arrow_drop_up arrow_drop_down
11 augustus 2020 

Instagram hashtag strategie: welke hashtags kun je het beste gebruiken

Een goede Instagram hashtag strategie is eigenlijk onmisbaar op Instagram. Tenminste als je meer mensen wilt bereiken en een constante stroom aan nieuwe klanten aan wilt trekken.

Wat is een goede Instagram hashtag strategie? Welke Instagram hashtags kun je het beste gebruiken? Lees vooral verder als je een handig ezelsbruggetje zoekt voor een Instagram hashtag strategie.

Instagram hashtags om nieuwe klanten aan te trekken

Als je iets post op Instagram dan bereik jij jouw volgers (of in ieder geval een deel van hen want je hebt te maken met een algoritme). En het is natuurlijk fijn om onder de aandacht te blijven zodat mensen je niet vergeten. Maar deze mensen kennen je al. Dus hoe bereik je nieuwe mensen op Instagram?

Door hashtags te gebruiken want dat is een van de weinige manieren waarop mensen je content kunnen vinden op Instagram.

Wat is een goede Instagram hashtag strategie? Welke Instagram hashtags kun je het beste gebruiken? Want je wilt niet zomaar willekeurig wat hashtags gebruiken in de hoop dat het je nieuwe klanten oplevert, maar je wil zeker weten dat het je nieuwe klanten oplevert 😉

Goede Instagram hashtag strategie

In dit artikel leg ik uit wat een goede Instagram hashtag strategie is om een groter bereik te krijgen en er dus voor te zorgen dat jouw ideale klanten je content zien, ook als ze je nu nog niet kennen en nog niet volgen op Instagram.

En ik schreef hier al eerder een artikel over waar je nog meer Instagram hashtag tips vindt.

In dit artikel doe ik het aan de hand van een handig ezelsbruggetje, namelijk de 4 R-en. Deze formule heb ik niet zelf bedacht dus de credits gaan naar Jenn Herman, maar ik geef hier wel mijn eigen uitleg aan 😉

Je kunt ook bovenstaande video bekijken waarin ik deze zelfde tips deel over wat een goede Instagram hashtag strategie is en welke Instagram hashtags je het beste kunt gebruiken.

1. Relevant

Allereerst gebruik hashtags die relevant zijn voor je content en voor de gebruikers. En dus niet zomaar willekeurig wat hashtags. Vaak zijn we geneigd om vooral populaire hashtags te gebruiken met een groot bereik omdat je dan denkt: “dan bereik ik veel mensen”.

Maar als die hashtags niet relevant zijn voor de content dan wordt je daarvoor afgestraft door het algoritme van Instagram en wordt je bericht niet of nauwelijks meer getoond.

Dus om het heel simpel uit te leggen, als jij de hashtag #katten gebruikt, maar er is helemaal geen kat te zien op je afbeelding en ook in je omschrijving rep je met geen woord over #katten dan kan zo’n hashtag wel populair zijn maar dan is deze NIET relevant.

Gebruik dus hashtags die aan de ene kant relevant zijn voor de content die je deelt, maar waar ook jouw ideale klanten op zoeken.

Vaak zijn we geneigd om het vooral vanuit onszelf te bekijken. Je maakt content en bedenkt daar een aantal passende hashtags bij. Maar zijn dit ook hashtags waar jouw potentiële klanten op zoeken?

Zo heb ik een podcast en die heet Social Talk. Dus als ik content deel over deze podcast dan kan ik de hashtag #socialtalk gebruiken. Klinkt logisch toch? Maar als mensen op zoek zijn naar online marketing en social media tips, zoeken ze dan op #socialtalk?  Waarschijnlijk niet dus kan ik beter een hashtag als #socialemedia of #socialmediastrategie gebruiken.

Leestip:

2. Researched

Voor een goede Instagram hashtag strategie is het dus goed om je hashtags te onderzoeken. Dan weet je welke relevant zijn en welke hashtags je het beste kunt gebruiken. En de belangrijkste vraag is natuurlijk:

Op welke hashtags zoeken jouw ideale klanten?

