Klanten werven via Linkedin. Hoe doe je dat?
Klanten werven via Linkedin. Hoe doe je dat?
21 februari 2019 
5 min. leestijd

Klanten werven via Linkedin. Hoe doe je dat?

Benieuwd hoe je zorgt voor meer interactie op Linkedin? Hoe je warme relaties op kunt bouwen om klanten te werven via Linkedin. Hieronder deel ik 10 tips voor betere leads. Linkedin is een mooi kanaal om potentiële klanten te vinden. Om te connecten met onbekenden en daar warme prospects van maken. Lees hieronder hoe het werkt: nieuwe klanten werven via Linkedin.

– Laatste update 14 februari 2023 – 

1. Investeer tijd in je netwerk

Alleen als je er zelf tijd en moeite insteekt, gaat Linkedin voor je werken. Het is een mooi kanaal om een zakelijk netwerk op te bouwen. En het is ook goed mogelijk om nieuwe klanten te werven via Linkedin. Maar mensen worden niet direct klant. Ze moeten je eerst beter leren kennen. Je moet dat netwerk wel onderhouden. Relaties opbouwen kost nu eenmaal tijd.

2. Laat je waarde zien in je samenvatting

Zorg voor een goed, aansprekend Linkedin profiel waarin je je op de juiste manier positioneert. Potentiële klanten lezen je samenvatting. Je wil dat ze het gevoel hebben dat je hen begrijpt als ze je samenvatting lezen. Dat je begrijpt wat hun probleem is én dat je dit ook kan helpen oplossen. Ze moeten vertrouwen dat jouw expertise ook zorgt voor concrete resultaten. Ze willen zien dat je dit eerder gedaan hebt. Houd dat in je achterhoofd. Je kunt dit als volgt doen:

  • Vertel in de eerste zin van je Linkedin samenvatting wat je doet en voor wie.
  • Vervolgens kun je dit uitleggen en concrete voorbeelden geven waaruit jouw ervaring blijkt.
  • Benadruk vooral het belang van deze ervaring en resultaten voor je ideale klanten.
  • Eindig met een call to action.

Bij een call to action kun je bijvoorbeeld denken aan: vraag mensen om je te bellen, een gratis adviesgesprek in te plannen in je agenda of je te mailen. Maak het zo gemakkelijk mogelijk om de volgende stap met je te zetten. Door zo’n samenvatting zien klanten dat je begrijpt wat ze nodig hebben en hoe je hen kan helpen om resultaten te behalen.

3. Voeg media toe aan je profiel

De enige plek waar je jouw Linkedin profiel wat persoonlijker kan maken, is je samenvatting. Je hebt daar 2.000 tekens om iets over jezelf te vertellen. Let op: alleen de eerste 230 tekens zijn in eerste instantie zichtbaar voor desktop gebruikers en op mobiel is dit zelfs beperkt tot 85 tekens. De rest is een kwestie van je Linkedin profiel goed invullen. Daarom is het een goed idee om ook extra media toe te voegen aan je profiel. Zo kun je een video toevoegen of een Slideshare presentatie waarin je nog wat meer van jezelf laat zien.

Gratis Linkedin tips checklist om Linkedin marketing slim in te zetten

4. Deel waardevolle content die je expertise toont

Als je content deelt op Linkedin, focus dan op onderwerpen waar je om bekend wil staan. Wat is jouw expertise? Je kunt je eigen content delen of content van anderen. Deel artikelen die waardevol zijn voor jouw ideale klanten en geef hier vooral jouw inzichten of opinie bij zodat je laat zien dat je een expert bent in je vakgebied. Content delen heeft een aantal voordelen. Je kunt met je berichten en comments rechtstreeks in contact komen met je ideale klanten. Als mensen je zien als expert, zijn ze eerder geneigd om zaken met je te doen en klant te worden. Regelmatig content delen zorgt ervoor dat je zichtbaar bent in de Linkedin feed.

5. Reageer op berichten van anderen

Ga niet alleen content plaatsen, maar ga ook reageren op relevante berichten van anderen. Door te reageren op zo’n post voeg je waarde toe en laat je ook zien wat je expertise is. Daarmee breng je jezelf onder de aandacht van een heel nieuw publiek. Grote kans dat je ook een uitnodiging ontvangt van diegenen die deze update zien of de maker van dit bericht. En anders heb je zelf een mooi haakje om mensen actief te benaderen. Je bent nu geen vreemde meer 😉

6. Nodig mensen uit die reageren op je post

Als mensen reageren op één van jouw Linkedin posts, Dan kun je hen uitnodigen om een connectie te maken. Deel dus waardevolle content waarin je tips of trends deelt uit je vakgebied, maar die ook interactie uitlokken. Stel vragen of start een discussie. Iedereen die een reactie achterlaat, kun je uitnodigen als Linkedin connectie. Ze hebben je foto en naam dan al een keer voorbij zien komen. Hierdoor ben je geen compleet vreemde meer en heb je een mooi haakje om iemand uit te nodigen.

