Meer verkopen? Focus op het meest urgente probleem van je ideale klant
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 oktober 2019 

Meer verkopen? Focus op het meest urgente probleem van je ideale klant

Natuurlijk is het geweldig als je het werk kunt doen wat je leuk vindt en er ook nog voor betaald krijgt. En als je besluit om jouw kennis online te verkopen, in een online programma of trainingen, kun je meer mensen helpen én werken op jouw eigen voorwaarden. Maar dan moet je wel een goed beeld van je ideale klant hebben.

Dit is het eerste deel in een vijfdelige serie om je te helpen om je klantenstroom te vergroten, online programma’s te verkopen en passief inkomen te verdienen. Bekijk hier de andere delen in deze serie:

Online ondernemen kan overweldigend zijn

Het klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar in de praktijk valt het toch vaak tegen. Online ondernemen is niet moeilijk als je weet hoe je dit slim aanpakt. Maar het vergt toch weer andere kennis en vaardigheden, zelfs als je al jaren ondernemer bent. Vaak worden er een aantal fouten gemaakt met online ondernemen.

Maar je hebt de stap genomen want je wilt meer mensen bereiken, meer impact maken en meer geld verdienen. Daarom ben je gestart met online ondernemen. Een goede keuze wat mij betreft want een online bedrijf heeft veel voordelen en iedereen kan het leren. En ben je toch nog niet helemaal overtuigd? Wellicht dat deze artikelen interessant voor je zijn:

De verkopen vallen tegen…..

Maar is je agenda is op dit moment vrij leeg en vallen de verkopen van je digitale producten of online programma’s tegen? Waarschijnlijk weet je niet precies waaraan het ligt (anders had je het wel opgelost) dus dan weet je ook niet hoe je dit oplost. En dat is frustrerend want je steekt hier veel van jouw kostbare tijd in.

Je deelt regelmatig waardevolle content, bent actief op social media en werkt hard aan je mailinglijst zodat je ook een trouwe community van fans en volgers opbouwt. En toch vallen de verkopen tegen.

En ik begrijp je. Ik heb ook allerlei verwoede pogingen gedaan om online programma’s te verkopen voordat ik er eindelijk in slaagde om hiervan te kunnen leven.

Maar ik kan me nog goed herinneren hoe blij ik was de eerste keer dat het wel lukte. In één webinar verkocht ik 53 trainingen van 47 euro. En inmiddels is dit een evergreen product wat me wekelijks geld oplevert zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Hoe ik dit gedaan heb? En hoe jij dit ook kunt doen? Lees vooral verder als je hier meer over wilt weten.

Hoe je pijplijn vullen en passief inkomen verdienen

In deze vijfdelige serie deel ik mijn lessen om een online bedrijf op te bouwen zodat jij je doelen sneller haalt en niet dezelfde fouten hoeft te maken als ik 😉 Ik neem de 5 stappen met je door waardoor je jouw pijplijn (of verkoopfunnel) kunt vullen met een constante stroom nieuwe klanten, je programma’s kunt verkopen en meer inkomen kunt verdienen.

Het zijn geen ingewikkelde marketing trucjes, de laatste hypes of trendy tactieken.

Vandaag beginnen we met het allereerste dat je nodig hebt om jouw pijplijn te vullen met een constante stroom nieuwe klanten die jouw producten of programma’s kopen. Misschien heb je me dit eerder horen zeggen, maar ik kan dit niet genoeg benadrukken:

Heb jij een duidelijk beeld van je ideale klant? Dit is belangrijk of je nu je eerste euro wilt verdienen of je eerste miljoen.

Heb jij een duidelijk beeld van je ideale klant?

Als je weet wat je wilt aanbieden en met wie je het allerliefste werkt (want het begint allemaal bij jezelf!) dan moet je ook een heel duidelijk beeld hebben van je ideale klanten. Als je meer klanten wil aantrekken, is het belangrijk dat je weet wie je ideale klant is.

