt van verre reizen maken?

Jouw actiepunt: bepaal wat je waarom is

Wat is je waarom? Bepaal waarom je het doet. Wat is jouw grote doel? En maak dit zo concreet mogelijk en houd het dicht bij jezelf. Als je dat namelijk voor ogen houdt, is het makkelijker om het vol te houden, ook als het een keer tegenzit.

Schrijf dit op of maak er eventueel een moodboard van. Net wat voor jou werkt, maar het is goed om dit doel voor ogen te houden zodat je weet waar je het voor doet en je ook obstakels en tegenslagen kunt overwinnen.

Vind je dit interessant? Pin dit dan op je favoriete Pinterest bord.

Wat is je waarom? Als je weet waarom je doet wat je doet is het makkelijker om obstakels te overwinnen | waarom bepalen | missie bepalen | online verkopen | online marketing | online geld verdienen | marketing | online zichtbaarheid | ondernemerschap | ondernemen | ondernemend gedrag | tips over ondernemen | #marketing #ondernemen #themarketingfactory

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen