Een freebie is iets wat je gratis weggeeft in ruil voor een naam en e-mailadres met als doel om een mailinglijst op te bouwen. Daarbij kun je denken aan een checklijst, een book of videotraining. Waarom? De mensen op je mailinglijst kun je regelmatig een email sturen. Daardoor blijf je onder de aandacht en denken ze aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.
Wat is een freebie
Een ander woord voor freebie is lead magnet, opt-in offer,incentive,weggever, klantmagneet, gratis aanbod of cadeautje. Hoe je het ook noemt…dit is een waardevolle weggever in ruil voor naam en e-mailadres. Het is waardevol voor jouw ideale klanten, want ze geven hun gegevens niet zomaar.
Het eerst wat je nodig hebt om je mailinglijst op te bouwen is een onweerstaanbare weggever, om mensen aan te trekken. Op die manier kunnen mensen je leren kennen. Je gaat dus een beetje van jouw kennis gratis weggeven.
Hieronder zie je een voorbeeld van een freebie. Ik geef een gratis SEO checklist weg in ruil voor een naam en e-mailadres. Geef mensen een reden om zich aan te melden. Je moet als het ware de actie verkopen die je wil dat mensen nemen.
Waarom iets gratis weggeven?
Het is net als op de markt waar je alvast wat olijven mag proeven. En als je die lekker vindt, dan koop je hier al snel een heel bakje van. Zo moet je jouw weggever ook zien. Je laat mensen vast een beetje proeven van wat jij te bieden hebt. Zo’n freebie moet dus wel waardevol zijn.
Mensen geven hun e-mailadres niet zo maar. Niemand zit te wachten op nog meer e-mails. Zo’n freebie is dus onweerstaanbaar lokaas om het juiste publiek binnen te hengelen op je mailinglijst zodat je een relatie met hen kan opbouwen. Je warmt ze op voor toekomstige verkopen.
Mailinglijst opbouwen
Met een mailinglijst kun je contact houden. Ga je zelf maar na. Je zoekt iets op internet en komt toevallig op een interessante website vol waardevolle informatie. Ondertussen krijg je een melding van Instagram en een paar minuten later ben je die interessante website helemaal vergeten.
Dat overkomt jouw potentiële klanten ook. Maar als je bezoekers iets interessants geeft, jouw freebie dus, in ruil voor een email dan vergeten ze je niet. Dan kun je ze namelijk regelmatig een berichtje sturen. Daardoor leren ze je steeds beter kennen en blijf je onder de aandacht. Ze denken dan aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.
Je gaat een stukje van je kennis weggeven. Jouw freebie of weggever is waardevol voor jouw ideale klanten.
“Als je zoiets waardevols gratis weggeeft, wat biedt je betaalde programma of dienst dan wel niet”. Dit is meestal de eerste kennismaking die mensen met je hebben. Zorg dus dat je een goede eerste indruk maakt!
Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:
Wat moeten klanten weten, zich van bewust zijn of geloven voordat ze jouw programma, training of dienst kopen?
Je klantmagneet MOET een relatie hebben met de programma’s, producten of diensten die je verkoopt.
Alleen zo bouw je een kwalitatieve mailinglijst op.
Soorten freebies
Een freebie kan van alles zijn, zolang het maar waardevol is voor jouw ideale klanten. Een paar ideeën voor weggevers zijn:
Ook wil je informatie geven die snel toegankelijk is, gemakkelijk te begrijpen en direct resultaat oplevert. Als het direct resultaat oplevert, win je het vertrouwen en komen ze terug voor meer. Benoem dit resultaat ook in de titel van je klantmagneet!
Mensen willen iets waar ze NU wat aan hebben en geen enorme tijdsinvestering kost. Ze kennen je immers nog niet en weten niet of dit een goede tijdsinvestering is.
Dus liever geen E-book van 100 pagina’s, maar liever een pdf’s, checklist, toolkit, praktische tip of korte video. Maar dit kan ook een kortingsbon zijn of de belofte dat ze jouw artikel eerder krijgen.
Zolang het maar ECHTE waarde levert voor jouw ideale klant.
Geef geen waardeloze PDF die je in 5 minuten in elkaar geflanst hebt…zo maak je geen goede eerste indruk. Dit is meestal de eerste kennismaking die mensen met je hebben.
Tips voor een goede freebie
Natuurlijk heeft je freebie een relatie met jouw betaalde aanbod. Je wil graag de juiste mensen aantrekken, mensen die hopelijk ooit ook klant bij je worden. Hieronder dus nog een aantal aanvullende tips voor een freebie.
Begin met je aanbod in je achterhoofd.
Trekt het de juiste inschrijvers aan?
Kies een pijnpunt of probleem van jouw ideale klant.
Waar jij een oplossing voor hebt.
Welke oplossing of resultaat biedt jouw gratis weggever (quick win)?
Denk aan vragen die je vaak krijgt.
Wat zijn je populairste blogs, video’s of social media posts?
Voor de newbies
Alleen een weggever is niet genoeg. Je hebt ook een opt-in (aanmeldformulier) en autoresponder (e-mailprovider) nodig voor je lijstgroei fundament. Dus wat heb je nodig om vandaag te starten:
Freebie of weggever.
Opt-in formulier: Dit is het online aanmeldformulier waar mensen hun naam en e-mail opgeven in ruil voor jouw weggever. Dit opt-in formulier is gekoppeld aan een autoresponder of mailinglijst provider als je het goed doet.
Autoresponder: Dit is een mailinglijst provider zoals bijv. Mailchimp, Aweber, en zelf maak ik gebruik van Activecampaign) om die e-mailadressen automatisch op te slaan. Met gmail of hotmail kun je dit systeem niet automatiseren.
Je zet het hele systeem één keer op, en dan verzamel je automatisch e-mails zonder dat je er nog omkijken naar hebt.