arrow_drop_up arrow_drop_down
12 november 2019 

Content ideeën bedenken als je even helemaal geen inspiratie hebt: 5 Tips

Hoe kun je content ideeën bedenken als je even helemaal geen inspiratie hebt? Het heeft geen zin om maar content te maken, om content te maken. Je wilt wel dat dit je ook wat oplevert dus hoe bedenk je content ideeën die waardevol zijn voor jouw ideale klanten zodat ze je blogs willen lezen en deze ook willen delen? In dit artikel deel ik 5 manieren waarop jij inspiratie kunt vinden.

Leestip: 61 social media content ideeën die je volgers helemaal geweldig vinden.

Deel waardevolle content

Een vraag die ik vaak zie is: ‘hoe krijg ik meer blog lezers?’en hoewel er veel verschillende antwoorden mogelijk zijn op deze vraag, is een simpel antwoord: schrijf betere blogs. En met beter bedoel ik blogs die ook echt behulpzaam zijn voor mensen.

Deel in je blog dus niet alleen ‘hier is wat ik dit weekend gedaan heb’ of ‘hier zijn een aantal dingen die ik leuk vindt’. Maar hoe is deze informatie waardevol voor je lezers? Wat hebben zij hieraan? Zelfs als mensen geïnteresseerd zijn in jou, maak dan nog steeds blogs die ook informatief of inspirerend zijn voor je lezers.

Onthoud: Je maakt al jouw content voor jouw ideale klanten!

Content ideeën bedenken: 5 Tips

Hoe behulpzamer je content, hoe eerder mensen deze ook willen delen dus hoe meer nieuwe mensen je content ontdekken en hoe meer lezers je krijgt. 

Deel content waarin mensen zich herkennen en waar ze ook wat aan hebben. Wat maakt je blogs boeiend genoeg om te delen? Allereerst zorg je natuurlijk dat de content relevant is voor jouw ideale klanten. Dat zijn tenslotte de lezers die je wilt aantrekken 😉

Maar je wilt vooral dat je mensen iets leren van je blog. Dus maak geen content om maar content te delen, maar deel iets waarmee je mensen inspireert, hen aanzet tot actie, een les deelt, een connectie met hen opbouwt…kortom zorg dat je op de een of andere manier ECHTE waarde geeft aan je publiek.

Hoe bedenk je content ideeën die waardevol zijn voor jouw ideale klanten zodat ze je blogs willen lezen en deze ook willen delen? In dit artikel deel ik 5 manieren waarop jij inspiratie kunt vinden.

1. Borduur voort op populaire blog onderwerpen

De eerste plek waar ik begin bij mijn content planning is mijn bestaande content bekijken. Het is goed om te weten welke onderwerpen en typen blogs aanslaan bij je publiek. Waar reageren ze op? Welke blogs worden het meest gelezen? Vervolgens maak je meer van dat soort content. Als ik mijn content planning maak, raadpleeg ik Google Analytics

Doe meer van de dingen die werken en minder van de dingen die niet werken!

Ik doe mijn content planning ieder kwartaal. Dan check ik altijd mijn Google Analytics om te kijken welke onderwerpen populair zijn. En dan bedenk ik hoe ik hierop voor kan borduren om mijn lezers nog meer informatie over dit onderwerp te geven.

Zo was bijvoorbeeld mijn blog ‘Pinterest hashtags slim inzetten voor meer (blog)bezoekers’ heel populair en toen heb ik ook deze blogs gemaakt: ‘Top 10 dingen die ik gedaan heb voor meer Pinterest verkeer’ en ‘Hashtags gebruiken op social media, hoe zit het ook alweer?’

Jouw actie

Bedenk hoe jij kunt voortborduren op een specifiek onderwerp door dit een update te geven, je lezers de volgende stap te leren of hier meer kennis over te delen. Als je kijkt welke blogs veel gelezen worden of waar veel reacties op komen, dan weer je ook waar je publiek in geïnteresseerd is.

2. Schrijf een ‘how to’ blog

De beste blogs zijn vaak blogs die je leren hoe je iets doet, en zogenaamde ‘how to tutorial’.