Met wie werk je het liefst? Wat zijn hun problemen en verlangens? Hoe kun je hen daarbij helpen? Waar hangen ze online uit? Welke woorden gebruiken ze?

Het maakt niet uit of je 1-op-1 diensten, groepsprogramma’s of digitale producten verkoopt. Je moet je ideale klanten door en door kennen en ook weten welke woorden zij gebruiken.

Gebruiken zij ‘geld verdienen’ of hebben ze het over ‘inkomen’? Hebben zij het over ‘klanten’ of ‘cliënten’? Dit lijkt een minimaal onderscheid, maar het maakt een enorm verschil. Pas al je hun taal gebruikt, herkennen ze zich hierin. Ze hebben dan het gevoel dat je hen ook begrijpt.

Gebruik hun woorden in al je marketingteksten

Deze woorden heb je nodig voor je verkooppagina, emails, social media berichten en al je andere marketingteksten. Als je de juiste woorden gebruikt, voelen je ideale klanten zich aangesproken. Ze hebben dan het gevoel dat jij hen ook begrijpt en dat je de oplossing hebt voor hun probleem. En anders negeren ze jouw content.

Als je weet dat je op dit vlak nog kunt verbeteren, vind je hieronder een aantal handige tips zodat je weet waarop te focussen. Als je denkt dat je al op de juiste weg bent, is het goed om dit nog eens te dubbel checken. Dit is belangrijk voor je naar de volgende stap gaat. Het heeft namelijk impact op al je marketing.

#1 Focus op het meest urgente probleem van je ideale klant

Focus je altijd op het meest urgente probleem van je ideale klant. Als je te weinig verkoopt, stel jezelf dan de volgende vragen:

      • Welk probleem heeft mijn ideale klant? Hoe beschrijft hij/zij dit probleem in zijn/haar woorden?
      • Welk resultaat willen mijn ideale klanten? Hoe beschrijven ze dat in hun woorden?
      • Hoe kan ik hen helpen deze problemen op te lossen of te zorgen dat ze deze resultaten krijgen?

Schrijf je antwoorden op. Brainstorm dus wat je ideale klanten echt willen en bekijk het vanuit hun perspectief. Verdiep je echt in hun taalgebruik. Welke exacte woorden gebruiken ze om hun problemen, verlangens en dromen te beschrijven?

#2 Los de problemen van je ideale klant op met jouw aanbod

Bekijk dan nog eens je aanbod. Los je het probleem van je ideale klant op met jouw diensten, digitale producten of online programma’s? Vergelijk het resultaat van je aanbod met wat je klanten zeggen wat ze willen.

Helpt jouw aanbod met het oplossen van hun meest urgente problemen, gezien vanuit het perspectief van jouw klanten.

Zo niet dan is het goed om je aanbod nog eens nader te bekijken zodat je precies kunt leveren wat je klanten écht willen. En soms is dit slechts een kwestie van je copy aanpassen 😉

Ik zal het even verduidelijken met een voorbeeld.

Stel dat je een programma verkoopt om winstgevende sales funnels te maken. Je hebt het dus continu over ‘sales funnels’. Maar jouw ideale klanten willen gewoon ‘meer verkopen’. Misschien kennen ze het begrip ‘sales funnel’ helemaal niet en voelen zich dus niet aangesproken door jouw content. Terwijl je dus wel een oplossing hebt voor hun probleem, maar de boodschap komt niet aan!

#3 Update je copy zodat je ook echt je ideale klant aanspreekt

Misschien weet je dus wel wat je klanten nodig hebben (je bent niet voor niks de expert in wat je doet), maar omschrijf je dit verkeerd. Het probleem is dat je dit vaak doet vanuit jouw eigen invalshoek of vakjargon gebruikt om uit te leggen wat je doet. En je dus woorden gebruikt die je ideale klant niet begrijpt.

