Linkedin do’s en dont’s: 20 praktische Linkedin tips
Linkedin do’s en dont’s: 20 praktische Linkedin tips
09 februari 2021 
14 min. leestijd

Linkedin do’s en dont’s: 20 praktische Linkedin tips

Als je Linkedin op de juiste manier inzet is het een krachtig medium om meer klanten aan te trekken, nieuwe opdrachten te scoren of samenwerkingspartners te vinden. Lees hieronder de Linkedin do’s en dont’s om het maximale uit Linkedin te halen.

Linkedin do’s en dont’s

Linkedin is een krachtig platform om jezelf zichtbaar te maken bij je doelgroep en je netwerk uit te breiden. En afgelopen jaar is het aantal actieve gebruikers weer flink toegenomen volgens de laatste cijfers van het social media onderzoek van Newcom. Maar wat zijn nu de do’s en dont’s van Linkedin.

Linkedin do’s

Hieronder tien Linkedin tips die je absoluut wel zou moeten doen op Linkedin. Wat zijn de absolute Linkedin do’s die je beeter wel kunt doen op Linkedin.

1. Houd je profiel up-to-date

Is je profielfoto nog accuraat? Dus herkennen mensen je als ze je in het echt tegenkomen? En is de informatie nog up-to-date? Werk je Linkedin profiel regelmatig bij zodat alle informatie actueel is.

Lees hier meer tips voor een goed Linkedin profiel 

2. Breng accenten aan in je profiel

Gebruik speciale symbolen of voeg emoji’s toe. Hierdoor ziet je Linkedin profiel er niet alleen leuker uit, maar breng je ook duidelijke accenten aan waardoor het beter leesbaar wordt en jij de belangrijkste informatie ook onder de aandacht kan brengen.

Overzicht met speciale symbolen die je op Linkedin kunt gebruiken (kwestie van copy & paste)

3. Gebruik zoekwoorden

Niet alleen je website zorgt voor een hoge ranking in zoekmachines, ook sociale netwerkprofielen worden opgepikt door zoekmachines. En ook binnen Linkedin zoeken mensen op keywords. Gebruik dus zoekwoorden waar je klanten op zoeken.

4. Consistent posten

Laat regelmatig van je zien of horen zodat mensen je niet vergeten. Dus plan gewoon tijd in je agenda om actief te zijn op Linkedin. Maar ga niks posten om te posten, alleen als je iets zinnigs te melden hebt. Je hoeft niet altijd zelf een bericht te posten, ook als je reageert op anderen en bijdraagt aan een discussie, voeg je waarde toe.

Gratis e-book met 52 content ideeen aanvragen

5. Houd het zakelijk

Social media content wordt steeds persoonlijker, maar onthoud dat Linkedin een zakelijk platform is. Daarmee onderscheid dit platform zich van alle andere social media kanalen. Deel dus alleen zakelijke informatie, met een persoonlijk tintje.

6. Stuur altijd een persoonlijke uitnodiging

Als je mensen uitnodigt verstuur dan een persoonlijke uitnodiging met en leuk welkomstbericht. Dat is wel zo attent. Dit is het begin van jullie relatie op Linkedin. Dus klik altijd door naar iemands profiel want dan kun je een persoonlijk bericht sturen.

7. Deel waardevolle content

Je mag best jezelf promoten op Linkedin, maar niet continu. Het is geen digitale bedrijfsbrochure. Deel vooral content die interessant en waardevol is voor je netwerk. Dus denk altijd: “what is in it for them?”. Waarom zouden ze er aandacht aan moeten besteden?

8. Gebruik hashtags

Hashtags zijn labels die aangeven waarover je content gaat en zorgen ervoor dat je content makkelijk gevonden wordt. Ook door mensen buiten je eigen netwerk. Overdrijf het niet. Gebruik maximaal 3 tot 4 hashtags en gebruik vooral hashtags waar je ideale klanten op zoeken.

Lees hier alles over Linkedin hashtags

9. Bepaal je doel

Wat wil je uit Linkedin halen? Bepaal eerst wat je precies wilt bereiken met Linkedin want dan kun jij je strategie en je content hierop aanpassen. En dan kun je ook meten of je deze doelen haalt en anders bijsturen.

10. Koester je netwerk

Een zakelijk netwerk is heel waardevol. Dit zijn de mensen die je kunnen helpen als je een vraag hebt, een nieuwe opdracht of nieuwe klanten zoekt. Dus koester je netwerk. Je zult zaadjes moeten planten voordat je kunt oogsten. Beantwoord vragen, help mensen en reageer. Een netwerk gaat om waarde, niet om getallen.

Linkedin marketing training starterkit

Linkedin Don’ts

En natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die je beter niet kunt doen op Linkedin. Hieronder heb ik een aantal dingen voor je op een rijtje gezet die je beter kunt vermijden op Linkedin. Wat zijn de Linkedin don’ts?

1. Wees niet bang om contact te leggen

Op Linkedin is het heel gebruikelijk om mensen uit te nodigen die je niet persoonlijk kent. Dus je kunt mensen die interessant voor je zijn zoeken via de zoekbalk en hen uitnodigen. Maar wel altijd met een persoonlijke uitnodiging waarin je uitlegt waarom je wilt connecten.

2. Wees niet creepy

Als mensen je profiel bekeken hebben, is dat een mooi haakje om mensen uit te nodigen, maar begin berichten nooit met ‘Ik zie dat je mijn profiel hebt bekeken.’ Dit vinden veel mensen creepy.

