Linktree lijkt een perfecte oplossing voor Instagram. Hiermee kun je meer links toevoegen aan je Instagram profiel. Maar er is een veel betere oplossing. Zelf heb ik het ook een tijdje gebruikt, maar daar ben ik heel snel van terug gekomen. In dit artikel leg ik uit waarom je Linktree beter niet kunt gebruiken en wat een goed alternatief is.
– Laatste update 17 februari 2023 –
Hieronder kun je het artikel lezen. Ook kun je de podcast beluisteren of de video bekijken als je dat liever doet.
Wat is Linktree?
Misschien heb je nog nooit van Linktree gehoord. Met Linktree kun je een soort landingspagina maken waar je meerdere links kunt toevoegen. Er zijn ook een aantal alternatieven zoals Linkin.bio en Elink. Maar Linktree is de populairste.
Linktree wordt vooral op Instagram gebruikt omdat je daar maar één plek hebt waar je een link kunt plaatsen. Dat is in je bio of profielomschrijving. Tenzij je meer dan 10.000 volgers hebt, dan kun je ook een link plaatsen in je Insta Stories (Swipe Up functie). Bij je posts kun je geen enkele link toevoegen en daarom verwijzen veel mensen vaak naar de link in hun bio.
Wisselende linkjes in je Instagram bio
Maar het is lastig om deze link in je Instagram bio steeds te veranderen. Wat als iemand een ouder bericht bekijkt waarin je verwijst naar je ‘link in bio’ en daar staat inmiddels weer een nieuw linkje? Als je Instagram zakelijk gebruikt, is dat dus niet handig want dan wisselen die linkjes regelmatig. Misschien wil je wel iedere keer je nieuwe blog onder de aandacht brengen en ook nog een leuke freebie.
Daarom gebruiken veel Instagrammers een dienst als Linktree. Daarmee kun je wel meer links toevoegen aan je profiel. Je maakt een soort landingspagina waarop je meerdere links kwijt kunt, en in je Instagram bio plaats je de link van jouw Linktree pagina. Zo ziet het eruit…
Nadelen van Linktree
Handig zou je denken want dit lost een groot Instagram probleem op. Dat dacht ik ook. Een super handige tool om toch meer linkjes toe te voegen aan je Instagram profiel. Helaas is Google net iets minder fan dus is het slecht voor je SEO. Ook mis je een aantal belangrijke gegevens in je Google Analytics.
Er zijn dus een aantal nadelen aan Linktree en er is een heel simpel alternatief voor Linktree. Zo simpel dat je Linktree echt niet hoeft te gebruiken. En dat geldt natuurlijk ook voor de eerder genoemde alternatieven. Maar om je te overtuigen wil ik eerst die nadelen in kaart brengen voordat ik vertel wat je beter kunt doen. Wat zijn de nadelen van Linktree?
Leestips:
#1 Beperkt qua branding
Het is beperkt qua branding. Je hebt slechts keuze uit 4 standaard opties. Je kunt zelfs geen kleuren aanpassen. Dat is een beetje jammer als je een mooie eigen huisstijl hebt. Ook staat er het logo van Linktree in plaats van je eigen logo. (Als je een betaalde versie neemt heb je wat meer design mogelijkheden).
#2 Geen goede statistieken
De statistieken van Linktree zijn heel minimaal. Je ziet alleen hoe vaak er in totaal op een link geklikt is, zonder verdere specificaties (Zelfs met de betaalde versie zijn deze statistieken niet heel uitgebreid). Daardoor weet je alleen hoe vaak er in totaal op een link geklikt is en niet of er pieken zijn of hoeveel mensen er überhaupt op de link in je Instagram bio geklikt hebben.
Stel dat jij een campagne doet om je Instagram te promoten dan zie je dit niet terug in je statistieken (tenzij je het handmatig bij gaat houden). En als je ziet dat er 50 mensen geklikt hebben op de link naar je blog. Wat zegt dat als je niet weet hoeveel mensen op de link in je Instagram bio geklikt hebben? Waren er dat 100 of 1000? Je kunt dus niet optimaliseren en experimenteren met meer of minder links, de volgorde van de links of de omschrijving.
#3 Geen betrouwbare Google Analytics gegevens
Alle bezoekers die op jouw Instagram link klikken komen eerst bij Linktree terecht, en niet rechtstreeks op jouw website. Linktree krijgt dus eigenlijk al jouw bezoekers cadeau. Ze moeten dan eerst nog doorklikken voordat het ook jouw website bezoekers worden. Die bezoekers zie je niet terug in je Google Analytics. Je weet dus ook niet hoeveel mensen op je de link in je Instagram profiel geklikt hebben.
Google herkent de bron van dit verkeer als backlink en niet als een link uit social media. Verkeer vanuit Linktree komt in Google Analytics niet binnen als ‘Instagram’, maar als ‘referral’. Hierdoor zie je niet hoeveel bezoekers er via Instagram op je website komen.
Linktree SEO
Het grootste nadeel van Linktree is dat het slecht is voor je SEO en dat je dus geen goede gegevens krijgt waardoor je niet kunt optimaliseren. Dat is de reden dat ik Linktree niet meer gebruik.
Verkeer vanuit Linktree zie je in Google Analytics niet terug als ‘Instagram’ maar als ‘referral’ waardoor je geen goede gegevens hebt om te optimaliseren. Daardoor ben je in de ogen van Google ook minder sociaal wat invloed heeft op je ranking.