Jouw ideale klanten hebben dus geen flauw idee waar je het over hebt. Of ze zijn zich er niet van bewust dat je hen ook kunt helpen omdat je woorden gebruikt die zij niet begrijpen of hen niet aanspreken. Ze herkennen zich hier niet in. Je weet dus wel wat de problemen en verlangens van je klanten zijn en kunt hen goed helpen, maar door je woordkeuze kopen ze niet.

Stel jezelf dus de volgende vraag over alles wat je zegt of schrijft: Zou mijn ideale klant deze exacte woorden ook gebruiken?

Want alle content die je deelt, maak je voor jouw ideale klanten. Als ze jouw content zien of horen, moeten ze het gevoel hebben dat je hen echt begrijpt. Dat je weet welke worstelingen ze hebben en welke resultaten ze graag willen.

Tip: maak een persona (omschrijving van je ideale klant) en maak vervolgens al je content voor deze ene persona. Dan weet je zeker dat de content die je maakt ook interessant is voor jouw ideale klanten. Dat deze hen aanspreekt en zich hierin herkennen.

Je hebt een duidelijk beeld van je klant…maar ze kopen niet

Misschien denk je wel, Maaike. Ik heb een duidelijk beeld van mijn ideale klanten. Ik heb een oplossing voor hun urgente probleem en gebruik hun woorden in mijn marketinguitingen, maar nog steeds worden mensen geen klant bij me?

Als dat het geval is dan is dit een teken dat mensen nog niet 100% overtuigd zijn dat jij hen ook het beste kunt helpen.

Het goede nieuws is dat je dit kunt oplossen. Dat bespreek ik in deel 2.

Jouw actiepunten

Om een volle agenda te hebben en je online programma’s te verkopen, neem de volgende 3 acties:

      • Weet wat de meest urgente problemen van je ideale klanten zijn.
      • Zorg dat jouw diensten of producten deze exacte problemen kunnen oplossen.
      • Maak in al je copy duidelijk hoe je hen kunt helpen (in hun woorden).

Maak al je content voor jouw ene persona zodat je ook zeker weet dat je jouw ideale klant echt aanspreekt. Welke exacte woorden gebruiken ze om hun problemen, verlangens en dromen te beschrijven? Gebruik de exacte woorden van je ideale klanten.

Heb je hier nog vragen over? Stel ze dan in het reactieveld hieronder.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Als je meer klanten wil aantrekken, is het belangrijk dat je weet wie je ideale klant is. Met wie werk je het liefst? Wat zijn hun problemen en verlangens? Hoe kun je hen daarbij helpen? Waar hangen ze online uit? Welke woorden gebruiken ze? Het maakt niet uit of je 1-op-1 diensten, groepsprogramma’s of digitale producten verkoopt. Je moet je ideale klanten door en door kennen en ook weten welke woorden zij gebruiken | online marketing | online ondernemen | #onlinemarketing

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Rory

Door

Rory

op 7 October 2019

Ik heb zelf niet echt een product wat ik verkoop (geen boek, online cursus, webinar of iets anders). Daar had ik al lang wel mee bezig moeten zijn volgens anderen. Op de een of andere manier kan ik de tijd niet vinden om daarmee aan de slag te gaan. Los van dat vind ik het nuttige tips and tricks die je hierboven geeft. Mocht ik in de toekomst zo ver zijn, dan kan ik altijd even bij je komen lezen :)

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 7 October 2019

Leuk om te horen en je vindt inderdaad genoeg tips voor een digitaal product of online programma op mijn website ;)

Gea

Door

Gea

op 7 October 2019

Interessant artikel en inderdaad goed om te focussen op het meest urgente probleem van je ideale klant!

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 7 October 2019

Dank je wel en goed om te horen dat je de tips handig vindt. Het is goed om te weten wie je ideale klant is en deze altijd in je achterhoofd te houden bij alle marketing content die je maakt.

Reactie plaatsen