3. Ga de inbox niet spammen

Verstuur geen spam of verkoopberichten naar je LinkedIn connecties als privébericht. Wees zuinig op je netwerk en mensen waarderen dat absoluut niet.

4. De tijdlijn niet vol spammen

Regelmatig iets posten is goed zodat je onder de aandacht blijft van je netwerk. Maar ga niet spammen. Eens per dag een update plaatsen is prima, maar overdrijf het niet. Ga mensen niet overdonderen met 5 posts op een dag. Dat vinden mensen irritant. Gebruik dan Linkedin stories.

5. Het is geen reclamefolder

Ga niet alleen jezelf of je diensten promoten. Linkedin is geen digitale reclamefolder. Maar deel vooral waardevolle content waardoor mensen weten wat je expertise is en waardoor je autoriteit opbouwt.

Maak jezelf zichtbaar als expert op Linkedin met deze 3 tips

6. Niet alleen zenden

Ga niks op Linkedin posten en vervolgens alle reacties en vragen negeren. Blijf je linkedin bericht monitoren. Je krijgt er gewoon een melding van zodra iemand reageert. Laat zo’n reactie dus niet ongemerkt want relaties ontstaan door kleine beetjes interactie in de loop van de tijd.

7. Instagram en Twitter doorplaatsen op Linkedin

Je Instagram bericht of tweet vol hashtags is niet geschikt voor LinkedIn. Net zoals je Facebook post waarin je oproept om jouw Facebookpagina te liken. Plaats dus niet blindelings berichten vanuit andere social media platformen door op Linkedin, maar pas je bericht aan. Je content recyslen is prima maar houd wel rekening met het platform.

8. Mensen taggen voor meer bereik

Het is goed om mensen te taggen, mits het relevant is. Dus als je een tips van hen deelt of je wilt hun mening weten. Maar geen mensen taggen om een groter bereik te krijgen. Mensen voelen zich dan voor het blog gezet.

Gratis e-book met 52 content ideeen aanvragen

9. Ga niet posten om te posten

Linkedin is een mooie platform om content te posten en daarmee onder de aandacht van je netwerk te blijven. Maar ga niks posten om te posten, maar alleen als je iets zinnig te melden hebt. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

10. Alleen actief zijn als je iets nodig hebt

Veel mensen zijn alleen actief als ze een nieuwe opdracht of nieuwe klanten nodig hebben. Maar netwerken is net werken dus je zult je netwerk wel moeten onderhouden. En je hoeft echt niet dagelijks actief te zijn, maar wel met enige regelmaat zodat mensen je niet vergeten.

Meer Linkedin tips?

Wil je meer Linkedin do’s en don’ts of praktische Linkedin tips? Bekijk dan dit complete overzicht met handige Linkedin marketing tips om jezelf beter zichtbaar te maken op dit platform of meer klanten via Linkedin te krijgen. Of vraag de gratis checklijst aan.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Praktische Linkedin tips als je meer klanten wilt vinden via Linkedin. Dit is een mooi kanaal om in contact te komen met nieuwe klanten. Hier vindt je 20 handige Linkedin marketing tips zodat je weet wat je beter wel en niet kunt doen.

Bekijk deze praktische Linkedin tips om klanten te vinden via Linkedin. Van alle social media kanalen is Linkedin een mooi kanaal om nieuwe klanten te vinden. Je kunt hiermee je online zichtbaarheid vergroten en connecten met onbekenden en daar warme prospects van maken. Klik snel verder voor deze 20 handige Linkedin marketing tips

 

Check deze Linkedin tips hoe je meer klanten vindt via Linkedin marketing. Dit is een mooi kanaal om je online zichtbaarheid te vergroten en om nieuwe klanten te werven. En mag dus zeker niet ontbreken in je online marketing plan. Het is belangrijk om een duidelijke Linkedin profielfoto toe te voegen en een Linkedin omslagfoto of Linkedin banner, om je bedrijf een menselijk gezicht te geven. Daarnaast zijn er nog een aantal dingen om rekening mee te houden. Bekijk hier 20 handige Linkedin tips
Linkedin is een krachtig kanaal om nieuwe klanten te werven. Dit mag dus zeker niet ontbreken in je social media plan. En behalve dat je natuurlijk aandacht besteedt aan een goede Linkedin profielfoto, en ook een Linkedin omslagfoto of Linkedin banner toevoegt aan je profiel om je bedrijf een menselijk gezicht te geven, zijn er nog een aantal handige Linkedin tips waardoor je meer uit dit platform haalt. Bekijk hier 20 handige do’s en dont’s.
Bekijk deze Linkedin tips hoe je meer klanten aantrekt via Linkedin marketing. Je wilt ondernemen en hebt je eigen bedrijf dan heb je natuurlijk ook klanten nodig. Linkedin is een mooi kanaal om in contact te komen met nieuwe klanten. Hier vindt je 20 handige Linkedin do’s en dont’s
Geen idee wat je kunt posten op Linkedin? Check dit e-book met 52 handige Linkedin content ideeën zodat je voor iedere week een content tip hebt, en het is helemaal gratis. Vraag dus meteen dit ebook aan met praktische Linkedin marketing tips zodat je genoeg content inspiratie hebt #themarketingfactory
Wil je 52 praktische Linkedin content tips? Check dit e-book met handige Linkedin content ideeën, en het is helemaal gratis. Het zit boordevol praktische Linkedin tips zodat je Linkedin marketing marketing slim kunt inzetten om je online zichtbaarheid te vergroten en meer klanten te werven via dit platform #themarketingfactory
Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down