Op zoek naar de BIG 5? 5 online marketing trends voor 2018
Op zoek naar de BIG 5? 5 online marketing trends voor 2018
22 december 2017 
3 min. leestijd

Op zoek naar de BIG 5? 5 online marketing trends voor 2018

Waarschijnlijk ben je druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe jaar. Een jaar vol mooie nieuwe plannen. Wil je online zichtbaar zijn? Dan is het goed om te weten wat de marketingtrends voor 2018 zijn en waar de kansen liggen. Wat zijn de 5 online marketing trends voor 2018?

Ik ben net terug uit Afrika waar ik op zoek ben gegaan naar de big 5. Het was geweldig. En ik heb de big 5 gezien. Ik was al eerder op safari geweest maar nog nooit heb ik zo veel leeuwen gezien als dit keer. Dat inspireerde me om de big 5 met je te delen, maar dan de big 5 online marketing trends voor 2018 ;)

 op zoek naar big 5: 5 online marketing trends voor 2018

Wat zijn de big 5 online marketing trends voor 2018?

#1 Video groeit door

De opmars van video en livestreaming gaat gewoon door. Dus ben jij nog niet aan de slag met video? Overwin je angst….je moet er echt aan geloven! De verwachting is dat binnen 2 jaar 80% van de social media content uit video bestaat.

Marck Zuckerberg kondigde begin 2007 al aan dat bij Facebook video first het motto is. Een video op Facebook scoort beter dan een gewone update die alleen uit tekst en een afbeelding bestaat. Zo’n verschijnt bij meer mensen op de tijdlijn.

Iedereen kan met video aan de slag. Het enige wat je nodig hebt is je smartphone. Ook het editen is tegenwoordig heel gemakkelijk met allerlei apps. En de kwaliteit hoeft niet perfect te zijn. Het gaat om de content die je deelt!

#2 Deel relevante content

Voorheen was het vooral belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken zodat je goed gevonden werd in de zoekmachines. Natuurlijk is het nog steeds belangrijk om op de eerste pagina van Google te verschijnen.

Maar relevante content wordt steeds belangrijker om hoog te scoren in de zoekmachines. Tegenwoordig staan er ‘featured snippets’ in Google. Als iemand zoekt op ‘aardbeienjam maken zonder suiker’ krijg je al meteen een heel recept te zien.

Welke vragen hebben je ideale klanten waar ze een antwoord op zoeken? Als je dat weet, kun je hier heel gericht content voor maken. Het heeft geen zin om maar zo veel mogelijk content de wereld in te slingeren in de hoop om klanten te bereiken. Gebruik je Google Analytics en social media statistieken om te zien welke content het beste scoort.

#3 Personalisatie is de trend

We worden overspoeld door content op allerlei social media kanalen. Dus hoe kun je de aandacht van je doelgroep trekken en vasthouden? Door relevante content te bieden en deze te personaliseren. Deel je eigen verhalen want social media zijn mensen-media.

Ook de boodschap kun je personaliseren. Hoe meer je weet over de ontvanger, hoe relevanter en effectiever je boodschap. Grote bedrijven beschikken over veel data waardoor ze dit gemakkelijker kunnen doen. Maar wat kun je als zelfstandig ondernemer doen om je content meer gepersonaliseerd te maken?

Door te adverteren op social media kun je zelf je doelgroep kiezen en je boodschap zo persoonlijk mogelijk maken voor dit publiek. Op Facebook kun je ervoor kiezen om je boodschap alleen te laten zien aan vrouwen tussen de 40 en 45 jaar die de Libelle lezen en van zeilen houden bijvoorbeeld.

Je kunt ook Whatsapp of Facebook messenger inzetten om 1-op-1 gesprekken te voeren. Door gebruik te maken van chatbots kun je dit gedeeltelijk automatiseren.

Ook je e-mails kun je personaliseren. Zelf ben ik dit jaar overgestapt op Active Campaign en erg tevreden over de mogelijkheden om je mails te personaliseren met deze provider. Dat werkt veel efficiënter dan een Mailchimp of Aweber bijvoorbeeld om mailingen te versturen.

#4 Come-back van Linkedin

Instagram groeit enorm, maar ook LinkedIn heeft een echte come-back gemaakt. Vooral het dagelijks gebruik is toegenomen en het delen van waardevolle content op dit platform. Dat neemt in 2018 alleen nog maar toe.

Microsoft is bezig haar Office producten te integreren, maar ook de nieuwe privacy wet speelt hierin een rol. Retargeting op Facebook wordt een stuk lastiger en ook koude acquisitie wordt vanaf 25 mei vrijwel onmogelijk. Het delen van waardevolle content wordt dan

Op LinkedIn kun je expertise etaleren door interessante artikelen die je gelezen hebt te delen. Voeg wel je eigen visie toe! Maar je kunt ook je eigen blogs of video’s delen en daarmee laten zien welke kennis je in huis hebt en zo klanten aantrekken. Zorg wel dat deze content interessant is voor je netwerk. Dat je een nieuwe klant binnen gehaald heb is leuk, maar steken anderen hier iets van op?

#5 Ephemeral marketing

Ephemeral wat? Ephemeral content is content die weer verdwijnt. Dit is vooral populair geworden door Snapchat. En werd al snel overgenomen door Instagram en Facebook Stories. Deze content komt autentieker en minder gepolijst over.

De boodschap is niet opdringerig. Stories verschijnen niet automatisch op de tijdlijn. Mensen moeten eerst zelf gericht op de Stories klikken voordat ze deze zien. Dat versterkt het gevoel van exclusiviteit. Mensen willen de content ook niet missen waardoor dit inspeelt op de fear of missing out (FOMO).

Het is dus de kunt om de nieuwsgierigheid te triggeren met content die weer verdwijnt. Deze vorm van marketing is een blijvertje in 2018. Het aantal gesponsorde stories neemt toe op Instagram. Maak jij al gebruik van Instagram Stories?

 

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen