Online trainingen zijn geweldig, maar dat wist je waarschijnlijk al. Daarom lees je waarschijnlijk dit artikel 😉 Maar er zijn een aantal veelvoorkomende fouten met online trainingen die je beter kunt vermijden. Dus overweeg je om een online training te maken? Lees dan vooral verder zodat je deze fouten met online trainingen niet maakt.
– Laatste update 2 februari 2023 –
Voordelen van online trainingen
Mocht je toch nog twijfelen of een online training wat voor jou is? Je kunt meer mensen tegelijkertijd helpen, (deels) passief inkomen verdienen en je bedrijf sneller opschalen. Yes, geen tijd meer ruilen voor geld, maar zelf bepalen waar en wannewr je werkt. Lees hier meer voordelen van online trainingen.
Meest gemaakte fouten met online trainingen
Toen ik bezig was met mijn eerste online training onderschatte ik het hele proces. Ik dacht dat ik het allemaal wel wist en dat het me met alle gratis tips die ik online kon vinden wel zou lukken. Eigenlijk deed ik maar wat en dat was ook te merken aan het resultaat 😉
Sindsdien heb ik gelukkig wel veel winstgevende online trainingen gemaakt en succesvol verkocht. En ik help ook andere ondernemers met hun online trainingen om een online bedrijf op te bouwen.
Bijna altijd zie ik dezelfde fouten. Daarom heb ik de meest gemaakte fouten met online trainingen voor je op een rijtje gezet.
1. Het verkeerde onderwerp kiezen
Veel ondernemers kiezen een onderwerp voor een online training dat ze zelf belangrijk of leuk vinden, zonder te checken of er interesse voor is en of mensen hier ook behoefte aan hebben. Als je een onderwerp kiest waarvan je denkt dat mensen het willen en deze vervolgens probeert te verkopen, dan kan dit wel of niet werken. Maar dat blijft een gok. En het is natuurlijk zonde als je weken of maanden bezig bent met het ontwikkelen van een training die vervolgens niemand koopt.
Oplossing: valideer je idee
Daarom is het goed om je idee eerst te valideren Als je vooraf wat onderzoek doet om erachter te komen wat de uitdagingen en behoeftes van je doelgroep zijn, en ook hoe ze hierover praten, dan weet je precies wat ze nodig hebben. Dan hoef je niet te gokken of je training ook verkoopt. Je kunt de inhoud van je training hierop aanpassen, maar ook de bewoording die je gebruikt in je marketing zodat je jouw ideale klanten ook echt aanspreekt.
2. Niet weten voor wie je jouw training maakt
Dit hangt samen met het juiste onderwerp kiezen, maar dit kan ook een probleem op zichzelf zijn. Als jij je doelgroep niet begrijpt, en niet weet wat hun uitdagingen, drijfveren en motivaties zijn, dan wordt het lastig. Lastig om de juiste content te maken waar mensen ook aandacht aan besteden om mensen naar je website te trekken. En ook lastig om een online training te maken die mensen ook willen kopen omdat deze naadloos aansluit bij hun problemen, worstelingen en verlangens.
Oplossing: kies een specifieke doelgroep
Het is belangrijk dat je weet voor wie jij je online training maakt en voor wie niet. Als je iedereen aan wilt spreken, loop je het risico niemand aan te spreken. Zorg dat je een helder beeld hebt van je ideale klanten. Wat zijn hun uitdagingen, gedachten, gevoelens en motivaties? Als je duidelijk voor ogen hebt voor wie je deze training maakt, weet je welke content je in je training stopt (zodat jouw training een concreet probleem oplost), maar kun je ook de juiste woorden gebruiken in je marketing zodat mensen het gevoel hebben: “Jij begrijpt me en dit is precies wat ik nodig heb”.
3. Te veel informatie willen geven
Een heel herkenbare fout 😉 Jij bent enthousiast over je onderwerp en wilt graag al je kennis delen zodat je zeker weet dat de deelnemers ook resultaten behalen. Maar dit heeft juist een averechts effect. Hierdoor kun je jouw deelnemers juist overdonderen met de hoeveelheid informatie waardoor ze afhaken. En als ze jouw training niet afronden, behalen ze ook niet de beloofde resultaten. Dan heb je ontevreden deelnemers, en dat wil je natuurlijk niet.