Misschien denk je dat je de meeste bezoekers via Facebook krijgt, terwijl dit eigenlijk Instagram is. Maar dit zie je niet terug in je Google Analytics omdat deze bezoekers eerst bij Linktree komen. Jij ziet dit alleen terug als ‘referral’.
- Dit kun je in Google Analytics zien via: acquisitie > alle verkeer > kanalen.
- En via: acquisitie > sociaal > overzicht zie je via welk social media kanaal je het meeste verkeer krijgt.
Google neemt het verkeer uit social media mee als populariteitsfactor. Dit draagt bij aan je vindbaarheid in Google. En als je gebruik maakt van Linktree dan stuur jij al jouw bezoekers naar hun website waardoor zij een hoge populariteitsranking krijgen, en jij die dus misloopt.
Gratis alternatief voor Linktree
Maar gelukkig is er een simpele oplossing, die bovendien helemaal gratis is. Maak gewoon een Instagram landingspagina op je website!
Het enige wat je nodig hebt is een mobiel vriendelijke website, en een pagina op je eigen website. Je kunt deze pagina opmaken zoals je wil. Met je eigen branding en kleuren.
- Stap 1: Zelf heb ik een nieuwe pagina gemaakt die ik ‘Instagram’ genoemd heb, maar je kunt deze noemen wat je wil. De url van deze pagina plaats je in je Instagram bio dus zorg dat het relevant en kort is. Je kunt ook bijvoorbeeld ‘linkinbio’ of ‘klik hier’ noemen. Deze pagina maak je verder niet zichtbaar op je website want je wil dat mensen alleen via je Instagram bio op deze link komen.
- Stap 2: Ontwerp je pagina. Op deze pagina heb ik mijn foto, Instagram naam en daaronder een aantal links geplaatst, net zoals op Linktree. Maar je kunt deze pagina natuurlijk inrichten zoals je zelf wil. Tip: Check wel even hoe het er op mobiel uit ziet want de meeste mensen bekijken dit op hun telefoon.
- Stap 3: Update de link in je Instagram bio met je nieuwe url. Dat is alles.
Voordelen van een eigen landingspagina
Behalve dat je meer controle hebt en je eigen huisstijl kunt gebruiken, heeft het vooral een positieve impact op je vindbaarheid in Google en krijg je meer bezoekers op je website. Je ziet dit ook terug in je Google Analytics als ‘Instagram’ en niet al ‘referral’ verkeer. Hierdoor weet je ook of mensen doorklikken op de linkjes p je landingspagina of afhaken waardoor je dingen kunt aanpassen en testen zodat meer mensen doorklikken.
Meer Instagram tips?
Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.
Maak jij gebruik van Linktree op Instagram? En ga je nu een landingspagina op je website maken?
Pin voor later
Lisa
op 17 Apr 2023Monique
op 08 May 2022Maaike Gulden
op 09 May 2022Sharon de Vaal
op 12 Apr 2021Maaike Gulden
op 12 Apr 2021Marieke
op 25 Feb 2021Maaike Gulden
op 25 Feb 2021Anja
op 14 Feb 2021Maaike Gulden
op 14 Feb 2021Ingrid Langen
op 08 Feb 2021Maaike Gulden
op 09 Feb 2021Kevin van Dooren
op 07 Dec 2020Maaike Gulden
op 08 Dec 2020Gerben G van Dijk | Webredactie blog
op 31 Aug 2020Maaike Gulden
op 01 Sep 2020Marie-Chantal
op 18 Aug 2020Maaike Gulden
op 20 Aug 2020Barbera
op 22 Jun 2020Maaike Gulden
op 23 Jun 2020Roy
op 04 Apr 2020Maaike Gulden
op 05 Apr 2020Jessica
op 26 Mar 2020Maaike Gulden
op 27 Mar 2020Maaike Gulden
op 27 Mar 2020Carla
op 19 Feb 2020Maaike Gulden
op 20 Feb 2020Penny
op 17 Sep 2019Maaike Gulden
op 17 Sep 2019Liesbeth
op 22 Jul 2019Maaike Gulden
op 23 Jul 2019Merel
op 02 May 2019Maaike Gulden
op 02 May 2019Ali
op 21 Apr 2019Maaike Gulden
op 22 Apr 2019Martin
op 03 Apr 2019Maaike Gulden
op 03 Apr 2019Melody
op 27 Mar 2019Maaike Gulden
op 27 Mar 2019Frank Krepel
op 03 Mar 2019Maaike Gulden
op 03 Mar 2019Danielle
op 19 Dec 2018Maaike Gulden
op 19 Dec 2018Krystle
op 17 Dec 2018Maaike Gulden
op 19 Dec 2018tamara
op 16 Dec 2018Maaike Gulden
op 17 Dec 2018Daphne - verdraaidmooi
op 14 Dec 2018Maaike Gulden
op 16 Dec 2018Trudy Pannekeet
op 14 Dec 2018Maaike Gulden
op 16 Dec 2018Manon
op 14 Dec 2018Maaike Gulden
op 14 Dec 2018Saar
op 13 Dec 2018Maaike Gulden
op 14 Dec 2018ingrid
op 13 Dec 2018Maaike Gulden
op 14 Dec 2018Nicole Orriëns
op 13 Dec 2018Maaike Gulden
op 13 Dec 2018Annie Massop
op 13 Dec 2018Maaike Gulden
op 13 Dec 2018Annebelle
op 13 Dec 2018Maaike Gulden
op 13 Dec 2018Hiltje
op 13 Dec 2018Maaike Gulden
op 13 Dec 2018