Veelgemaakte social media fouten die je beter kunt voorkomen
Veelgemaakte social media fouten die je beter kunt voorkomen
21 april 2020 
12 min. leestijd

Veelgemaakte social media fouten die je beter kunt voorkomen

Social media zijn krachtige kanalen voor de promotie van jouw bedrijf en het contact met jouw klanten, maar dan moet je het wel op de juiste manier inzetten. En daar gaat het vaak mis. In dit artikel bespreek ik een aantal veelgemaakte social media fouten én hoe je deze eenvoudig kunt voorkomen.

– Laatste update 8 juli 2021 –

1. Niet consistent posten

Alleen als je consistent waardevolle content deelt blijf je onder de aandacht want uit het oog, is uit het hart. Het heeft geen zin om de ene keer heel veel te posten (als je een promotie hebt) en dan wekenlang niks van je te laten horen.

Vaak komt dat omdat je niet goed weten welke content interessant is om te delen. Of omdat je helemaal geen inspiratie hebt. Maar je hebt meer te vertellen dan je denkt!

2. Alleen maar zenden

Veel te veel bedrijven zetten social media alleen maar in als zendkanalen. Ze denken als ik maar hard genoeg roep tegen zoveel mogelijk mensen dan levert me dat uiteindelijk klanten op. En ze zien het alleen als een digitale reclamefolder.

En tuurlijk moet je jezelf promoten want als mensen niet weten wat je te bieden hebt, kunnen ze ook niet voor jou kiezen. Maar over het algemeen zitten mensen op social media om te connecten met anderen en niet om iets verkocht te worden.

Social Media Succes Training

3. Willekeurig maar wat posten

Een andere grote fout is maar ‘gewoon’ iets posten om onder de aandacht te blijven, maar dan zet je het niet strategisch in. Het misverstand is ‘social media zijn toch gratis’, maar het kost wel jouw kostbare tijd dus het is helemaal niet gratis 😉

Het is goed om een plan te hebben zodat je precies weet welke content je het beste kunt delen. Je gaat mensen opwarmen voor een promotie en dan heeft het geen zin om maar willekeurig wat te posten. En met een plan doe je het ook consistent en kun je die content alvast voorbereiden.

4. Niet weten voor wie je die content maakt

Je maakt de content voor je volgers. Je wilt dat zij er aandacht aan besteden. En tuurlijk bepaal jezelf het kader. Je bepaalt wat je wel en niet deelt, en als het goed is heb je ook een doel met je social media content en ga je niet maar lukraak wat posten en HOPEN dat je jouw ideale klanten bereikt.

Daarom moet jij je ideale klanten heel goed kennen. Natuurlijk moet je weten waar ze online uithangen zodat je ze ook kunt bereiken, maar ook wat hun interesses zijn. Welke content vinden ze interessant, wat houd hen bezig?

5. Niet persoonlijk genoeg zijn

Vaak is het angst van wat zullen anderen wel niet van mij denken? Maar laat vooral zien dat er mensen achter de knoppen zitten want mensen doen zaken met mensen. En ook als bedrijf kun je het persoonlijk maken.

Mensen doen zaken met mensen die ze kennen en aardig vinden en social media zijn mooie kanalen om deze connecties op te bouwen en meer van je persoonlijkheid te laten zien. Als je alleen berichten verspreid over nieuwe producten en aankomende acties, dan wordt dat snel gezien als opdringerig en promotioneel. Dan haken mensen af.

Leestip:

Hoe voorkom je deze social media fouten?

En je kunt deze veelgemaakte social media fouten gemakkelijk voorkomen. Werk met een plan zodat je het strategisch inzet en focus vooral op interactie.

Maak een plan

Allereerst maak een social media plan zodat je het ook strategisch inzet (en je dus een hoop tijd en stress bespaart). Als je weet welke content je wilt maken, kun je deze voorbereiden en alvast inplannen. Kun je hier hulp bij gebruiken? Check dan mijn Social Media Succes Training.

Focus op interactie

En ten tweede focus vooral op interactie. Deze conversaties zorgen namelijk voor meer bereik en impact van je berichten. Plus het hele punt van social media is om sociaal te zijn. Je wilt relaties opbouwen met jouw volgers en hen beter leren kennen zodat je weet met welke content en aanbod je hen het beste helpt.

Waarom is interactie belangrijk

Het is dus goed om je te focussen op interactie op social media. Dit zorgt voor meer volgers en helpt je om een community te bouwen van trouwe fans en volgers. En wie wil dat nou niet?! Dit zijn je potentiële klanten.

Met die interactie bouw je een band op met mensen (en mensen doen zaken met mensen) maar die interactie is ook belangrijk voor de algoritmes.

Als mensen reageren op jouw berichten dan doet dat 3 geweldige dingen:

  • Dit laat de social media platformen weten dat dit interessante content is waardoor ze jouw berichten aan meer mensen in hun tijdlijn laten zien.
  • Doordat je gesprekken hebt met je volgers bouw je steeds warmere relaties met hen op en leer je hen steeds beter kennen.
  • Anderen zien dat mensen jouw content interessant vinden (dit is social proof). Hierdoor bekijken ze wat je deelt en is de kans groot dat ze jou ook gaan volgen.

Een gesprek starten op social media is dus een win-win voor iedereen.

Jij bouwt warme relaties op met de mensen die je al volgen én je bereikt meer nieuwe mensen.

Reageer op berichten van anderen

Meestal betekent het dat je zelf zo’n gesprek met je volgers op gang moet brengen. En dat betekent ook zelf reageren op berichten van anderen. En dan bedoel ik niet met alleen maar een duimpje of een hartje.

Want ga jezelf maar na. Als je iets post op Instagram en 100 mensen vinden dat bericht leuk dan weet je waarschijnlijk niet wie die 100 mensen zijn. Maar die paar mensen die de moeite nemen om een doordachte reactie (van meer dan 4 woorden) achter te laten, weet je wel wie dat zijn.

Focus 5 regel

Scrol jij vaak door je tijdlijn maar reageer je nauwelijks? Waardoor je dus bovenstaande social media fouten maakt? En wil je dit vermijden?

Onthoud dan: don’t stalk unless you talk.

Vind je het lastig om sociaal te zijn omdat je het druk hebt? Dus wil je snel iets posten en dan weer door naar de volgende taak op je to do lijstje? Dat begrijp ik. Zelf heb ik het ook druk en ben ook weleens geneigd om even snel iets te posten op social media 😉

Daarom hanteer ik voor mezelf altijd de focus 5 regel.

Wat betekent dit? Plan 5 minuten extra in en reageer dan op berichten van anderen. Dus voordat ik iets post op Instagram, reageer ik op 5 berichten van anderen. En voordat ik iets post op Linkedin, reageer ik eerst op 5 berichten van anderen.

Dus ga niet alleen maar door je tijdlijn scrollen maar ga vooral ook reageren. Hierdoor breng jij je onder de aandacht bij anderen (en ook hun volgers lezen mee!)  Zo bouw je relaties op. En je wordt ook nog eens beloond door de algoritmes waardoor meer mensen je posts te zien krijgen.

Dus ga jij dit toepassen? Let me know!

Social Media Succes Training

Serieus aan de slag met social media?

Wil je deze social media fouten voorkomen? Weet je soms niet wat je kunt posten op social media? Of ben je wel actief, maar levert het je nauwelijks reacties, en al helemaal geen klanten op? In deze training leer je hoe je simpel en snel social media content maakt die mensen raakt zodat deze veel likes en reacties oplevert, iedere keer weer.

Social media content die opvalt en die je uiteindelijk klanten oplevert.

Social media worden vaak nog ingezet als zendkanalen of om maar willekeurig wat te posten om onder de aandacht te blijven, maar dat levert geen klanten op. Als je jezelf meer wilt laten zien op social media en minder stress wilt als het gaat om sociale media maar je weet niet precies hoe?

Dan is deze social media succes training wat voor jou!

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Bekijk hier welke fouten met social media marketing vaak gemaakt worden én hoe je deze eenvoudig kunt voorkomen. Deze fouten kosten je klanten. Dat is zonde want zo’n social media post maken, kost vaak veel tijd. Dus dan wil je natuurlijk dat het je uiteindelijk wel klanten of online verkopen oplevert. Social media lijken zo eenvoudig. Toch zie ik keer op keer dat dezelfde fouten gemaakt worden. Check dus of jij deze social media fouten maakt.

Meer klanten via social media? Lees dan hier welke fouten vaak gemaakt worden met social media marketing. En misschien nog wel belangrijker hoe je deze fouten kunt voorkomen. Ondernemen betekent geld verdienen. Als jij online niet vindbaar bent, heb je helemaal geen klanten. Social media zijn vaak een eerste kennismaking met jou en je business. Daarom mogen deze zeker niet ontbreken in je marketingplan. Maar het heeft alleen zin als je social media marketing ook op de juiste manier inzet.
Weten hoe je social media op de juiste manier inzet? Check dan hier welke fouten met social media marketing vaak gemaakt worden en hoe jij deze kunt voorkomen. Social media lijken zo simpel. Toch zie ik een aantal fouten die bedrijven vaak maken met hun online marketing. En dat is zonde. Een social media post maken kost tijd, dus dan kun je het maar beter op de juiste manier doen zodat het je ook klanten of online verkopen oplevert
Voorkom deze fouten met social media die je tijd, geld én een hoop frustratie kosten. Social media mogen zeker niet ontbreken in je online marketing strategy. Dit zijn krachtige kanalen voor je online zichtbaarheid en promotie van je bedrijf. En social media marketing kan je meer klanten opleveren, maar alleen als je dit ook op de juiste manier inzet, dus voorkom dat je deze onnodige fouten maakt
Bekijk hier wat 5 veelgemaakte social media fouten zijn die je klanten kosten. En hoe je deze heel eenvoudig kunt voorkomen. Social media lijken zo simpel. Toch worden deze online marketing kanalen vaak niet op de juiste manier ingezet. En dat is zonde want social media marketing kost een hoop tijd
Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Laura
Door

Laura

op 21 Apr 2020

Een handig blog. Ik post te veel zomaar. Moet ik meer op letten

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Apr 2020

Je bent niet de enige hoor. Dat doen veel mensen en is een van de meest gemaakt social media fouten ;)

veiligheidinverbinding
Door

veiligheidinverbinding

op 21 Apr 2020

Wat een goede tips die neem ik mee dankjewel! 😉

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Apr 2020

Leuk om te horen dat je wat met die tips gaat doen.

Natiza
Door

Natiza

op 21 Apr 2020

Hele fijne tips!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Apr 2020

Goed om te horen dat je deze tips over veelgemaakte social media kan gebruiken.

Victor
Door

Victor

op 21 Apr 2020

Net zoals je podcasts: helder, praktisch en to the point. Supergoed artikel Maaike!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Apr 2020

Dank je wel voor het compliment en ook heel leuk om feedback te krijgen over mijn podcast. Heel leuk om te horen!

Mitchel
Door

Mitchel

op 22 Apr 2020

Met één keer op anderen reageren haal ik al zoveel uit. Al is het alleen maar een goed gevoel, want interactie is nou eenmaal ook leuk :)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 22 Apr 2020

Daar ben ik het helemaal mee eens. Die interactie maakt het juist leuk maar veel bedrijven en ondernemers zien het toch nog vaak als promotiekanalen en zijn alleen maar aan het zenden ;)

Felice
Door

Felice

op 26 Apr 2020

dat is een fijn lijstje! Ik doe het goed, nu nog een miljoen volgers :-)

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Apr 2020

Leuk om te horen dat je het fijn lijstje vindt en dat je goed bezig bent op social media ;)

Stefaan
Door

Stefaan

op 26 Apr 2020

boeiende tips! ik neem ze zeker meer!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Apr 2020

Tof om te horen en leuk dat je deze social media tips gaat gebruiken.

rachel
Door

rachel

op 26 Apr 2020

handige tips waar we wel wat mee kunnen

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Apr 2020

Dat is altijd leuk om te horen natuurlijk dat je wat hebt aan mijn social media tips!

Bianca Schrijft
Door

Bianca Schrijft

op 26 Apr 2020

Zeer zeker handig dit artikel, want ik ben inderdaad een random poster. 😳

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Apr 2020

Haha je bent niet de enige hoor. De meeste mensen zijn random posters op social media. Dat is één van de meest gemaakte social media fouten. Maar als je het strategisch inzet (en dus een social media plan maakt) zet je het ook strategisch in en bespaar je vaak uren werk en stress.

Manon
Door

Manon

op 26 Apr 2020

Goede tips. Vooral dont stalk unless you talk!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 26 Apr 2020

Grappig dat die uitspraak blijft hangen. Veel mensen scrollen door de tijdlijn, bekijken van alles maar vergeten te reageren. En juist door te reageren breng jij jezelf onder de aandacht en bouw je realties op.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down