Wat is Twitter? Twitter is een sociale netwerksite waar je kort en bondig kunt vertellen wat je op een bepaald moment bezighoudt of wat je aan het doen bent. Met Twitter kun je mensen gemakkelijk op de hoogte houden van nieuwtjes, ontwikkelingen en andere wetenswaardigheden. En omgekeerd kun je natuurlijk heel eenvoudig bijblijven over actuele ontwikkelingen in je branche of van concurrenten.
- Laatste update 26 februari 2019 -
Wat is Twitter en wat is het doel?
Twitter is een laagdrempelig platform voor razendsnelle communicatie. Juist die eenvoud en snelheid maken dit een krachtig medium. Je kunt heel gemakkelijk informatie met elkaar delen en gesprekken aangaan met iedereen die actief is op Twitter. Mensen stellen vragen, delen actuele kwesties, wisselen ervaringen uit, reageren op berichten en brengen deze onder de aandacht van anderen.
Door de beperking van het aantal karakters word je gedwongen om je boodschap kort en bondig te formuleren. Behalve tekst, kun je ook foto's, video's, gifjes of links toevoegen in een tweet. Organisaties gebruiken Twitter als kanaal om hun imago te versterken, hun aanbod onder de aandacht van een groot publiek te brengen en om de band met klanten te verstevigen door snel te reageren op vragen of klachten.
Met Twitter kun je mensen gemakkelijk op de hoogte houden van nieuwtjes, ontwikkelingen en andere wetenswaardigheden. En omgekeerd kun je natuurlijk heel eenvoudig bijblijven over actuele ontwikkelingen in je branche of van concurrenten. Twitter is een belangrijke informatiebron. Wil je weten wat er leeft, wat mensen bezighoudt of wat het laatste nieuws is? Mensen delen dat op Twitter. De onderwerpen waarover veel gesproken wordt, vind je terug bij de trending topics.
Het doel van Twitter is het opbouwen van een netwerk en het uitwisselen van ‘real time’ informatie.
Je dient je aan te melden bij Twitter en een account aan te maken.
Je gaat mensen volgen en krijgt zelf volgers.
Zo kun je op een gemakkelijke manier contact houden met je vrienden, familie of met zakelijke relaties.
Het logo van Twitter is een vogeltje. Met Twitter kun je korte berichten sturen. Dit heet tweeten. De letterlijke vertaling van tweeten is kwetteren. Vandaar het logo in de vorm van een vogeltje. Dat is juist de kracht van Twitter; dat de berichten kort en to-the-point zijn.
Gemakkelijk informatie vinden
Per dag worden er miljoenen twitterberichten (tweets) verstuurd, alleen al in het Nederlands. Er wordt over alle mogelijke onderwerpen gesproken. Op Twitter kan iedereen informatie met elkaar delen op een gemakkelijke en vaak leuke manier. Alle tweets zijn openbaar (tenzij je achter een slotje twittert). Daardoor kun je gemakkelijk informatie vinden, ook van mensen die je niet volgt. De kracht van twitter is:
laagdrempelig
makkelijk
snel
Persoonlijk contact maken
Wil jij op twitter lezen welke blog iemand op dit moment leest, om welk televisieprogramma iemand moet lachen of je zakenrelatie nu koffie gaat drinken? Veel tweets lijken misschien niet interessant, maar persoonlijke berichten geven wel een inkijkje in je leven, een beeld van wie je bent en wat je bezighoudt. Dat heeft ook zakelijk een functie want mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven. Op Twitter liggen privé en zakelijk nu eenmaal dicht bij elkaar.
Relaties opbouwen
Maar hoe meer interactie je aangaat, hoe sneller je netwerk je leert kennen en jou ook vanzelf werk gaat gunnen. Met Twitter bereik je eenvoudig veel mensen en er gaan ook nieuwe deuren voor je open. Je kunt hier dus gemakkelijk nieuwe mensen leren kennen. Het is ook een snelle en effectieve manier om relaties op te bouwen met mensen die er zakelijk toe doen. Het is een extra marketingkanaal waar je uiteindelijk geld mee kunt verdienen. Je kunt snel en gemakkelijk je netwerk vergroten of meer klanten en business aantrekken.
Delen en interactie
Twitter is een sociaal netwerk dus je moet het vooral niet alleen gebruiken om je product of dienst te promoten. Gedraag je dus ook sociaal. Het gaat vooral om delen, interactie en persoonlijk contact maken. Mensen leren je kennen en gaan jou dan ook vanzelf business gunnen. Ga dus niet alleen maar zenden en tweets de wereld insturen, maar reageer ook op anderen zodat zij zich ook gehoord voelen. Beantwoord vragen en stuur interessante berichten of links door naar je volgers.
Meer Twitter Tips?
Wil je nog meer tips hoe je Twitter inzet voor je marketing? Om jezelf online te profileren, te netwerken en interessante informatie te vinden? Bekijk hier de Twitter handleiding.