Wat is content marketing en hoe zet je het slim in
Wat is content marketing en hoe zet je het slim in
14 februari 2019 

Wat is content marketing en hoe zet je het slim in

Wat is content marketing? Waarom is het goed om dit in te zetten. De woorden content en marketing klinken misschien intimiderend, maar dat hoeft niet zo te zijn. Misschien denk je wel ik heb helemaal geen marketing kennis, maar het is makkelijker dan je denkt. En bij content marketing hoef je juist niet verkoperig te zijn. Je gaat gewoon je kennis delen!

Wat is content marketing

Content marketing is eigenlijk niks anders dan content maken die behulpzaam is en deze vervolgens delen met de wereld. Het is een proces. Dit is consistent waardevolle content maken die interessant is voor jouw ideale klanten en deze verspreiden. Stel dat je niks te verkopen hebt? Wat willen mensen dan weten? Dat is de content die je gaat delen. Hierdoor word je een waardevolle hulpbron voor jouw publiek en niet gewoon een blogger. Hierdoor bouw je fans en volgers op, en ook als je nu nog niks te verkopen hebt, zijn dit de mensen die uiteindelijk klant bij je worden of je beste ambassadeurs.

Leestip

Content marketing is dus geen middel om je eigen producten of diensten te promoten, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op jouw vakgebied. Het is de kunst om te communiceren met klanten en prospects zonder direct te verkopen. In plaats daarvan deel je tips, ideeën of praktijkcases, die je verpakt in de vorm van blogs, video’s, checklists, tweets of Facebook updates.

Wat telt als content?

Content is alles wat je deelt met de wereld. Tegenwoordig is dat meestal online content omdat onze wereld steeds digitaler wordt. Dit is dus je blog, een video, social media bericht, maar ook een fysiek boek. Content is alles dat de interesse stimuleert. Als je denkt dat dit moeilijk is om spannende originele content te maken. Heb je weleens een bericht op Instagram of Facebook geplaatst? Dat is content. Maar het is de kunst om die content zo te maken dat het niet over jou gaat, maar interessant is voor jouw ideale klanten.

  • Welke vragen hebben zij?
  • Met welke problemen worstelen ze?

Dit zijn de dingen die je gaat beantwoorden met jouw content. Hoe kun je hen helpen? Hoe kun jij deze vragen en problemen oplossen? En dan niet direct jouw dienst of product verkopen, maar je gaat dit beantwoorden in je content. Maak een ‘how-to’ video of schrijf een blog met waardevolle tips zodat mensen jou vinden als ze hiernaar op zoek zijn.

Waarom content marketing inzetten?

Als je meer klanten wil, dan is het goed om content te maken. Waarom is het goed om regelmatig waardevolle content te delen waarmee je anderen helpt? Waar ze echt wat aan hebben, waarmee jij vragen beantwoord of een oplossing geeft voor een probleem? Mensen zoeken op internet naar antwoorden. Ik schreef hier eerder ook al een artikel over waarom het goed is om te investeren in content marketing.

  • Mensen beoordelen je online.
  • Want 70% van de aankoopbeslissingen wordt online gemaakt.

Mensen beoordelen je dus online nog voordat ze iets bij je kopen of contact met je opnemen. Allemaal op basis van content. Daarom is het goed om content te delen. En niet zo maar content maar waardevolle content die niet verkoperig is want daarmee bouw je vertrouwen op. En content die dus interessant is voor jouw ideale klanten? Want daarmee trek je ook de juiste mensen aan. In mijn podcast leg ik uit waarom het zo belangrijk is om content marketing in te zetten.

Van vreemden, vrienden maken

Je wil de juiste mensen aantrekken, je wil relaties en vertrouwen opbouwen (know, like en trust factor). Dat begint dus met de content die je deelt. Mensen zoeken op internet naar antwoorden en oplossingen voor hun problemen. Als jij die beantwoord dan komen ze bij jou terecht. Dat betekent content maken met de juiste zoekwoorden en actief zijn op social media. Hoe vinden mensen jou?

  • Via Google door de juiste zoekwoorden in je content
  • Of via social media berichten.

Als mensen je content vinden en deze interessant vinden, wil je ook met hen in contact blijven en een relatie opbouwen. Je wil vertrouwen opbouwen, en dat kost tijd. En daarom is het goed om hun naam en email te hebben. Dat doe je met een aantrekkelijke weggever. Als je in contact kan blijven, kun je dat vertrouwen opbouwen. Dat doe je door interessante content te blijven delen in je emails.

