Page content

Waarom investeren in contentmarketing?

article content

Waarom investeren in contentmarketing?

De term contentmarketing hoor je steeds vaker. Maar wat is het precies en hoe kunnen bedrijven hier hun voordeel mee doen? Met contentmarketing creëer en publiceer je waardevolle content met als doel een relatie aan te gaan en te onderhouden met bestaande of potentiële klanten. Je deelt jouw kennis in plaats van een verkoopverhaaltje.

investeren-in-contentmarketingDe content moet op een geloofwaardige en aansprekende wijze antwoord geven op de vragen die de doelgroep heeft. Door de juiste zoekwoorden op een effectieve manier te gebruiken, vergroot je de kans dat men jou vindt.

In plaats van het onder de aandacht brengen van je producten en diensten, publiceer je informatie waarmee zij iets kunnen, waar jouw doelgroep beter of slimmer van wordt. Je gaat geweldige content creëren en deze publiceren op plaatsen waar jouw doelgroep dit online zoekt.

 Waarom investeren in online content?

Het is zaak dat je online vindbaar bent en dat er over je merk gesproken wordt. Klanten hebben behoefte aan informatie bij de besluitvorming van een aankoop. Ze gaan op zoek naar oplossingen, tips en klantverhalen. Dat geldt in de consumentmarkt, maar zeker ook in de zakelijke markt.

  • Reclames zijn minder effectief – mensen besteden nauwelijks nog aandacht aan reclames. Je hebt nu veel meer mogelijkheden om met je doelgroep in contact te komen.
  • Klanten zoeken informatie online – voordat mensen iets kopen, oriënteren ze zich op internet. Klanten lezen blogs, reviews of raadplegen hun twittervolgers en Facebook vrienden om eerst meer informatie te verzamelen. Het is belangrijk dat ze je online tegenkomen.
  • Gemakkelijk en goedkoop – iedereen kan content online zetten met sociale media en reacties plaatsen. We zijn allemaal uitgevers van content. Je kunt klanten nu dus direct bereiken en zij kunnen ook rechtstreeks met jou praten.
  • Sympathieke vorm van marketing – je gaar klanten niet meer verstoren met ongevraagde reclameboodschappen, maar hen voorzien van nuttige informatie.

Contentmarketing is veel effectiever om de aandacht van je doelgroep te trekken. Met deze content speel je in op de zoektocht naar informatie in plaats van mensen ongevraagd te bestoken met commerciële berichten. Je zorgt ervoor dat jouw content goed vindbaar is en door interessante content aan te bieden die je expertise laat zien, toon je aan dat klanten bij jouw bedrijf aan het juiste adres zijn!

Content vergroot je online zichtbaarheid

Mensen denken soms dat contentmarketing gratis is. Maar dat is niet waar, want het creëren en distribueren van content kost wel tijd, en tijd is geld. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan de traditionele marketingmethoden om aandacht in te kopen met televisiereclames, advertorials of internetbanners. Bovendien ie het een stuk efficiënter en duurzamer.

  • De online content die je plaatst, blijft vindbaar op internet en werkt dus 24 uur per dag voor je, 365 dagen per jaar. Ook artikelen die je jaren geleden online hebt geplaatst, kan je nu nog klanten opleveren.
  • Daarnaast gaan anderen de content gratis voor je verspreiden. Ze sturen een interessant blog door naar mensen die je nog niet kent of delen je Facebook bericht met hun vrienden. Daarmee zetten ze de mond-tot-mondreclame in werking.
  • Goede content zorgt voor een betere online vindbaarheid en kan de doelgroep enthousiasmeren om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, jouw bedrijf op Twitter, Facebook of LinkedIn te gaan volgen en zich te verdiepen in jouw aanbod.

Contentmarketing is dus geen middel om je eigen producten of diensten te promoten, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op jouw vakgebied. Het is juist de kunst van communiceren met klanten en prospects zonder direct te verkopen. In plaats daarvan deel je tips, ideeën of praktijkcases, die je verpakt in de vorm van video’s, checklists, artikelen, tweets of Facebook updates.

Heb jij nog leuke tips over content die je online kunt delen? vermeld deze dan in het reactieveld hieronder.

Comment Section

1 reactie op “Waarom investeren in contentmarketing?


Door Alex de Jong op 16 november 2015

Typisch gevalletje van: je content blijft nog jaren online: 2 jaar na publicatiedatum nog op deze blogpost reageren. Maar toch doe ik het, want content marketing wordt nog steeds groter en groter. Dankzij opkomende content hubs wordt een site een steeds grotere bron van informatie en op die manier trek je (nog steeds) potentiële klanten naar je website.

Plaats een reactie


*