Oplossing: geef precies voldoende informatie
Het gaat om de juiste balans. Geef mensen precies voldoende informatie om te leren wat ze nodig hebben en de beloofde resultaten te behalen. En de rest laat je weg want als je al jouw kennis in zo’n online training probeert te stoppen, raken mensen overweldigd. Dan haken ze af. Houd ook rekening met de complexiteit of moeilijkheidsgraad van de materie. Richt jij je op beginners of gevorderden? Wat weten ze nu al en wat moeten ze weten om de beoogde resultaten te behalen?
Leestip:
- Dit zijn de 5 Succesfactoren van online marketing.
- Mijn favoriete online tools en apps die veel tijd besparen.
- De juiste weggever om klanten aan te trekken of sla je de plank mis.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je absoluut wilt voorkomen.
- Hoe je pijplijn vullen met hongerige klanten die je aanbod willen kopen.
4. Te lange video’s
Te lange video’s maken, is een simpele maar grote fout bij online trainingen. Tegenwoordig is de aandachtsspanne van mensen steeds korter. We gebruiken steeds vaker ons mobiel. Dat betekent dat deelnemers je training bekijken terwijl ze op weg zijn naar hun werk, tijdens hun lunchpauze of als ze in de trein zitten. En het maakt niet uit hoeveel moeite jij erin gestoken hebt en hoe strategisch je aanpak ook is, als je video’s langer dan 15 minuten duren, heb je grote kans dat de aandacht verslapt en dat mensen de stof niet meer opnemen.
Oplossing: maak video’s korter dan 15 minuten
Uit onderzoek blijkt dat de je video’s beter kort en to-the-point kunnen zijn zodat de aandacht niet verslapt. Dus laat alle overbodige informatie achterwege. Dit zorgt voor een optimale betrokkenheid en een hoger percentage van deelnemers die je training ook afrondt. Houd je instructievideo’s dus het liefst onder de 15 minuten. Knip het anders op in meerdere korte video’s.
5. Te groot willen starten
Wil je meteen al je kennis in één grote training te stoppen? Dus een training maken met 12 modules of een programma van 10 weken? De achterliggende gedachte is vaak dat je met zo’n groot programma, ook hogere prijzen kunt vragen. Maar net zoals mensen de voorkeur geven aan kortere video’s, geven ze ook de voorkeur aan kortere cursussen. Ze willen resultaten, maar wel een beetje snel.
Het kost ook enorm veel tijd om zo’n grote training te maken én te zorgen dat de flow goed is en je ook precies de juiste hoeveelheid content deelt zodat mensen zo snel mogelijk de beoogde resultaten behalen. Zo’n grote online training maken, kan heel overweldigend zijn. De kans is groot dat jij dan zelf afhaakt en jouw training nooit afkomt.
Oplossing: begin met een kleinere training
Begin met een kleinere training, met een project dat je kunt overzien. Vaak komen er toch weer andere kennis en vaardigheden bij kijken. Geef jezelf dus de ruimte om te leren hoe je zo’n online training maakt. En je kunt jouw training later altijd verder uitbouwen door extra lessen en modules toe te voegen (en dan ook de prijs verhogen).
6. Jezelf verliezen in details
Er komt best wel wat kijken bij een online training te maken. Misschien weet je niet goed waar je moet beginnen? Of raak je overweldigd door alle stappen? Of raak je verdwaald in alle suggesties die je online tegenkomt over de juiste opnameapparatuur, microfoon of waar jij je training kunt hosten? Ook tijdens het ontwikkelen van je online training is het makkelijk om het overzicht te verliezen. En je dus uiteindelijk een training maakt die te lang duurt of waar geen logische volgorde inzit.
Oplossing: maak een cursusplan
Begin met een duidelijke opzet en structuur voor je online training. Dat zorgt ervoor dat je een overzicht hebt van alles wat je gaat ontwikkelen en wanneer. Dan weet je ook precies welke informatie je wel deelt in je training en welke niet. En in welke vorm je die informatie levert. Waar gebruik je een video. En waar voeg je ook een checklijst toe? Stel jezelf duidelijke doelen, doe het stap voor stap en concentreer je op het groter plaatje om het voor elkaar te krijgen.
