Heb je last van social media stress? Heb je het idee dat je van alles probeert en dat het aantal volgers tergend langzaam groeit en je nauwelijks reacties krijgt? Maak je geen zorgen, je bent niet de enige 😉 Als je een online ondernemer of blogger bent dan speelt social media waarschijnlijk een grote rol in je dagelijkse leven…of misschien nog niet, maar wil je wel leren hoe je social media marketing effectief inzet om je blog of business te groeien.
– Laatste update 16 juli 2021 –
Social media marketing tips
Als je me al wat langer volgt dan weet je dat ik social media verslaafd ben. Ik ben enorm dankbaar voor de mogelijkheden die social media bieden voor kleine bedrijven. Het is een groot deel van mijn online marketing activiteiten als online ondernemer.
Als je niet zichtbaar bent kunnen mensen ook niet voor je kiezen.
Social media kosten tijd terwijl je niet direct resultaten ziet. Ze kunnen soms ook de nodige stress opleveren, maar ik ben blij met alle mogelijkheden. Zonder social media zou ik niet vanuit huis kunnen werken op mijn eigen voorwaarden en wanneer ik wil. En ik zou ik niet kunnen connecten met al die leuke mensen 😉
Dus misschien krijg je stress van social media? Misschien heb je er geen tijd voor of wil je er niet teveel energie instoppen? Ik heb mijn blog en bedrijf alleen zoveel kunnen groeien dankzij social media. Hierdoor kan ik meer mensen bereiken en ook op een persoonlijkere manier contact maken met mijn volgers wat helpt om vertrouwen op te bouwen en verkopen te realiseren.
Social media zijn krachtige kanalen om je online zichtbaarheid te vergroten.
Als je social media lastig vindt of het je niet de gewenste resultaten oplevert, lees dan vooral verder. In dit artikel geef ik de redenen waarom je resultaten misschien tegen vallen en 5 social media marketing tips om dit op te lossen.
#1 Werk met een social media planning
De grootste fout die mensen maken is dat ze geen strategie hebben en hun social media berichten op het laatste moment nog even snel bedenken.
Mijn allerbelangrijkste tip is: plan voldoende tijd in. Veel mensen doen social media er gewoon een beetje bij. Ik weet niet hoe het met jou zit maar voor mij geldt dat als ik het niet in mijn agenda zet, dan gebeurt het ook niet.
Voor veel ondernemers is social media een last minute actie. We hebben het allemaal druk als ondernemers, en dan plaatsen we vaak nog snel even iets op social media. Maar als je jouw berichten ad hoc bedenkt, zet je het niet strategisch in. Dan is het net alsof je iets tegen de muur gooit in de hoop dat het blijft plakken.
Geldt dat ook voor jou? Bedenk je vaak op het laatste moment snel even een leuk Instagram bericht omdat je je ineens realiseert dat je al een week niks op Instagram geplaatst hebt?
- Als je tijd inplant om je social media content te maken, kun je er meer over nadenken en ben je er bewuster mee bezig.
- Het is goed om een social media strategie te hebben en je berichten van te voren in te plannen.
- Dan weet je zeker dat het ook gebeurt.
Maak dus een social media content planning! Vind je dit lastig of kun je hier hulp bij gebruiken? Dan is mijn Social Media Boost misschien handig voor je.
Daardoor doe je het consistent en blijf je onder de aandacht. Uit het oog, is het uit hart. Als je een systeem hebt, plaats je consistent berichten op social media. Hierdoor vergeten mensen je niet en krijg je ook meer email abonnees en klanten.
#2 What is in it for them?
Social media lijken zo simpel. Gewoon een link delen naar je blog of YouTube video op Twitter of Facebook. Maar op die manier gaat het niet voor je werken. Als je social media content saai is, levert je dat sowieso niet meer volgers of bezoekers op je website op.
Maak direct duidelijk waar je content over gaat en wat je volgers hier aan hebben. Mensen hebben geen tijd om te raden waar je content precies over gaat. Is dat niet duidelijk? Dan besteden mensen er geen aandacht aan en scrollen vrolijk verder.