7. Benader klanten zelf actief

Als je profiel op orde is én je hebt een aantal berichten geplaatst (die je positioneren als een behulpzame expert in je vak), dan kun je potentiële klanten werven via Linkedin door hen actief te benaderen. Gewoon een uitnodiging sturen. Natuurlijk wel met een persoonlijke uitnodiging want deze persoon kent je misschien nog helemaal niet. Maak deze berichten zo persoonlijk mogelijk (met de kennis die je hebt over deze persoon). En ga niet meteen je diensten aanbieden. Maar bouw eerst relaties op. Misschien heb je al wel een zakelijke relatie met elkaar, maar niet op Linkedin. Lees hier hoe je snel mensen uit je warme netwerk vindt. 

8. Gebruik de zoekfunctie

In de zoekbalk kun je gericht zoeken naar personen of naar mensen met bepaalde functies. Maar je kunt ook zoeken naar bedrijven. Je ziet dan wie van je connecties werkzaam is bij dat bedrijf én ook wie freelance voor dat bedrijf werkt. Dat komt doordat ze de naam van dat bedrijf in hun profiel vermelden. Dit kun je gebruiken om heel gericht te gaan zoeken naar interessante connecties. En je ziet ook meteen wie van jouw connecties je eventueel kan introduceren.

9. Houd je meldingen in de gaten

Iedereen vindt het leuk om erkenning te krijgen of gewoon een felicitatie te ontvangen. Je kunt Linkedin gebruiken om de meldingen te bekijken van speciale gelegenheden. Dan heb je een mooi haakje om een connectie een persoonlijke boodschap te sturen. Deze speciale gelegenheden zie je terug in je newsfeed. Je krijgt ook notificaties van Linkedin als het iemands verjaardag is of iemand een nieuwe functie heeft bijvoorbeeld. Bekijk dus regelmatig je Linkedin notificaties want dit zijn mooie momenten om iemand te feliciteren met een persoonlijk berichtje. En er gaat niks boven 1-op-1 gesprekken om relaties op te bouwen en klanten via Linkedin te werven.

10. Bereid je voor op verkoopgesprekken

Vroeger moest je diep graven om iets meer te weten over de persoon waar je een afspraak mee hebt. Op Linkedin vind je al een hoop informatie. Dat maakt het erg gemakkelijk om je gesprekspartner van tevoren al beter te leren kennen. Duik deus in iemand profiel en bekijk ook iemands artikelen en activiteiten op Linkedin. Dat maakt een verkoopgesprek een stuk gemakkelijker!

Klanten werven via Linkedin

Linkedin maakt het dus heel gemakkelijk om nieuwe klanten te vinden, te connecten met onbekenden en daar warme leads van te maken. Ga actief connecten met potentiële klanten, deel waardevolle content en onderhoud relaties. Wil je meer Linkedin tips? Bekijk dan dit handige overzicht boordevol praktische Linkedin tips:

Heb jij nog aanvullende tips om klanten te werven via Linkedin? Hoe zet jij Linkedin in?

Vind je dit interessant? Bewaar voor later!

Bekijk deze praktische marketing tips voor Linkedin zodat je weet hoe je het slim inzet om meer klanten aan te trekken. Je hebt veel social media kanalen die je kunt inzetten en Linkedin marketing is een hele krachtige manier voor meer traffic en sales. Behalve dat je een goede Linkedin profielfoto en een Linkedin omslagfoto of Linkedin banner toevoegt aan je profiel, om je bedrijf een menselijk gezicht te geven, zijn er nog een aantal dingen belangrijk. Bekijk alle Linkedin tips

Benieuwd hoe je zorgt voor meer interactie op Linkedin? Hoe je warme relaties kunt opbouwen om klanten te werven via Linkedin? Bekijk deze Linkedin marketing tips hoe je meer klanten aantrekt via Linkedin

