Zonder publiek heb je geen klanten. Het is dus goed om eerst een online publiek op te bouwen die jou ook aardig vinden en vertrouwen voordat je iets gaat verkopen. Daar heb je twee soorten content voor nodig: pillar en filler content.
– laatst bijgewerkt 1 juli 2022 –
Welke 2 soorten content heb je nodig?
En misschien denk je nu wel waar heeft ze het over?! Tja in Engelse termen is het vaak wat sprekender dan in het Nederlands. Ik probeer altijd zo begrijpelijk mogelijk te zijn, maar soms is het gewoon makkelijker om Engelse termen te gebruiken. Maar ik zal hieronder uitleggen wat ik met deze twee soorten content bedoel.
1. Pillar content
Je pillar content is je hoeksteen content. Dit is je wekelijkse blog, video of podcast waarmee jij jezelf online zichtbaar maakt en laat zien welke expertise je in huis hebt en waarvoor mensen bij jou moeten zijn.
Door wekelijks content te publiceren over jouw onderwerp wordt je een belangrijke informatiebron en kun je autoriteit opbouwen over dat onderwerp. Mensen komen steeds terug naar je website als ze meer willen weten over dat onderwerp of ze luisteren wekelijks naar je podcast.
Maar dit zijn ook de updates die je deelt op social media om een webinar, blog of je aanbod onder de aandacht te brengen. Of een bericht waarin je tips geeft die iets met jouw expertise te maken hebben.
Pillar content heeft dus een directe relatie met jouw expertise en met wat jij aanbiedt.
2. Filler content
Maar mensen willen ook de persoon achter het bedrijf leren kennen. Ze willen weten of jij gewoon een leuk mens bent waar ze ook mee willen werken. Want jij bent vast niet de enige die doet wat je doet. En daarom heb je ook filler content nodig.
Ik noem dit ook wel je koetjes en kalfjes content omdat deze eigenlijk niks met je bedrijf of met je expertise te maken heeft, maar meer met jou als persoon.
Je kunt het over je hond, het weer of over je hobby’s hebben. En zeker op social media kun je veel meer van je persoonlijkheid laten zien. Maar ook in je blog of podcast kun jij jouw persoonlijkheid laten zien en persoonlijke anekdotes delen.
Fillar content heeft dus niks met jouw expertise te maken, maar wel met jou als persoon.
Doel van filler content
En misschien denk je wel wat een onzin. Ik heb wel wat beters te doen dan deze verschillende soorten content te maken, maar deze filler content is ook belangrijk. Want als mensen geen klik met je hebben, doen ze ook geen zaken met je. Punt.
Als mensen iets met je gemeenschappelijk hebben, zich hierin herkennen, hebben ze eerder een klik met je. Dan zullen ze ook eerder met je willen werken. Lees hier mee over hoe je content maakt die zorgt voor een klik.
En als je iemand voor het eerst ontmoet, kom je ook niet meteen ter zake. Dan praat je eerst over het weer en of de reis goed verlopen is. Je hebt het ook eerst over koetjes en kalfjes voordat je overgaat op zaken.
Online connecties opbouwen met je content
Online doe je eigenlijk precies hetzelfde. Je laat zien wat jouw expertise is en wat jouw aanbod is met je pillar content. Zo weten mensen waarvoor ze bij jou moeten zijn.
En als je waardevolle content deelt, waarderen mensen dat. Ze gaan je graag volgen omdat je interessante informatie deelt, maar daarmee hebben mensen nog geen klik met je.
Dus als je wilt dat mensen ook klant bij je worden, dan heb je ook die koetjes en kalfjes content nodig. Daarmee kun je namelijk een band opbouwen met mensen doordat mensen zich hierin herkennen. Je laat gewoon meer van jezelf zien als persoon. Deze content heeft dus niks met je bedrijf te maken.
Maak het relevant voor je volgers
Nu je weet welke twee soorten content je nodig hebt, wil ik daar nog wel wat aan toevoegen. Zorg wel dat je het altijd interessant en boeiend maakt voor je volgers. Dus ook als jij filler content deelt, denk dan altijd ‘what is in it for them?”.
Nog te vaak zie ik dat mensen alleen maar aan het zenden zijn, maar je wilt een gesprek starten, je wilt dat mensen reageren. Want alleen op die manier kun je warme relaties opbouwen en bovendien heeft die interactie een positieve invloed op de algoritmes.
Denk dus bij alles wat je deelt:
- Hoe is het interessant voor mij of mijn bedrijf?
- Hoe is het interessant voor mijn volgers?
Boodschap anders verpakken
Vaak is het een kwestie van je boodschap net wat anders brengen. Je kunt namelijk vertellen dat je nu aan het lunchen bent met een vriendin op Twitter of Instagram. En de mensen die dat bericht zien denken waarschijnlijk ‘leuk voor je maar wat hebt ik eraan?’.
Het wordt al anders als je vertelt waar je luncht en waarom dat zo’n leuk tentje is. Dan kunnen mensen denken ’dat klinkt goed daar wil ik ook een keer lunchen’. Of misschien kun je een inzicht delen wat je kreeg door iets wat je vriendin zei. Met dat inzicht kun je anderen ook inspireren en dan wordt het ineens wel interessant voor je volgers.
Leestip:
- Dit zijn de 5 Succesfactoren van online marketing.
- Haal je geen klanten uit social media? Dit is waarom het geen klanten oplevert.
- Heb je de juiste weggever om klanten aan te trekken of sla je de plank mis.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je absoluut wilt voorkomen.
- Hoe je pijplijn vullen met hongerige klanten die je aanbod willen kopen.
Boodschap subtiel verpakken
Ook voor je pillar content is het goed om deze relevant te maken voor je volgers. Anders besteden ze er geen aandacht aan. Soms is het dus slim om je boodschap subtiel te verpakken.
Ik kan vertellen dat ik een training geef, maar wat hebben mijn volgers aan die boodschap? Misschien zit er toevallig iemand tussen die een social media trainer zoekt, maar voor de meeste mensen zal dit bericht niet echt boeiend zijn.
Daarom deel ik het dilemma van welke kleur broek ik aan zal doen. In dat bericht wordt het nog steeds duidelijk dat ik een training geef (dus mensen kunnen me nog steeds inhuren voor social media trainingen) maar iedereen heeft wel een mening of voorkeur voor een bepaalde kleur broek.
Dus ook als je jezelf wilt promoten is het goed om je boodschap subtiel te verpakken en denk altijd: hoe is het relevant voor mijn volgers?
Kortom je hebt twee soorten content nodig
Wil je een plekje veroveren in de hoofden en harten van je ideale klanten? Dan heb je deze twee soorten content nodig: pillar content en filler content. Pillar content om te laten zien wat je expertise is en waarvoor mensen bij jou moeten zijn. En filler content (koetjes en kalfjes content) zodat mensen jou als persoon leren kennen en een band met je opbouwen.
Kun je hier hulp bij gebruiken? Vind je het lastig om te bedenken wat je kunt posten en hoe je jouw boodschap subtiel kunt verpakken? Dan is mijn social media content kalender een uitkomst. Daarin staat al voor iedere dag een content suggestie voor je klaar.
Maak jij al gebruik va deze twee soorten content?
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Georgina Lifetyle
op 15 Mar 2020Maaike Gulden
op 16 Mar 2020Melanie Hoogvliet
op 14 Mar 2020Maaike Gulden
op 14 Mar 2020