Daarvoor hebben we het veel te druk. Onze aandacht spanne wordt steeds korter. Mensen beslissen in en fractie van een paar seconden of ze de moeite nemen om verder te lezen. Of ze doorklikken op je link, je hele Facebook bericht willen lezen of je video bekijken. Bovendien zijn ze in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd in jou. Zeker als ze je nog niet kennen.
Daarom is het belangrijk om een manier te vinden om onmiddellijk de aandacht te trekken. Hoe zorg je ervoor dat mensen stoppen met scrollen? Trek de aandacht met visuals, dus met een plaatje of een video, en maak in een pakkende omschrijving duidelijk waar het over gaat.
Om dit effectief te doen moet je een simpele vraag beantwoorden die mensen hebben: What is in it for me?
Hier zijn 3 stappen voor:
- Heb duidelijk welk probleem je oplost en hoe jij zorgt voor een positief resultaat voor je volgers.
- Verwerk dit antwoord in al je content, van je social media berichten tot je online conversaties.
- Zorg dat je berichten en dagelijkse interacties een duidelijke call to action hebben.
Je wil niet dat je volgers moeten raden waar het over gaat want als dat niet direct duidelijk is negeren ze je berichten.
#3 Maak je personal brand onderscheidend
Weet wat jou en je merk onderscheidend maakt. Als je niet weet wat je personal brand onderscheidend maakt, hoe verwacht je dan dat jouw ideale klanten je boodschap begrijpen? Social media zijn een mooie manier om wat meer van je persoonlijkheid te laten zien en te tonen wat je uniek maakt. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen die ze aardig vinden en waar ze een klik mee hebben.
- Gooi dus gewoon je persoonlijkheid in de strijd.
- Wat maakt je uniek en onderscheidend.
- Durf ook kleur te bekennen en je mening te geven.
En misschien vind je dit lastig, maar je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt op social media. En onthoud dat het belangrijkste is dat mensen je leren kennen als persoon op social media.
Het maakt niet uit waar je blog of merk over gaat, jij bent een vertegenwoordiging daarvan. Het is een luidruchtige wereld met heel veel afleiding. Door jezelf te positioneren als een expert, vergroot je jouw online zichtbaarheid. Maar alleen als je dat ook doet op je eigen unieke manier met jouw eigen ‘tone of voice’. Je bent vast niet de enige die doet wat je doet, maar mensen kiezen wel voor jou als persoon omdat ze een klik met jou hebben.
Ik wed dat je mensen kunt bedenken die een enorme personal brand zijn en die je bewondert. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld Amy Landino, Gary Vee en Pat Flynn. Ze laten zien wie ze zijn en vertegenwoordigen hun merk waardoor ze direct vertrouwen kweken. En jij kunt hetzelfde doen. En als je helder hebt waar je voor staat, wat je personal brand is, wordt het zoveel makkelijker om content te maken.
#4 Wees creatief met je content
Je wilt dat alle content die je deelt JIJ schreeuwt, maar ook meteen de aandacht trekt waardoor mensen meer willen weten en doorklikken naar je website en je gaan volgen.
Creatief en origineel zijn, is ontzettend belangrijk in de online wereld omdat je mensen laat zien:
- Wie je bent.
- Hoe je hen kan helpen.
- Wat je WHY is.
Daardoor gaan mensen je volgen en worden nieuwsgierig naar je content. En niet iedereen hoeft je leuk te vinden en je te volgen, Je wil de JUISTE mensen aantrekken: jouw ideale klanten.
Laat dus zien wie je bent, wat je doet en vertel waarom. Je online aanwezigheid opbouwen is dus gewoon menselijk zijn en jezelf blijven. Daardoor ben je uniek en 100% origineel. Mensen willen niet connecten met iemand waar ze geen klik mee hebben of die saai is. Ze zullen pas echt een connectie opbouwen als ze je aardig vinden en vertrouwen (know, like en trust factor).
Maak dus content die aantrekkelijk is voor jouw ideale doelgroep. Wees creatief waardoor je opvalt in de enorme berg content en spreek ook de taal van je ideale klanten. Als je creativiteit toevoegt dan laat je ook je persoonlijkheid daarin zien waardoor je content reflecteert wie je bent en waar je voor staat.