7. Denken dat je het wel weet
Bij het maken van een online cursus komt best wel wat kijken. Het is iets meer dan gewoon een paar video’s opnemen. Het is belangrijk om na te denken over een goede flow en voldoende afwisseling zodat deelnemers niet afhaken. En ook specifiek genoeg zijn over de resultaten. Hoe verandert jouw training de levens van mensen? Welke specifieke uitkomst of transformatie hebben ze na het afronden van je online training?
Maar je hebt ook techniek nodig om je training op te nemen en te hosten bijvoorbeeld. En heb je al nagedacht over de marketing? Dat is meestal de grootste uitdaging: om ook voldoende deelnemers te krijgen voor je training.
Oplossing: schakel hulp in
Als je denkt dat je het allemaal wel weet, of zelf uit kunt zoeken met alle informatie die er gratis te vinden is op internet, is de kans groot dat je nog meer fouten gaat maken. Dak kost tijd, geld en frustratie. (been there, done that). Laat je dus helpen en begeleiden door iemand die al vaker online cursussen gemaakt heeft.
8. Het er even bij willen doen
Ik weet niet hoe jij werkt, maar als ik geen deadline stel en een planning maak, dan komt het nooit af. Je kunt zo’n online training niet even tussendoor maken, want zoals ik al eerder aangaf, is het iets meer werk dan een paar video’s opnemen. Het kost tijd om een online training te maken en te verkopen dus die tijd zul je moeten inplannen. Maar als je training eenmaal af is dan heb je daar jarenlang profijt van want je kunt deze keer op keer verkopen.
Oplossing: plan voldoende tijd in
Blok voldoende tijd in je agenda om je training te ontwikkelen en ook voor de marketing. Dit doe je er niet even bij. En bepaal ook wat de deadline is. Wanneer moet je online training af zijn? Goed is goed genoeg. Je kunt later altijd weer dingen aanpassen en verbeteren.
9. Te lang wachten om je training te lanceren
Ik begrijp het. Je werkt al maanden aan je online training en wilt dat het perfect is voordat je deze uiteindelijk deelt met de wereld. Maar als je dat doet, dan mis je een geweldige kans om een publiek aan te trekken, vertrouwen op te bouwen en om feedback te krijgen op de eerste versie van je online training. Want wat heb je aan een perfecte training als je uiteindelijk geen deelnemers hebt?
Oplossing: focus op je marketing
Focus je dus niet 100% om je training perfect te maken, maar besteed ook voldoende tijd aan je marketing. Je kunt dingen later altijd aanpassen en verbeteren. Plan vooral ook tijd in voor je marketing want anders heb je geen publiek om je training aan te verkopen.
- Laat regelmatig van je horen en laat mensen zien hoe je hen kunt helpen door behulpzame content te delen.
- Het kost tijd om vertrouwen en autoriteit op te bouwen.
- Geef een gratis weggever weg om een mailinglijst op te bouwen van mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.
- Ga eventueel ook aan de slag met een testgroep zodat je waardevolle feedback krijgt waardoor jij je training nog beter kunt maken.
10. Helemaal geen online training maken
Veel ondernemers die een online training willen maken, geven uiteindelijk op. Sommigen zelfs voordat ze überhaupt begonnen zijn 😉 Ze onderschatten wat erbij komt kijken of raken overweldigd door het aantal mogelijkheden. Het bedenken, maken en verkopen van een online cursus doe je niet zomaar. Dat kost tijd. En er komen altijd tegenslagen en er gaan altijd dingen anders of minder snel dan je had verwacht. Dat hoort bij het leerproces.
Of ze denken er zijn al zoveel mensen die een online training over mijn onderwerp aanbieden. Waarom zou ik hier nog een online training over maken? Maar niemand kan het brengen op jouw unieke manier.
Oplossing: weet welke stappen je moet nemen
Wees niet die persoon. Iedereen kan een online training maken als je weet welke stappen je moet volgen én je bereid bent om er tijd en energie in te steken. Er zijn al honderden mensen die dit proces doorlopen hebben, terwijl ze er eerder niks vanaf wisten. Velen van hen hebben nu een online training waarmee je meer mensen tegelijkertijd kunt helpen en waarmee je passief inkomen kunt verdienen. Houd dat einddoel voor ogen.
Welke fouten met online trainingen komen jou bekend voor? Wat is je grootste inzicht? Of heb je nog waardevolle aanvullingen? Laat deze dan vooral weten in de reacties onder dit bericht.
Vind je dit artikel over fouten met online trainingen interessant? Pin voor later!