Ondernemen betekent nieuwe klanten aantrekken. Linkedin is een handig kanaal om in te zetten voor je online marketing of je eigen bedrijf. Hierdoor vergroot jij je online zichtbaarheid en kun je connecten met nieuwe klanten. Hier vind je 10 praktische Linkedin marketing tips voor je business
Bekijk de handige Linkedin tips voor je bedrijf. Ondernemen betekent nieuwe klanten aantrekken. Linkedin is een handig kanaal om in te zetten voor je online marketing of je eigen bedrijf. Hierdoor vergroot jij je online zichtbaarheid en kun je connecten met nieuwe klanten. Hier vind je 10 praktische Linkedin marketing tips voor je business
Bekijk deze 10 praktische Linkedin marketing tips om klanten te vinden via Linkedin. Van alle social media kanalen is Linkedin een mooi kanaal om potentiële klanten te vinden. Om te connecten met onbekenden en daar warme prospects van maken. Klik snel verder voor deze handige Linkedin tips


Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Laura
Door

Laura

op 24 Feb 2019

Ik heb op school ooit linkedin aan moeten maken. Maar ik doe er niets mee. Zeker niet nu er door burnout een gat in mijn cv zit

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 24 Feb 2019

Dat is jammer om te horen want Linkedin is veel meer dan een online cv. Dat is een denkfout die veel mensen maken.

Rory
Door

Rory

op 24 Feb 2019

Heel interessant. Ik weet dat ik mijn profielfoto wil aanpassen, maar deze extra tips zijn heel fijn. Content deel ik juist heel vaak, al zou ik misschien beter kunnen filteren. Ik wil inderdaad nu zeker mijn profiel wat verbeteren.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 24 Feb 2019

Wat goed dat je mijn Linkedin tips interessant vindt en hopelijk heb je er wat aan om je Linkedin profiel te verbeteren.

Saskia
Door

Saskia

op 24 Feb 2019

Mooie en nuttige tips die ik zeker eens ga toepassen op mijn nog karig linkedIn profiel. Ik moet daar, vooral zakelijk gezien, echt meer aandacht aan gaan besteden.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 24 Feb 2019

Dank je wel en fijn om te horen dat je wat aan mijn Linkedin tips hebt. Ook als je verder niks met Linkedin doet, is het goed om in ieder geval je profiel goed in te vullen.

Janet
Door

Janet

op 23 Feb 2019

Ik heb wel Linkedin, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Voor mijn blog gebruik ik Facebook en Instagram.. vind ik ook wel meer dan genoeg. :)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 24 Feb 2019

Ik kan me voorstellen dat je je handjes vol hebt om een aantal social media kanalen bij te houden en als Facebook en Instagram voor jou dgoed werken, zou ik deze ook zeker in blijven zetten.

Neeltje
Door

Neeltje

op 23 Feb 2019

Deze tips zijn zo handig! Ik doe nog vrij weinig met LinkedIn maar vind het wel een interessant sociaal netwerk.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 23 Feb 2019

Linkedin is zeker een super handig sociaal netwerk om te netwerken en jezelf te profileren.

Francis | Mamazetkoers
Door

Francis | Mamazetkoers

op 22 Feb 2019

Ik vind LinkedIn een zakelijk platform en heel eerlijk vind ik daar “verkoop” niet thuishoren. Tenzij je een dienst aanbied dan kan het misschien passen. Ik heb 980 connecties op LinkedIn vanwege mijn werk en dergelijke. Die zitten niet op mijn blog te wachten hoor ;)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 22 Feb 2019

Linkedin is zeker een zakelijk platform, en ik denk dat verkopen op geen enkel platform thuishoort ;)

Melissa
Door

Melissa

op 21 Feb 2019

Ik doe eigenlijk veel te weinig met linkedin zou hier meer in moeten verdiepen

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Feb 2019

Dat is jammer want Linkedin heeft veel interessante mogelijkheden :)

Nicole Orriëns
Door

Nicole Orriëns

op 21 Feb 2019

Kuch, met LinkedIn is met mij net als met Instagram: ik heb het wel maar doe er amper wat mee. Soms blijkt dat een blogpost op LinkedIn is beland, en dan krijg ik wel eens een reactie. Ik haal er beslist niet uit wat er in zit, maar ik weet soms ook gewoon niet waar ik moet beginnen. Er zijn zoveel social media platforms...

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Feb 2019

Dat is begrijpelijk hoor want er zijn inderdaad zoveel platformen dat je inderdaad keuzes moet maken. Beter een platform goed dan op alle social media kanalen half werk leveren, is mijn motto ') En als je ziet dat je op andere kanalen meer plezier hebt en ook meer resultaten behaalt, dan kun je je beter op die social media focussen.

Reactie plaatsen