Maar waarschijnlijk vraag je je soms af waar je dan over kunt praten? Zijn er vragen die je volgers je keer op keer stellen? Vind dan een manier om deze te beantwoorden, natuurlijk op jouw eigen manier. Denk over verschillende mogelijkheden zoals een blog, een tweet, een podcast of een YouTube video. En natuurlijk kun je jouw content op meerdere manieren hergebruiken 😉
Leestip:
#5 Persoonlijke interacties
Als je doel met social media is om je feed alleen maar te spammen met promoties dan doe je iets fout. Het heet niet voor niks social media. De beste manier om resultaten te krijgen is door over onderwerpen te praten die je volgers belangrijk vinden en naamsbekendheid op te bouwen. Maak hen nieuwsgierig door conversaties aan te gaan.
Één op één interacties worden steeds belangrijker. In plaats van lukraak wat te posten of alleen maar links te delen naar je nieuwste blog, ga je liever interactie aan.
Die 1- op -1 gesprekken worden steeds belangrijker op social media.
Dat kost meer tijd maar is wel een stuk effectiever. Dan merk je vanzelf wat mensen waardevol vinden en waar ze naar op zoek zijn. Als je connecties aangaat op persoonlijk vlak dan vertellen mensen je dat vanzelf. Ze worden dan je enthousiaste fans en cheerleaders en geven aan wat ze van je willen zien en horen.
- Reageer in ieder geval als mensen de moeite nemen om contact met je op te nemen met een reactie, probleem of vraag.
- Als je niet reageert, is dat respectloos.
- Als je niet snel reageert, gaan ze al weer verder met andere dingen
Op social media heb je ongeveer een uur om te reageren voordat je een potentiële lead waarschijnlijk al weer kwijt bent. Maak eventueel een template met veel gestelde vragen (FAQ). Of maak een plan hoe je de follow-up doet na het eerste contact. Moedig mensen aan om de volgende stap met je te nemen. Deze follow up kun je doen met een tweet email of zelfs een Skype call. Maar vergeet niet om vooral contact te maken en relaties op te bouwen.
Tot slot
Waardevolle content maken om je ideeën en gedachte te communiceren is een van de beste social media marketing tips die ik je kan geven. Als je een systeem hebt dan doe je het consistent. Werk dus met een strategische social media planning. Hierdoor bouw je vertrouwen op en blijf je onder de aandacht bij je volgers. Als je niet zichtbaar bent, kunnen mensen ook niet voor je kiezen!
- Maak je content altijd met je doelgroep in gedachte, maar geef het wel jouw persoonlijke tintje mee.
- Wat moet je doen om de aandacht te trekken, relaties te onderhouden en hen activeren om onderdeel te worden van jouw community?
- Wat moeten ze van je weten om voor jou te kiezen?
- Hoe zorg je ervoor dat mensen een klik met je hebben?
Focus op het maken van content die alle aspecten van je merk laat zien. Je bepaalt zelf welke persoonlijke dingen je wel of niet wil delen. En onthoud de regel van 3. Zorg dat je content aan één van deze 3 E’s voldoet: Engage, Entertain of Educate.
Geef mensen een reden om de volgende stap met je te nemen doordat ze weten waar je voor staat, maar je ook beter leren kennen als persoon. Wil je meer social media tips? Bekijk dan eens dit handige overzicht:
Welke van deze social media marketing tips vind je het meest interessant?
Pin voor later
Isa
op 06 Jan 2019Maaike Gulden
op 07 Jan 2019Tania
op 06 Jan 2019Maaike Gulden
op 07 Jan 2019Danielle
op 06 Jan 2019Maaike Gulden
op 07 Jan 2019corrina
op 06 Jan 2019Maaike Gulden
op 06 Jan 2019Maaike
op 05 Jan 2019Maaike Gulden
op 05 Jan 2019ingrid
op 05 Jan 2019Maaike Gulden
op 05 Jan 2019hippiemeisje
op 05 Jan 2019Maaike Gulden
op 05 Jan 2019Nicole Orriëns
op 05 Jan 2019Maaike Gulden
op 05 Jan 2019