Denk maar eens hoe vaak je vandaag zelf al gegoogled hebt: ‘hoe… ‘ als je niet weet hoe je iets moet doen. Ik doe het zelf continu 😉 Ik Google alles van ‘hoe kun je een vetvlek uit een broek krijgen’ of ‘hoe kun je een video monteren’ tot ‘hoe kun je Google Analytics inzetten’.

Hoe specifieker jouw tutorial is, hoe behulpzamer dus leg dingen stap voor stap uit, deel screenshots, video’s, voorbeelden…zolang het maar behulpzaam is en mensen ook meteen actie kunnen nemen.

Jouw actie

Maak eens een lijstje van alle dingen die jij weet hoe je dit kunt doen (natuurlijk in relatie tot jouw expertise en doelgroep). Je hebt dingen geleerd door trainingen of uit ervaring (of beide). Maar ik garandeer je dat er dingen zijn die jij weet en die anderen graag willen leren. En laat je niet afschrikken als er al andere tutorials over zijn want niemand kan het brengen zoals jij het doet, vanuit jouw standpunt en met jouw persoonlijke insteek. Wees dus niet bang om je kennis te delen wan er zijn mensen die het van jou willen horen.

3. Veel gestelde vragen beantwoorden

Waarschijnlijk krijg je regelmatig vragen van klanten of volgers. Hoe vaak heb je hetzelfde antwoord al ingetypt? Blogs kunnen een makkelijke manier zijn om deze veel gestelde vragen (FAQ) te beantwoorden. Met zo’n blog kun je zelfs nog een veel diepgaander antwoord geven dan in een email of social media bericht.

Misschien krijg je vragen in je comments onder je blog, via email, op social media of op andere manieren. Dit is een goede manier om content ideeën te bedenken omdat je ook zeker WEET dat jouw publiek hier meer over wil weten want ze vragen hier al naar!

Zo krijg ik bijvoorbeeld regelmatig de vraag wat de beste tijd is om berichten te posten posten op Facebook of Instagram. Mijn antwoord is dan steevast: bekijk je statistieken. Wat dan weer de vraag oproept hoe je dat dan doet. Daarom heb ik daar blogs over gemaakt waarin ik dit precies uitleg. Mocht je dit ook willen weten?

Jouw actie

Als jij nog geen lijst bijhoudt met alle vragen die mensen je regelmatig stellen? Start daar dan nu mee. En als niemand je vragen stelt? Dat kan twee dingen betekenen. Of ga meer gesprekken aan met je volgers zodat ze zich comfortabel genoeg voelen om interactie met je aan te gaan. Of vergroot je zichtbaarheid om meer mensen te bereiken.

4. Stel vragen aan je publiek

Veel mensen vertellen je niet wat ze willen tot je het hen vraagt. Daarom is het goed om af en toe vragen te stellen aan je volgers. Dat kan heel verhelderend zijn. Daardoor leer jij jouw publiek beter kennen en weet je waar ze meer over willen leren. Dat kun je doen op social media, via email of met een survey.

Stel zowel multiple choice als open vragen. Die multiple choice maken het makkelijk voor mensen om te beantwoorden. En met die open vragen geef je ze de mogelijkheid om in hun eigen woorden te vertellen wat ze willen, waar ze mee worstelen,waar ze vragen over hebben, etc. En die woorden kun je weer gebruiken in je blogs!

Zo onderzocht ik een deel van mij mailinglijst over hun grootste uitdaging met social media. Ik dacht dat veel mensen geïnteresseerd zouden zijn in hoe ze het aantal social media volgers kunnen groeien, maar uit dit onderzoek bleek dat een groot deel van de mensen eigenlijk worstelde om te bedenken wat ze überhaupt op social media kunnen posten.

Nadat ik dit ontdekte, publiceerde ik hier niet alleen blogs over maar heb ik vorig jaar ook een social media content kalender ontwikkeld. De versie voor 2020 is nu trouwens ook beschikbaar.

social media content kalender

De meeste mensen vertellen je niet wat ze willen totdat je het hen vraagt. Dus vraag het hen!

Jouw actie

Onderzoek jouw volgers tenminste een keer per jaar om hen beter te leren kennen en te weten wat ze willen. Ik gebruik meestal Survey Monkey of Google Forms, maar je kunt ook andere gratis tools gebruiken zoals Typeform. Ook stel ik regelmatig korte vragen via social media of via email.

