arrow_drop_up arrow_drop_down
6 december 2016 

Instagram Stories en Snapchat zakelijk inzetten? 7 tips.

Instagram Stories en Snapchat winnen aan populariteit. Steeds meer beroemdheden, organisaties, zzp’ers en ‘gewone’, alledaagse mensen creëren leuke content op Instagram Stories en Snapchat.

Instagram Stories is gewoon een kopie van Snapchat, maar Instagram heeft als voordeel dat ze al veel meer gebruikers hebben dan Snapchat. Veel gebruikers stappen dus over naar Insta Stories. Een mooi ekans dus voor je online zichtbaarheid!

Leestip:

Instagram stories en Snapchat winnen aan populariteit

Waarom worden social media kanalen zoals Snapchat en Instagram Stories steeds populairder? Ik ben van mening dat ‘authenticiteit’ de reden is dat deze kanalen steeds populairder worden. Het hoeft geen ‘picture perfect’ te zijn zoals op de nieuwsfeed van Instagram. Maar het mag gewoon lekker spontaan zijn.

  • We zoeken steeds meer naar authentieke, oprechte content.
  • Op deze kanalen zien en horen we mensen ‘live’ en in realtime.
  • Dat maakt het contact persoonlijk.

We doen tenslotte zaken met mensen. Het is dus erg goed voor je personal branding, om je verhaal te vertellen en te laten zien waar je mee bezig bent.

Met Instagram Stories of Snapchat kun je mensen een kijkje achter de schermen geven, vragen stellen of een dagelijkse tip delen. En het mooie is, het hoeft er niet zo gelikt uit te zien.

Of je kan Snapchat inzetten om te vloggen zoals Kirsten Jassies vertelt in deze video.

We gaan naar ‘Mobile only’

We gaan steeds meer naar ‘mobile only’. Mensen checken meer dan 200 keer per dag hun mobiel. Ze gebruiken hoofdzakelijk hun mobiel en kijken meer digitale video dan ooit tevoren. Volwassenen spenderen iedere dag zo’n 1 uur en 15 minuten aan het bekijken van video’s, waar en wanneer zij dat willen.

Er zijn allerlei handige apps om je verhaal te vertellen. Ook met Snapchat en Instagram Stories kun je gemakkelijk en eenvoudig content produceren. En werken aan je know,- like- en trustfactor.

7 tips voor Instagram Stories en Snapchat

Instagram Stories en Snapchat zijn vluchtig en je kunt je creativiteit lekker uitleven. Je kunt naar hartelust filters, stickers, krabbels en gif-jes  toevoegen. Het hoeft niet zo perfect te zijn als de foto’s op je Instagram tijdlijn. Dat maakt het juist zo leuk.

En omdat de updates na 24 uur toch weer verdwijnen, bieden ze bij uitstek de kans om te experimenteren met ideeën en formats. Hier zijn een paar tips om zakelijk met Instagram Stories of Snapchat aan de slag te gaan:

1. Het hoeft niet perfect te zijn

Dat is juist een van de mooie dingen van Instagram Stories en Snapchat, dat het niet perfect hoeft te zijn. Het mag lekker spontaan zijn en je haar hoeft niet perfect te zitten. Het is live en in het moment.

2. Wees voorbereid

Ook al hoeft je content niet perfect hoeft te zijn, het helpt wel als je een idee hebt waar je over wilt praten. Bedenk wat je doel is. Wat wil je bereiken met de inzet van Instagram Stories of Snapchat? Wat wil je in beeld brengen?

3. Gebruik een call-to-action

Dit geld eigenlijk voor alle content die je deelt. Wat wil je dat mensen vervolgens doen? Je call-to-action kan zo simpel zijn als mensen laten weten waar ze meer informatie vinden over jou en het onderwerp waar je over spreekt.

4. Ondersteun je verhaal met tekst

De meeste mensen kijken de verhalen zonder geluid. Ze kijken die als ze in de trein zitten of even een momentje moeten wachten. Weet je wat je wilt overbrengen? Voeg die boodschap ook in de vorm van tekst toe op je foto of video. Denk in termen van ‘How to’ en Top 3 manieren om…

5. Oefening baart kunst

Hoe vaker je oefent, hoe beter je wordt. Dat is met alles zo. Dus ga gewoon lekker experimenteren en kijk wat werkt. En wat kan er mis gaan? Na 24 uur is de content toch weer verdwenen.

6. Interactie met je publiek

Praat met je volgers! Vertel je verhaal. Neem de tijd om anderen te bekijken en ga vooral interactie aan. Als je het alleen maar gebruikt voor zelfpromotie, gaat het niet werken. Dan haken mensen heel snel af.

7. Hergebruik de content

De Instagram Story of Snap blijft 24 uur op je profiel staan. Maar je kunt ook je verhaal downloaden en deze hergebruiken op andere social media kanalen. Plaats dus eens een verhaal op je Facebook. Zo weten mensen meteen dat je ook daar actief bent.

Meer Instagram tips?

Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.

Ik ben benieuwd of jij al gebruik maakt van Insta Stories of Snapchat? En natuurlijk ook naar jouw tips en aanvullingen. 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen