Een goede Instagram hashtag strategie is onmisbaar op Instagram. Tenminste als je meer mensen wilt bereiken en een constante stroom nieuwe klanten aan wilt trekken. Welke Instagram hashtags kun je het beste gebruiken? Lees vooral verder als je wilt weten wat een slimme Instagram hashtag strategie is.
– Laatste update 27 februari 2021 –
Instagram hashtags om nieuwe klanten aan te trekken
Als je iets post op Instagram, dan bereik jij jouw volgers (of in ieder geval een deel van hen want je hebt te maken met een algoritme). En natuurlijk is het fijn om onder de aandacht te blijven zodat mensen je niet vergeten. Maar deze mensen kennen je al.
Dus hoe bereik je ook nieuwe mensen op Instagram? Door hashtags te gebruiken want dat is een van de weinige manieren waarop mensen je content kunnen vinden op Instagram.
Hashtags kun je zien als de SEO van Instagram. En misschien vraag jij je nu wel af: Wat is een goede Instagram hashtag strategie? Welke Instagram hashtags kun ik het beste gebruiken zodat het me ook nieuwe klanten oplevert? Lees dan vooral verder of je kunt ook onderstaande staande video bekijken over een goede Instagram hashtag strategie.
Goede Instagram hashtag strategie
Wil jij een groter bereik op Instagram? Wil jij meer potentiële klanten bereiken? Ook als ze jou nu nog niet kennen en je dus nog niet volgen? Dan is het goed om na te denken over jouw Instagram hashtag strategie. Doe onderzoek en breng in kaart wat relevante hashtags zijn. En ik schreef hier al eerder een artikel over waar je nog meer Instagram hashtag tips vindt.
Dat is misschien even wat werk maar je kunt deze noteren in een excel sheet of in de notities app op je telefoon zodat je ze altijd bij de hand hebt. Wissel het wel een beetje af. Het werkt niet om bij elke post dezelfde hashtags te gebruiken. Sterker nog, dat is tegen de richtlijnen van Instagram om telkens dezelfde hashtags te gebruiken.
In dit artikel doe ik het aan de hand van een handig ezelsbruggetje, namelijk de 4 R-en. Deze formule heb ik niet zelf bedacht dus de credits gaan naar Jenn Herman, maar ik geef hier wel mijn eigen uitleg aan 😉
1. Relevant
Allereerst gebruik niet zomaar willekeurig wat hashtags in de hoop dat je daarmee meer mensen bereikt, maar alleen hashtags die relevant zijn. Relevant voor je content én voor je doelgroep.
- Een hashtag moet relevant zijn jouw content en dus aangeven waar je foto of video overgaat.
- En relevant voor jouw ideale klanten, dus hashtags waar zij ook op zoeken.
Als een hashtag niet relevant is voor de content dan wordt je daarvoor afgestraft door het algoritme van Instagram. Dan wordt je bericht niet of nauwelijks getoond. Dus om het heel simpel uit te leggen, als jij de hashtag #katten gebruikt, maar er is helemaal geen kat te zien op je afbeelding en ook in je omschrijving rep je met geen woord over #katten, dan is deze NIET relevant.
Gebruik dus hashtags die relevant zijn voor de content die je deelt én waar jouw ideale klanten ook op zoeken.
Vaak zijn we geneigd om het vooral vanuit onszelf te bekijken. Je maakt content en bedenkt daar een aantal passende hashtags bij. Maar zijn dit ook hashtags waar jouw potentiële klanten op zoeken?
Zo heb ik een podcast en die heet Social Talk. Dus als ik content deel over deze podcast dan kan ik de hashtag #socialtalk gebruiken. Klinkt logisch toch? Maar als mensen op zoek zijn naar online marketing en social media tips, zoeken ze dan op #socialtalk? Waarschijnlijk niet. Dus kan ik beter een hashtag als #socialemedia of #socialmediastrategie gebruiken.
Leestip:
2. Researched
Het is dus slim om je hashtags te onderzoeken voor een goede Instagram hashtag strategie. Dan weet je ook welke hashtags voor jou relevant zijn. Elk bedrijf en elke doelgroep is anders dus dat betekent dat elk bedrijf een eigen Instagram hashtag strategie moet ontwikkelen. Door onderzoek te doen, weet je welke voor jou relevant zijn en welke hashtags je het beste kunt gebruiken.
In een eerder artikel leg ik uit hoe je zo’n hashtag onderzoek kunt doen.
En misschien zijn er wel veel hashtags relevant voor jouw content, maar een belangrijke vraag is dan natuurlijk: Op welke hashtags zoeken jouw ideale klanten?