5. Doorzoek Pinterest

Natuurlijk kun je een zoekmachine als Google gebruiken om populaire onderwerpen te vinden over een bepaald keyword. En dat gebruik ik zelf ook. Maar Pinterest is mijn favoriete zoekmachine om nieuwe content ideeën te vinden. Waarom vraag jij je misschien af? Je kunt hier niet alleen populaire content vinden, maar ook zien hoe vaak het gedeeld wordt.

Op Pinterest kun je zoeken op onderwerpen die een relatie hebben met jouw bedrijf of expertise. Je ziet dan wat anderen pinnen in relatie tot deze keywords. Hier vindt je dus niet alleen relevante pins en ziet ook hoe vaak deze pins gerepinned zijn wat de populariteit aangeeft. Maar je vindt ook relevante borden die weer andere onderwerpen bevatten die een relatie hebben met jouw keywords.

Mocht je willen weten hoe dit werkt? Ik heb een artikel geschreven over hoe je relevante keywords vindt op Pinterest.

Als jij bijvoorbeeld yoga trainingen geeft en je zoekt op ‘yoga’ dan krijg je resultaten als ‘yoga voor beginners’ of ‘yoga for beginners weightloss’ waardoor je weet dat mensen op deze onderwerpen zoeken. Je kunt dan een vlog maken over hoe je gewicht kunt verliezen met yoga.

Laat je vooral ook inspireren door anderen!

Jouw actie

Bedenk een aantal keywords die een relatie hebben met jouw bedrijf/onderwerp en typ deze in de Pinterest zoekbalk. Je ziet dan wat andere mensen zoeken en welke pins ze vaak pinnen. Noteer deze ideeën ergens of pin ze op een geheim Pinterest bord waar jij jouw blog ideeen verzameld (dat is wat ik doe). En als je hier een blog over maakt, vergeet deze dan niet te delen op Pinterest.

Blog content ideeën

Dit zijn vijf manieren om blog content (of elke andere vorm van content die je maakt) te bedenken. Zelfs als je slechts 1 of 2 van deze strategieën gebruikt, kan dat je helpen om genoeg content ideeën te bedenken voor een heel kwartaal (of zelfs meer). Dus al je worstelt om content ideeën te bedenken voor je blog, video, podcast of andere content kanalen? Probeer deze strategieën eens uit en laat me vooral weten welke strategie jij het handigst vindt.

Heb je met bovenstaande tips nog steeds niet genoeg inspiratie? Typ dan jouw zoekwoord of onderwerp een in bij Answerthepublic.com. Je krijgt dan tig suggestie!

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Worstel jij om de juiste content ideeën te bedenken voor je blog, video, podcast of social media content kanalen? Probeer deze strategieën eens uit | content ideeën | blog tips | blog inspiratie | tips voor bloggers | content marketing | #blogtips #themarketingfactory #onlinemarketing #contentmarketing #bloginspiratie

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Nicole Orriëns

Door

Nicole Orriëns

op 21 November 2019

Dat een post meerwaarde moet hebben voor de lezers vind ik een hele goede. Ik snap nooit zo goed waarom ik het interessant zou moeten vinden wat iemand die dag gegeten heeft. Of gedaan in het weekend. Tenzij ze Maxima zijn natuurlijk...

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 22 November 2019

En toch zie je nog heel veel van dat soort content voorbij komen en dan denk ik: wat heb ik hier aan als lezer? Dus vandaar dat het me handig leek om deze content ideeen te delen ;)

Dhini

Door

Dhini

op 22 November 2019

Handig artikel! Goede tips. Ik moet meer aandacht voor Pinterest en natuurlijk andere tips die je noemt. PS. off topic Pop-up de rechtekant is beetje storen (geen kruis om weg te halen)

Maaike Gulden

Door

Maaike Gulden

op 22 November 2019

Leuk om te horen dat je wat hebt aan deze content ideeen ;) Als het goed is, heb je rechts bovenaan de pop-up een kruisje om deze weg te klikken maar ik ga er even naar kijken.

Reactie plaatsen