Van vrienden, klanten maken

Als je geen content hebt, dan heb je ook niks interessants om te delen. Mensen zijn niet direct klaar om klant bij je te worden. Zeker als ze je nog helemaal niet kennen. Dat kost tijd. Maar als ze nodig hebben wat jij aanbiedt, wil je dat ze meteen aan jou denken. Je wil niet een keuze zijn.
maar DE keuze. Daarom is het goed om contact te houden via email.

Op social media zitten mensen meestal ook niet te wachten op verkooppraatjes. Mensen zitten daar voor hun ontspanning, om te weten wat hun vrienden en bekenden doen. Verkopen doe je beter via email of webinars bijvoorbeeld. Maar niet meteen. Ga niet in je eerste mail meteen verkopen. Dan haken mensen meteen af. Relaties opbouwen kost nu eenmaal tijd. Maar daar heb je op de lange termijn wel veel profijt van.

Samenvattend

Content marketing is een marathon en geen sprint. Maar als je waardevolle content deelt ben je online vindbaar, leren mensen je kennen en bouw je vertrouwen op. Je wordt de deskundige op jouw vakgebied. Hierdoor denken mensen meteen aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt. Deel dus waardevolle content waarin je vragen en problemen oplost in plaats van verkooppraatjes.

Vind je dit interessant? Bewaar voor later!

wat is content marketing en hoe zet je het slim in

 

 

 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.

Door

Henk

op 14 February 2019

hele handige tips, hartelijk dank. Ik vind het contentmarketing en webredactiecongres van entopic ook elk jaar weer een perfecte gelegenheid om te horen wat er allemaal zoal speelt..

Door

Bergfamilie

op 14 February 2019

Bedankt voor de tips, goede content is helaas nog schaars..

Door

Maaike Gulden

op 14 February 2019

Iedereen kan content online zetten dus is het inderdaad even zoeken wat je fijne bronnen vindt om interessante content te vinden.

Door

Melissa

op 14 February 2019

Wat een fijne tips. Weer wat wijzer

Door

Maaike Gulden

op 14 February 2019

Leuk om te horen dat je wat hebt aan mijn content marketing tips, Melissa!

Door

Nicole Orriëns

op 15 February 2019

Ik vind de vergelijking met een marathon mooi. Soms moet je inderdaad gewoon een lange adem hebben. Zoals ze in het Engels zeggen: 'Good things come to those who wait.'

Door

Maaike Gulden

op 15 February 2019

Die uitspraak kende ik nog niet. Die is ook mooi. Content marketing kost nu eenmaal tijd dus je hebt wel geduld nodig, maar dan werkt het wel 24 uur per dag voor je :)

Door

Anjuli

op 15 February 2019

Bedankt voor de tips. Een goede content plan hebben is inderdaad heel belangrijk.

Door

Maaike Gulden

op 15 February 2019

Een content plan is zeker aan te bevelen. Dat maakt het een stuk overzichtelijker voor jezelf.

Door

Dhini

op 15 February 2019

Wat handig artikel! Een hele fijne tip.

Door

Maaike Gulden

op 15 February 2019

Goed om te horen dat je wat hebt aan mijn content marketing tips.

Door

Manon

op 15 February 2019

Hele goede tips dit. Ik ga kijken waar ik het kan toepassen.

Door

Maaike Gulden

op 15 February 2019

Dank je wel en fijn om te horen dat je wat aan deze content marketing tips hebt ;)

Door

Laura

op 15 February 2019

Dankjewel voor de tips

Door

Marcelina

op 15 February 2019

Ik wist er al veel van, ik ben een tijdje content manager geweest. Toch leuk om terug te lezen :)

Door

Maaike Gulden

op 15 February 2019

Wat leuk om te horen dat je content manager geweest bent. De meeste organisaties hebben hier geen aparte functie voor terwijl het zo belangrijk is!

Door

Sofie Vanden broeck

op 10 March 2019

Wauw, wat een informatieve blog heb je zeg! Mijn beste vriendin is online marketeer, ik stuur eventjes jouw link door :)

Door

Maaike Gulden

op 10 March 2019

Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over mijn online marketing tips. En wat tof dat je de link naar mijn website doorstuurt naar je vriendin!

Reactie plaatsen