Om het meest optimale resultaat uit je Instagram hashtag strategie te halen, is het ook handig om te weten wat het bereik is van zo’n hashtag. Je besteed tijd en aandacht om je content te maken, dus dan wil je natuurlijk ook dat zoveel mogelijk mensen die ook zien. Er zijn veel tools om je hashtags te onderzoeken. Dat kan handig zijn om de juiste hashtags te vinden. Maar het is wel verstandig om deze niet klakkeloos te gebruiken en eerst te checken op Instagram zelf.
De beste manier om je hashtags te onderzoeken is op Instagram zelf.
Typ deze hashtags gewoon in het zoekveld op Instagram zelf om deze te onderzoeken. Dan zie je namelijk hoe vaak zo’n hashtag gebruikt wordt. Dus dan heb je een idee hoeveel mensen deze hashtag gebruiken. En het mooie is dat je ook gerelateerde hashtags te zien krijgt. Die kun je vervolgens ook weer onderzoeken en kijken hoe vaak deze gebruikt worden. Dus stel dat jij tips deelt over #socialemedia dan kun je dit intypen in het zoekveld. Dan weet je dat je ook #socialemediamarketing of #socialemediatips kunt gebruiken want je krijgt de volgende gegevens te zien:
3. Right size
Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze vooral hele populaire hashtags gebruiken in de hoop dat ze dan zo’n groot mogelijk bereik hebben. Maar dit is een denkfout. Want een hashtag die miljoenen keren gebruikt wordt, betekent dat er ook veel concurrentie is. Er wordt dus veel content gepost met zo’n populaire hashtag waardoor jouw content al snel ondergesneeuwd wordt door nieuwe Instagram posts.
Je kunt wel een hele populaire hashtag als #instafood of #love gebruiken, maar de kans is klein dat je berichten bovenaan de zoekresultaten verschijnen. En bovendien bereik je dan ook de juiste mensen? Het is dus goed om ook wat kleinere hashtags te gebruiken zodat je meer kans hebt om bij de populaire berichten te komen (en dus meer ogen krijgt op jouw content).
Een goede Instagram hashtag strategie betekent dat je een mix gebruikt van hashtag van verschillende groottes.
Dan is de kans namelijk groter om meer potentiële klanten te bereiken en viraal te gaan. In mijn social media training ga ik hier veel dieper op in, maar het is goed om een mix te gebruiken van niche hashtags, medium hashtags en populaire hashtags. En wat bedoel ik daarmee:
- Niche hashtags: bereik
- Medium hashtags: bereik 10.000 – 100.000
- Populaire hashtags: bereik > 100.000
4. Recognizable
Gebruik eventueel ook branded of campagne hashtags omdat deze herkenbaar zijn. Je kunt namelijk ook zelf een hashtag in het leven roepen want in principe kun je ieder woord gebruiken als hashtag. Het voordeel hiervan is dat je gemakkelijk bepaalde berichten terug kunt vinden op Instagram.
- Branded hashtags zijn vaste hashtags die jij gebruikt, vaak is dit je merknaam maar dit kan ook iets anders zijn. Zo gebruik ik zowel #themarketingfactory als ook de hashtag #socialtalk.
- Campagne hashtags zijn tijdelijke hashtag om impact van campagne te meten en user-generated content te filteren (denk aan een winactie, promotie of evenement).
Deze hashtags maken het vooral gemakkelijk om user-generated content te filteren. Dus als jij een wedstrijd organiseert, kun je hiervoor een hashtag in het leven roepen waardoor je die content makkelijk terug kunt vinden op Instagram. En door branded hashtag kun je gemakkelijk vinden wat anderen over je zeggen op Instagram. En natuurlijk kun je deze content ook weer opnieuw delen op je eigen Instagram account.
Meer weten over Instagram hashtags?
Ga je hashtags dus vooral onderzoeken en gebruik alleen RELEVANTE hashtags. Relevant voor jouw content én waar je doelgroep ook op zoekt. Het is ook goed om een mix te gebruiken van populaire hashtags en niche hashtags om het beste resultaat te behalen met je Instagram hashtag strategie.
In mijn Social Media Succes training ga ik uitgebreid in op een goede Instagram hashtag strategie omdat hashtags dus super belangrijk zijn om een constante stroom nieuwe klanten aan te trekken. Met die hashtags zorg je ervoor dat je ook jouw ideale klanten bereikt met jouw content, ook als ze je nog niet volgen. Daardoor hoef je dus geen kapitaal meer uit te geven aan Instagram advertenties 😉
Je vindt hier meer informatie over mijn Social media Succes training.
Gebruik jij al een Instagram hashtag strategie? En hoe pak jij dit aan? Laat het me weten in de comments hieronder.
Vind je dit interessant? Pin dit dan op je favoriete Pinterest bord!
Stefaan De Winter
op 10 Nov 2020Maaike Gulden
op 10 Nov 2020