Maar je wilt ook weten wat het bereik is van zo’n hashtag want dan haal je het meest optimale resultaat uit je Instagram hashtag strategie. Je besteed tijd aan je content en dan wil je natuurlijk ook dat zoveel mogelijk mensen die ook zien. Daarom is het ook goed om een onderzoek te doen zodat je ook de juiste hashtags gebruikt.

De beste manier om je hashtags te onderzoeken is op Instagram zelf.

Je typt deze hashtags gewoon in het zoekveld op Instagram zelf om deze te onderzoeken. Dan zie je namelijk hoe vaak zo’n hashtag gebruikt wordt. Dus dan heb je een idee hoeveel mensen deze hashtag gebruiken.

En het mooie is dat je ook gerelateerde hashtags te zien krijgt. Die kun je vervolgens ook weer onderzoeken en kijken hoe vaak deze gebruikt worden. Dus stel dat jij tips deelt over #socialemedia dan kun je dit intypen in het zoekveld.  Dan weet je dat je ook #socialemediamarketing of #socialemediatips kunt gebruiken want je krijgt de volgende gegevens te zien:

Instagram hashtag strategie onderzoeken

3. Right size

Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze vooral hele populaire hashtags gebruiken in de hoop dat ze dan zo’n groot mogelijk bereik hebben.

Maar dit is een denkfout. Want een hashtag die miljoenen keren gebruikt wordt, betekent dat er ook veel concurrentie is. Er wordt dus veel content gepost met zo’n populaire hashtag waardoor jouw content al snel ondergesneeuwd wordt door nieuwe Instagram posts.

Beter is het om wat kleinere hashtags te gebruiken zodat je meer kans hebt om bij de populaire berichten te komen (en dus meer ogen krijgt op jouw content).

Een goede Instagram hashtag strategie betekent dat je een mix gebruikt van hashtag van verschillende groottes.

Dan is de kans namelijk groter om meer potentiële klanten te bereiken en viraal te gaan. Dus gebruik een mix van niche hashtags, medium hashtags en populaire hashtags.

En wat bedoel ik daarmee:

  • Niche hashtags: bereik < 10000
  • Medium hashtags: bereik 10.000 – 100.000
  • Populaire hashtags: bereik  > 100.000

Wil je alles weten over een goede hashtag strategie? Bekijk dan eens mijn hashtag training.

Recognizable

Gebruik eventueel ook branded of campagne hashtags. Deze zijn namelijk herkenbaar.

  • Branded hashtags zijn vaste hashtags die jij gebruikt, vaak is dit je merknaam maar dit kan ook iets anders zijn. Zo gebruik ik zowel #themarketingfactory als ook de hashtag #socialtalk.
  • Campagne hashtags zijn tijdelijke hashtag om impact van campagne te meten en user-generated content te filteren (denk aan een winactie, promotie of evenement).

Deze hashtags maken het gemakkelijk om user-generated content te filteren. Dus als jij een wedstrijd organiseert kun je hiervoor een hashtag in het leven roepen waardoor je die content makkelijk kunt vinden op Instagram.

En door branded hashtag kun je gemakkelijk vinden wat anderen over je zeggen op Instagram en deze content ook weer opnieuw delen op je eigen Instagram account.

Meer weten over Instagram hashtags?

In mijn Social Media Succes training ga ik heel uitgebreid in op een goede Instagram hashtag strategie omdat hashtags dus super belangrijk zijn om een constante stroom nieuwe klanten aan te trekken. Met die hashtags zorg je er namelijk voor dat je ook jouw ideale klanten bereikt met jouw content, ook als ze je nog niet volgen. Daardoor hoef je dus geen kapitaal meer uit te geven aan advertenties 😉

Je vindt hier meer informatie over mijn Social media Succes training.

Gebruik jij al een Instagram hashtag strategie? En hoe pak jij dit aan? Laat het me weten in de comments hieronder.

Vind je dit interessant? Pin dit dan op je favoriete Pinterest bord!

Praktische Instagram hashtag strategie voor meer leads en klanten. Wat zijn goede Instagram hashtags om te gebruiken? En hoe kun je deze hashtags onderzoeken? | Instagram hashtags | Instagram tips | Instagram marketing | instagram strategy | instagram strategie | social media marketing | sociale media tips | online marketing | instagram training tips | blog tips | #instagramhashtags #instagramstrategie #socialmediatips #themarketingfactory

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen